nu slutar jag rida!! *långt*

Sv: nu slutar jag rida!! *långt*

Har, som andra redan skrivit, inte heller orkat läsa alla tips, emn dom jag läste var bra! När jag red på ridskola fick ridläraren sänka för mig oxå, hela tiden, fast där jag red var dom snälla och tog sig verkligen tid, dom peppade en tills man gjorde det, ingen tvång men hjälpte och stöttade en, dom andra i gruppen vart säkert väldigt irreterade pga av att jag tog all tid, (förlåt) men det hjälpte mig as mkt! Sedan hade jag bestämmt att sluta rida efetr förra sommaren, skulle bara på ett sista skojridläger, men då släppte allt, så det slutade med att jag köpte en egen häst ist :D
Det kan vända snabbt ibland, oftast kan man, men det är självfortroendet som tar ner än, så var det för mig, jag behövde bara känna att det kunde gå bra så gick allt bra sedan.

Hoppas verkligen det börjar gå bra för dig med!

Du har väl varit till läkare antar jag? Är det "bara" mjukdelsskador så borde du kunna använda den fast försiktigt, jag gick på min fot när jag hade töjt ut yttre ledbandet fast jag hade som en stabiliserande "halvsko" jag drog på foten...:crazy:

jag låg på KVA ett dygn o väntade på röntgen :mad: (som inte visade nånting...) jag har gått på foten som vanligt nu ett par dar o det börjar göra ondare o ondare :cry:

skorpan -> HEJJA:D :banana::banana::banana::banana:

Hej! det låter som om du behöver koppla bort ridningen ett tag, eftersom du älskar hästar så kan det vara bra att bara va i stallet under en tid och mysa och pyssla med hästarna. Skippa ridningen, få tillbaka ridlusten. Jag har inte världens bästa sjförtroende när det gäller ridningen om man säger så, det känns alltid som att jag är sämst och måste göra allting perfekt(även fast det inte blir det) annars blir jag deppad. När man tänker så, så försämras automatiskt ridförmågan, har jag märkt. Den senaste tiden har jag försökt att skita i vad andra tycker och koncentrera mig BARA på ridningen och hästen. Innan jag ska på lektion så tänker jag att, idag ska jag fokusera på att hålla händerna på samma höjd och stilla. Det hjälper! Jag orkar inte tänka längre på vad andra tycker och tänker, skiter väl jag i. Och om man går igenom grunderna väl, så fixar man det. En sak som hjälpte mig också var att nu har jag en häst som jag rider på helgerna, vi (häste o jag) brukar va helt själva i stallet och på ridbanan, det hjälper mig enormt, eftersom jag kan fokuser apå vad jag behöver träna på och inte ha massa abdra hästar som springer runt mig. Så förhoppningsvis efter ridpasset så har jag lärt mig lite mer!
Som sagt, skit i vad andra tycker, ta en paus och var bara i stallet, eller så skaffar du en häst som du rider på helgerna. Kanske genom ridskolan? Men en sak, du ska absolut inte sluta med hästar, du kommer förstå hur underbart det är! Lycka till :banana:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men jag vet hur det ligger till *kramar på bus*

Du vet att här uppe i norr finns det två genomgoa gammla skruttar som skulle bli överlyckliga att få komma ut tillsammans någon gång :)

Jag finns här, och ta hand om dig!

Hej S!
Vet hur skräck känns! Hade för många år sen en helt underbar travare,men även det underbara tar slut någon gång! "Sprang" på en arab som jag tyckte om,ville ha,synn dom,ja listan kan göras lång..men den hästen skrämde mig till att ej rida på 5-6 år,jag flög i backen flera gånger,spräckt och krasad hand,spräckt näsben,ja mm..
När vi skaffade skäcken,då tänkte jag,"att det där djuret kommer jag aldrig sitta på.." Framåt pigg,het,ja..en tur på 1 timma tog hästen på 15 min med dottern..
Men det tog nog iaf 2 år,sen satte jag mig upp och skrittade..och sen travade,och Charmant släpade med mig på 1a galoppturen,hon fick vara stoppkloss,ifall..då hade vi haft hästen i 4 år...Men nu har jag tom hoppat henne,och det är 10 år sen jag hoppade,nu har vi blivit ett team,men det tog ett antal år! Så vi har löst allt! Ja,jag kanske jag ska säga!
När du hittar rätt häst,då släpper skräcken och hela paketet!
Även du och jag har ridit,det gick ju bra,du på Z jag på M...

Senast ändrad:

Det gick ju strålande att galoppa :) så stol överatt du vågade igen.Och som du skrev..med rätt häst så vågar man igen,

det är även viktig tatt bara göra det som man själv vill och inget bara för att någon annan tjatar...

och Charmant släpade med mig på 1a galoppturen,hon fick vara stoppkloss,ifall..då hade vi haft hästen i 4 år...

Charmant är bra till mkt hon, hon har hjälpt mig enormt mkt också:D:love::love::love:

jaa men det är så typiskt..alltid är det nåt som inte funkar...i z:s fall så måste jag nog säga att han var FÖR snäll...samtidigt som jag hittade ungefär 2 vägar o rida o massa andra omständigheter som gjorde att det inte kändes bra...o så är det alltid, funkar det med hästen funkar det inte med nåt runt om o funkar det runt om så funkar det inte med hästen osv...
jag har ju fått promenadrida ett gammalt sto nu ett tag o det har varit lagom men nu vet jag inte om ägaren vill ha mig tillbaka :cry:
det är då alltid nåt som går åt skogen för mig med hästar...kanske är det meningen att det inte ska funka?? :eek:
psst... hej förresten! hoppas allt är bra med dig o djuren! vad duktig du är som vågat så mkt!:D jag skulle våga hoppa min kompis 4 åriga pålle på 170...40 cm slutade med hjärnskakning...kändes lagom bra :eek:

det var kul så länge det varade o så länge det var "utan krav" dvs jag FICK göra fel...jag FICK ta det lugnt jag FICK känna efter själv vad jag klarade av att göra,,,
men nu...nej...allt sånt är borta:( jag ser ingen glädje i det längre...blörk. jäkla skit :cry::cry::cry: jag vill ju så gärna innerst inne o så blir allt bara så fel!

*dagens avreaktion*

men körning är ju jätteroligt det med!
har själv tävlat i precision 2ggr och det är superkul. (om man inte har en häst som jag har då som VÄGRADE trava inne på banan men ute är hon pigg haha)

finns ju även dressyr, marathon osv osv :D

Har inte läst hela tråden med som jag antar att de andra redan har sagt.

Ge inte upp *peppdans* :banana:

Det gäller bara för dig att hitta en lugn och snäll pålle som du kan skrutta runt på i din egen takt och lära dig långsamt och bli säker med hästen. :D

leta upp ngn gammal shettis, de är billiga i inköp och att mata. lätta att hantera och sköta om. ;) dessutom finns det många shettisar därute som bara går som "stallsällskap" som man kan få låna.

köpa häst, shettis eller ej, är inte ett alternativ tyvärr...men ja kanske nån har en sällskapshäst som vill röra på sig som jag kan köra annars:) fast då måste nån orka lära mig också...:angel: kollar annonser där folk vill ha medryttare till småponnyer för att se om någon eventuellt går o köra istället:)

men måste du rida på det viset då? och försöka leva upp till en massa saker som inte verkar vara ditt eget mål (om jag fattat ditt inlägg rätt). försök umgås med hästar på dina villkor. kanske hitta nån snäll gammal häst som på sin höjd ska promenadridas, eller varför inte försöka hitta nån liten shettis att tömköra eller köra med vagn. om umgänget med hästar är det viktigaste så ska du ju inte låta ridningen bli ett "nödvändigt ont" det finns ju så mycket annat kul och mysigt man kan göra med hästar. och vill du saenare kan du ju alltid börja igen. det är absolut aldrig för sent.

tack för ditt inlägg:)
flera av dina förslag har varit uppe i tråden, men förstår ju om du inte velat/orkat läsa igenom hela...
jag har annons ute nu där jag söker en ponny att köra...ska försöka leta efter en medryttarhäst som jag kan rida akademiskt då jag tror det är vad jag helst vill göra...
och visst finns det absolut mer o göra...pysslar gosar o promenerar lika gärna med hästen som rider den:)

HEJ, har inte läst hela långa tråden så du kanske redan fått detta svar. Varför måste man kunna hoppa? Jag vågar nymera erkänna att jag är för feg och för gammal för att hoppa.
Jag har heller inga ambitioner att tävla i dressyr, rider mest ut- helst med sällskap, och ngn gång på banan utan större krav.
Tänk på detta och framförallt hitta en häst du gillar, börja från början med att sköta, sen promenera, sen skritta....Låt det ta den tid det tar
KRAM och lycka till!

hej:)
ja jag föredrar att börja från början med nya hästar men alla har så bråttom jämt...har vart med om att stallkamraterna har "skvallrat" för hästägarn att hennes medryttare (jag) inte red o att de trodde jag var rädd för hästen sen fick jag fan för att jag gick med den istället för red o sen fick jag sluta :crazy:

ang hoppning har jag inte hoppat på flera år, förutom diken, men jag blev sugen o prova igen o det var rätt kul så länge det varade men med tanke på hur det gick så...nä min hoppkarriär tog slut där och då :angel:

KRAM tillbaka o tack :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 867
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30