Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Men man har ju restriktioner för att få ner smittspridningen och då tycker inte jag man prata om diskriminering.

Det finns ju folk där inte vaccinationen biter tex de med transplantationer som äter mediciner för att trycka ner immunförsvaret.
De senare är väl ändå inte ute och rör sig i samhället på det sättet som medvetna vaccinskeptiker är. Dessa lever alltid i en värld där närhet i folksamlingar är potentiellt farligt för dem.

Fast det är skillnad på restriktioner för alla eller bara restriktioner för ovaccinerade. Jag är kluven till restriktioner som inte gäller alla, sedan så har det ju inte funkat så värst med vaccinbevis/negativt PCR-test på exempelvis festival i Nederländerna.
Det är absolut skillnad, och såklart inget man vill behöva göra. Men om alternativet är ekonomiska problem och ännu fler företag i konkurs, skyhög arbetslöshet osv, så kan ju det vara en smäll man får vara beredd att ta om man väljer bort vaccin. Det är ju liksom inte så att inga människor drabbas av att det är restriktioner för alla, utan det slår ju hårdare mot vissa.

@honung
Nej, men det är för deras skull man vill få ner smittspridningen.
Jamen självklart. Jag fyllde mest i att de inte är en diskriminerad grupp. Vilket jag inte ens kan tycka att vaccinskeptiker är ifråga om restriktioner som innebär att de inte kan leva ett 'normalt' liv, jag tycker inte att man kan klämma diskrimineringskortet alls i denna pandemi.

Det är absolut skillnad, och såklart inget man vill behöva göra. Men om alternativet är ekonomiska problem och ännu fler företag i konkurs, skyhög arbetslöshet osv, så kan ju det vara en smäll man får vara beredd att ta om man väljer bort vaccin. Det är ju liksom inte så att inga människor drabbas av att det är restriktioner för alla, utan det slår ju hårdare mot vissa.
Fast smällen kan ju drabba fler, det är väl min huvudsakliga poäng. Att ge vaccinerade nåt slags "gräddfil" som belöning för att de vaccinerats känns komplicerat, när det kanske inte är lättnader som världen tjänar på nu. ECDC varnar för snabb ökning av smittan i EU så snart som i augusti. Globalt har ju vaccinationstillgången varit begränsad i vissa länder, och WHO är vad jag förstår emot internationella vaccinationspass av diskrimineringssynpunkt. I UK visade sista sifforna jag läste att en högre procent av vaccinerade som fått covid som uppvisade symtom högre än tidigare. Och här i Sverige i VGR har smittan hittat in på några äldreboenden igen, där de alltså nästan uteslutande fått två doser vaccin.

Fast smällen kan ju drabba fler, det är väl min huvudsakliga poäng. Att ge vaccinerade nåt slags "gräddfil" som belöning för att de vaccinerats känns komplicerat, när det kanske inte är lättnader som världen tjänar på nu. ECDC varnar för snabb ökning av smittan i EU så snart som i augusti. Globalt har ju vaccinationstillgången varit begränsad i vissa länder, och WHO är vad jag förstår emot internationella vaccinationspass av diskrimineringssynpunkt. I UK visade sista sifforna jag läste att en högre procent av vaccinerade som fått covid som uppvisade symtom högre än tidigare. Och här i Sverige i VGR har smittan hittat in på några äldreboenden igen, där de alltså nästan uteslutande fått två doser vaccin.

Men de äldre är väl också de vars immunförsvar är sämst och förväntas svara sämst på vaccinet. Det är ju därför man pratar om att de ska få en tredje dos i höst/vinter. Därför är det så otroligt viktigt att alla som jobbar på äldreboende som kan vaccinerar sig gör det.

Ah ja jag ser det inte som gräddfil utan möjlighet att börja öppna upp ur ekonomisk synvinkel (och till viss del för mental hälsa). Då handlar det inte om att ge fördelar till vissa personer, utan att just kunna öppna upp med mindre risker.

Jag säger inte alls att det är rätt att göra idag, eller ens nånsin. Bara att om man väljer bort vaccination antar jag att man också räknar med att eventuellt kunna stängas ute från vissa saker av den anledningen.

Men de äldre är väl också de vars immunförsvar är sämst och förväntas svara sämst på vaccinet. Det är ju därför man pratar om att de ska få en tredje dos i höst/vinter. Därför är det så otroligt viktigt att alla som jobbar på äldreboende som kan vaccinerar sig gör det.
Men ja, jag försöker alltså inte argumentera för att folk ska låta bli att vaccinera sig! Jag kommer förhoppningsvis också få en tredje dos under hösten/vintern även om jag "bara" är 35! Min huvudsakliga poäng är att det i dagsläget inte verkar tryggt nog med vaccinationspass för evenemang och resor. Att jag tycker att vi borde vänta lite till.

Ah ja jag ser det inte som gräddfil utan möjlighet att börja öppna upp ur ekonomisk synvinkel (och till viss del för mental hälsa). Då handlar det inte om att ge fördelar till vissa personer, utan att just kunna öppna upp med mindre risker.

Jag säger inte alls att det är rätt att göra idag, eller ens nånsin. Bara att om man väljer bort vaccination antar jag att man också räknar med att eventuellt kunna stängas ute från vissa saker av den anledningen.
Jag har fått känslan att man velat ge något tillbaka till de som vaccinerat sig, för att hålla uppe motivationen delvis. Så gräddfil är kanske inte rätt ord. Tycker exempelvis att här i Sverige så gavs det under våren lite dubbla signaler gällande att man skulle kunna andas ut med två doser (ffa äldre som isolerat sig då, men det tolkades ju lite fritt) samtidigt som man inte skulle bidra till smittspridning.

Jag är som sagt kluven inför den frågan i ett mer ideologiskt perspektiv, men framförallt för att det kanske skulle bita samhället i röven.

Jag minns i början när man började vaccinera, så visade det sig att en hel del på just äldreboende och hemtjänst var negativa till vaccin och tänkte inte ta det. Det skrevs en del artiklar om det. Undrar hur det ser ut nu. Men Här hade det ju varit ett klockrent exempel på arbeten där man faktiskt måste vaccinera sig för att få jobba.. då minskar ju risken lite till att någon drar med sig så mycket smitta.

Jag minns inte någon här som tyckt att ovaccinerade ska portförbjudas från vanliga kollektivtrafik och samhällstjänster. att inte få gå på evenemang är något annat. Där tänker jag att om man väljer att inte vaccinera sig får man antingen låta bli att gå då eller visa upp negativt test. Nu verkar de inte vara så bra, så jag tror faktiskt inte vi får sådan möjligheter överlag i Sverige. Ökar smittan igen tror jag Sverige stänger ner lite igen.....För ALLA.

Det är trots allt trist att det finns vaccinerade som tror att livet är fritt fram nu som vaccinerad, men tja, bättre Sverige drar till med restriktioner igen.

Som jag gissar att ingen kommer följa ändå eftersom alla är så trötta, och antivaxxers ändå inte tror på covid och vaccinerade anser sig ju vara skyddade då de är vaccinerade. Känns som om FHM har ett problem att lösa i det.

Jag minns inte någon här som tyckt att ovaccinerade ska portförbjudas från vanliga kollektivtrafik och samhällstjänster. att inte få gå på evenemang är något annat. Där tänker jag att om man väljer att inte vaccinera sig får man antingen låta bli att gå då eller visa upp negativt test. Nu verkar de inte vara så bra, så jag tror faktiskt inte vi får sådan möjligheter överlag i Sverige. Ökar smittan igen tror jag Sverige stänger ner lite igen.....För ALLA.

Det är trots allt trist att det finns vaccinerade som tror att livet är fritt fram nu som vaccinerad, men tja, bättre Sverige drar till med restriktioner igen.

Som jag gissar att ingen kommer följa ändå eftersom alla är så trötta, och antivaxxers ändå inte tror på covid och vaccinerade anser sig ju vara skyddade då de är vaccinerade. Känns som om FHM har ett problem att lösa i det.

Jag tror att det kommer funka rätt bra under sommaren. Frågan är vad som händer till hösten när skolorna börjar och det blir kallare ute.

Att ge vaccinerade nåt slags "gräddfil" som belöning för att de vaccinerats känns komplicerat, när det kanske inte är lättnader som världen tjänar på nu
Det är inte någon belöning.
Det är riskminimering.
Samhället måste komma igång igen annars så blir det misär. De vaccinerade är bäst rustade för detta då de inte riskerar att belasta sjukvården på samma sätt som vaccinerade.

Jag tror att det kommer funka rätt bra under sommaren. Frågan är vad som händer till hösten när skolorna börjar och det blir kallare ute.
Jag tror att smittan kommer att spridas ordentligt kanske t.o.m. helt okontrollerat.
Men att sjukvården kommer att klara sig bra eftersom vaccinerade inte blir så sjuka och de flesta kommer att vara vaccinerade då. De ovaccinerade kommer att bli smittade och bli mer eller mindre sjuka.

Efter ett tag så kommer det att blåsa över när alla antingen är vaccinerade eller har genomgått infektionen.

Man har bara en chans att stänga ner samhället. Det tåget har gått nu. Restriktioner för alla skulle ge upplopp om de infördes när vaccineringsgraden är över 80%.

Jag tror att smittan kommer att spridas ordentligt kanske t.o.m. helt okontrollerat.
Men att sjukvården kommer att klara sig bra eftersom vaccinerade inte blir så sjuka och de flesta kommer att vara vaccinerade då. De ovaccinerade kommer att bli smittade och bli mer eller mindre sjuka.

Efter ett tag så kommer det att blåsa över när alla antingen är vaccinerade eller har genomgått infektionen.
Men vad menar du med 'okontrollerat'? Att det blir samhällspåverkan?

Jag själv tror att smittan kan ta fart, och att det kommer visa sig mer i långa loppet med folk som inte blir friska, med unga som får bestående men, att vi med andra ord kommer se fler och fler, ffa unga ovaccinerade med långtidscovid. Läste nån gång under året somgick, att flera läkare och epidemiologer som pratade om att låta covid att bli en barnsjukdom i framtiden. Det är väl lite så framtiden känns, frågan är bara när vi har vacciner som kan ges i det generella vaccinationsprogrammet - det handlar nog om när det kunskapsläget nås - där är vi ju inte idag.

Det är inte någon belöning.
Det är riskminimering.
Samhället måste komma igång igen annars så blir det misär. De vaccinerade är bäst rustade för detta då de inte riskerar att belasta sjukvården på samma sätt som vaccinerade.
Fast yngre tenderar att bli mer allvarligt sjuka av exempelvis deltavarianten, och vad jag förstår inte bara i länder där den äldre befolkningen är vaccinerad utan att det är en skillnad i länder med låg vaccinationstäckning också. Och det lär ju dröja innan den yngre befolkningen här har två doser. Och i fall där det inte rört sig om så allvarliga symtom så återfinns det långtidscovid. Så min poäng är att belastningen av sjukvården kanske kan bli mer långdragen och besvärlig vid ett sådant resonemang.

Fast yngre tenderar att bli mer allvarligt sjuka av exempelvis deltavarianten, och vad jag förstår inte bara i länder där den äldre befolkningen är vaccinerad utan att det är en skillnad i länder med låg vaccinationstäckning också. Och det lär ju dröja innan den yngre befolkningen här har två doser. Och i fall där det inte rört sig om så allvarliga symtom så återfinns det långtidscovid. Så min poäng är att belastningen av sjukvården kanske kan bli mer långdragen och besvärlig vid ett sådant resonemang.

Källa på att yngre blir sjukare av delta?

I den här frågan har du stenhårt gått ut i inlägg efter inlägg och vad jag kan se har många försökt svara dig på ett generellt plan, men du har envetet fortsatt driva din frågeställning utan att specificera vem du frågar. Lite tröttsamt kan jag tycka.

Vi är medlemmar av EU och jag är ganska övertygad om att det kommer att komma generella riktlinjer för ovaccinerade som kommer gälla i hela europa, men att alla enskilda länder även kommer ha anpassade restriktioner utefter sina villkor. Precis som Grekland och Frankrike kanske även vi få anpassade restriktioner som bara gäller innanför våra gränser - eller regioner. Om andra EU länder kan stänga ute ovaccinerade från inomhusrestauranger och event, så kan det även bli verklighet här om det skulle krävas. Just nu tror jag att vi befinner oss i en tid av minskad smittspridning som gör att vi lever i någon slags opportunistisk lyckobubbla som gör oss oförmögna att se det allvar som kommer komma i höst om smittspridningen tar fart igen.

Du får förstås tycka att det är tröttsamt men utifrån att du själv skriver att du ser det som troligt att liknande regler kan komma i Sverige, så borde det i mina ögon vara än mer begripligt att jag vill bedriva opinion mot regler jag inte vill se. Jag läser att en del tycker att jag argumenterar mot en halmgubbe men å andra sidan så skriver du ju själv att liknande regler som i andra länder sannolikt kan komma till Sverige så jag håller inte med om att det är en halmgubbe bara för att att så få vill vara konkreta i sina svar.

Jag hoppas jag har fel men jag tror att vi kommer få ökad smittspridning till hösten igen, delta eller ytterligare nya varianter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka