Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Jag hittade det här litet snabbt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41wveG/brittisk-variant-binder-hardare--darfor-fler-unga-sjuka

Det visar ju på hur viktigt det är att även unga människor vaccinerar sig.
I min Region så vaccineras nu alla från 16 år.
Fast det var den brittiska varianten, inte delta. :) Men det var väl förvisso så, som påtalas där, att fler unga blev sjuka av brittiska jämfört med första covid-19 också. Eller det verkade åtminstone så, möjligt att det finns mer aktuella studier som påtalar annat. Det är svårt att hänga med i alla rön när det är något så nytt och pågående. Små studier som normalt inte hade publicerats, gör det etc. (och de har ju varit viktiga ändå, när de normalt inte hade varit det).

Var har vi högre siffror?

Det viktiga är hur hårt trycket blir på sjukvården.
Där ser jag bara sjunkande siffror.
Jag håller med om att det är det viktigaste! Men om man ser en viss ökning nu, visar det sig kanske inte på antalet inläggningar riktigt än. Men i UK har det som sagt ökat något också, som jag skrev i något inlägg innan är inte länken mellan antalet fall och de som behöver sjukhusvård helt bruten. :)

Å andra sidan har jag hört flera som inte vaccinerat sig med motiveringen att de måste ju ändå följa restriktionerna så varför ska de ta vaccinet.

Konstigt, jag har nog inte hört nån säga så, men däremot många yngre, typ 20-25-ish som sagt "men yngre blir ju inte så sjuka så jag behöver inte vaccinet" - vilket ju är direkt felaktigt och i synnerhet nu med delta har det väl visat sig att yngre får en riktig match och har de dessutom något underliggande, det kan räcka med övervikt, då kan det bli värre än de befarat.

Konstigt, jag har nog inte hört nån säga så, men däremot många yngre, typ 20-25-ish som sagt "men yngre blir ju inte så sjuka så jag behöver inte vaccinet" - vilket ju är direkt felaktigt och i synnerhet nu med delta har det väl visat sig att yngre får en riktig match och har de dessutom något underliggande, det kan räcka med övervikt, då kan det bli värre än de befarat.

Det har jag gjort. Personerna är skeptiska till vaccinet, litar på sitt eget immunförsvar (60+) och finns det inte ens en morot i form av att man får minskade restriktioner så struntar de i vaccinet. Om de vill göra något som kräver att man är vaccinerad så kommer de ta vaccinet utan gnäll. Men så länge det inte finns så struntar de i det. De jobbar i yrken där man träffar mycket folk och kan inte jobba hemifrån.

Tror du inte att det går att få igång samhället utan att bryta redan ingångna avtal som att den som bokat en biljett med vissa vilkor också får behålla dessa villkor? Eller i vart fall få framförhållning och chans att avboka om så önskas.
Jag förstår inte vad du menar.
Du får förkara bättre.
Vilka villkor?

Men nu ska vi öppna upp samhället NU utan en tanke på att det kommer att öka belastningen på sjukvården. Inte ens med vaccin blir vi immuna mot att hamna på sjukhus.

Finns det inte en poäng med att ta det lite lugnt om inte för sjukvårdens skull? Jag menar inte att vi inte ska öppna upp, men endast så fort att det funkar.
Det har börjat att komma andra problem som kan bli värre.
Psykisk ohälsa och ekonomiska problem t.ex.
Vården och samhället måste fortfarande betalas, så att driva massor av människor och företag till konkurs blir förödande.
Skolorna behöver öppna upp så att inte den unga generationen går förlorad.

Det hela blir en avvägningsfråga. Med över 70% vaccinerade med en dos och över 45% vaccinerade med 2 doser så blir bedömningen det resultat som vi nu har.

Jag förstår inte önskan om att öppna upp samhället så fort som möjligt och hur det går ihop med att ingen får vägra vaccin. Är det inte längre viktigt att alla är vaccinerade för att hindra smittspridningen?
Smittan kommer inte att gå att hindra med vaccin.
Det är svår sjukdom och belastningen på sjukvården som går att motverka.

Jag förstår inte vad du menar.
Du får förkara bättre.
Vilka villkor?
Om jag bokar en biljett i maj tur och retur på premisserna att jag inte har någon bredvid mig på tåget och det är gott om plats. Utresan går bra och är exakt som förväntat, när jag ska åka hem så är det knökfullt på tåget, helt utan att jag blivit förvarnad och platsen bredvid mig är upptagen.

Jag har då valet att typ ta taxi mellan Malmö och Stockholm, hitta någon som på kort varsel kan köra mig eller snällt sätta mig i det helt fullbokade tåget. Hem måste jag ju komma. Hade jag vetat på förhand hade jag bokat resen hem 3 dagar tidigare då det fortfarande var halvfullt på tågen, hyrt en bil och kört tur och retur eller hittat någon att samåka med.

Jag såg det.
Jag anser dock att det är vårdens belastning som skall mätas och inte antal smittade.
Att mäta antal smittade blir litet som att räkna förkylningar om ingen blir allvarligt sjuk.
Absolut är det antalet inlagda som spelar roll, men antalet smittade är en fingervisning åt vartåt det barkar. Tyvärr är jag inte säker på att vaccineringsgraden är tillräckligt bra för att hålla nere belastningen på vården.

Om jag bokar en biljett i maj tur och retur på premisserna att jag inte har någon bredvid mig på tåget och det är gott om plats. Utresan går bra och är exakt som förväntat, när jag ska åka hem så är det knökfullt på tåget, helt utan att jag blivit förvarnad och platsen bredvid mig är upptagen.

Jag har då valet att typ ta taxi mellan Malmö och Stockholm, hitta någon som på kort varsel kan köra mig eller snällt sätta mig i det helt fullbokade tåget. Hem måste jag ju komma. Hade jag vetat på förhand hade jag bokat resen hem 3 dagar tidigare då det fortfarande var halvfullt på tågen, hyrt en bil och kört tur och retur eller hittat någon att samåka med.
Det är ju det som är det stora problemet med resor under pandemin. Man kan aldrig vara säker på vad som händer från dag till dag. Restriktioner ändras med relativt kort varsel. Jag kan verkligen inte förstå de som vågar boka en utlandsresa i nuläget.

Det är skillnad på villkor och premisser.

Om vilkoret är att resan utförs enligt de restriktioner som råder vid resetillfället, så är det ju bara att hålla koll på restriktionerna.
Vem menar du har brutit mot avtalet?
FHM eller "SJ"?

Det har börjat att komma andra problem som kan bli värre.
Psykisk ohälsa och ekonomiska problem t.ex.
Vården och samhället måste fortfarande betalas, så att driva massor av människor och företag till konkurs blir förödande.
Skolorna behöver öppna upp så att inte den unga generationen går förlorad.

Det hela blir en avvägningsfråga. Med över 70% vaccinerade med en dos och över 45% vaccinerade med 2 doser så blir bedömningen det resultat som vi nu har.
Det har varit den typen av problem hela tiden, att ta det lugnt med uppöppnandet tills folk hunnit få vaccin eller åtminstone ge ordentlig förvarning när man ändrar villkoren så att man kan ha chans att agera på det kommer troligen inte göra varken till eller från för den psykiska folkhälsan.

Det ser just nu ut som smittalen står och väger och är på väg att öka igen.

Det jag inte riktigt förstår är din vilja att öppna upp så snabbt samtidigt som du tidigare i tråden verkar anse det extremt viktigt att alla är fullvaccinerade så att smittspridningen hålls i schack. Just nu går det inte med både och. Alla lär inte ha en chans att bli fullvaccinerade förrän tidigast i augusti/september kanske till och med en bit in i oktober.

Det får mig att tro att det mer handlar om principen att alla ska vilja vaccinera sig (eller övertygas att göra det med diverse restriktioner) än den verkliga vaccinationsgraden.

I det scenariot har jag utrustat mig med riktig mask och 0,5 liter handsprit. Det var Malmö - Göteborg iofs.

Det är ju det som är det stora problemet med resor under pandemin. Man kan aldrig vara säker på vad som händer från dag till dag. Restriktioner ändras med relativt kort varsel. Jag kan verkligen inte förstå de som vågar boka en utlandsresa i nuläget.
Mig veterligt ändrades inga restriktioner den 15 juli. Om det gjort det hade jag haft större förståelse.

I det scenariot har jag utrustat mig med riktig mask och 0,5 liter handsprit. Det var Malmö - Göteborg iofs.
Jag behövde inte röra någon så handsprit var överflödig, det räckte med vanlig handtvätt på toaletten. Att sitta med andningsmask som möjligen skyddar mig något skulle jag kunnat göra om jag fått någon slags förvarning. Vanligt munskydd skulle inte hjälpt ett dugg då det kanske var 5% som hade det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka