Nu storknar jag...

Sv: Nu storknar jag...

Finns bara en med det namnet reg hos ARAB. Så antingen
så var det ett smeknamn, eller var hon mix arab. Sen måste man ju faktiskt inte döpa om impoterade hästar. det finns ju tex. 2 Pamir, en som bara heter Pamir och en Pamir PL

Enligt nya namnreglerna (juli 2009) så får man använda stuterinamn.

Prefix eller stuterinamn får användas som del av namnet på hästen. Såväl prefix som stuterinamn skall registreras hos ARAB för att undvika att det används av andra. Andra företagsnamn eller företagsförkortningar får inte användas.

Carina på Silver Arabians

Jag betalade 1800 till ARAB för mitt partbreedföl och nu väntar jag bara på passet, ska bli skönt när man har det och vet att allt det där är klart.

Lånar denna tråd lite.
Jag har en arabåring här hemma som inte är reggad då uppfödaren skulle göra det, efter mkt om och men så har registaturen tagit uppfödarens sida och det blir alltså jag som får betala kalaset.

I kontraktet står det att en förutsättning för att köpet ska genomföras är Fölungens pass...

Jag har därav beslutat att regga hästen som ridponny (eller vet nån nåt billigare förbund?) med antingen okänd eller delvis okänd stam, har inte riktigt bestämt mig än.

och tänkte att jag bara frågar lite snabbt hur mkt det kostar?

Men ville inte du hålla på med avel? Då kan du ju inte använda denna åringen..

Hur menar du med förutsättning för köpet var fölungens pass? Om du inte har fått det kan du ju låta köpet gå tillbaka..Registraturen kan inte lägga sig i vad som är reglerat i ditt kontrakt.

Jo jag vet, men säljaren går inte med på det, och jag gissar på att det kostar mer än det smakar att dra upp det i rätten.

Åringen är inte av de linjerna jag vill ha, och inte heller den exteriören jag vill ha, nu är hon iofs i sämsta åldern, och visst är det möjligt att jag ångrar mig, men skulle det vara fallet så är det ju bara att regga henne som arab då.

Lånar denna tråd lite.
Jag har en arabåring här hemma som inte är reggad då uppfödaren skulle göra det, efter mkt om och men så har registaturen tagit uppfödarens sida och det blir alltså jag som får betala kalaset.

I kontraktet står det att en förutsättning för att köpet ska genomföras är Fölungens pass...

Jag har därav beslutat att regga hästen som ridponny (eller vet nån nåt billigare förbund?) med antingen okänd eller delvis okänd stam, har inte riktigt bestämt mig än.

och tänkte att jag bara frågar lite snabbt hur mkt det kostar?

Du kan inte regga som ridponny. ASRP reggar numera enbart de med raskod 43 och 93 d.v.s. rena ridponnier. Deras slaskreggningar, raskod 99 (ponny av okänd stam och ras) finns ej längre .
SH tar alla slaskhästar som reggas utan stam.
Vet dock ej om de godkänner det när det finns indikationer på at det är en renrasig arab.
Säljaren begår lagrbrott att sälja en häst till Dig utan pass, eftersom det är lag på att alla hästar ska ha pass sen 2006-01-01.

Så det är bara hävda kontraktet och låta köpet återgå.

Jo det vet jag mkt väl!
Men nu är det ju så här att det är inte så enkelt!
Jag har inte råd att betala rättegång osv om man skulle förlora.
Nu vet ju jag att jag har rätten på min sida, tyvärr så är det ju inte alltid den personen som vinner....

Jag tycker det är fel att regga en arab som icke arab bara för att det kostar lite extra. Jag vet att det blir betydligt dyrare ju äldre hästen är.
Det man ska göra är att aldrig köpa en oreggad häst. Finns ingen ursäkt från ex uppfödaren att sälja en oreggad häst.

Frågan är vad de vågar göra om du reggar hästen o skickar räkningen till dem. Får du ingen betalning så gå via kronofogden.
// Linda

Lite extra? mellanskillnaden är på ca 3000 kr!

Problemet är att namnet de hade bestämt är upptaget, så sätter jag dit ett eget namn så kan de ju börja tjafsa om det.

Men med tanke på att köpet inte gått igenom eftersom jag inte fått passet så skulle jag kunna skicka räkning om uppstallning, foder, hovslagare, veterinär och allt annat...

Om köpet inte har gått igenom är de ju ägare fortfarande? Bara att åka dit med hästen.
Det verkar ju inte som du gillar henne så mycket?

Nej hon är inte min typ av häst riktigt...
Nu är det så att de har flyttat sen jag köpte hästarna, och därmed så vet jag inte vart de bor.

Lite extra? mellanskillnaden är på ca 3000 kr!
Det kostar inte 3000kr att regga ett föl om man gör det innan nyår. När man väntar blir det betydligt dyrare. Det skrev jag ju, läste du inte det?
Förmodligen så får du skylla dig själv att du köpte en oreggad häst o ta kostnaden.
Jag tycker ändå att man ska regga araber som araber.
// Linda

Givetvis får jag skylla mig själv!
Men fakta är att jag och säljaren kom överens om att de skulle regga hästen, ta hela kostnaden, skriftligt står det dessvärre inte mer än att köpet inte genomförs förens jag har fått fölungenspass.

Och nej, denna häst är en ÅRING och tåget att regga den som föl har gått för länge sen.

Vad du tycker om vart jag ska regga hästen spelar faktiskt ingen roll, för jag tänker inte betala 5000 kr för att få hästen reggad som arab! Aldrig i livet!!!!

Bara några undringar... Du säger att köpet inte går igenom innan du har fått passet. Innebär det att du inte har betalat något än? Köpet genomförs inte förrän du har fått passet, men det står inte när det ska ske eller vem som ska fixa det? Finns det några "senaste-datum" alls i kontraktet? Har du köpt av ett företag eller en privatperson?

Jag betalade dessvärre hela summan med tanken att de fixar väl passet "när som helst nu"

Jag är inte säker på om det var privatperson eller företag faktiskt, de sa att det igentligen skulle vara moms på hästarna, men att de struntade i det.

Det fanns ett senaste datum när summan skulle vara inbetald, men i övrigt tror jag inte det fanns nån tyvärr...

(jag lär ju ALDRIG göra om samma sak igen....)

Om de verkligen har gjort så, så innebär det att de egentligen har hästarna i ett företag, men har sålt den svart till dig. Man få liksom inte bara "strunta" i momsen. Står det verkligen att ägarbytet inte sker förrän du har fått passet? Trots att du har betalat hästen?

Jag skulle nog ringa och prata med en hästjurist. Det finns de som har kostnadsfri rådgivning per telefon. Det brukar finnas annonser i Ridsport. Det viktiga är att du vet vad du vill. Vill du att köpet går tillbaka eller vill du bara att säljaren betalar registreringen?

Grejjen som yttligare komplicerar saker och ting var ju att jag köpte mamma + föl och därmed finns bara ett kontrakt, där det står hela summan för båda, inte vad varje häst kostade...

Kontraktet är ett sådant färdigt tryckt, Övriga förutsättningar: Fölungens pass står det, punkten innan står det förutsättning för att köpet ska genomföras är att hästen är frisk bla bla bla....

Helst vill jag att de betalar regg, detta av den anledningen att mamman såg ut som ett skelett när jag köpte dem och jag vill inte behöva skicka tillbaka henne dit! (hovarna ska vi inte tala om!)

Då tycker jag att du ska ringa en jurist och höra vad som gäller enligt det som står skrivet i kontraktet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka