Nu ska han bort...:(

Sv: Nu ska han bort...:(

Jag förstår din ståndpunkt. Även om vi tycker olika.

Frid.

//Waern

Skaffar jag en hund som efter en kort tid visar sig vara ilsk och börjar hugga efter oss så tar jag bort den.
Likväl som en katt som börjar pissa inne.

Ingen av dem är lätt att omplacera.
Vad sägs om att ta reda på vad som är fel innan ni gör er av med djuret?

Att en katt pissat inne en gång är väl inget, när dessutom lådan inte var fräsh? Att ens tänka tanken på avliving efter ett felsteg från djurets sida är helt främmande för mig. Empatilöst! Det finns alltid en anledning till varför en katt pissar utanför, de gör det inte bara för att "jävlas".

Det är ens skyldighet som djurägare att se till att djuren har det bra och ta reda på vad som felas när de inte gör det, de är inte slit och släng som man gör sig av med när det börjar bli lite jobbigt.

Till TS, det är ganska långt mellan att i sin upprördhet tänka elaka tankar om djuret medans man städar upp oredan till att faktiskt gå ut på internet och skriva en tråd om hur man snabbast och billigast kan avliva djuret. Du borde väl haft tid på dig att lugna ner dig innan du satte dig och skrev trådar på buke? (blir man så upprörd över ett felpiss från en katt (med äcklig låda) att det inte gått över när man städat upp så kanske man ska ta sig en funderare...).

När man till slut kanske är rädd för djuret, tappar självkänslan för att man inte kan sköta det eller bara känner att allt kring djuret känns som en börda.

Om man känner så efter att katten kissat utanför lådan en gång och en gång lagt en hög på golvet, då skulle jag säga att katten är det minsta problemet. Och att man förmodligen har så jobbigt med sig själv att man kanske inte borde ha husdjur alls just då.

Om man gör fel, så att djuret beter sig på ett icke-önskvärt sätt, så är det i mina ögon rimligare att göra om och göra rätt än att avliva djuret. Som exempel så kissade vår andra katt ner en fåtölj (en rätt ny, ljus läderfåtölj som aldrig blev sig riktigt lik) när hon var ny. Med din logik borde vi då genast ha avlivat henne.

Vad vi istället gjorde var att fundera på varför hon gjorde det. För det första varför hon valde fåtöljen - vi hade lagt ett lakan på tork över den, vilket såklart gjorde den mer inbjudande som katt-toalett. Alltså: inte lämna katterna ensamma med lakan på tork över möblerna. För det andra så insåg vi att vår första katt inte lät henne vara ifred på toaletten, vilket gjorde att hon inte ville gå dit. Alltså skaffade vi ytterligare en kattlåda, som står i ett annat rum. Resultatet är bibehållen självkänsla, och en katt som aldrig mer kissat i en möbel.

Tycker du verkligen vi borde avlivat henne istället?:crazy:

"De kattor som inte fungerar nackar eller skjuter vi" skrev jag.

Svar ja, de är duktiga jägare och sociala.

//Waern

Ja, precis, ni avlivar alla katter som inte är sociala. Då är det väl inte så konstigt att era kattor är sociala, för de som inte är det har ni ju avlivat?

Det är ungefär som att säga att vår katt får bara röda ungar, för de svarta nackar vi, så de räknas inte. Men de har ju funnits även om ni dödat dem.

Och då frågar jag mig varför ni skaffar skygga katter om ni inte vill ha dem (och istället avlivar dem), alternativt, om katterna inte är skygga förrän de hamnar hos er, vad ni gör med dem så att de blir skygga (så att nimåste avliva dem)?

Och om hästen plötsligt blir ex halt, så bara avlivar ni den också?
Jag tycker det det är fruktansvärt att det finns folk där ute som ser avlivning som den enda lösningen. Hur orkar man leka Gud med så många liv? :crazy:

TS:
Det svaret gäller dig också. Man skaffar inte djur om man inte är redo på att ställa upp och ansvara.
Mina katter (rumsrena innekatter) har också lämnat (mer än varsin gång) en hög jämte lådan ist. Hankatten har kissat i sängen två gånger.
Och det första som dök upp i mitt huvud var en stor oro över att dom inte mådde bra.
Jag bytte sand. Städade och skurade. Kastrerade hankatten då jag gissade på att dom två kisspölarna i sängen innebar att kulorna ramlat ner. ;) (Och han har aldrig mer kissat i sängen)
Aktiverade dom mer.

Tar man sig tid att lyssna, iakta och medverka i sina husdjurs liv, så märker man dessto fortare när något inte är rätt med dom.

Om man känner så efter att katten kissat utanför lådan en gång och en gång lagt en hög på golvet, då skulle jag säga att katten är det minsta problemet. Och att man förmodligen har så jobbigt med sig själv att man kanske inte borde ha husdjur alls just då.

Där håller jag med dig. TS borde förmodligen inte ha skaffat katten. Men nu har TS gjort det och det blev problem.

Tycker du verkligen vi borde avlivat henne istället?:crazy:

Nej varför skulle jag tycka det?
Med min logik skulle jag inte tagit hem en främmande katt öht. Det är lätt hänt att det blir anpassningsproblem.

//Waern

Men om du vet att du kommer att skjuta skygga katter, varför tar du då hem en skygg katt? Det verkar ju lätt snurrigt, varför ta hem en katt som man med största sannolikhet kommer att nacka inom kort?

Och då frågar jag mig varför ni skaffar skygga katter om ni inte vill ha dem (och istället avlivar dem), alternativt, om katterna inte är skygga förrän de hamnar hos er, vad ni gör med dem så att de blir skygga (så att nimåste avliva dem)?

Optimalt här är att ha två vuxna råttjägare och en eller två på tillväxt, är det fler katter så finns risken att vi inte hinner med dem alla utan någon blir skygg. Då räven eller bilisterna på vägen tar sitt då och då så är det tyvärr litet ruljans.

Har följdaktligen kattungar ibland och sparar den bästa honan medans resten säljs.
Får jag inte sålt överskottet så tar jag bort dem.

//Waern

Ok, så vilka är de skygga katterna som ni nackar? Osålda kattungar?

I övrigt så verkar det ju överdrivet besvärligt att ha okastrerade honkatter, är det inte enklare att kastrera dem ni vill behålla, och ersätta med nya katter när de gamla dör? Eller hur mycket ruljans är det, går det åt ett par katter om året?

Om det är såpass många som dör, så skulle jag i vilket fall kastrera, eftersom det gör att katterna håller sig närmare tomten, vilket i sin tur minskar risken att räven (?) tar dem.

Jag hade läst alla dina inlägg innan jag skrev. Och det ändrar ingenting.

I mars skrev du att du "gick i tankar på" att skaffa katt. Fyra dagar senare var katten där. Det var helt klart att du skaffade katt väldigt hastigt, utan några kunskaper, utan att tänka över vad det kan innebära att ha katt, utan att fundera över om du kan fylla en katts behov.

Och tydligen vet du fortfarande inte hur mycket som faktiskt kan gnissla när man har katt, hur mycket som krävs för att ha innekatt.

Man kan tänka elaka saker när man är upprörd. Men steget från tanke till en tråd på buke är trots allt rätt långt. Du skrev ett välformulerat inlägg där du frågade hur du akut kunde få din katt avlivad på avbetalning - mer upprörd än så var du inte.

Och är man en seriös och ansvarstagande djurägare så tänker man faktiskt inte ens de tankar som du gjorde. Det finns inte på kartan att man ska avliva en katt efter det lilla som din katt gjort - för att den inte känner sig trygg. Och en katts liv ska inte hänga på en så skör tråd att den riskerar dö om den bajsar utanför men får leva om den kommer och gosar.

Dina inlägg andas fortfarande stor okunnighet om katters behov. Du skriver att han bajsar utanför för att han är barnslig. Köp en bra kattbok och läs på - eller omplacera katten. Det låter inte som om du är beredd att göra förändringar så att din katt kan få det bra.

:bow::bow::bow:

Vilken erfarenhet av katter har du?

I övrigt så verkar det ju överdrivet besvärligt att ha okastrerade honkatter, är det inte enklare att kastrera dem ni vill behålla, och ersätta med nya katter när de gamla dör?

Det blir inte lika bra med katter som man hämtar utifrån som det blir med dem som är födda på gården.
De lär sig att jaga tillsammans med sin mamma på mammas jaktmarker och tar sedan över dessa.
De som är födda i stallet är de som stannar bäst kvar runt huset.
Katter som kommer utifrån försöker ofta att gå hem.
Och om de är små ungar så har de ingen mamma som lär upp dem.
De är för små för att lära sig på egen hand när de är 12 veckor.

Det som kan fungera bra är om man får en katthona med ungar som håller henne kvar.

Fast jag tycker nog man får bortse från besvärligheten i det hela, om alternativet är att nacka och skjuta många katter. Det är inte direkt så att det är någon omöjlighet att behålla icke-egenuppfödda katter hos sig om de är kastrerade och tas väl om hand, i så fall skulle ingen våga köpa (ute)katt över huvud taget.
Vi har våra katter ute på somrarna, de är inte uppfödda på stället men har lärt sig älska det, det man älskar vill man inte lämna.
Ungar och även vuxna katter kan f.ö. lära sig jaga på egen hand, mången innekatt som man tar med sig till landstället för första gången kommer hem med fåglar och möss i otal, jag vet. :crazy: Jaktmarkerna lär de sig alldeles utmärkt efter att de fått undersöka ett tag.

På katter för stall- och ladugårds-bruk ställs helt andra krav än på katter för sällskap.
Brukskatter måste ha helt andra egenskaper än att bara vara söta och snälla.
De skall fånga råttor och möss och vara praktiska att ha i stall och ladugård.

På katter för stall- och ladugårds-bruk ställs helt andra krav än på katter för sällskap.
Brukskatter måste ha helt andra egenskaper än att bara vara söta och snälla.
De skall fånga råttor och möss och vara praktiska att ha i stall och ladugård.

Inte för jag förstod vad du menade med det här inlägget, då jag skrev om massa annat men snälla och söta och fånga råttor och möss går bra att kombinera, jag har umgåtts med otaliga stallkatter med de egenskaperna.

Jo det går att kombinera.
Och det är ju så man vill ha det.
Men det räcker inte med att bara vara söt och snäll när man skall vara stall- eller ladugårds-katt.
Man måste både jobba och klarar av miljön med alla maskiner och så också.

Ok, så vilka är de skygga katterna som ni nackar? Osålda kattungar?

Ser att I-U redan besvarat en del av frågeställningarna i tråden alldeles utmärkt :bow:

Men kan lägga till att kattungar nackar man och vuxna katter skjuter man av.

Då och då händer det att jag märker att någon är extremt skygg redan från födseln och då går den ju bort här. Ibland kan man tama till dem genom att hålla på med dem extra så de kan säljas till ett lämpligt hem, men de flesta vill inte ha en skygg kattunge.

//Waern

Men jag förstår inte ...?
Diskuterar du om det jag skrev eller skriver du rent allmänt?

För kattungar på 12 veckor och även vuxna katter kan mycket väl vänjas vid maskiner, hästar och dylika saker om man bryr sig tillräckligt. Och som tidigare skrivet, om man får dem att älska sitt hem så har de ingen anledning att vandra iväg, inte mer än en katt som är född på gården skulle göra det iaf.
Och med allt detta sett, så tycker jag det är hemskt lättjefullt och oempatiskt att avla fler katter än vad man behöver och sedan döda dem bara för att man inte har tillräckligt med energi, ansvar och empati att kastrera sina katter och ta in katter utifrån först när behovet finns där. Och om det går åt väldigt många katter så kanske man ska tänka ett steg längre om man verkligen bör ha katt i en sådan miljö, dessa människor skulle aldrig sätta sina hästar i en hage där några gick åt då och då.
Återigen, pengar styr vissa människors hjärtan. :cool:

Du måste förstå att för oss är katterna "verktyg" och inte "gosedjur".
Och som i all pruduktion så måste man sålla.

Varför är det värre att avliva en katt än att slakta en ko?
I produktion så har man inte tid att lägga massor av timmar på att träna upp katter.
De skall fungera och göra sitt jobb.

De katter som man har kvar de tar man sedan hand om på bästa sätt så att de skall fungera så bra som möjligt.
Det finns ingen marknad för "kasserade" stall- och ladugårds-katter.
Så det bästa är att avliva dem.

Katter är det mest miljövänliga sättet att bekämpa råttor och möss på.
Gift är farligt för de vilda djuren, särskilt igelkottar dör det många av varje år p.g.a. råttgift.
Det är också faligt för hundar och katter.
Så jag har efter att övervägt saken noga beslutat att det får bli kattvarianten på mus- och rått- bekämpningen.

Katter är så mycket trevligare än råttgift.

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 511
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 786
Senast: Acto
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 529
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30