W
Waern
Sv: Nu ska han bort...
Jag förstår din ståndpunkt. Även om vi tycker olika.
Frid.
//Waern
Jag förstår din ståndpunkt. Även om vi tycker olika.
Frid.
//Waern
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad sägs om att ta reda på vad som är fel innan ni gör er av med djuret?Skaffar jag en hund som efter en kort tid visar sig vara ilsk och börjar hugga efter oss så tar jag bort den.
Likväl som en katt som börjar pissa inne.
Ingen av dem är lätt att omplacera.
När man till slut kanske är rädd för djuret, tappar självkänslan för att man inte kan sköta det eller bara känner att allt kring djuret känns som en börda.
"De kattor som inte fungerar nackar eller skjuter vi" skrev jag.
Svar ja, de är duktiga jägare och sociala.
//Waern
Om man känner så efter att katten kissat utanför lådan en gång och en gång lagt en hög på golvet, då skulle jag säga att katten är det minsta problemet. Och att man förmodligen har så jobbigt med sig själv att man kanske inte borde ha husdjur alls just då.
Tycker du verkligen vi borde avlivat henne istället?
Och då frågar jag mig varför ni skaffar skygga katter om ni inte vill ha dem (och istället avlivar dem), alternativt, om katterna inte är skygga förrän de hamnar hos er, vad ni gör med dem så att de blir skygga (så att nimåste avliva dem)?
Jag hade läst alla dina inlägg innan jag skrev. Och det ändrar ingenting.
I mars skrev du att du "gick i tankar på" att skaffa katt. Fyra dagar senare var katten där. Det var helt klart att du skaffade katt väldigt hastigt, utan några kunskaper, utan att tänka över vad det kan innebära att ha katt, utan att fundera över om du kan fylla en katts behov.
Och tydligen vet du fortfarande inte hur mycket som faktiskt kan gnissla när man har katt, hur mycket som krävs för att ha innekatt.
Man kan tänka elaka saker när man är upprörd. Men steget från tanke till en tråd på buke är trots allt rätt långt. Du skrev ett välformulerat inlägg där du frågade hur du akut kunde få din katt avlivad på avbetalning - mer upprörd än så var du inte.
Och är man en seriös och ansvarstagande djurägare så tänker man faktiskt inte ens de tankar som du gjorde. Det finns inte på kartan att man ska avliva en katt efter det lilla som din katt gjort - för att den inte känner sig trygg. Och en katts liv ska inte hänga på en så skör tråd att den riskerar dö om den bajsar utanför men får leva om den kommer och gosar.
Dina inlägg andas fortfarande stor okunnighet om katters behov. Du skriver att han bajsar utanför för att han är barnslig. Köp en bra kattbok och läs på - eller omplacera katten. Det låter inte som om du är beredd att göra förändringar så att din katt kan få det bra.
I övrigt så verkar det ju överdrivet besvärligt att ha okastrerade honkatter, är det inte enklare att kastrera dem ni vill behålla, och ersätta med nya katter när de gamla dör?
På katter för stall- och ladugårds-bruk ställs helt andra krav än på katter för sällskap.
Brukskatter måste ha helt andra egenskaper än att bara vara söta och snälla.
De skall fånga råttor och möss och vara praktiska att ha i stall och ladugård.
Ok, så vilka är de skygga katterna som ni nackar? Osålda kattungar?