Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Det är inte relevant för den totala smittspridningen vem som sitter i de trånga tågen.
Att vara orolig för egen del att bli smittad, det förstår jag.
Men att tro att det spelar någon roll för den totala smittspridningen att låta bli att åka med för egen del är faktiskt vrickat.

Tåget kommer ju att ha samma restriktioner eller brist på restriktioner oavsett.
Fast det kan ju vara vettigt att inte belasta kollektivtrafiken "i onödan" så blir det förhoppningsvis lite luftigare för de som inte har valet att ta bilen. Jag tar bilen nu även för resor där jag i vanliga fall skulle ha åkt kollektivtrafik. Även om jag är vaccinerad

@Inte_Ung och @Enya

Ett problem ur smittspridningsperspektiv med trängseln på tåget är att det inte går att hålla avstånd. Jag har inte möjlighet att leta fram klippet nu, men i en intervju med Anders Tegnell i P1 (Godmorgon världen kanske...?) så lät det som att avstånd mellan främmande människor bör hållas även om man är vaccinerade. När jag läser på FOHM:s hemsida så står det också så. Dock står det inte specifikt avstånd men jag utgår ifrån att det är samma avstånd som tidigare eftersom de inte skrivit att det räcker med ett kortare avstånd nu.

Jag har inte förstått från era inlägg om ni tycker att brist på avstånd inte är ett problem längre, men jag är i alla fall inte övertygad än om att vi kan börja strunta i avstånd. Jag tror också att det är större risk att sitta rakt mittemot en smittad person i ett 4-säte under 3 timmar än att sitta bakom eller framför med en stolsrad emellan.
Jag tycker absolut att avstånd ska hållas, nu som förut. Däremot togs reglerna bort för SJ och de kan nu låta alla platser bokas. Det är ingen hemlighet för de som åker. Jag anser att det är var och ens skyldighet att minska smittspridningen och bara åka när är frisk, när man måste och inte i onödan.

De som kan använda andra färdmedel bör göra så. Det är min åsikt. Jag har åkt kollektivt varje dag fram till januari och sedan dess tre dagar i veckan. Det ÄR trångt, det ÄR svårt med avstånd, ibland till och med omöjligt beroende på bilka tider och vilka sträckor man åker. Men jag kan inte ta mig fram utan att åka kollektivt. Jag kan inte låta bli att ta SJ tåget var 12 vecka. Jag är en av de som måste. Så visst tycker jag att avstånd ska hållas, men det är inte SJs fel att det inte görs, inte FHMs fel, inte Skånetrafikens osv.

Dessutom är det ju så att om en av personerna som åker i en tågvagn är sjuk så smittar den ju typ alla i sagda vagn om de tillbringar mer än 15 minuter i samma vagn, oavsett avstånd. I ett slutet utrymme blir man smittad oavsett.

Så JA, jag tycker att avstånd ska hålla, men jisses, det är tåg, på ett tåg kan man inte hålla avstånd egentligen. Det jag har argumenterat emot är att det bokades en tågresa och hävdades att man inte visste om att det skulle ändras. Då har man dålig koll, vilket ju är ens egen uppgift.

Anders Tegnell har också sagt att risken att smittas i kollektivtrafiken inte alls är så stor, trots den trängsel, som man först trodde, tvärtom, på tal om vad han har sagt.

Fast det kan ju vara vettigt att inte belasta kollektivtrafiken "i onödan" så blir det förhoppningsvis lite luftigare för de som inte har valet att ta bilen. Jag tar bilen nu även för resor där jag i vanliga fall skulle ha åkt kollektivtrafik. Även om jag är vaccinerad
Det är ju lika vettigt att lämna de stackars platserna som fanns till dem som inte hade valet att ta bilen när restriktionerna fanns.
Vad blev skillnaden i det?

Det varierar väldigt mycket varför folk inte vaccinerar sig och därmed hur de ser på att samhället öppnas. Det finns exempelvis ett gäng som anser att viruset är fejk, att vården inte är mer ansträngd än vanligt eller rent utav inte är belastat alls (tomma salar )och de anser följaktligen att alla restriktioner är överflödiga. Andra anser det är en snuva, en del att man kan klara sig med d-vitamin och/eller Ivermectin (eller annan drog) eller med hälsosamt leverne och därmed borde samhället aldrig stängts och de som inte lever hälsosamt får skylla sig själv men givetvis finns det några som inte vill att samhället ska öppnas för de är rädda både för vaccin och covid, eller jag antar det -jag har inte stött på den versionen.
Ja, och?

Jag tycker att det hade varit lämpligare att börja med 75% när man skulle höja från 50. Jag har som sagt själv inte åkt nu, men jag vet ju sedan tidigare år hur trångt det blir på fullsatta tåg med resenärer som ska åka långt, fullt med packning osv. Nu på sommaren är det ju också mycket banarbeten och säkert en och annan solkurva med tanke på hur varmt det varit länge nu. Med 100% beläggning finns inga marginaler alls att ta på resenärer som missat sin tidigare anslutning, som ju är det vanliga sättet att lösa förseningar på - att man får ta nästa avgång.
Det kanske var ovanligt rörigt på tåget, SJ hade satt ihop två tågsätt som man inte kunder röra sig mellan och folk sprang som yra hönor (inklusive jag) för att man hade fått problem med numreringen av vagnar och en del hamnade på fel vagn.

I övrigt så vad det som före pandemin.

Jag kan inte på rak arm säga var jag läst men jag tycker inte att det varit ovanligt att det är specificerat att det krävs två sprutor. (För våra vaccin, såg att det stod en spruta för något annat). Jag tror att det mest varit inreseregler jag läst.

Menar du att det räcker med att påbörjat sin vaccinering för att få ok att resa, att man inte behöver vara fullvaccinerad? När jag skrev inlägget ovan så utgick jag ifrån att man måste vara fullvaccinerad för att få inresepass, och om man då ändrar antalet sprutor för "fullvaccinerad" så måste ju restriktionerna hänga med om det ska vara någon poäng med dem.
Jag tror att det åtminstone har varit lite skillnad för olika länder om det räcker med en dos. Och det är lite dubbelt, jag vet tex. att många med min medicinering inte får antikroppar (men kanske t-cellsvar - men det är ju knepigare att mäta och nog inget man liksom kan intyga i nuläget) men jag tror ändå att jag räknas som fullvaccinerad eftersom jag fått två doser.

Förresten så är du där med straff igen.
Jag tror inte på straff. Alls.
Fast det blir ett straff, ett straff för att du vägrar göra något med din kropp som du inte vill göra.
Någon jämförde det med en 19-års gräns vilket inte går att jämföra med för 19 år är dels något naturligt, dels något som berört alla människor och dels något övergående som inte kräver ett ingrepp på ens kropp.
Det här är priset vi får alla betala för att man har ett samhälle som respekterar individens rätt att bestämma över sin kropp och som har rätten att avsäga sig ingrepp på den egna kroppen.

Tittar vi rent historiskt så när man brutit mot denna rätt något som slutat illa. Det var också frivilligt att sterilisera sig för att slippa fängelse. Finns hur mycket exempel på det som helst i historien.

Jag har vaccinerat mig, när det blev min tur så bokade jag en tid. Men jag stödjer till fullo rätten att få vägra medicinska ingrepp på den egna kroppen utan att behöva drabbas av några straff i samhället. I min värld är det en fundamental mänsklig rättighet.

De här människorna som vägrar vaccin, gör ju det för att det tror att de skadar dem på något sätt. Att då tvinga dem genom att utesluta dem från samhället på flera olika sätt, tror jag bara gör det hela värre och dessutom kränker deras rätt att bestämma över sin egna kropp.

Jag kan inte på rak arm säga var jag läst men jag tycker inte att det varit ovanligt att det är specificerat att det krävs två sprutor. (För våra vaccin, såg att det stod en spruta för något annat). Jag tror att det mest varit inreseregler jag läst.

Menar du att det räcker med att påbörjat sin vaccinering för att få ok att resa, att man inte behöver vara fullvaccinerad? När jag skrev inlägget ovan så utgick jag ifrån att man måste vara fullvaccinerad för att få inresepass, och om man då ändrar antalet sprutor för "fullvaccinerad" så måste ju restriktionerna hänga med om det ska vara någon poäng med dem.

Det får varje land besluta om. Finns kanske de som satt en spruta som nog. T.ex. ett land som är mycket beroende av turism. Men jag vet inte. Men kan tänka mig det.

Det är inte något straff utan en konsekvens.
Ovaccinerad så får du inte vara med i de vaccinerades klubb. Men i övrigt så händer absolut ingenting.

Att jämföra det med att bli frihetsberövad om man vägrar är ju helt absurt.
Straff och konsekvens ligger väldigt nära ibland. Många gånger är konsekvens ett förklätt straff.
”Om du ska göra/vara med här så måste du göra detta mot din kropp, oavsett om du vill eller inte”. Undra vad de som bytte kön för för några år sedan tyckte om det? Straff? Konsekvens? Fast egentligen, när man tänker efter kanske det inte spelar någon större roll vad man kallade det?

Straff och konsekvens ligger väldigt nära ibland. Många gånger är konsekvens ett förklätt straff.
”Om du ska göra/vara med här så måste du göra detta mot din kropp, oavsett om du vill eller inte”. Undra vad de som bytte kön för för några år sedan tyckte om det? Straff? Konsekvens? Fast egentligen, när man tänker efter kanske det inte spelar någon större roll vad man kallade det?
Anser du även att det är ett straff att du inte kan resa till flera länder i Afrika utan att vara vaccinerad mot gula febern?

Jag tycker absolut att avstånd ska hållas, nu som förut. Däremot togs reglerna bort för SJ och de kan nu låta alla platser bokas. Det är ingen hemlighet för de som åker. Jag anser att det är var och ens skyldighet att minska smittspridningen och bara åka när är frisk, när man måste och inte i onödan.

De som kan använda andra färdmedel bör göra så. Det är min åsikt. Jag har åkt kollektivt varje dag fram till januari och sedan dess tre dagar i veckan. Det ÄR trångt, det ÄR svårt med avstånd, ibland till och med omöjligt beroende på bilka tider och vilka sträckor man åker. Men jag kan inte ta mig fram utan att åka kollektivt. Jag kan inte låta bli att ta SJ tåget var 12 vecka. Jag är en av de som måste. Så visst tycker jag att avstånd ska hållas, men det är inte SJs fel att det inte görs, inte FHMs fel, inte Skånetrafikens osv.

Dessutom är det ju så att om en av personerna som åker i en tågvagn är sjuk så smittar den ju typ alla i sagda vagn om de tillbringar mer än 15 minuter i samma vagn, oavsett avstånd. I ett slutet utrymme blir man smittad oavsett.

Så JA, jag tycker att avstånd ska hålla, men jisses, det är tåg, på ett tåg kan man inte hålla avstånd egentligen. Det jag har argumenterat emot är att det bokades en tågresa och hävdades att man inte visste om att det skulle ändras. Då har man dålig koll, vilket ju är ens egen uppgift.

Anders Tegnell har också sagt att risken att smittas i kollektivtrafiken inte alls är så stor, trots den trängsel, som man först trodde, tvärtom, på tal om vad han har sagt.

Ok, då diskuterar vi olika saker.

Du menar att Sverige har en lag på att man måste vaccinera sig mot gula febern?
Är det bara när det berör dig menar du som det är ett straff (du svarade inte på frågan så jag skiter i att svara på din dumförklarande fråga också)?

Det är definitivt jämförbart att vissa länder har krav på vaccination med att Sverige inför konsekvenser för de som skiter i att vaccinera sig, ja.

Är det bara när det berör dig menar du som det är ett straff (du svarade inte på frågan så jag skiter i att svara på din dumförklarande fråga också)?

Det är definitivt jämförbart att vissa länder har krav på vaccination med att Sverige inför konsekvenser för de som skiter i att vaccinera sig, ja.
Nej jag frågade dig om Sverige har en lag på att man måste vara vaccinerad mot gula febern. Sen är det din tolkning.

Jag tror att det åtminstone har varit lite skillnad för olika länder om det räcker med en dos. Och det är lite dubbelt, jag vet tex. att många med min medicinering inte får antikroppar (men kanske t-cellsvar - men det är ju knepigare att mäta och nog inget man liksom kan intyga i nuläget) men jag tror ändå att jag räknas som fullvaccinerad eftersom jag fått två doser.

Det får varje land besluta om. Finns kanske de som satt en spruta som nog. T.ex. ett land som är mycket beroende av turism. Men jag vet inte. Men kan tänka mig det.

För egen del spelar det egentligen ingen roll, eftersom jag inte planerar att resa utomlands på ett bra tag till. Men det jag ville resonera kring var att det är väldigt svårt att göra uppdelningen mellan de gröna och röda människorna helt binär. Det är inte solklart vad en "färdigvaccinerad" person är, och ska man gå på antal sprutor eller ska man gå på kroppens svar på vaccinet? Och när effekten avtar med tiden och säkert kan skilja mellan olika personer, hur ska kontrolleren framöver se ut för att avgöra om jag är grön eller röd trots mina två (eller senare tre) sprutor?

Menar inte att ni ska presentera ett svar på detta, min tes är att jag inte tycker att detta är så svartvitt att det i nuläget är lämpligt att bygga upp lagskillnader runt.

För egen del spelar det egentligen ingen roll, eftersom jag inte planerar att resa utomlands på ett bra tag till. Men det jag ville resonera kring var att det är väldigt svårt att göra uppdelningen mellan de gröna och röda människorna helt binär. Det är inte solklart vad en "färdigvaccinerad" person är, och ska man gå på antal sprutor eller ska man gå på kroppens svar på vaccinet? Och när effekten avtar med tiden och säkert kan skilja mellan olika personer, hur ska kontrolleren framöver se ut för att avgöra om jag är grön eller röd trots mina två (eller senare tre) sprutor?

Menar inte att ni ska presentera ett svar på detta, min tes är att jag inte tycker att detta är så svartvitt att det i nuläget är lämpligt att bygga upp lagskillnader runt.

Jag tycker att fullvaccinerad när det gäller tillgång till resor osv. i nuläget är att man fått två sprutor. Framöver får experterna besluta om vad som anses vara fullvaccinerad men jag skulle gissa att andra länder kommer ha en regel i stil med att man ska ha fått sin senaste spruta inom en viss tid och att detta kommer ändras successivt så man måste hålla koll själv på vad som gäller från gång till gång.

Nej, det är inget straff, det är ett sätt att hantera en pågående pandemi och minska riskerna för smittspridning i en övergående fas. Eftersom skillnaden i smittspridningsrisk är stor mellan vaccinerade och ovaccinerade är det inte konstigt att det kan bli en avgörande parameter i den hanteringen av restriktionerna. Som den blivit i flera länder redan , helt utan att någon infört tvångsvaccinationer.

Jag har inte heller tänkt att resa utomlands, gör det förvisso sällan oavsett men det känns verkligen inte som rätt läge för det nu. Men det är en intressant fråga som jag funderat en del på. Om man vet att en viss grupp svarar dåligt på vaccinationen så blir det ju lite symbolpolitik av det hela om man ändå har som krav att man ska ha fått två doser (eller en när det kommer till Janssens vaccin). Det är ju inte bara en risk för den enskilda individen, utan även en risk att smittan sprids. Samtidigt så rör det förmodligen ganska få, och efterhand så kommer det väl förmodligen just vara en individuell risk när fler är vaccinerade. Och det känns ju väldigt problematiskt att diskriminera en utsatt grupp.

Det här påminner mig förresten om att jag ska kontakta min mottagning på sjukhuset idag, de sa att jag skulle höra av mig fyra veckor efter min andra dos för att kolla upp om jag har antikroppar eller ej. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka