Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

De som inte haft möjlighet att vaccinera sig /få andra sprutan och de som bokat biljett i tron om att hyfsat kunna hålla avstånd och upptäcker att tåget är knökfullt drabbas.
Jag håller med dig. Jag hade tänkt åka tåg en längre sträcka, men nu är det inte ett alternativ längre. Jag fick första sprutan igår då det inte gått att boka tidigare för min åldersgrupp och jag har ingen lust att bli smittad.
Så jag får ta bilen istället, vilket inte känns bra av andra orsaker.

Sverigesiffror? Är du säker på det?
Ja, enligt FoHM åtminstone:
1626466048107.webp

Du får det att låta som att detta är någon jäkla boxningsmatch där vi ska heja på när motståndarna blir nerbankade och ska få det så jävligt som möjligt.

Ingen har ifrågasatt huruvida det är ett affärsmässigt positivt beslut. Jag talar om smittspridningsperspektiv och om de som redan bokat i tron att tågen inte skulle vara fulla och inte kunnat planera om (de har vad jag förstår fått möjlighet att avboka sin resa).
Då är det som sagt eget ansvar - någonstans kan inte staten göra allt tänkande åt er. Ni måste använda era hjärnor själva också.
Det som är dåligt är väl att de här lättnaderna kommer samtidigt som Sverige börjat gå in i en fjärde våg.
Poängen är väl att Sverige gör lättnader för att de flesta har fått (möjlighet att ta) sina vaccinationer, vilket då bör ge en enklare infektion. Om man inte vill vaccinera sig förstår jag verkligen att man tycker det är hål i huvet på folk som vill att samhället ska komma igång. Om man inte kan vaccinera sig är det jättetragiskt. Det är de, inte de som vägrar vaccin, som hamnar mellan stolarna. Tyvärr.

Källa på att yngre blir sjukare av delta?
Jag borde inte skrivit det där sista, det var inte det huvudsakliga fokuset i informationen jag skummade igår, så jag minns inte riktigt vilka studier som pekade på det. Men det är väl ganska vedertaget att det är fler unga som behöver sjukhusvård än första vågen?

Sedan, inte apropå just unga men UK som jag kanske är lite ohälsosamt intresserad av utvecklingen i. Det känns viktigt att komma ihåg att länken mellan antalet smittade och de som behöver vårdas på sjukhus förvisso minskat, men den är fortfarande där. Sjukhusinläggningar har börjat öka också.

Fast långtifrån alla har haft chansen att få dos två och många har bara hunnit boka dos1 alternativt nyligen tagit den så att den inte hunnit verka. Det skedde också plötsligt så att man inte kunde agera på det (hyfsat säker utresa och fullsmockade tåg på hemresan).
Visst.
Men samhället måste igång NU.
Annars så blir det andra och större problem.

Det handlar om att väga olika dåliga saker mot varandra och sedan välja det minst dåliga.

Men alla har ju inte fått chansen att fullvaccinera sig än. Vi är ju inte där än! Därav att jag tycker att det dras lite väl stora växlar på att de som inte har vaccinerat sig skulle vara vaccinvägrare som förtjänas att straffas.
Det handlar fortfarande inte om något straff.
Det handlar om att öppna upp samhället så mycket som det bara går så säkert som möjligt.

Jag förstår inte alla dessa tankar om straff.
Det är inte så som jag ser på Världen.

Jag borde inte skrivit det där sista, det var inte det huvudsakliga fokuset i informationen jag skummade igår, så jag minns inte riktigt vilka studier som pekade på det. Men det är väl ganska vedertaget att det är fler unga som behöver sjukhusvård än första vågen?

Sedan, inte apropå just unga men UK som jag kanske är lite ohälsosamt intresserad av utvecklingen i. Det känns viktigt att komma ihåg att länken mellan antalet smittade och de som behöver vårdas på sjukhus förvisso minskat, men den är fortfarande där. Sjukhusinläggningar har börjat öka också.
Jag hittade det här litet snabbt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41wveG/brittisk-variant-binder-hardare--darfor-fler-unga-sjuka

Det visar ju på hur viktigt det är att även unga människor vaccinerar sig.
I min Region så vaccineras nu alla från 16 år.

Jag håller med dig. Jag hade tänkt åka tåg en längre sträcka, men nu är det inte ett alternativ längre. Jag fick första sprutan igår då det inte gått att boka tidigare för min åldersgrupp och jag har ingen lust att bli smittad.
Så jag får ta bilen istället, vilket inte känns bra av andra orsaker.
Rent miljömässigt så är det dock positivt att så många som möjligt tar tåget.
Även om det blir bökigare för dig personligen.

Visst.
Men samhället måste igång NU.
Annars så blir det andra och större problem.

Det handlar om att väga olika dåliga saker mot varandra och sedan välja det minst dåliga.
Tror du inte att det går att få igång samhället utan att bryta redan ingångna avtal som att den som bokat en biljett med vissa vilkor också får behålla dessa villkor? Eller i vart fall få framförhållning och chans att avboka om så önskas.

Jag är inte emot restriktioner, jag tycker bara att det är en dålig idé att skilja ut grupper som ska pekas ut som syndabockar som särskilda regler ska gälla för. Dels för att det i de fall jag tagit upp rent praktiskt kommer vara omöjligt att följa upp och beivra, och dels för att det förstärker känslan hos alla som inte tillhör syndabocksgruppen att de behöver inte vara så noga för jag tillhör ju inte "dom". Det utifrån effektivitetspetspektivet, sen har jag också rent principiellt ett visst motstånd tanken att normalisera syndabocksutpekandet, det brukar sällan vara en bra väg att välja i komplexa frågor och smittar dessutom lätt till andra områden som önskar enkla lösningar på svåra problem.

Å andra sidan har jag hört flera som inte vaccinerat sig med motiveringen att de måste ju ändå följa restriktionerna så varför ska de ta vaccinet.

Därför att sjukvården gick på knäna.
Då var det ett samhällsansvar.
Men nu ska vi öppna upp samhället NU utan en tanke på att det kommer att öka belastningen på sjukvården. Inte ens med vaccin blir vi immuna mot att hamna på sjukhus.

Finns det inte en poäng med att ta det lite lugnt om inte för sjukvårdens skull? Jag menar inte att vi inte ska öppna upp, men endast så fort att det funkar.

Rent miljömässigt så är det dock positivt att så många som möjligt tar tåget.
Även om det blir bökigare för dig personligen.
Jag förstår inte önskan om att öppna upp samhället så fort som möjligt och hur det går ihop med att ingen får vägra vaccin. Är det inte längre viktigt att alla är vaccinerade för att hindra smittspridningen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka