nu slutar jag rida!! *långt*

Sv: nu slutar jag rida!! *långt*

Sluta helt är väl lite drastiskt om man gillar hästar men du kan ju testa på något nytt om du väljer att göra ett uppehåll. Det är faktiskt himla roligt med körning och värt att testa på. Häst eller ponny spelar ingen roll bara den är trevlig att köra. Lycka till.

känner igen mig. har nu egen häst, men inte fasiken vågar ja hoppa högre än 50 cm för de. har ridit i 12 år. känns lite dumt då tjejerna på 12 år i min grupp hoppar 80 cm, men so what, kul för dem då.

men om de känns jobbigt att rida, ta en paus från själva ridningen, hitta en heppa som du får borsta o pyssla med, hålla på med på egen hand. en dag skall du se att suget efter att rida kommer

Exakt.
Jag red en av stallets duktigaste hopphästar (Hoppar lätt 120) och jag skulle försöka ta mig runt på en bana på 70cm. Och tilläggas ska att han är STOOOR.
Mina ridkompisar, som allihopa rider c-ponny hoppade banor på 1m, och 1,10 :D

Nä men... Nu har jag inte läst alla svar i tråden för jag blev så till mig att jag var tvungen att svara någonting.

Om du lägger ner din ridning är givetvis upp till dig, men som andra har sagt, du kommer mimssa så mkt skoj!

Själv har jag ridit i 12 år, ridit in hästar och utbildat lite smått men jag tycker verkilgen inte att jag är någon stjärna. De hästar jag har ridit har utvecklats men vi kommer till stadiet "gå på tygeln i trav och annars ha skoj ute i skogen" och sen är det stopp.

Just nu rider jag hos en kvinna som äger två fjordingar, den yngre av dem var hon på väg att göra sig av medeftersomhan bara busade med henne, gjorde krumsprång och småcaprioler när han tyckte att det blev för jobbigt. Idag finns det visst bus kvar i honom men han har slutat göra caprioler när det blir jobbigt, istället har han förstått att ju mer han trilskas desto jobbigare blir det. Visst händer det att han gör något, glädjebockar i galoppfattningarna över åkrarna och lägger in galoppsprång när vi travar för att det är jobbigt...

Problemet vi har nu är att han inte vill gå hemifrån utan de andra, han stannar och vänder, han backar i en hel evighet. Och jag tycker att det är otäckt eftersom folk kör som galningar hos oss.

Lånade en bok på biblan som heter Hästar och Rädsla. Den är skriven av Sven Forsström och Ingel Lantz. Efter att ha läst den blev jag mer medveten om mig själv. I många situationer är jag rädd och det påverkar både mig och hästarna jag rider. Och det har hänt att jag åkt upp till stallet medveten om att jag ridit på vallen hela veckan och att både jag och hästen är urlessa på det. Eller att jag får rida ihop med hon osm bara ska ut och rågaloppera överallt trots att min häst kanske vilat en vecka och har en lös sko och jag sitter uppepå och ber en still abön om att dojan ska sitta kvar.

Såna gånger kan jag cykla upp till stallet och bara mocka, ta in hästen och borsta honom. Kanske klipper jag hans man eller longerar en stund eller bara går en promenad i grimma och grimskaft. Och för min hästägare är detta helt ok.

Om du känner att du får panik av att rida så ta in hästen, pyssla, kanske sadla, led ut den i paddocken och sitt upp. Men rid ingenting, sitt av igen och gå in i stallet och bygg upp ditt självförtroende från grunden! Om tre veckor KANSKE du vågar skritta ett eller två steg, gör då det och sitt av.

I boken (som jag kan rekommendera) så pratar han om olika nivåer, det gäller att hitta sin egen trygga zon. Jag kommer inte exakt ihåg siffrorna men det är på en skala mellan 1 och 10 där 10 är att man är så rädd eller stressad att man inte längre vet vad man gör. När man känner 1 så är man helt trygg och vet att man kan hatera situationen. Man ska alltid sträva efter att hålla sig under 7 på denna skala. Och skalan är individuell, bara efter dig och vad du känner.

Själv har jag varit iväg på ett ridläger två år i rad där instruktören håller nivån precis efter mig. Första gången jag var hos henne hade hon lånat hem en fd travare åt mig (jag har ridit mkt travare i mitt liv), det var varmt och mkt broms och hästen ville inte stå still och första gången jag satt på honom skakade jag och var stel som en pinne. Lektionen hölls enbart i skritt och när vi skulle stå still beordrades instruktörens dotter att hålla min häst. På eftermiddagen red jag ut på denna häst. Dagen efter red jag instruktörens SM-häst som är lite "prinsessa- på-ärten" och det gick bra.
Hur fort man utvecklas beror bara på en själv och det får ta tid. Om du bara sitter upp och av idag och ett halvår framåt så är det DU och ENBART DU som ska må bra av din ridning!

Lycka till!

Ta kontakt med rodskolorna i närheten och hör med dom vad dom har att erbjuda en osäker ryttare;)

Men inte ska du sluta rida heller!
Kan du inte hitta någon annan ridskola att börja rida på? Med ridlärare som du tycker är trevligare, ett lite mindre stall? Och kanske testa att börja köra? Lycka till med ditt letande! Jag håller på dig och dina hästdrömmar!

Läser inte hela tråden. Men du får säker massor av bra tips om hur du ska göra.

Mitt råd är att släpp kraven. Rid för mysigt. Va skogsmulle ett tag på enkla och lyhörda hästar. Inga heta stora maffiga djur. Utan en enkel häst som går dit den ska gå o svänger när den ska svänga.

Tror du hittar tillbaka lättare då. Och du kommer säkert på varför du började rida från början.
Är det mycket besvär runt min häst o vi kommit till ett stopp i träningen. Då brukar vi släppa alla krav o bara rida för kul. Skippar allt vad träning heter ett tag. För oss tillsammans brukar de ge sej då. Nästa gång vi testar probemet så är det borta.

liten_busig: Hur långt har du till Örebro? Kan du ta dig dit över någon helg? Kan ju fråga om vi kan låna gammel fjordingen åt dig o bara lufsa i skogen. Han är liksom för gammal för att skena hem eller sticka. Om han blir rädd så stannar han liksom bara till och tittar.:)

Boende hemma hos mig kan jag nog ordna (om du lovar att vara en snäll människa, men jag blir jättearg och ledsen om du länsar min lägenhet på prylar eller har raveparty hos mig eller försöker väldta mig eller nåt i den stilen) men det är 2.5 km till stallet och jag har INTE bil och dåligt med bussförbindelser *sorry*

Så kan vi vara två mindre entusiastiska ryttare på två envisa men snälla guldklimpar i skogen.:rofl: Ägaren har haft gammelhästen i 10 år och enda gången som hon har ramlat av var när han snubblade. (Han är för gammal och för slö för att orka kasta av dig också, tro mig)

//Lillan

... eller som charmant sa ser om jag kan hitta en ponny o köra...

Om du inte hittar tillbaka till ridglädjen tycker jag absolut att du ska testa på att köra! Jag skulle inte sälja min lilla kör-shettis för allt i världen, han är underbar och lätthanterlig. Inte kräver han en massa specialbehandling ( linda ben, vad är det? ;)) han är i lagom storlek för att till och med sambon ska våga hantera honom och vi tar otroligt härliga turer ute på skogsvägarna. Det är faktiskt jättekul att köra och inte behöver man oroa sig för sin sits heller :D
Det ska vara roligt att hålla på med hästar och olika människor uppskattar olika saker i hästeriet. Man får testa tills man hittar rätt område!

Nyköping är ju inte så långt härifrån.. Du kan ju kasta dig i bilen och komma och hälsa på iaf. :bump: Ta en hel dag och hästa så kan du få fixa i din egen takt..

Nu har jag inte läst HELA tråden men...varför slutar du inte om du inte trivs med ridningen?

Nyköping är ju inte så långt härifrån.. Du kan ju kasta dig i bilen och komma och hälsa på iaf. :bump: Ta en hel dag och hästa så kan du få fixa i din egen takt..

hade jag bara haft bil o körkort så hade jag kommit, jag lovar! tack!! :love::love::love:

Nu har jag inte läst HELA tråden men...varför slutar du inte om du inte trivs med ridningen?
läs tråden och försök igen.

Hej jag slutade rida när ja va 18 för ja blev sparkad i ansiktet :( Men jag började så smått att sitta upp igen för typ 6 år sen lite då å då för jag saknade verkligen ridningen å hästar :love: Ville bara mer när jag flyttade upp hit till småland(kommer från malmö) sen så har d gått sakta men säkert framåt å idag har jag en egen isis som verkilgen har hjälpt mig ännu mer att få tillbaka mitt självförtroende visst d e inte på topp än men jag kämpar vidare :angel: Å sen för att bygga upp min balans som ja hade tappat så köpte jag en pilates boll på r***a för 100 kr å den har varit guldvärd :D Men ja märker oxå att d gamla som man kunde när man red som mest börjar komma tillbaka å sen har ja stallgrannen som hjälper mig jätte mycket hon e på å peppar en hela tiden :) Så ge inte upp d e som dom andra säger du kommer oxå hitta din perfekta häst som hjälper dig att komma igång å hitta rätt å rätt person som vill finnas för dig å hjälpa dig :D Håller tummarna för dig :banana:

Förstår precis hur det har kännts för dig på ridskolan, förutam att jag inte kände mig bortglömd av ridläraren, de jag hade var jättebra men min rädsla för vissa saker var tyvärr för stor.... :crazy:
Så när jag började gymnasiet tog jag riduppehåll (satt på nån kompis häst ett par gånger om året kanske).

Sedan i januari -91 övertalade syrran mig att vara med på westernclinic, och där kan man tala om aha-upplevelse till max. :love:
Nu blev ju inte allt perfekt direkt (och är det fortfarande inte) det går upp och ned, just nu mest upp tack vare en kompis fjording jag får låna och rida. :D
Hoppar inget högre än diken eller enstaka pinne i skogen, galoppen känns bättre (speciellt när man har ett sadelhorn att ta tag i vid behov), så jag tror inte du är helt körd om jag har kommit så här långt kan du med.... :love:
Kom bara ihåg att inte låta dig övertalas till något som inte känns bra att göra.... :p

http://www.pixbox.se/alb_show_id623770_page0.html

så ser min fot ut nu, drygt en vecka efter "olyckan" och precis efter att jag tagit av kylbandaget... det gör ont som tusan o jag knaprar alvedon som en tok men det hjälper inte :cry: vad göra?

förresten, vad gäller? använda foten som vanligt eller försöka avlasta den med t.ex. kryckor? (jag KAN inte hoppa på kryckor)

Du har väl varit till läkare antar jag? Är det "bara" mjukdelsskador så borde du kunna använda den fast försiktigt, jag gick på min fot när jag hade töjt ut yttre ledbandet fast jag hade som en stabiliserande "halvsko" jag drog på foten...:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 867
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30