Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Och hur hänger det här ihop med fortsatta restriktioner för de ovaccinerade som du tyckets förespråka så hett?. Jag är övertygad om (med tanke på åldersfördelningen) , att majoriteten inte var fullvaccinerade. Vad gör det då om ett fåtal i framtiden inte är vaccinerade när det nu är helt okej att majoriteten inte är fullvaccinerade och det nästan är fritt fram?

Det verkar mest som du vänder kappan efter vinden ärligt talat.
Jag ser flera olika lösningar och att de alla har sina fördelar.
Jag är en mycket flexibel och anpassningsbar människa.

Det fanns inget sätt här utom att låta bli och åka med. Hade jag fått lite varsel hade jag kunnat ordna det men nu gick det inte.

Alltså, i alla situationer som berör interaktion med andra aktörer och personer så förbereder jag mig för att skydda mig själv. Jag räknar med att någon plankar på bussen, att det är knökfullt på tåget, att det är trängsel dit jag måste. Är det inte den beredskapen som är rimlig? Att samma dag börja dra i tänkbara scenarion håller inte i min planering, någonsin. Det var i februari 2020 jag bunkrade upp med ventilmasker och handsprit, engångshandskar och ytdesinfektion. Har hålla lagret och beredskapen (i väskan) intakt sedan dess. Jag räknar med att folk är rövhattar och att restriktioner inte hålls, att restriktioner ändras - så som jag inte tycker är optimalt.

Det är ju du som påstår saker kring din tågresa.
Länka du!
Jag behöver inte veta då jag inte skall åka tåg och dessutom är fullvaccinerad.
Jag är också fullvaccinerad, men det var knappast majoriteten.

Information om att vi fortsatt ska hålla avstånd
https://www.folkhalsomyndigheten.se...assningar-av-smittskyddsatgarder-den-15-juli/

Information om tågresor
https://www.sj.se/sv/om/om-sj/senaste-info-coronavirus-o-tagresor.html

Och jag väntar en länk som visar på att vi inte behöver hålla avstånd, du som tycks tycka det är okej med ca 20 cm.

Och nej jag tänker inte specifikt på mig utan på samhållet, vad det får för effekt när 1000-tals inte har möjlighet att hålla avstånd.

Jo, det gör jag också - men de förespråkar så vitt jag vet inte att det ska bli skillnad i restriktioner för de som är ovaccinerade/ fullvaccinerade.

Precis och det är också det jag kommenterat här, hur kan man vara för att samhället öppnas upp för alla och för skilda restriktioner för vaccinerade och icke vaccinerade samtidigt. Det är ologiskt.

Och mig veterligt har det inte ändrats ett dyft angående att hålla avstånd. Eller kan du länka till rekommendationer att skippa det eller hålla ca 20 cm?
Jag blev nyfiken på hur det verkligen låg till.
Du hade gott om tid att lösa situationen.

UPPDATERADES 2 JUL 2021 12:21

Steg 3 – den 15 juli​

• Regler om begränsat antal passagerare för långväga kollektivtrafik tas bort.
  • Regler som kräver ett visst antal kvadratmeter per person i inom- och utomhusmiljöer tas bort.
  • Kommunernas möjlighet att besluta om vistelseförbud på särskilt angivna platser tas bort.
Källa: https://www.krisinformation.se/dett...oronaviruset/sa-ska-restriktionerna-avvecklas

Jag behövde inte röra någon så handsprit var överflödig, det räckte med vanlig handtvätt på toaletten. Att sitta med andningsmask som möjligen skyddar mig något skulle jag kunnat göra om jag fått någon slags förvarning. Vanligt munskydd skulle inte hjälpt ett dugg då det kanske var 5% som hade det.

Jag räknar aldrig med att ha en toalett till hands så regelbundet. Jag spritar betydligt oftare än jag kan hitta ett handfat. Varje gång jag varit utanför bilen, varje gång jag tagit i dörrar etc. Jag har haft masker med mig sedan februari 2020.

Fel av mig, men det här gällde knappast på tåget "Sällskapet ska fortfarande kunna hålla ett avstånd om minst 1 meter till andra sällskap. " Det gick inte att hålla 15 cm avstånd en gång. Och inom en meter hade jag väl 6-9 personer förutom de som passerade i gången hela tiden.
Fast jag svarade bara på ditt påstående/fråga.

Då kanske du kan dela med dig av dess många flexibla lösningarna och som inte utökar begränsningarna utifrån vad som redan är implementerat. Du är ju uppenbarligen för det som sker nu.

Jag räknar aldrig med att ha en toalett till hands så regelbundet. Jag spritar betydligt oftare än jag kan hitta ett handfat. Varje gång jag varit utanför bilen, varje gång jag tagit i dörrar etc. Jag har haft masker med mig sedan februari 2020.
Det gör jag också, spritar alltså. Jag har små flaskor i handskfacket och i handväskan. Precis som du spritar jag händerna så fort jag har varit utanför bilen. I "normala" fall tvättar jag alltid händerna när jag kommer hem från att ha varit någonstans, men nu blir det alltså efter vartenda stopp jag gör. Den vanan har blivit så "ingrodd" nu att den lär hålla i länge!

När det väl öppnas upp för en tredje spruta kommer dessutom en stor grupp plötsligt degraderas till "ej fullvaccinerade". Det här med vaccinerad = säker och ej vaccinerad = kommer dö, är inte så svartvitt...
Jag har inte sett det uttryckas så hittills, alltså att man med lågt vaccinsvar som fullvaccinerad inte räknas som fullvaccinerad. Men i praktiken är det ju så, och det vore ledsamt att man isf potentiellt kanske faller mellan stolarna. Undrar isf, att om man befinner sig i länder med vaccinationsintygskrav för att få göra diverse saker, i någon mån kommer att låta bli att kolla upp om man saknar antikroppar eller ej av rädsla för att degraderas.

Jo, det gör jag också - men de förespråkar så vitt jag vet inte att det ska bli skillnad i restriktioner för de som är ovaccinerade/ fullvaccinerade.
Det är väl arrangörer av tillställningar och arbetsgivare som vill ha det så. Och det måste ju vara fritt för dem att bestämma det.

Jag blev nyfiken på hur det verkligen låg till.
Du hade gott om tid att lösa situationen.

UPPDATERADES 2 JUL 2021 12:21

Steg 3 – den 15 juli​

• Regler om begränsat antal passagerare för långväga kollektivtrafik tas bort.
  • Regler som kräver ett visst antal kvadratmeter per person i inom- och utomhusmiljöer tas bort.
  • Kommunernas möjlighet att besluta om vistelseförbud på särskilt angivna platser tas bort.
Källa: https://www.krisinformation.se/dett...oronaviruset/sa-ska-restriktionerna-avvecklas
Nej tyvärr det hade jag inte, jag var redan i Malmö när ändringen infördes och hade alltså inte möjlighet att hyra en bil för en tur och retur resa. Flyget som varit bättre ur smittskyddssynpunkt var fullbokat aktuell tid.

Då kanske du kan dela med dig av dess många flexibla lösningarna och som inte utökar begränsningarna utifrån vad som redan är implementerat. Du är ju uppenbarligen för det som sker nu.
Nu förstår jag inte igen.
Jag löser de problem som kommer och anpassar mig efter de regler som finns.
Vilket problem skall jag lösa?
Vilken regel skall jag anpassa mig till?

Förutom då att vaccinera mig, åka bil och skippa nöjesresor?

Nej tyvärr det hade jag inte, jag var redan i Malmö när ändringen infördes och hade alltså inte möjlighet att hyra en bil för en tur och retur resa. Flyget som varit bättre ur smittskyddssynpunkt var fullbokat aktuell tid.
Men att införskaffa andningsmask fanns det väl tid till?
Dessutom så var du väl fullvaccinerad och frisk?
Vad var då ditt problem med förändringen?

Nu förstår jag inte igen.
Jag löser de problem som kommer och anpassar mig efter de regler som finns.
Vilket problem skall jag lösa?
Vilken regel skall jag anpassa mig till?

Förutom då att vaccinera mig, åka bil och skippa nöjesresor?
Så du vill inte dela med dig av ett enda förslag hur man kan se till att ha striktare restriktioner för ovaccinerade än vaccinerade men inte göra dem striktare än idag.

Du skrev ju nyss

Anledningen till att jag frågar är att det övergår min fantasi hur man ska få till det och nu stärks min misstanke om att du inte heller kommer på något och försöker komma undan.. Det som återstår i regleringen är ju saker som att hålla avstånd och maxantal. Det blir mycket svårt att ha olika maxantal för olika kategorier av personer och helt omöjligt att veta vem som är vaccinerad om man nu inte tvingar folk att gå med ett synligt märke att de är ovaccinerade.

Men att införskaffa andningsmask fanns det väl tid till?
Dessutom så var du väl fullvaccinerad och frisk?
Vad var då ditt problem med förändringen?
De står jag inte ut med i 5 timmar och dessutom sover jag på tåg och plockar av mig masker i sömnen

Det hela gäller ju dessutom inte bara mig utan ett stort gäng medpassagerare. Vad spelar det för roll för samhället vad en individ gör?

Det är väl arrangörer av tillställningar och arbetsgivare som vill ha det så. Och det måste ju vara fritt för dem att bestämma det.
Jag tror faktiskt att vaccinationsbevisen som arbetat fram nu bara är tänkta till resor utomlands, och att man inte har planer på att de ska användas inom landet.

"Covidbeviset är i nuläget inte tänkt att användas inom Sverige, till exempel för att enskilda individer ska undantas restriktioner. Regeringen arbetar separat med den successiva avvecklingen av restriktioner, det sker i de fem steg som tidigare presenterats." https://www.regeringen.se/artiklar/...sbevis-for-resande-inom-eu-klara-fran-1-juli/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka