Nu storknar jag...

Sv: Nu storknar jag...

*KL*
Tänkte fråga er som gjort det här några gånger förrut. Har haft ute ID-kontrollanten som har ID-ritat, chipmärkt och ryckt tagel på mitt arabföl. Nu har jag alla papper att skicka in för registrering. Dock tycker jag det står otydligt angående hur jag gör med hårprovet (inkl remiss) till DNA-analysen. Ska det skickas till ARAB och de vidarebefordrar till SLU eller ska jag skicka direkt till SLU? Eller ska det t o m vara två hårprov:confused:. En att skicka till ARAB och ett att skicka till SLU. Någon som kan hjälpa en förvirrad förstagångsuppfödare..? Dessutom är stoet endast blodtypat, men det ska då ringas till SLU som i bästa fall kan göra DNA-kontroll på befintligt blodprov, om jag fattat rätt??
//Irja

Hårprovet skall skickas till SLU och du behöver nog skicka hårprov från stoet också det har jag fått göra även om dom är blodtypade.
Det bästa är om du mailar ARAB om hur du skall göra.
Ingela

Jag håller med Carina om att du bör ringa en jurist.
Du kan anlita en jurist för att skriva ett brev till säljaren, du betalar bara arvode för den tjänsten.
Säljaren kommer inte heller att vilja ha en rättegång så förmodligen kommer hon/han hellre fixa passet än dras inför rätta.
Det vore tragiskt om ännu en oreggad arab skall ut på marknaden.
Vet du om säljaren haft ID-kontrollant ute och om alla papper är inskickade till ARAB?
Ingela

Hon har bara skickat in språngrullan och kontraktet.

Jo jag får väl försöka få tag på en jurist, frågan är vart man får tag på en sån som kan alla hästregler... :crazy:

Hon har bara skickat in språngrullan och kontraktet.

Jo jag får väl försöka få tag på en jurist, frågan är vart man får tag på en sån som kan alla hästregler... :crazy:
Det finns som sagt speciella hästjurister. Lars Deckeman är en (det är han som gjort standardkontrakten). Du hittar förmodligen fler på annonssidan i Ridsport. De brukar annonsera där. Eller prova att googla på hästjurist.

Carina på Silver Arabians

PS. Hästjuridiklista

Senast ändrad:

Okej, tack för ditt svar. Ja, jag mailar ARAB. Såg att de hade tel.tid först på tisdag, så därför jag frågade här. Men jag mailar. Fast jag skickar med ett hårprov från stoet också när jag ändå är igång. Känns som att det blir minst strul då..
//Irja

*KL*
Tänkte fråga er som gjort det här några gånger förrut. Har haft ute ID-kontrollanten som har ID-ritat, chipmärkt och ryckt tagel på mitt arabföl. Nu har jag alla papper att skicka in för registrering. Dock tycker jag det står otydligt angående hur jag gör med hårprovet (inkl remiss) till DNA-analysen. Ska det skickas till ARAB och de vidarebefordrar till SLU eller ska jag skicka direkt till SLU? Eller ska det t o m vara två hårprov:confused:. En att skicka till ARAB och ett att skicka till SLU. Någon som kan hjälpa en förvirrad förstagångsuppfödare..? Dessutom är stoet endast blodtypat, men det ska då ringas till SLU som i bästa fall kan göra DNA-kontroll på befintligt blodprov, om jag fattat rätt??
//Irja[/QUOTE

Kontrudiagram + chiprapportpappret + DNA-prov (nr 1)ska skickas till ARAB
Antar Du redan skickat ansökan om registrering till ARAB?

DNA-prov (nr 2) och labremiss ska skickas till SLU

Är maman blodtypad och DNA-typad sedan innan behöver Du inte skicka DNA på henne också.
Är hon enbart blodtypad så ska ett DNA prov + labremiss skickas även på henne till SLU, vilket Du gör själv.

Kontrollera bara så allt är ifyllt som det ska, så inget blir fel och att fölets namn är rättstavat.

Jag måste nog säga att jag har lite svårt för regler som inte är solklara...

- inte innehålla namn på internationellt berömda arabhästar, försåvitt den inte varit död i minst 30 år. Undantag kan gälla då hästen är fallen direkt efter berömd hingst eller sto, och godkännande ges då för enskilt fall.

Vem i hela friden ska sitta och avgöra om en häst är "internationellt berömd"?!

Carina på Silver Arabians

Ja jag håller med. De nya som avlar ett eller två föl (eller nya uppfödare överlag) vet ju inte mycket om historien (alltid) och vet därför inte heller vilket som är internationellt berömt

Kontrudiagram + chiprapportpappret + DNA-prov (nr 1)ska skickas till ARAB
Antar Du redan skickat ansökan om registrering till ARAB?

DNA-prov (nr 2) och labremiss ska skickas till SLU

Är maman blodtypad och DNA-typad sedan innan behöver Du inte skicka DNA på henne också.
Är hon enbart blodtypad så ska ett DNA prov + labremiss skickas även på henne till SLU, vilket Du gör själv.

Kontrollera bara så allt är ifyllt som det ska, så inget blir fel och att fölets namn är rättstavat.
Aha, ska det alltså tas två DNA-prov från fölet? Ett till ARAB och ett som SLU ska ha? ID-kontrollanten tog bara ett.. Stoet är bara blodtypat sedan innan så jag har tagit ett DNA på henne också, enligt Gomirs tips. Gör det oavsett om det är nödvändigt eller inte, så har de allt från början. Och jag har inte skickat registreringsansökan till ARAB ännu, utan har inväntat konturdiagram och chiprapport så att jag kan skicka allt komplett. Borde jag ha skickat reg.ansökan tidigare?:confused:
//Irja

Aha, ska det alltså tas två DNA-prov från fölet? Ett till ARAB och ett som SLU ska ha? ID-kontrollanten tog bara ett.. [B]Stoet är bara blodtypat sedan innan så jag har tagit ett DNA på henne också,[/B] enligt Gomirs tips. Gör det oavsett om det är nödvändigt eller inte, så har de allt från början. Och jag har inte skickat registreringsansökan till ARAB ännu, utan har inväntat konturdiagram och chiprapport så att jag kan skicka allt komplett. Borde jag ha skickat reg.ansökan tidigare?:confused:
//Irja

tas två DNA-prov från fölet? Ja, ett till ARAB för arkivering, ett till SLU för härstamningsverifiering

Stoet är bara blodtypat sedan innan så jag har tagit ett DNA på henne också, Har de inte blod kvar på SLU och kan DNA-typa från detta så måste ett DNA av tagel skickas in, så helt rätt.

Borde jag ha skickat reg.ansökan tidigare Ja, detta är underlag för att Du ska få faktura och betala denna. Innan dess behandlar de inte ditt ärende på ARAB.
Har Du bokat namnet på fölet hos ARAB? Risken finns annars att det är upptaget.

Ja, namnet är bokat sedan ett par dagar efter fölets födelse. Jag skickar allt imorgon så får hoppas att de är snabba att fakturera mig så att jag får betala och de kan behandla min registreringsansökan. Man lär så länge man lever.. Men då har jag iaf fattat rätt ang DNA-proven. Tack för hjälpen:bow:
//Irja

tas två DNA-prov från fölet? Ja, ett till ARAB för arkivering, ett till SLU för härstamningsverifiering

Irja,
Jag ska försöka att inte förvirra dig ytterligare ... men det är inte 2st DNA-kit med blanketter som ska fyllas i och skickas iväg.
1) är tagelprovet som tas i samband med chipmärkning av fölet. Det förses med en streckkodsremsa, stoppas i ett kuvert där namn, betäckningsrapportnr, chipnr samt datum skrivs på utsidan av kuvertet. Sedan sparas det hos ARAB för ev. framtida kontroll.
2) är tagelprovet för DNA (med tillhörande blankett) som ska fyllas i och skickas till SLU.
/Anne

Men varför då?

Litar inte ARAB på att SLU kan sköta sitt jobb?

Men varför då?

Litar inte ARAB på att SLU kan sköta sitt jobb?
de två tagelproverna har olika uppgifter - det ena är för att härstamningskontrollera
det andra - det som arkiveras - är lite som hängslen och livrem, för att man ska kunna kontrollera att det är rätt häst om chippet slutar fungera.

Men vaddå, har SLU konstaterat att hästen har rätt härstamning, så behövs det väl inte sparas hår?

Däremot brukar väl chipmärkarna spara hår från alla hästar?

Men vaddå, har SLU konstaterat att hästen har rätt härstamning, så behövs det väl inte sparas hår?

Däremot brukar väl chipmärkarna spara hår från alla hästar?

Nej det arkiveras på respektive registratur. Chipmärkaren kan omöjligen arkivera tagel från alla hästar han/hon chipar! Vet ingen chipmärkare som arkiverar det själv!!??!!

Om hästen blir stulen så kan man också använda taglet för att verifiera chipet t.ex. eller som Ameo skrev chipet slutar fungera.

STC arkiverar då inget tagel, så vitt jag vet, och ändå har de väl typ landets mest säkra registrering.

STC arkiverar då inget tagel, så vitt jag vet, och ändå har de väl typ landets mest säkra registrering.

SH-godkända ID-kontrollanter och chipmärkare får ju av någon skum anledning inte id-kolla/chipmärka travare...De har ju sina egna, veterinärer, som ibland inte ens gått en färgkurs! Och hur svårt kan det vara att id-kolla en travare....jfr med andra raser.....på en skala 0-10??!! Tydligen jättesvårt enligt STC och Sv. Galoppförbundet, som också väljer att SH's godkända inte får id-kolla dem heller.
SH's kontrollanter har ju oftast en gedigen färgkurs bakom sig och de som är chipmärkare har ju godkänd chipkurs tillika.....

Så jag kan inte svara för hur dessa id-kontrollanter förvarar taglet. Övriga somär godkända av SH tar tagel som ska skickas med chiprapporten till respektive registratur för arkivering. Även ARAB!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka