Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Nej tyvärr det hade jag inte, jag var redan i Malmö när ändringen infördes och hade alltså inte möjlighet att hyra en bil för en tur och retur resa. Flyget som varit bättre ur smittskyddssynpunkt var fullbokat aktuell tid.
När du bokade din biljett hade du redan kunnat kolla upp vad för steg FHM hade tagit fram, det pratades redan om tågtrafiken då. Du var ouppmärksam, bara ditt eget fel.

Nej tyvärr det hade jag inte, jag var redan i Malmö när ändringen infördes och hade alltså inte möjlighet att hyra en bil för en tur och retur resa. Flyget som varit bättre ur smittskyddssynpunkt var fullbokat aktuell tid.
Den 27 maj presenterade regeringen sin plan i fem steg för anpassning och avveckling av de restriktioner som tagits fram med anledning av covid-19-pandemin.
Källa: https://www.regeringen.se/regeringe...ringens-plan-for-avveckling-av-restriktioner/

Nej då.
Men jag vill inte leka den här leken längre.
Du pekar åt olika håll för att flytta fokus.

Varför svarar du inte på min fråga i stället?
Vad var ditt problem med att det blev trångt på tåget?
Är du rädd för att bli smittad trots att du är fullvaccinerad?
Eller har du problem med trängsel även i vanliga fall?
Nej jag leker inte en lek, vill du fortsätta leka så får du hitta någon annan

Problemet med tåget är den ökade smittorisken för alla i och med det var omöjligt att hålla på rekommendationerna angående avstånd

Jag är inte rädd för att bli smittad, däremot finns risken och framförallt för att smittspridningen riskerar att öka. Allt handlar inte om mig.

Jag är också nyfiken hur man får ihop önskan att införa restriktioner för ovaccinerade med att heja på och försvara öppnandet av samhället för ovaccinerade.

Varför blir det ett problem för dig?
Du är ju skyddad mot sjukdom eftersom du är fullvaccinerad.
Du skall vara frisk för att få resa så du smittar inte.

Nå, vad är skillnaden för dig mot normalläge?
Jag har svårt att förstå vad det gnälls om egentligen.

Man bokade en biljett utan att ha koll på att reglerna om att spärrade platser skulle släppas den 15 juli, det gick FHM ut med relativt tidigt.
Jag som bokade biljett i maj för resa den 2 och 3 juni tänkte att det var skönt att få ännu en resa med plats bredvid mig ledig och synd att det skulle tas bort.
Det borde inte ha varit en överraskning alls.
Dessutom är det ett tåg, jag vet inte någon kollektivtrafik där det varit begränsningar som varit lika hårda som tex i affärer och dylikt. SJ har haft platser spärrade, i övrigt är det ett tåg, man uppmanas att sitta på röven så mycket som möjligt och att hålla avstånd. Tåg är svåra att hålla avstånd i, det ligger i dess natur, vilket varenda en som vet hur ett tåg ser ut borde veta, rent krasst. Om man har åkt någon form av kollektivtrafik- buss, tåg, tunnelbana, spårvagn, det senaste året, så vet man också hur svårt det är med att hålla avstånd, begränsa resenärer osv. Man vet. Eller man borde veta. Det är ens eget ansvar enligt FHM- åk inte om du inte måste, åk bara om du är frisk, gör inga onödiga resor.

Dessutom har det ju cirkulerat information om att om man är i ett rum med någon som kan vara smittad i mer än 15 minuter så spelar avståndet ingen roll. Vilket för mig gör att tåg, oavsett avstånd, gör det till en smittorisk.

Att förvänta sig att det inte ska vara trångt på ett tåg när man själv bidrar till att det är trängsel, tja.... det ÄR ett tåg. Och man valde själv färdmedel. Tåg och trängsel går hand i hand.

Nu ägnar du dig åt att märka ord igen.
Prova att hålla dig till ämnet.
Nej det är inte jag som märker ord när jag använder ordet våg och någon märker ord och vill ha det till en viss form av våg. Nu tror jag i och för sig att det inte var avsikten i och för sig. Och så upplyste jag om fakta, att tsunami faktiskt är en våg - alla har inte koll på det.

Varför påtalar du inte det för den som faktiskt märkte ord om du nu reagerar?

Det handlar om att öppna upp samhället så mycket som möjligt med så små risker som möjligt.
Det är de ovaccinerade som riskerar att bli svårt sjuka och därmed belasta sjukvården.
Och nu öppnar man upp för ovaccinerade...Och riskerar att öka belastningen i vården. Det är därför jag undrar över din inkonsekvens.

Jag är inte rädd för att bli smittad, däremot finns risken och framförallt för att smittspridningen riskerar att öka. Allt handlar inte om mig.
På vilket vis blir smittspridningen mindre om inte just du åker med på det fulla tåget?
Det är väl lika fullt och smittspridande oavsett om du befinner dig där eller inte?

Senast ändrad:
Nej det är inte jag som märker ord när jag använder ordet våg och någon märker ord och vill ha det till en viss form av våg. Nu tror jag i och för sig att det inte var avsikten i och för sig. Och så upplyste jag om fakta, att tsunami faktiskt är en våg - alla har inte koll på det.

Det är inget påtalade som vi behöver.
Kommentaren blir bara trist.

Och nu öppnar man upp för ovaccinerade...Och riskerar att öka belastningen i vården. Det är därför jag undrar över din inkonsekvens.
Det borde vara i de ovaccinerades eget intresse att akta sig. Så vi får hoppas på det egna ansvaret.

Jag håller inte med FHM om deras öppnande för alla. Jag hade hellre sett att samhället hade öppnats upp bara för de vaccinerade (och de med genomgången sjukdom) som inte blir lika sjuka.

Resten hade vackert fått vänta för sin egen säkerhets skull. Om jag hade fått bestämma.

Användandet av tsunami var inte att märka ord, det var en metafor för att det inte alls var en normal smittspridningsvåg, som du verkade påtala.

Det borde vara i de ovaccinerades eget intresse att akta sig. Så vi får hoppas på det egna ansvaret.

Jag håller inte med FHM om deras öppnande för alla. Jag hade hellre sett att samhället hade öppnats upp bara för de vaccinerade (och de med genomgången sjukdom) som inte blir lika sjuka.

Resten hade vackert fått vänta för sin egen säkerhets skull. Om jag hade fått bestämma.
Jag tänker att om man är ovaccinerad så borde man känna lite av att man kanske ska hålla sig som en eremit i skogen, jobba hemifrån, beställa mat på nätet och hålla sig undan så gott det går. För att inte drabbas av och sprida smitta och sjukdom. Om man dessutom väljer aktivt att inte vaccinera sig så borde detta ju definitivt vara det ultimata sättet för ett fortsatt liv. Inte att man tänker "jippie, nu kan jag gå på krogen, på bio, åka tåg till Kiruna från Malmö, bada i simhall, gå på konsert, shoppa osv och jobba inom sjukvården dag ut och dag in utan möjlighet till hemjobb"

Jo något sådant, jag fick ju precis höra att det var munskydden som gjorde skillnaden och inget annat ;)

Jag tror inte det är en bra idé alls att låta ett stort gäng (vaccinerade eller inte) fulla människor dansa etc. Däremot ser jag det som ett tillfälle där det faktiskt skulle kunna gå att göra skillnad mellan vaccinerade och icke vaccinerade då det varit totalförbjudet och inte krävs nya begränsningar för att införa.
Du är verkligen äkta bra att vända å vrida på precis allt så det passar dina syften.

På vilket vis blir smittspridningen mindre om inte just du åker med på det fulla tåget?
Det är väl lika fullt och smittspridande oavsett om du befinner dig där eller inte?
Är du bara ute efter att provocera eller? Jag tror jag avslutar diskussionen här. Den här nivån är för låg.

Men hur hade du tänkt att det skulle fungera rent praktiskt? Poliser som går runt och kollar? Och vad ska straffet vara? Utebliven vård? Dryga böter?
Smittspridningen är som det ser ut på väg neråt, klart att öppnandet av samhället gäller för alla, något annat är ju inte hållbart.

Användandet av tsunami var inte att märka ord, det var en metafor för att det inte alls var en normal smittspridningsvåg, som du verkade påtala.
Och jag tog det inte som det som jag skrev och hade inte skrivit ett ord om det om inte någon annan tagit upp det, däremot är tsunami också en våg och de flesta uppgångar när det gäller smittspridning har varit dramatiska om man bortser från norden och vågformiga är de över allt från Islands mycket blygsamma till Indiens/UKs mer dramatiska.

Vad är normal smittspridning?

Du är verkligen äkta bra att vända å vrida på precis allt så det passar dina syften.
Tack för komplimangen, du är inte så dålig du heller :) det är många som är det här. Jag tror faktiskt att det vanligen uppfattas så från den man diskuterar med när man har mycket olika åsikter. Vi kanske ska koncentrera oss på diskussionen istället?

Är du bara ute efter att provocera eller? Jag tror jag avslutar diskussionen här. Den här nivån är för låg.
Nej jag vill gärna ha ett svar på frågan.
Du har så oerhört med åsikter om att fakta skall vara korrekt, så jag är genuint nyfiken på det verkliga problemet med det där tåget.

Men hur hade du tänkt att det skulle fungera rent praktiskt? Poliser som går runt och kollar? Och vad ska straffet vara? Utebliven vård? Dryga böter?
Smittspridningen är som det ser ut på väg neråt, klart att öppnandet av samhället gäller för alla, något annat är ju inte hållbart.
Som biljettkontrollen på konserten/matchen/resan.
Utan vaccinationsintyg blir man inte insläppt.
Och det skulle ju bara gälla för de restriktioner som vi har eller har haft. Varför skulle inte det vara hållbart?

Det har ju aldrig varit några restriktioner för att få vård.
Varifrån fick du det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka