Nu storknar jag...

Sv: Nu storknar jag...

SH-godkända ID-kontrollanter och chipmärkare får ju av någon skum anledning inte id-kolla/chipmärka travare...De har ju sina egna, veterinärer, som ibland inte ens gått en färgkurs! Och hur svårt kan det vara att id-kolla en travare....jfr med andra raser.....på en skala 0-10??!! Tydligen jättesvårt enligt STC och Sv. Galoppförbundet, som också väljer att SH's godkända inte får id-kolla dem heller.
SH's kontrollanter har ju oftast en gedigen färgkurs bakom sig och de som är chipmärkare har ju godkänd chipkurs tillika.....

Så jag kan inte svara för hur dessa id-kontrollanter förvarar taglet. Övriga somär godkända av SH tar tagel som ska skickas med chiprapporten till respektive registratur för arkivering. Även ARAB!

Travfölen idmärks med frysmärkning, och det sköter STC's personal om, genom att åka på turne genom hela landet, och kalla alla föl till frysmärkning.
Detta ingår som sagt i den lilla behändiga avgiften på 875 kr, inkl moms och pass.
Så det finns väl ingen anledning att andra id-kontrollanter ska blandas in i detta projekt, som fungerar utmärkt.

Undra om man snart ska arkivera hela hästen på ARAB? ;)

Travfölen idmärks med frysmärkning, och det sköter STC's personal om, genom att åka på turne genom hela landet, och kalla alla föl till frysmärkning.
Detta ingår som sagt i den lilla behändiga avgiften på 875 kr, inkl moms och pass.
Så det finns väl ingen anledning att andra id-kontrollanter ska blandas in i detta projekt, som fungerar utmärkt.

Undra om man snart ska arkivera hela hästen på ARAB? ;)

Jo jag vet att STC har sina "frysmärkningsturneer".
Det finns dock x antal travare "där ute" som inte duger på travet som blivit ridhästar och dessa hästars ägare ringer oss, SH-id:are/chipare för hjälp med konturdiagram och ev. chipning. Inte alla är frysmärkta - faktiskt. Och när de då upplyses om att "är det en travare så gör vi inte dem" blir de liiiite sura....

Visst jag kan id:a den som en okänd häst om jag vill skita i regelverket, men det är inte "my cup of tea"

Ja inte vet jag om ARAB ska förvara hela hästen :angel: :rofl: men då får nog övriga registraturer göra samma sak, för ASRP, ASVH o.s.v. arkiverar också tagel.

Ang. xx-hästar (eng.fbl) så vet jag inte hur det går till där, samma sak, vi duger inte utan en vet ska id-kolla. Men de är ju i regel inte frysmärkta och jag vet inte om de inte behöver chipas? Enligt reglerna ska tagel tas när man chipmärker också......och arkiveras....

Ang. xx-hästar (eng.fbl) så vet jag inte hur det går till där, samma sak, vi duger inte utan en vet ska id-kolla. Men de är ju i regel inte frysmärkta och jag vet inte om de inte behöver chipas? Enligt reglerna ska tagel tas när man chipmärker också......och arkiveras....

På de redan inregistrerade och klara, dvs som har sitt konturdiagram och pass och 'allt' och som man i efterhand chippar så 'duger' vilken godkänd kontrollant/ID-märkare som helst bra. Däremot har jag bestämt för mig att de INTE ville ha in något tagel? *går och kollar*

Nix, på min Rara Röda ville de inte ha något tagel. Så i hans pass har jag taglet som id-märkaren tog. Förseglat och signerat och stämplat i ett litet kuvert, försett med id-chipremsan. Som SGC inte ville ha, de ville 'bara' ha själva chipmärkningsrapporten. Gick och kollade och det var likadant för fblstoet - som också chippades 'i efterhand' (jag chippar alla mina hästar punkt liksom) - de ville ha rapporten, men inte taglet ??

Nu har jag följt denna tråd och ser att det är många som kan detta med reg. av häst och skulle vilja fråga några saker här om det är ok?

Jag gjorde ju en dum grej och köpte en 1 års hingst utan pass och reg. och tänkte att det är väl inga problem.
MEN... dåvarande stoägare och hingstägare är osams och jag har ingen språngsedel eller något annat underlag för att betäckning skett med denna hingst.
Min häst är korsning, e. welsh cob och u. arab och tanken var att regga han som Welsh cob part bred men har gett upp tanken på att få tag i språngsedel och min häst har hunnit fylla tre år och i våras kastrerade jag honom pga detta strul.
Är det nu regga honom på SH med okänd stam som gäller?

Stoet är jag numera ägare till själv (igen, sålde henne 03 och köpte tillbaka henne 07). Kan jag få in henne i hans stam eller är det kört?

Egentligen spelar det ju ingen roll längre då han är kastrerad... Men det är iaf till SH man vänder sig till med "slaskhästarna"? :)

Går det inte att kolla härstamning med DNA?

Mvh Ann

Det stämmer inte att vi inte duger. Id-kontrollanter med chipmärkarutbildning får sedan 2007 även göra engelska fullblod (men man måste använda SG´s egna blanketter) - och de ska chipmärkas.
Nedanstående är kopierat från SG´s sida (info finns även på SH´s sida):
"Vid ansökan om hästpass ska konturdiagram ifyllt av svensk veterinär eller av Svensk Galopp godkänd ID-kontrollant (ID-kontrollant med chipmärkarutbildning) bifogas. Blanketten beställs enklast via SG:s hemsida under funktionen "blanketter", kategori "häst". Konturdiagram utfärdat av SG är det enda konturdiagram som kan användas. Konturdiagrammet ska ritas av legitimerad svensk veterinär eller av Svensk Galopp godkänd ID-kontrollant (ID-kontrollant med chipmärkarutbildning) enligt gällande reglemente."

Så du ser, Sunflower2B, du hade kunnat gjort xx-hästar i nästan 3år. Man lär sig något nytt nästan varje dag. ;)
/Anne

Det stämmer inte att vi inte duger. Id-kontrollanter med chipmärkarutbildning får sedan 2007 även göra engelska fullblod (men man måste använda SG´s egna blanketter) - och de ska chipmärkas.
Nedanstående är kopierat från SG´s sida (info finns även på SH´s sida):
"Vid ansökan om hästpass ska konturdiagram ifyllt av svensk veterinär eller av Svensk Galopp godkänd ID-kontrollant (ID-kontrollant med chipmärkarutbildning) bifogas. Blanketten beställs enklast via SG:s hemsida under funktionen "blanketter", kategori "häst". Konturdiagram utfärdat av SG är det enda konturdiagram som kan användas. Konturdiagrammet ska ritas av legitimerad svensk veterinär eller av Svensk Galopp godkänd ID-kontrollant (ID-kontrollant med chipmärkarutbildning) enligt gällande reglemente."

Så du ser, Sunflower2B, du hade kunnat gjort xx-hästar i nästan 3år. Man lär sig något nytt nästan varje dag. ;)
/Anne

Ok, spelar mindre roll då xx-hästarna i mitt område tydligen inte chipas?!

Nu har jag följt denna tråd och ser att det är många som kan detta med reg. av häst och skulle vilja fråga några saker här om det är ok?

Jag gjorde ju en dum grej och köpte en 1 års hingst utan pass och reg. och tänkte att det är väl inga problem.
MEN... dåvarande stoägare och hingstägare är osams och jag har ingen språngsedel eller något annat underlag för att betäckning skett med denna hingst.
Min häst är korsning, e. welsh cob och u. arab och tanken var att regga han som Welsh cob part bred men har gett upp tanken på att få tag i språngsedel och min häst har hunnit fylla tre år och i våras kastrerade jag honom pga detta strul.

Stoet är jag numera ägare till själv (igen, sålde henne 03 och köpte tillbaka henne 07). Kan jag få in henne i hans stam eller är det kört?

Egentligen spelar det ju ingen roll längre då han är kastrerad... Men det är iaf till SH man vänder sig till med "slaskhästarna"? :)

Går det inte att kolla härstamning med DNA?

Mvh Ann

Förmodligen billigast för Dig

Betäckningsrapporten behövs ju för att få med känd stam.....

Går det inte att kolla härstamning med DNA? Jo om Du vill satsa de pengarna så går det.

Irja,
Jag ska försöka att inte förvirra dig ytterligare ... men det är inte 2st DNA-kit med blanketter som ska fyllas i och skickas iväg.
1) är tagelprovet som tas i samband med chipmärkning av fölet. Det förses med en streckkodsremsa, stoppas i ett kuvert där namn, betäckningsrapportnr, chipnr samt datum skrivs på utsidan av kuvertet. Sedan sparas det hos ARAB för ev. framtida kontroll.
2) är tagelprovet för DNA (med tillhörande blankett) som ska fyllas i och skickas till SLU.
/Anne

Tack, Anne!
Jag verkar ändå ha gjort rätt! Utom att datum nog inte blev skrivet på kuvertet med tagel till ARAB. Minns iaf inte att chip-märkerskan gjorde det:crazy:. De ser ju ändå datumet på chipmärkn.rapporten, så hoppas det går bra. Eller borde jag ringa och komplettera med datum? Till SLU skickade jag hårprov både på föl och märr med varsin tillhörande remiss (blankett).
//Irja

ALLA hästar som nyregistreras ska vara chippade numera, ny regel (lag?) från 1/7 i år.

Jo JAG vet det, men det finns ju de som fortfarande struntar i att skaffa pass, så då kommer det även att finnas de som struntar i att chipa....Tyvärr...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka