nu slutar jag rida!! *långt*

Sv: nu slutar jag rida!! *långt*

det är just det...att jag egentligen skulle behöva vara ensam, få göra allt i min takt o när jag känner för det, eller strunta i det om jag inte känner för det, är jag med andra blir det oftast påtryckningar om att jag också borde göra mer än bara skritta runt för det är ju så tråkigt för hästen...visst, det kanske det är men jag tror den tycker det är ännu tråkigtare o ha nån som skumpar runt utan kontroll, därför vill jag ha kontroll o känna mig säker innan jag gör nåt... vissa fattar det o låter mig ta det lugnt, andra fattar det inte o då blir jag stressad, nervös, spänner mig, skumpar runt, tappar balansen...aha...kanske har vi en liten del av problemet här? :confused:
isåfall, vad gör man åt det?

tränare har jag inte råd med som det är just nu:( dessutom ska nog inte gamlingen träna heller, utom möjligtvis akademiskt men det funkar nog inge vidare i det stallet ändå...bara hopp o dressyrfolk där...

Senast ändrad:

Jag som vet vad du gått igenom och varit med om osv förstår hur du tänker.
Då det kroppsliga säger nej är det svårt att ibland göra nåt åt det.
Körning med en liten ponny vore väl alldeles utmärkt.

Jag som vet vad du gått igenom och varit med om osv förstår hur du tänker.
Då det kroppsliga säger nej är det svårt att ibland göra nåt åt det.
Körning med en liten ponny vore väl alldeles utmärkt.

vi får se hur det blir med allt, just nu måste foten, och hjärnan vila ett tag, sen måste jag väl försöka våga mig upp på nån häst iallafall så fort som möjligt så att jag inte blir RÄDD för att komma tillbaka inom ridningen om jag känner för det...

men en körponny...ja finns det någon nånstans skadar det kanske inte o prova...?

:bump:

tror du kommer att klara av det bara du hittar rätt häst och någon som kan hjälpa dig och som förstår dig och accepterar dina känslor.

tror du kommer att klara av det bara du hittar rätt häst och någon som kan hjälpa dig och som förstår dig och accepterar dina känslor.

du har säkert rätt...o är det meningen att jag ska fortsätta så kommer jag nog hitta en så småningom:)

Om jag vore du, skulle jag anmäla mig till en kurs som är minst 3-5 dagar. Det ökar självkänslan enormt och du får möjlighet att bara koncentrera dig på dig själv och hästen.

Ofta ger en sammanhängande kurs mycket mer än att rida en gång i veckan.

Jag kan ge ett exempel på en ryttare som jag känner till som hade så pass dålig balans att hon nästan ramlade av varenda ridlektion under terminen. Hon var ganska skräckslagen inför varje lektion kan jag säga. Det gjorde att det gick sämre och sämre. Under sommaren var hon med på en kombinationskurs i både dressyr och hoppning (enkel nivå) med en ganska okomplicerad ridskolehäst och denna kurs gjorde henne mycket självsäkrare och att hon utvecklades positivt. Ge inte upp, det är svårt att rida! Lycka till och peppkram!

Tycker inte du ska sluta även om det känns jätte tungt. Det bästa vore om du kunde hitta en medryttarhäst i ett stall där folk inte ställer en massa krav på varandra och lägger sig i i onödan. Sådana stall finns även om man kan ha svårt att tro det. Om du vill göra ordning hästen i flera timmar så skall du får göra det och hur många ryttare är det inte som lägger sadeln fel även om de har lång erfarenhet, många, många, många. Du gillar ju det där med hästar så jag tycker inte du ska sluta, hitta en tränare som inte kostar skjortan och som ger dig självförtroende. Alla saker som du gör tror inte jag är så dåliga, bara det att ditt självförtroende är så lågt så du ser bara det dåliga, försök och försök igen se det som är bra. Även om du inte tror det så kan jag lova dig att du gör många saker som är bra. Lycka till :)

Det är som med karlar...när man minst anar det så dyker dom upp :rofl:

Och en sak till...lyssna inte på NÅGON annan om att du ska göra saker du tycker är otäcka bara för att....gör bara sånt du känner dig trygg i.
Jag vet att du efter mkt träning och så törs...kommer du ihåg när vi galopperade fort?Du kan men jag förstår om din rädsla efter avramlingar tilltar.
och de har ju faktiskt hänt nä'r du lyssnat på när någon annan bett dig göra saker du egentligen inte velat.
Lyssna på dig själv så blir det bra.

Ge inte upp.. Jag har ridit i snart 18 år, och verkligen ingen stjärna!! kan inte sitta ner i trav hur jag än kämpar med det.. Red under ett års tid en häst som var utbildad grand prix, den bara flände runt med mig på ryggen, gick såå dåligt!!
Jag har oxå dålig kroppskontroll, kass balans mm.
Hade jag en häst nu som var ridbar så skulle jag vara jätteglad om jag hittade nån som inte var superduktig, som kanske bara ville/vågade skritta ut i skogen.
Hästen jag har nu är 3 år, och ska köras in, så jag ska se om körningen kan vara något för mig, då krävs mest kontroll över händerna, vilket jag hoppas att jag klarar!
Ditt självförtroende är ju tydligen helt knäckt, sund du stött på människor som vill pressa dig. Vill gärna hjälpa dig, synd du inte finns i närheten!

jag får promenadrida en gammal häst om jag vill men jag vet inte, hade börjat så smått men nu vet jag inte om ägaren vill ha tillbaks mig då det var hennes andra häst jag flög av...:cry::cry:

Så dum kan hon väl inte vara.. Du säger ju att gamlingen inte ska träna, så skrutta omkring i skogen med dig måste väl vara perfekt! Långa skritt-turer utan press är väl trevligt för en gammal häst..:) *pepp, pepp*

Hej.

Jag förstår dig, att du känner att du vill sluta.
Har själv känt så ett antal gånger, inte pgn av min ridning.
Hur jag rider osv, utan av andra skäll.
Men det är inte bara ridning med hästar, man kan köra dom.
Man kan göra så mycket mer med dom :)
Köra är väldigt, väldigt kul.
Du kanske borde testa de, men framför allt bör du hitta någon tränare.
Att träna själv för,på en trygg o snäll häst.
Träna din balans och sits, det kommer att komma.
För en del, kommer de på kort tid, en del lååångtid.
OCH vad spelar de för roll, alla tar olika tid på sig.
Och man ska inte stressa fram, då går de bara åt helskotta. :)
Lycka till nu, och träna upp dit självförtroende lite också.
Du kan om du vill, eller hur? ;)

Lycka till nu tjejen, håller tummarna för att du lyckas.
För vill du, så kan du!.. Ha det super duper bra.
Vi häst älskare, måste ju hålla i hop ;)

Nu har jag inte läst alla svar i tråden.
Men som jag ser det vore för dig att hitta en bra tränare. Gärna någon som kan markarbete (horsemanship) och som kan lära dig lite sånt. Det är verkligen jätte bra träning för både dig och hästen. Du lär känna hästen från marken innan du sätter dig i sadeln. Då är det du som kommer att vara ledaren och när man själv är ledaren så kommer du att känna dig mycket tryggare ;)

Sen kan du säga att du vill börja i skritt, det finns mycket man kan träna i bara skritt också tex. skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändingar mm. (haha allt jag kommer på då jag själv inte kan mkt alls på ridbanan)
Sedan så lovar jag dig att om du verkligen hittar rätt tränare som förstår dig så kommer hon/han att ta det i din takt. Berätta allt hör henne/honom så att tränaren förstår hur du känner dig i din ridning, så blir det ingen press på dig. Och det bästa med egen tränare är att du får rida själv och får all uppmärksamhet, du får all hjälp och tränaren koncentrerar sig bara på dig.

Hur har du det med stall runt omkring dig? Finns det någon som kanske håller på med lite horsemanship eller westernridning? Dom flesta westerntränare jag träffat är väldigt duktiga och jag tror det skulle passa dig.. Sen kan det vara roligt att prova något nytt också!
Kanske detta inte alls passar dig, vad vet jag :) Men om det är ngt du undrar så PM:a gärna mig!!

Om du har så dålig balans i din ridning osv så har du väl antagligen dålig balans i vardagen med. Varför inte träna upp balansen på annat sätt än på hästryggen. Slog upp ordet kroppskontroll (som en tjej skrev) och det låter ju lite som att du kanske har lite dålig koll på din balans osv. Då kom det upp massa länkar med Pilates. Det kanske kunde vara värt att prova för att träna upp din balans.

Förlåt, förlåt, förlåt om du känner att jag bara trampar på! Men jag vill verkligen inte att du slutar rida! Tänk vad mycket underbart du kommer att missa.. Det går jag inte med på. Hoppas att du hittar ett sätt som får dig att vilja rida igen och ett bra sätt för dig att lära.

Lycka till! Många kramar

Det är som med karlar...när man minst anar det så dyker dom upp ( *hahahahaha du är rolig du!*)

Jag vet att du efter mkt träning och så törs...kommer du ihåg när vi galopperade fort?

(hihi det glömmer jag aldrig, DET var roligt! men då var jag ju trygg med både dig o hästarna, så då vågade jag, just den galoppen betydde väldigt mkt för mig o min självkänsla!:love::love: o mkt annat vi gjorde tillsammans med, som sagt, har dig o tacka för en hel del! :bow::bow:)

och de har ju faktiskt hänt nä'r du lyssnat på när någon annan bett dig göra saker du egentligen inte velat
(så sant :o)

Lyssna på dig själv så blir det bra.

Lycka till nu tjejen, håller tummarna för att du lyckas.
För vill du, så kan du!.. Ha det super duper bra.
Vi häst älskare, måste ju hålla i hop
absolut! tack!!:)

Så dum kan hon väl inte vara.. Du säger ju att gamlingen inte ska träna, så skrutta omkring i skogen med dig måste väl vara perfekt! Långa skritt-turer utan press är väl trevligt för en gammal häst.. *pepp, pepp*

man vet aldrig med folk nu för tiden...*visslar* nä men jag tror jag får fortsätta om jag vill...
hon får inte riktigt gå i skogen heller. det vi gör nu är mkt skritt, lite gymnastiserande övningar på lång tygel (så gott det går) o utan stigbyglar lite trav/jogging, kanske lite galopp om hon vill det o jag känner att jag kan (hon har en bra galopp för mig så det funkar) dessutom stannar hon om hon känner att jag tappar balansen, mkt klok tant!:love:

Nämen hördudu! Bara för att du trillade av hästägarens ena kuse betyder det inte att du inte är kapabel att rida hennes andra!

Det är ju trots allt den äldre hästen du hjälper till med, om jag förstod saken rätt? Alla hästar passar inte alla. Jag tycker det låter trevligt med ett tryggt gammalt sto som du kan ta saker i din egen takt på.

När jag har haft medryttare har jag hundra gånger hellre valt såna som inser sina begränsningar och tar det lugnt än såna som flängrider. Du skriver själv att du är mjuk i handen, det är ju jättebra!

Tappa inte modet! Fortsätt rida stoet och det där med ponnykörning är väl alls ingen dum idé?

Till sist vill jag tillägga något jag hela tiden måste upprepa för mig själv: Vi rider för att det är roligt och för att vi mår bra av det. Roligt behöver inte betyda att vinna tävlingar(även om mål kan vara bra att ha), det kan lika väl en härlig skrittur i vackert väder!

nej då du vi´ll inte sluta rida.
jag har mycket svackor p ga att jag mår rätt dåligt men ibland går det bra.men du absolut inte ge upp kämpa på tjejen;):banana:

Förstår hur du känner!
Nu har jag inte ridit lika länge som du men jag har fått börja om två gånger med min ridning på grund av att jag rammlat av ex.antal gånger och blivit rädd. Nu senast rammlade jag av två ggr i rad på två hopplektioner (alltså en varje gång) och gjorde illa mig ganska mycket andra gången och nu hoppar jag låga hinder på min hopplektion, kanske 40cm ungefär medans dom andra i min grupp hoppar ca60. Det känns mycket bra och min ridlärare låter mig hoppa före alla andra så jag kan hoppa på min höjd så höjjer hon sen. Jag står i kö på dressyr grupp nu.
Men jag tycker absolut inte att du ska ge upp! Efter mina turer (3hjärnskakningar, 1spruket nyckel ben och ex antal sträckna ryggar) så tycker jag nästan att det har blivit som en *spark i arslet* för att jag ska lyckas att sitta kvar nästa gång.
LYCKA TILL!!

tack så hemsktjättemycket för stöd o goda råd o allt pepp!
ska höra med gammelhäst ägaren o se om jag kan fortsätta lufsa runt på henne, isåfall gör jag det. annars lägger jag av, tills vidare, eller som charmant sa ser om jag kan hitta en ponny o köra...

NI ÄR BÄST!! :love::love::love::love::love::love::love::love::love::love:

Det första inlägget hade lika gärna kunnat varit skrivet av mig för många år sen när en foderhäst kickade mig i ansiktet med full kraft och delvis förstörde mitt liv. När jag kom hem från sjukan och kunde köra bil igen samlade jag ihop alla hästgrejer, slängde ner allt utom min spritt nya och oanvända Wintecsadel och en grimma i en kartong och dumpade lådan i en ridsportaffär som hade seconhandförsäljning. :(

Det dröjde flera år innan jag satte mig på en häst igen och den gången var det på min nuvarande "livsfarliga, folkilskna avkastardrottning" eftersom det var för långt att gå från sommarbetet. Denna "livsfarliga" och som jag sedan fick veta, oinridna travarmärr bar hem mig med den äran trots att jag bara hade ett grimskaft att hålla mig i. Vi började lulla runt i skogen så smått, bara grimma och oftast barbacka och så håller vi på än och trivs med det. Hoppa vet jag inte om hon kan och jag hatar hoppning så vi bus(k)rider istället, med eller utan grimma och har det mysigt ihop.:love:

Gör det du känner för och släpp alla krav säger jag, tiden får utvisa vad du vill och känner för.

*jag kan inte heller skilja på höger och vänster galopp* :o

SLUTA INTE!!!

det är ju inga roliga grejer som har hänt dig.. men jag säger bara: SLUTA INTE!

visst det kanske inte känns så bra just nu.. men du kan säkert hitta nån häst inärheten som du kan hjälpa till med...

Lycka till!!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 867
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?