Jag tycker absolut att avstånd ska hållas, nu som förut. Däremot togs reglerna bort för SJ och de kan nu låta alla platser bokas. Det är ingen hemlighet för de som åker. Jag anser att det är var och ens skyldighet att minska smittspridningen och bara åka när är frisk, när man måste och inte i onödan.
De som kan använda andra färdmedel bör göra så. Det är min åsikt. Jag har åkt kollektivt varje dag fram till januari och sedan dess tre dagar i veckan. Det ÄR trångt, det ÄR svårt med avstånd, ibland till och med omöjligt beroende på bilka tider och vilka sträckor man åker. Men jag kan inte ta mig fram utan att åka kollektivt. Jag kan inte låta bli att ta SJ tåget var 12 vecka. Jag är en av de som måste. Så visst tycker jag att avstånd ska hållas, men det är inte SJs fel att det inte görs, inte FHMs fel, inte Skånetrafikens osv.
Dessutom är det ju så att om en av personerna som åker i en tågvagn är sjuk så smittar den ju typ alla i sagda vagn om de tillbringar mer än 15 minuter i samma vagn, oavsett avstånd. I ett slutet utrymme blir man smittad oavsett.
Så JA, jag tycker att avstånd ska hålla, men jisses, det är tåg, på ett tåg kan man inte hålla avstånd egentligen. Det jag har argumenterat emot är att det bokades en tågresa och hävdades att man inte visste om att det skulle ändras. Då har man dålig koll, vilket ju är ens egen uppgift.
Anders Tegnell har också sagt att risken att smittas i kollektivtrafiken inte alls är så stor, trots den trängsel, som man först trodde, tvärtom, på tal om vad han har sagt.