Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Det är verkligen roande att se att flera av de ivrigaste förespråkarna för att se till att alla vaccinerar sig och om någon vägrar så se till att de får så pass tråkiga vall att de håller sig för sig själv eller vaccinerar sig nu tycker det är helt okej att trängas på tåget med ovaccinerade och halvvaccinerade.

Fel av mig, men det här gällde knappast på tåget "Sällskapet ska fortfarande kunna hålla ett avstånd om minst 1 meter till andra sällskap. " Det gick inte att hålla 15 cm avstånd en gång. Och inom en meter hade jag väl 6-9 personer förutom de som passerade i gången hela tiden.
Jag räknar kallt med stök. Hela tiden. Så jag försöker skydda mig så gott jag kan. Det har bättre verkan.

Det är skillnad på villkor och premisser.

Om vilkoret är att resan utförs enligt de restriktioner som råder vid resetillfället, så är det ju bara att hålla koll på restriktionerna.
Vem menar du har brutit mot avtalet?
FHM eller "SJ"?
Det hade inte hjälpt ett dugg när SJ struntar i restriktionerna. Det fanns inte en rimlig chans att hålla en meters avstånd eller för den delen 20 cm.

Det jag inte riktigt förstår är din vilja att öppna upp så snabbt samtidigt som du tidigare i tråden verkar anse det extremt viktigt att alla är fullvaccinerade så att smittspridningen hålls i schack. Just nu går det inte med både och. Alla lär inte ha en chans att bli fullvaccinerade förrän tidigast i augusti/september kanske till och med en bit in i oktober.
Jodå, det går med både och.
Man öppnar upp för de som är vaccinerade och låter restriktionerna ligga kvar för dem som inte är vaccinerade.
Varför skall de vaccinerade plåga sig i onödan?
Rättvisa?

Det är verkligen roande att se att flera av de ivrigaste förespråkarna för att se till att alla vaccinerar sig och om någon vägrar så se till att de får så pass tråkiga vall att de håller sig för sig själv eller vaccinerar sig nu tycker det är helt okej att trängas på tåget med ovaccinerade och halvvaccinerade.
Jag tycker absolut inte att det är okej att ens åka tåg en sådan lång sträcka som Malmö-Stockholm i nuläget, vare sig man kan sitta själv eller med en person bredvid sig. För mig är det alldeles för mycket folk i ett hyfsat litet utrymme under alldeles för lång tid, även om "bara" varannan plats bokas. Jag blir fullvaccinerad i början av augusti. EVENTUELLT reser jag med tåg till Stockholm under höstlovet, beroende på smittläget. Tidigare än så skulle jag aldrig få för mig att sätta mig på ett tåg/flyg/liknande. Om det inte gällde något som var livsnödvändigt, men en nöjesresa skulle jag inte företa mig alls i nuläget.

Det får mig att tro att det mer handlar om principen att alla ska vilja vaccinera sig (eller övertygas att göra det med diverse restriktioner) än den verkliga vaccinationsgraden.
Nej det handlar om att jag ser de stora problem som restriktionerna medför. Det är många som har nått sin ekonomiska och psykiska gräns nu.
De klara sig inte så länge till.

Jodå, det går med både och.
Man öppnar upp för de som är vaccinerade och låter restriktionerna ligga kvar för dem som inte är vaccinerade.
Varför skall de vaccinerade plåga sig i onödan?
Rättvisa?
Du hejar på att restriktionerna förändras för alla, det är det jag reagerar på. Trotts att alla inte är vaccinerade och trots att smittspridningen tenderar att öka redan före sista uppöppningen.

Jag ser inte konsekvensen i att tycka det är okej att öppna upp för alla och vilja ha särskilda restriktioner för ovaccnerade.

Oavsett vilket så gäller fortfarande en meter, inte 20 cm. Har du inte koll på det?
Det är väl restriktionerna för kollektivtrafik som gäller?
Nej jag håller inte koll på restriktioner kring tågresor. Jag åker bil.
Men om jag hade tänkt åka tåg så hade jag kontrollerat varje dag om där blev någon förändring. Det förvarnades noga om att det skulle komma massor av lättnader 1 juli, så det var ju ingen direkt överraskning.

Jag tycker absolut inte att det är okej att ens åka tåg en sådan lång sträcka som Malmö-Stockholm i nuläget, vare sig man kan sitta själv eller med en person bredvid sig. För mig är det alldeles för mycket folk i ett hyfsat litet utrymme under alldeles för lång tid, även om "bara" varannan plats bokas. Jag blir fullvaccinerad i början av augusti. EVENTUELLT reser jag med tåg till Stockholm under höstlovet, beroende på smittläget. Tidigare än så skulle jag aldrig få för mig att sätta mig på ett tåg/flyg/liknande. Om det inte gällde något som var livsnödvändigt, men en nöjesresa skulle jag inte företa mig alls i nuläget.
Det var helt okej i andra riktningen det var mycket plats åt alla, de meddelade att tåget var fullsatt och ca 1/3 del av platserna var upptagna som mest.

Det är väl restriktionerna för kollektivtrafik som gäller?
Nej jag håller inte koll på restriktioner kring tågresor. Jag åker bil.
Men om jag hade tänkt åka tåg så hade jag kontrollerat varje dag om där blev någon förändring. Det förvarnades noga om att det skulle komma massor av lättnader 1 juli, så det var ju ingen direkt överraskning.
Och mig veterligt har det inte ändrats ett dyft angående att hålla avstånd. Eller kan du länka till rekommendationer att skippa det eller hålla ca 20 cm?

Du hejar på att restriktionerna förändras för alla, det är det jag reagerar på. Trotts att alla inte är vaccinerade och trots att smittspridningen tenderar att öka redan före sista uppöppningen.

Jag ser inte konsekvensen i att tycka det är okej att öppna upp för alla och vilja ha särskilda restriktioner för ovaccnerade.
Konsekvensen blir att samhället kan komma igång för de vaccinerade utan att riskera de ovaccinerade.

Jag ser olika fördelar i de olika alternativen.
Och jag tror att man måste räkna på helheten.
Ja, det där med tåget blev ju jättesurt för dig.
Men det var nog väldigt många som blev glada för att kunna åka.
Ur ett samhällsperspektiv var det definitivt bättre att många fler kunde ta tåget.

Och mig veterligt har det inte ändrats ett dyft angående att hålla avstånd. Eller kan du länka till rekommendationer att skippa det eller hålla ca 20 cm?
Det är ju du som påstår saker kring din tågresa.
Länka du!
Jag behöver inte veta då jag inte skall åka tåg och dessutom är fullvaccinerad.

Konsekvensen blir att samhället kan komma igång för de vaccinerade utan att riskera de ovaccinerade.

Jag ser olika fördelar i de olika alternativen.
Och jag tror att man måste räkna på helheten.
Ja, det där med tåget blev ju jättesurt för dig.
Men det var nog väldigt många som blev glada för att kunna åka.
Ur ett samhällsperspektiv var det definitivt bättre att många fler kunde ta tåget.

Och hur hänger det här ihop med fortsatta restriktioner för de ovaccinerade som du tyckets förespråka så hett?. Jag är övertygad om (med tanke på åldersfördelningen) , att majoriteten inte var fullvaccinerade. Vad gör det då om ett fåtal i framtiden inte är vaccinerade när det nu är helt okej att majoriteten inte är fullvaccinerade och det nästan är fritt fram?

Det verkar mest som du vänder kappan efter vinden ärligt talat.

Det är ju du som påstår saker kring din tågresa.
Länka du!
Jag behöver inte veta då jag inte skall åka tåg och dessutom är fullvaccinerad.
På SJs hemsida står det så här, så uppenbarligen var det väl ett regeringsbeslut ändå:
"Regeringen har informerat om att de lyfter begränsningen av antalet bokningsbara platser ombord i förtid. Det innebär att för resor från och med 15 juli kan alla platser ombord bokas."

https://www.sj.se/sv/om/om-sj/senaste-info-coronavirus-o-tagresor.html

Edit: Jag kanske ska lägga till att det alltså verkar vara ett beslut som ändras OBEROENDE av om man kan hålla det rekommenderade avståndet till andra människor.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka