Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Men vad menar du med 'okontrollerat'? Att det blir samhällspåverkan?

Jag själv tror att smittan kan ta fart, och att det kommer visa sig mer i långa loppet med folk som inte blir friska, med unga som får bestående men, att vi med andra ord kommer se fler och fler, ffa unga ovaccinerade med långtidscovid. Läste nån gång under året somgick, att flera läkare och epidemiologer som pratade om att låta covid att bli en barnsjukdom i framtiden. Det är väl lite så framtiden känns, frågan är bara när vi har vacciner som kan ges i det generella vaccinationsprogrammet - det handlar nog om när det kunskapsläget nås - där är vi ju inte idag.
Ja definitivt så tror jag att det blir sammhällspåverkan.
Men inte att sjukhusen blir fyllda på samma sätt som tidigare.
De vaccinerade kommer inte att behöva särskilt mycket vård. Däremot så kommer de att vara oförmögna till att arbeta. Med många sjukskrivna så kommer samhället att halta betydligt.

Grejen är väl att vi har en potentiellt dödlig smitta som vi inte vet särskilt mycket om. Restiktioner är ju inget man inför för att jävlas med folk utan för att begränsa smittspridningen. Skulle det visa sig att smittspridningen är väldigt stor just i kollektivtrafiken så har jag förståelse för om man inför pass där för att få ner smittspridningen. Men det kanske finns andra sätt, utvecklingen går ju framåt hela tiden. Man kanske kan tänka sig något snabbtest.

En anledning till att man vill få ner smittspridningen i samhället är risken för mutationer, ju längre smittan florerar desto större risk för mutationer och man vill undvika det som hände under spanska sjukan då viruset muterade till en farligare variant.

Jag är inte emot restriktioner, jag tycker bara att det är en dålig idé att skilja ut grupper som ska pekas ut som syndabockar som särskilda regler ska gälla för. Dels för att det i de fall jag tagit upp rent praktiskt kommer vara omöjligt att följa upp och beivra, och dels för att det förstärker känslan hos alla som inte tillhör syndabocksgruppen att de behöver inte vara så noga för jag tillhör ju inte "dom". Det utifrån effektivitetspetspektivet, sen har jag också rent principiellt ett visst motstånd tanken att normalisera syndabocksutpekandet, det brukar sällan vara en bra väg att välja i komplexa frågor och smittar dessutom lätt till andra områden som önskar enkla lösningar på svåra problem.

Fast yngre tenderar att bli mer allvarligt sjuka av exempelvis deltavarianten,
Det är ju därför som vaccinering kommer att gå ner i åldrarna. Just nu är det från 18 år i min Region.
Snart så blir det från 16 år.
Den som vill klara sig bra - den vaccinerar sig.

Det är faktiskt valfritt.
I Sverige är vi så lyckligt lottade att alla som vill kommer att få vaccin.

Jag är inte emot restriktioner, jag tycker bara att det är en dålig idé att skilja ut grupper som ska pekas ut som syndabockar som särskilda regler ska gälla för. Dels för att det i de fall jag tagit upp rent praktiskt kommer vara omöjligt att följa upp och beivra, och dels för att det förstärker känslan hos alla som inte tillhör syndabocksgruppen att de behöver inte vara så noga för jag tillhör ju inte "dom". Det utifrån effektivitetspetspektivet, sen har jag också rent principiellt ett visst motstånd tanken att normalisera syndabocksutpekandet, det brukar sällan vara en bra väg att välja i komplexa frågor och smittar dessutom lätt till andra områden som önskar enkla lösningar på svåra problem.
Man kan ju inte låta bli att göra saker tillsammans med vaccinerade, som ju är skyddade, bara för att det finns människor som är oskyddade.
Någonstans så måste ju friheten att få leva efter de egna förutsättningarna få finnas.

Jag tycker det är hål i huvudet att SJ nu har släppt alla biljetter öppna för bokning, tycker man borde väntat längre och ökat gradvis. (Hur andra bolag gjort vet jag inte, därav att jag bara nämner SJ)
Varför då?
Det finns ju möjlighet för alla att skydda sig själva med vaccin.

Det är skillnad när det inte finns vaccin till alla som vill ha. Då är det inte ens valfritt.

Varför då?

Det är skillnad när det inte finns vaccin till alla som vill ha. Då är det inte ens valfritt.
Fast långtifrån alla har haft chansen att få dos två och många har bara hunnit boka dos1 alternativt nyligen tagit den så att den inte hunnit verka. Det skedde också plötsligt så att man inte kunde agera på det (hyfsat säker utresa och fullsmockade tåg på hemresan).

Varför då?

Men alla har ju inte fått chansen att fullvaccinera sig än. Vi är ju inte där än! Därav att jag tycker att det dras lite väl stora växlar på att de som inte har vaccinerat sig skulle vara vaccinvägrare som förtjänas att straffas.

Men alla har ju inte fått chansen att fullvaccinera sig än. Vi är ju inte där än! Därav att jag tycker att det dras lite väl stora växlar på att de som inte har vaccinerat sig skulle vara vaccinvägrare som förtjänas att straffas.

När det väl öppnas upp för en tredje spruta kommer dessutom en stor grupp plötsligt degraderas till "ej fullvaccinerade". Det här med vaccinerad = säker och ej vaccinerad = kommer dö, är inte så svartvitt...

Krasst sett är det du som individ som ska ta ansvaret, det kan du inte belasta bolag för. De är vinstdrivande. Självklart behöver de efter ett och ett halvt år de pengar de får in.

Du får förstås tycka att det är tröttsamt men utifrån att du själv skriver att du ser det som troligt att liknande regler kan komma i Sverige, så borde det i mina ögon vara än mer begripligt att jag vill bedriva opinion mot regler jag inte vill se. Jag läser att en del tycker att jag argumenterar mot en halmgubbe men å andra sidan så skriver du ju själv att liknande regler som i andra länder sannolikt kan komma till Sverige så jag håller inte med om att det är en halmgubbe bara för att att så få vill vara konkreta i sina svar.

Jag hoppas jag har fel men jag tror att vi kommer få ökad smittspridning till hösten igen, delta eller ytterligare nya varianter.
Nej vänta nu stopp jag sa
Vi är medlemmar av EU och jag är ganska övertygad om att det kommer att komma generella riktlinjer för ovaccinerade som kommer gälla i hela europa, men att alla enskilda länder även kommer ha anpassade restriktioner utefter sina villkor. Precis som Grekland och Frankrike kanske även vi få anpassade restriktioner som bara gäller innanför våra gränser - eller regioner. Om andra EU länder kan stänga ute ovaccinerade från inomhusrestauranger och event, så kan det även bli verklighet här om det skulle krävas
Och nej, jag tror inte det kommer att krävas. Jag borde ha lagt till det men tänker att det nog framkommer ändå i andra inlägg jag skrivit efter det i tråden.

Få vill vara konkreta? Jag tycker det är väldigt gott om konkreta åsikter här i tråden utefter dagens kunskapsläge. Utom de du riktar dig emot/anklagar/förväntar dig svar av - d e t är väldigt okonkret.

Krasst sett är det du som individ som ska ta ansvaret, det kan du inte belasta bolag för. De är vinstdrivande. Självklart behöver de efter ett och ett halvt år de pengar de får in.

Varför var det då spärrat fram tills nu om det ändå var vi individer som skulle tagit ansvaret? Håller med om att man till viss del ju kan säga att de bara följer reglerna i och med att de nu fick gå från 50% till 100% över en natt, samtidigt så säger FHM att restriktioner om att hålla avstånd fortfarande gäller och att det nu är verksamheterna själva som ska se till att det efterlevs. Och hur efterlevs 1,5m om alla säten är upptagna och folk passerar varandra i gångarna?

Varför var det då spärrat fram tills nu om det ändå var vi individer som skulle tagit ansvaret? Håller med om att man till viss del ju kan säga att de bara följer reglerna i och med att de nu fick gå från 50% till 100% över en natt, samtidigt så säger FHM att restriktioner om att hålla avstånd fortfarande gäller och att det nu är verksamheterna själva som ska se till att det efterlevs. Och hur efterlevs 1,5m om alla säten är upptagna och folk passerar varandra i gångarna?
Du får skilja på personligt ansvar och vad svenska företag och bolag behöver för att komma på fötter helt enkelt.

Man har bara en chans att stänga ner samhället. Det tåget har gått nu. Restriktioner för alla skulle ge upplopp om de infördes när vaccineringsgraden är över 80%.
Håller med, fast man kan inte låta smittan skena, och det har ju redan hintats med att man går tillbaka några steg vid behov, så även om det i praktiken kanske inte fungerar helt så är det vad man kommer hålla fast i.

Jag tror inte det skulle ge upplopp, vad för alternativ skulle annars finnas liksom.

Nej vänta nu stopp jag sa

Och nej, jag tror inte det kommer att krävas. Jag borde ha lagt till det men tänker att det nog framkommer ändå i andra inlägg jag skrivit efter det i tråden.

Få vill vara konkreta? Jag tycker det är väldigt gott om konkreta åsikter här i tråden utefter dagens kunskapsläge. Utom de du riktar dig emot/anklagar/förväntar dig svar av - d e t är väldigt okonkret.

Jag tror du överskattar hur tydlig du är, det var bra att du la till vad du menar. Kanske läser du också då in i andras inlägg eftersom du uppfattar dem som mer konkreta än jag.

Jag är fullt medveten om den skillnaden och tycker fortfarande inte att det är ett lämpligt beslut, vare sig av beslutsfattarna för regleringen som gällt fram till nu eller av det statligt ägda bolaget.
Jag tycker det är BRA att vi får igång företag igen oavsett om det är statligt eller privat, nu har ju folk börjat vaccinera sig, de som är vaccinvägrare kan ju sitta under sin sten tycker jag och ta det ansvaret. Det ska inte resten av Sverige behöva lida för. De som hamnar i kläm är de som inte kan vaccinera sig, och det är jävligt tråkigt. Men faktum är att det finns bara en syndbock där. Även om de inte vill bli kallade syndabockar. Jag har via mitt jobb sett tillräckligt med företag, stora som små, gå omkull på grund av pandemin och vi har inte råd med det mer. Hejja SJ (m.fl).
Affärsmässigt sett - ett jävligt vettigt beslut.

Jag tycker det är BRA att vi får igång företag igen oavsett om det är statligt eller privat, nu har ju folk börjat vaccinera sig, de som är vaccinvägrare kan ju sitta under sin sten tycker jag och ta det ansvaret. Det ska inte resten av Sverige behöva lida för. De som hamnar i kläm är de som inte kan vaccinera sig, och det är jävligt tråkigt. Men faktum är att det finns bara en syndbock där. Även om de inte vill bli kallade syndabockar. Jag har via mitt jobb sett tillräckligt med företag, stora som små, gå omkull på grund av pandemin och vi har inte råd med det mer. Hejja SJ (m.fl).
De som inte haft möjlighet att vaccinera sig /få andra sprutan och de som bokat biljett i tron om att hyfsat kunna hålla avstånd och upptäcker att tåget är knökfullt drabbas.

Det som är dåligt är väl att de här lättnaderna kommer samtidigt som Sverige börjat gå in i en fjärde våg.

Du får det att låta som att detta är någon jäkla boxningsmatch där vi ska heja på när motståndarna blir nerbankade och ska få det så jävligt som möjligt.

Ingen har ifrågasatt huruvida det är ett affärsmässigt positivt beslut. Jag talar om smittspridningsperspektiv och om de som redan bokat i tron att tågen inte skulle vara fulla och inte kunnat planera om (de har vad jag förstår fått möjlighet att avboka sin resa).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka