Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Så du vill inte dela med dig av ett enda förslag hur man kan se till att ha striktare restriktioner för ovaccinerade än vaccinerade men inte göra dem striktare än idag.
Nu förstår jag.
I dag (eller snarare i går) så var det inte tillåtet med evenemang typ konserter alls.
I morgon (eller kanske i dag) så kan man arrangera konserter för dem med vaccinationsintyg. De ovaccinarade blir kvar vid att inte kunna gå på konsert.

Jag tror faktiskt att vaccinationsbevisen som arbetat fram nu bara är tänkta till resor utomlands, och att man inte har planer på att de ska användas inom landet.

"Covidbeviset är i nuläget inte tänkt att användas inom Sverige, till exempel för att enskilda individer ska undantas restriktioner. Regeringen arbetar separat med den successiva avvecklingen av restriktioner, det sker i de fem steg som tidigare presenterats." https://www.regeringen.se/artiklar/...sbevis-for-resande-inom-eu-klara-fran-1-juli/
Men det går ju att använda dem så, om man vill.
Det kan ju inte finnas något förbud mot det?

Så du vill inte dela med dig av ett enda förslag hur man kan se till att ha striktare restriktioner för ovaccinerade än vaccinerade men inte göra dem striktare än idag.

Du skrev ju nyss

Anledningen till att jag frågar är att det övergår min fantasi hur man ska få till det och nu stärks min misstanke om att du inte heller kommer på något och försöker komma undan.. Det som återstår i regleringen är ju saker som att hålla avstånd och maxantal. Det blir mycket svårt att ha olika maxantal för olika kategorier av personer och helt omöjligt att veta vem som är vaccinerad om man nu inte tvingar folk att gå med ett synligt märke att de är ovaccinerade.
Nog måste man ju kunna se flera olika möjliga lösningar utan att själv sitta på de faktiska lösningsförslagen? Att kunna se flera olika lösningar innebär för mig att man inte bara har ett spår som man anser är det enda korrekta, inget som är fel eller ologiskt med det.

Jag förutsätter liksom att FHM och regeringen tar beslut utifrån info de har, både vad gäller smitta och ekonomi. Om de bedömer att vi måste få igång samhället NU, så finns det antagligen anledning till det. Psykisk ohälsa och ekonomisk kris tar ju också livet av folk, inte bara sjukdomar.

Det hela gäller ju dessutom inte bara mig utan ett stort gäng medpassagerare. Vad spelar det för roll för samhället vad en individ gör?
Men du var ju fullvaccinerad.
Frisk har du ju hela tiden varit tvungen att vara för att få resa.
Så vad var ditt problem med förändringen?

Arbetsgivare kan kräva utdrag ur belastningsregistret så de kan nog kräva vaccinationsintyg också.
Det ser inte ut så! https://skr.se/skr/covid19ochdetnya...ngcovid19/fragorochsvarvaccinering.35623.html

• Kan en arbetsgivare tvinga en arbetstagare att vaccinera sig? (Uppdaterad: 22 januari 2021)​

En arbetsgivare kan inte tvinga sina medarbetare att ta ett vaccin. I Sverige finns ett grundlagsskydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp.
    Däremot kan arbetsgivaren under vissa förutsättningar behöva göra förändringar i vissa verksamheter för att förhindra smittspridning. Eventuella förändringar kring arbetsplats eller arbetsuppgifter, för arbetstagare som saknar vaccination i en sådan situation, ska ske inom ramen för arbetsskyldigheten i anställningen.
    Sådana åtgärder ska dock endast vidtas om det finns särskilda skäl för det utifrån verksamhetens behov. Ett sådant ställningstagande kräver en bedömning utifrån omständigheterna i varje enskilt fall.
    Att en medarbetare inte är vaccinerad innebär i sig ingen rätt för arbetsgivaren att vidta arbetsrättsliga åtgärder.

Nu förstår jag.
I dag (eller snarare i går) så var det inte tillåtet med evenemang typ konserter alls.
I morgon (eller kanske i dag) så kan man arrangera konserter för dem med vaccinationsintyg. De ovaccinarade blir kvar vid att inte kunna gå på konsert.
Fast nu är det tillåtet för konserter med ett begränsat anta deltagare (och har varit hela tiden även om det varit löjligt få som fått komma) så då behöver man alltså införa nya begränsningar först. Det var inte det jag efterfrågade.

Det är ett av skälen till att jag ser stora svårigheter att lätta upp för vissa men inte för andra. Det funkar ju bättre för länder där saker varit helt förbjudna att lätta upp för vissa. Här har nästan inget varit förbjudet utan bara begränsat med avstånd och antal.

Jag tvättar hellre händerna med tvål och vatten men det är alltid med en flaska handsprit i väskan.

Jag tror inte ett dyft på att enkla masker har någon som helst effekt när 95% + inte har det.
Alla masker har ju mer eller mindre skydd. Den biten handlar ju om att inte sprida droppar.

Med mask kommer färre droppar ut och färre droppar in. En del masker stoppar mycket andra lite mindre.

Tror inte det är slumpen som gjort att smittan exploderat i Holland veckor efter man slutade med mask i de flesta offentliga miljöer. I Belgien har man fortfarande masktvång nästan överallt och har även smittan under kontroll.

Alla masker har ju mer eller mindre skydd. Den biten handlar ju om att inte sprida droppar.

Med mask kommer färre droppar ut och färre droppar in. En del masker stoppar mycket andra lite mindre.

Tror inte det är slumpen som gjort att smittan exploderat i Holland veckor efter man slutade med mask i de flesta offentliga miljöer. I Belgien har man fortfarande masktvång nästan överallt och har även smittan under kontroll.
Och vad har det för effekt om nästan inga använder dem? Oavsett hur stor effekt de har?

Jag tror du förenklar det med Holland, inte var det det enda som förändrades. Om masker kunnat hålla tillbaks smittan såsom du påstår kan man undra varför länder som Spanien ens haft några problem med Covid.

Sen lägger jag in fråga och svar som berör att en fråga om immunitet (och egentligen vaccination). Vilket är en känslig personuppgift och skyddat enligt dataskyddsförordningen. Så det finns liksom lagar i Sverige som skulle behöva ändras för att det skulle bli möjligt.

• Kan arbetsgivare föra register över vilka medarbetare som är vaccinerade? (Uppdaterad: 22 januari 2021)​

Uppgift om immunitet är en känslig personuppgift enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och får bara behandlas under vissa specifika förutsättningar.
    Utifrån rådande kunskapsläge ska arbetsgivare hantera personal med immunitet mot covid-19 på samma sätt som personal som saknar immunitet.
    Ur ett arbetsrättsligt perspektiv framstår det inte som nödvändigt att arbetsgivaren på något sätt registrerar eller upprättar listor över personalens immunitet eller det motsatta. SKR bedömer därför att arbetsgivaren inte heller då bör upprätta sådana register.

Anledningen till att jag frågar är att det övergår min fantasi hur man ska få till det och nu stärks min misstanke om att du inte heller kommer på något och försöker komma undan.. Det som återstår i regleringen är ju saker som att hålla avstånd och maxantal. Det blir mycket svårt att ha olika maxantal för olika kategorier av personer och helt omöjligt att veta vem som är vaccinerad om man nu inte tvingar folk att gå med ett synligt märke att de är ovaccinerade.
Att det övergår din fantasi är ju oerhört tydligt.
Och jag börjar misstänka att du egentligen kör någon typ av maktkamp mot mig. Där du försöker att vinna genom att lyckas "sätta dit mig". På något vis så verkar det inte längre handla om covid-19 och vaccinationer mot det.

Nog måste man ju kunna se flera olika möjliga lösningar utan att själv sitta på de faktiska lösningsförslagen? Att kunna se flera olika lösningar innebär för mig att man inte bara har ett spår som man anser är det enda korrekta, inget som är fel eller ologiskt med det.

Jag förutsätter liksom att FHM och regeringen tar beslut utifrån info de har, både vad gäller smitta och ekonomi. Om de bedömer att vi måste få igång samhället NU, så finns det antagligen anledning till det. Psykisk ohälsa och ekonomisk kris tar ju också livet av folk, inte bara sjukdomar.
Ja men kom då med några lösningar som inte inför nya restriktioner?

FHM har hela tiden sagt att vi inte ska ha det och har därmed inte anpassat restriktionerna och lättnaderna för att kunna göra åtskillnad. Det bli ordentligt knepigt att plötsligt säga att ovaccinerade inte får gå på krogen, som de fått under hela pandemin jämfört med att säga. Okej vi öppnar upp krogen för vaccinerade.

Och vad har det för effekt om nästan inga använder dem? Oavsett hur stor effekt de har?

Jag tror du förenklar det med Holland, inte var det det enda som förändrades. Om masker kunnat hålla tillbaks smittan såsom du påstår kan man undra varför länder som Spanien ens haft några problem med Covid.
Om alla slutar att bära mask samtidigt som man släpper på restriktionerna för pubar å nattliv säger det väl sig självt att smittbärarna kommer kunna smitta fler på ett enklare sätt än med munmask.

Att det övergår din fantasi är ju oerhört tydligt.
Och jag börjar misstänka att du egentligen kör någon typ av maktkamp mot mig. Där du försöker att vinna genom att lyckas "sätta dit mig". På något vis så verkar det inte längre handla om covid-19 och vaccinationer mot det.
Tydligen övergår det din också eftersom du inte kan komma på något heller :)

Ja men kom då med några lösningar som inte inför nya restriktioner?

FHM har hela tiden sagt att vi inte ska ha det och har därmed inte anpassat restriktionerna och lättnaderna för att kunna göra åtskillnad. Det bli ordentligt knepigt att plötsligt säga att ovaccinerade inte får gå på krogen, som de fått under hela pandemin jämfört med att säga. Okej vi öppnar upp krogen för vaccinerade.
Nej, det är inte mitt jobb att komma med nya lösningar, det får experterna göra, som har hela bilden. Vad jag skriver på Buke kommer de inte bry sig om ändå.

Det blir säkert knepigt att göra så, men om de i framtiden anser att en sån åtgärd är nödvändig så antar jag att de har en bra orsak till det, och personligen har jag svårt att se det som diskriminering när det gäller folk som valt att inte vaccinera sig. Inte mer diskriminering än att stänga ned/begränsa vissa verksamheter, som ju lär vara alternativet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka