Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Som biljettkontrollen på konserten/matchen/resan.
Utan vaccinationsintyg blir man inte insläppt.
Och det skulle ju bara gälla för de restriktioner som vi har eller har haft. Varför skulle inte det vara hållbart?

Det har ju aldrig varit några restriktioner för att få vård.
Varifrån fick du det?
Jag frågade dig vad straffet skulle vara att bryta mot passkravet?

Jag frågade dig vad straffet skulle vara att bryta mot passkravet?
Det går väl inte att bryta mot att inte få vara med på tillställningen.
Falska intyg blir urkundsförfalskning och plankning får väl hanteras som plankning brukar hanteras. Det går ju att hantera åldersgränser på krogen och bio så det är nog inga problem.

Då är det som sagt eget ansvar - någonstans kan inte staten göra allt tänkande åt er. Ni måste använda era hjärnor själva också.

Poängen är väl att Sverige gör lättnader för att de flesta har fått (möjlighet att ta) sina vaccinationer, vilket då bör ge en enklare infektion. Om man inte vill vaccinera sig förstår jag verkligen att man tycker det är hål i huvet på folk som vill att samhället ska komma igång. Om man inte kan vaccinera sig är det jättetragiskt. Det är de, inte de som vägrar vaccin, som hamnar mellan stolarna. Tyvärr.

Jag har inte åkt tåg och jag håller på att vaccinera mig så fort jag får, så du träffar lite snett med dina skott.

Å andra sidan har jag hört flera som inte vaccinerat sig med motiveringen att de måste ju ändå följa restriktionerna så varför ska de ta vaccinet.

Låter som väldigt kortsiktigt tänkande människor du hört då, restriktionerna ändrar sig ju hela tiden och ingen vet ju hur de kommer att se ut framåt. Den absoluta majoriteten av de jag pratat med som är ovaccinerade har antingen inte fått någon spruta pga ålder, fått en spruta och väntar på effekt och nästa spruta, eller avvaktat för att de har planerade aktiviteter och tänkt ta sprutan i sin hemmaregion när de har några dagar hemma för eventuella biverkningar. Så den sista kategorin har inte varit så på som de borde, men inte för att de är vaccinskeptiker utan för att det bara inte blivit av.

Några jag känner inom omsorgen tvekade lite i vintras när de var först ut, men alla de är vaccinerade idag. Och ska jag vara ärlig så var jag inte ledsen för att jag inte var först ut (även om jag hade tagit det om det var jag), känner mig mycket mer bekväm med att vaccinera mig nu.

Jag har inte sett det uttryckas så hittills, alltså att man med lågt vaccinsvar som fullvaccinerad inte räknas som fullvaccinerad. Men i praktiken är det ju så, och det vore ledsamt att man isf potentiellt kanske faller mellan stolarna. Undrar isf, att om man befinner sig i länder med vaccinationsintygskrav för att få göra diverse saker, i någon mån kommer att låta bli att kolla upp om man saknar antikroppar eller ej av rädsla för att degraderas.

Jag kan inte på rak arm säga var jag läst men jag tycker inte att det varit ovanligt att det är specificerat att det krävs två sprutor. (För våra vaccin, såg att det stod en spruta för något annat). Jag tror att det mest varit inreseregler jag läst.

Menar du att det räcker med att påbörjat sin vaccinering för att få ok att resa, att man inte behöver vara fullvaccinerad? När jag skrev inlägget ovan så utgick jag ifrån att man måste vara fullvaccinerad för att få inresepass, och om man då ändrar antalet sprutor för "fullvaccinerad" så måste ju restriktionerna hänga med om det ska vara någon poäng med dem.

Några jag känner inom omsorgen tvekade lite i vintras när de var först ut, men alla de är vaccinerade idag. Och ska jag vara ärlig så var jag inte ledsen för att jag inte var först ut (även om jag hade tagit det om det var jag), känner mig mycket mer bekväm med att vaccinera mig nu.
När vi förra våren plötsligt stod med covidpatient efter covidpatient och misstänkt covid och folk blev sjuka i enheten en efter en och vi inte ens hade skyddsutrustning - då kan jag lova att varenda en i mitt team hade betalat grova pengar för att få vaccin.

Då är det som sagt eget ansvar - någonstans kan inte staten göra allt tänkande åt er. Ni måste använda era hjärnor själva också.

Poängen är väl att Sverige gör lättnader för att de flesta har fått (möjlighet att ta) sina vaccinationer, vilket då bör ge en enklare infektion. Om man inte vill vaccinera sig förstår jag verkligen att man tycker det är hål i huvet på folk som vill att samhället ska komma igång. Om man inte kan vaccinera sig är det jättetragiskt. Det är de, inte de som vägrar vaccin, som hamnar mellan stolarna. Tyvärr.

Det varierar väldigt mycket varför folk inte vaccinerar sig och därmed hur de ser på att samhället öppnas. Det finns exempelvis ett gäng som anser att viruset är fejk, att vården inte är mer ansträngd än vanligt eller rent utav inte är belastat alls (tomma salar )och de anser följaktligen att alla restriktioner är överflödiga. Andra anser det är en snuva, en del att man kan klara sig med d-vitamin och/eller Ivermectin (eller annan drog) eller med hälsosamt leverne och därmed borde samhället aldrig stängts och de som inte lever hälsosamt får skylla sig själv men givetvis finns det några som inte vill att samhället ska öppnas för de är rädda både för vaccin och covid, eller jag antar det -jag har inte stött på den versionen.

@Inte_Ung och @Enya

Ett problem ur smittspridningsperspektiv med trängseln på tåget är att det inte går att hålla avstånd. Jag har inte möjlighet att leta fram klippet nu, men i en intervju med Anders Tegnell i P1 (Godmorgon världen kanske...?) så lät det som att avstånd mellan främmande människor bör hållas även om man är vaccinerade. När jag läser på FOHM:s hemsida så står det också så. Dock står det inte specifikt avstånd men jag utgår ifrån att det är samma avstånd som tidigare eftersom de inte skrivit att det räcker med ett kortare avstånd nu.

Jag har inte förstått från era inlägg om ni tycker att brist på avstånd inte är ett problem längre, men jag är i alla fall inte övertygad än om att vi kan börja strunta i avstånd. Jag tror också att det är större risk att sitta rakt mittemot en smittad person i ett 4-säte under 3 timmar än att sitta bakom eller framför med en stolsrad emellan.

@Inte_Ung och @Enya

Ett problem ur smittspridningsperspektiv med trängseln på tåget är att det inte går att hålla avstånd. Jag har inte möjlighet att leta fram klippet nu, men i en intervju med Anders Tegnell i P1 (Godmorgon världen kanske...?) så lät det som att avstånd mellan främmande människor bör hållas även om man är vaccinerade. När jag läser på FOHM:s hemsida så står det också så. Dock står det inte specifikt avstånd men jag utgår ifrån att det är samma avstånd som tidigare eftersom de inte skrivit att det räcker med ett kortare avstånd nu.

Jag har inte förstått från era inlägg om ni tycker att brist på avstånd inte är ett problem längre, men jag är i alla fall inte övertygad än om att vi kan börja strunta i avstånd. Jag tror också att det är större risk att sitta rakt mittemot en smittad person i ett 4-säte under 3 timmar än att sitta bakom eller framför med en stolsrad emellan.
Jag är också bekymrad över att man så totalt har gått ifrån ett resande när det är möjligt att hålla okej avstånd- Det är ju inte bara att man kommer närmre folk utan att det är så många fler som kommer nära. Ventilationen blir mer stressad, det är köer osv.

Jag är också bekymrad över att man så totalt har gått ifrån ett resande när det är möjligt att hålla okej avstånd- Det är ju inte bara att man kommer närmre folk utan att det är så många fler som kommer nära. Ventilationen blir mer stressad, det är köer osv.

Jag tycker att det hade varit lämpligare att börja med 75% när man skulle höja från 50. Jag har som sagt själv inte åkt nu, men jag vet ju sedan tidigare år hur trångt det blir på fullsatta tåg med resenärer som ska åka långt, fullt med packning osv. Nu på sommaren är det ju också mycket banarbeten och säkert en och annan solkurva med tanke på hur varmt det varit länge nu. Med 100% beläggning finns inga marginaler alls att ta på resenärer som missat sin tidigare anslutning, som ju är det vanliga sättet att lösa förseningar på - att man får ta nästa avgång.

Jag har inte förstått från era inlägg om ni tycker att brist på avstånd inte är ett problem längre, men jag är i alla fall inte
Det är inte relevant för den totala smittspridningen vem som sitter i de trånga tågen.
Att vara orolig för egen del att bli smittad, det förstår jag.
Men att tro att det spelar någon roll för den totala smittspridningen att låta bli att åka med för egen del är faktiskt vrickat.

Tåget kommer ju att ha samma restriktioner eller brist på restriktioner oavsett.

Och skillnaden skulle då ha blivit enorm om du fått veta i tid för att välja ett annat färdmedel för egen del.
Då så hade tågen inte varit någon risk för samhället alls.
För du är ju inte rädd för något för egen del utan tänker bara på andra när du vill hålla avstånd.
Visst, visst serru.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka