Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Om alla slutar att bära mask samtidigt som man släpper på restriktionerna för pubar å nattliv säger det väl sig självt att smittbärarna kommer kunna smitta fler på ett enklare sätt än med munmask.
Ja om man förutsätter att maskerna gjort skillnad.

Släpper man fler restriktioner än en i taget har man dålig koll på vad som har effekt. Dessutom har smittan haft en tendens till att gå i vågor oavsett vad man gör.

Man vet erfarenhetsmässigt att det ger upplopp.
Det pratades mycket om det i början på pandemin.
Absolut, jag håller med dig här också, MEN vi bor i Sverige. Hade vi pratat om tex danskar hade jag förstått det, men nu är det svenskar. Det blir väl några demonstrationer som ställer till med lite rubriker. Resten gnäller på FB och forum av olika slag och knyter näven i fickan, sådär supersvenskt som man brukar göra här.

Sorry. upplopp är inte jättesvenskt. Att gnälla är det däremot.

Nej, det är inte mitt jobb att komma med nya lösningar, det får experterna göra, som har hela bilden. Vad jag skriver på Buke kommer de inte bry sig om ändå.

Det blir säkert knepigt att göra så, men om de i framtiden anser att en sån åtgärd är nödvändig så antar jag att de har en bra orsak till det, och personligen har jag svårt att se det som diskriminering när det gäller folk som valt att inte vaccinera sig. Inte mer diskriminering än att stänga ned/begränsa vissa verksamheter, som ju lär vara alternativet.
Nej det är inte ditt jobb, men flera här säger att det är lätt men lyckas inte prestera något förslag.

De som inte haft möjlighet att vaccinera sig /få andra sprutan och de som bokat biljett i tron om att hyfsat kunna hålla avstånd och upptäcker att tåget är knökfullt drabbas.
Fast man kan ju avstå, det kommer inte som en nyhet det här med SJ, då bor man nog under en sten, vilket man kanske ändå inte gör då man klarar av att boka en biljett. Man kan ju undra hur många som "måste" åka och hur många som väljer det alternativet för semester? Man bokar inte en SJ biljett i "tron om att kunna hålla hyfsat avstånd", då lever man under en sten. Det är ett tåg.

Jag åker var tredje månad oavsett vad, eftersom jag "måste" och hade gärna sett att hälften av platserna vore spärrade likt förut för att jag gillar avstånd till folk, tyvärr är det inte så längre, å andra sidan spelar det ju ingen roll ur smittsynpunkt då tiden man tillbringar i samma tåg är längre än 15 minuter så risken att smittas av någon som kanske är 5 meter bort är ju stor ändå även om det varit spärrade platser. Denna risken är jag medveten om och jag har gjort samma resa var 12 vecka sedan något år före pandemin. Nu är jag vaccinerad X2 så risken för allvarlig sjukdom och död minskar ju, men det har alltså varit en risk jag tagit.

Nej, det är inte mitt jobb att komma med nya lösningar, det får experterna göra, som har hela bilden. Vad jag skriver på Buke kommer de inte bry sig om ändå.

Det blir säkert knepigt att göra så, men om de i framtiden anser att en sån åtgärd är nödvändig så antar jag att de har en bra orsak till det, och personligen har jag svårt att se det som diskriminering när det gäller folk som valt att inte vaccinera sig. Inte mer diskriminering än att stänga ned/begränsa vissa verksamheter, som ju lär vara alternativet.
Jag tror som du säger att det skulle bli knepigt att göra så, med tanke på våra lagar. Möjligt om man gör något i stil med den tillfälliga pandemilagen, som ju löper ut sista september. Men det är nog inget som sker lättvindigt.

Jag hittade det här litet snabbt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41wveG/brittisk-variant-binder-hardare--darfor-fler-unga-sjuka

Det visar ju på hur viktigt det är att även unga människor vaccinerar sig.
I min Region så vaccineras nu alla från 16 år.
Jag är imponerad av din region ;) Följer den mer än min och vet knappt om 18 åringar kan vaccinera sig ännu. Hörde något om det dock och påminde sonen på 19 som sa "ja jag ska, nu är jag för trött för att boka, tar det sen någon dag"...... Sonen som BLIR 18 verkar inte kunna vaccinera sig riktigt ännu men han är på hugget på ett helt annat vis och har bett om hjälp att boka så att han får tid fortast möjligt.

Ytterligare en tanke om att privata arrangörer, arbetsgivare och restauranger etc. skulle kunna kräva ett vaccinationsbevis så måste det väl då tas hänsyn till att det finns ett grundlagsskydd mot kroppsliga ingrepp (tänker då på arbetsgivare främst) och sedan att uppgifter om immunitet är en känslig personuppgift som är skyddad ur dataskyddsförordningen. Ska det sedan genomföras så måste det nog ställa vissa krav på kontrollanterna, med tanke på att det är känsliga uppgifter? Överlag så känns det lite bekymmersamt hur många intrång det varit i SmiNet (eller försök till) och rent allmänt hänt mycket digitala intrång globalt senaste tiden (tänker på det som rörde Coop etc.) så det måste kunna ske säkert!

Jag tror som du säger att det skulle bli knepigt att göra så, med tanke på våra lagar. Möjligt om man gör något i stil med den tillfälliga pandemilagen, som ju löper ut sista september. Men det är nog inget som sker lättvindigt.
Det gör det också knepigt, jag tror dock det stora hindret är att vi under hela pandemin tillåtit exempelvis krogbesök men med avståndsrestriktioner. Att handla med maxantal, att ha olika typer av sammankomster med ett maxantal på 8, att vi alltid ska hålla avstånd etc. Och nu har vi öppnat upp mer succesivt för alla inte bara vaccinerade.

Jag kom i och för sig på en bra grej som skulle kunna införas som blir en bra morot och det är danstillställningar/disco etc. Det är typ förbjudet nu och där är det möjligt att öppna upp för enbart vaccinerade och det blir också en morot för att framförallt yngre att vaccinera sig. Det blir dock lite knepigt om man vill ha både servering och dans....

Jag tror dock inte det kommer att ske, inget tyder på att FHM/regeringen eller något parti alla vill ha skilda regler.

Det gör det också knepigt, jag tror dock det stora hindret är att vi under hela pandemin tillåtit exempelvis krogbesök men med avståndsrestriktioner. Att handla med maxantal, att ha olika typer av sammankomster med ett maxantal på 8, att vi alltid ska hålla avstånd etc. Och nu har vi öppnat upp mer succesivt för alla inte bara vaccinerade.

Jag kom i och för sig på en bra grej som skulle kunna införas som blir en bra morot och det är danstillställningar/disco etc. Det är typ förbjudet nu och där är det möjligt att öppna upp för enbart vaccinerade och det blir också en morot för att framförallt yngre att vaccinera sig. Det blir dock lite knepigt om man vill ha både servering och dans....

Jag tror dock inte det kommer att ske, inget tyder på att FHM/regeringen eller något parti alla vill ha skilda regler.
Jag antar att det du menar är lite motsvarande nattklubbsverksamhet, och det är väl det som gått åt fanders i bla. Nederländerna och Spanien.

Jag antar att det du menar är lite motsvarande nattklubbsverksamhet, och det är väl det som gått åt fanders i bla. Nederländerna och Spanien.
Jo något sådant, jag fick ju precis höra att det var munskydden som gjorde skillnaden och inget annat ;)

Jag tror inte det är en bra idé alls att låta ett stort gäng (vaccinerade eller inte) fulla människor dansa etc. Däremot ser jag det som ett tillfälle där det faktiskt skulle kunna gå att göra skillnad mellan vaccinerade och icke vaccinerade då det varit totalförbjudet och inte krävs nya begränsningar för att införa.

Om jag bokar en biljett i maj tur och retur på premisserna att jag inte har någon bredvid mig på tåget och det är gott om plats. Utresan går bra och är exakt som förväntat, när jag ska åka hem så är det knökfullt på tåget, helt utan att jag blivit förvarnad och platsen bredvid mig är upptagen.

Jag har då valet att typ ta taxi mellan Malmö och Stockholm, hitta någon som på kort varsel kan köra mig eller snällt sätta mig i det helt fullbokade tåget. Hem måste jag ju komma. Hade jag vetat på förhand hade jag bokat resen hem 3 dagar tidigare då det fortfarande var halvfullt på tågen, hyrt en bil och kört tur och retur eller hittat någon att samåka med.
Jag har vetat länge att alla platser skulle gå att boka igen den 15 juli, kan inte svära på exakt datum, men maj låter inte otroligt att jag visste det eftersom jag bokade en resa då inför i början av juni, och tänkte på att det inte skulle vara så inför min nästa resa i augusti. FHM har ju nämnt det i sina steg för öppning av samhället redan i början innan man började med dem? Borde inte komma som en överaskning.

Jo något sådant, jag fick ju precis höra att det var munskydden som gjorde skillnaden och inget annat ;)

Jag tror inte det är en bra idé alls att låta ett stort gäng (vaccinerade eller inte) fulla människor dansa etc. Däremot ser jag det som ett tillfälle där det faktiskt skulle kunna gå att göra skillnad mellan vaccinerade och icke vaccinerade då det varit totalförbjudet och inte krävs nya begränsningar för att införa.
Nåja, att ta bort flera smittskyddsåtgärder samtidigt på en gång kan nog ge negativ effekt.

Blev dock väldigt avskräckt inför liknande tankar av festivalen i Nederländerna, som jag nog länkat till förr. Där man krävde vaccinationsintyg eller negativt covidtest, men väldigt många smittades ändå. https://www.ttela.se/nöje/tusen-smittade-på-musikfestival-i-utrecht-1.51274125

Jag undrar om motviljan varit densamma om det handlat om ... Ebola? Difteri? Polio? Tycker folk i allmänhet kanske att Covid inte är så farligt ändå, så det är därför? Men är vaccinerade mot andra sjukdomar?
Jag tror det, just att det är nåt som i regel drabbar äldre hårdast, då är det lite för lätt att inbilla sig att man inte kommer bli allvarligt sjuk själv och då är det ju lugnt. Känner man ingen som drabbats hårt är det ju ännu lättare att tänka att det är riskfritt.

Hade det varit en sjukdom som var lika farlig för alla tror jag det hade sett annorlunda ut, helt ärligt.

Fel av mig, men det här gällde knappast på tåget "Sällskapet ska fortfarande kunna hålla ett avstånd om minst 1 meter till andra sällskap. " Det gick inte att hålla 15 cm avstånd en gång. Och inom en meter hade jag väl 6-9 personer förutom de som passerade i gången hela tiden.
Du åkte ett tåg. Ditt val, du vet ju hur ett tåg ser ut. Och det spelar inte någon roll hur långt du har till din nästa i tåget, du kan bli smittad av personen i andra änden av vagnen eftersom ni delar luft i rätt många timmar.

Tydligen övergår det din också eftersom du inte kan komma på något heller :)
Nej då.
Men jag vill inte leka den här leken längre.
Du pekar åt olika håll för att flytta fokus.

Varför svarar du inte på min fråga i stället?
Vad var ditt problem med att det blev trångt på tåget?
Är du rädd för att bli smittad trots att du är fullvaccinerad?
Eller har du problem med trängsel även i vanliga fall?

Ytterligare en tanke om att privata arrangörer, arbetsgivare och restauranger etc. skulle kunna kräva ett vaccinationsbevis så måste det väl då tas hänsyn till att det finns ett grundlagsskydd mot kroppsliga ingrepp (tänker då på arbetsgivare främst) och sedan att uppgifter om immunitet är en känslig personuppgift som är skyddad ur dataskyddsförordningen. Ska det sedan genomföras så måste det nog ställa vissa krav på kontrollanterna, med tanke på att det är känsliga uppgifter? Överlag så känns det lite bekymmersamt hur många intrång det varit i SmiNet (eller försök till) och rent allmänt hänt mycket digitala intrång globalt senaste tiden (tänker på det som rörde Coop etc.) så det måste kunna ske säkert!
Mina vaccinationer finns på mina sidor i 1177. Jag kan lätt dra ut en kopia.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka