Nu har smällandet börjat!

Sv: Nu har smällandet börjat!

Mulles_matte skrev:
gaaah apropå dom där *censur* smällarna..

Har precis vart ute med hunden och hann knappt komma ut innan två ungar 10-12 års åldern börjar kasta smällare mot hunden :mad:
En smällare small ca 1 meter från Mulle, och nu börjar jag verkligen fundera på om han inte är döv eller nåt, för han reagerade inte ens

Skällde ut dom lite, men lyssnade dom? nee inte det minsta, dom fortsatte kasta efter oss, och deras föräldrar stog bara å glodde *suck*
Ibland funderar jag på om en del föräldrar inte lär sina ungar nåt vett alls.
Undra vad dom hade gjort om dom hade träffat hunden :crazy: :confused:

Nu verkar Mulle inte ha tatt nån skada, som tur är.. han ligger och snarkar och det smäller som satan utanför.

Va bara tvungen att skriva av mej lite.

//J som är aningen irriterad just nu
Du kan annars anmäla föräldrarna för att dom låter ungarna ha smällare öht ..18 års gräns vet du :devil:

Här har det gått ganska bra. Hann ut med vovve på en långpromenad på em o kiss-stund vid 18, sedan har det kört igång. Som tur är håller det ofta bara på själva nyårsafton i den här byn, många har hundar o djur i allmänhet o tar det ganska lugnt.

Satte på tv:n högt o ordnade med en filt i duschkabinen - där dämpas ljudet tydligen bra, så det gick ganska bra den här nyårsafton.

Den granne som körde värst bor ca 300 m härifrån,annars var det inne i byns centrum 1,5 km bort där "alla" ska skjuta upp raketer.

Är glad att det gick riktigt bra i år. Trodde det skulle bli värre år för år.

Där sa du nåt, men jag lär inte känna igen ungarna eller föräldrarna imån ändå. Alla ser likadana ut :crazy:

Här har det gått över förväntan..Jag trodde det skulle gå åt pipsvängen på förmiddagen när de första smällarna pep av.Skruttan blev lite harig och lite skakis.. men har legat och sovit mest hela kvällen..flyttar vi på oss i familjen följer hon efter..hon vill inte ligga själv ..det är väl det enda..Men annars har det gått bra..

Usch vad jobbigt :( jag vet hur det känns. Båda våra hundar som vi har haft har varit rädda för smällare fast den ena var mer rädd än den andra (Golden). När Golden tiken var yngre så var det inga problem utan det kom efter att en idiot slängde en smällare på henne när min pappa var ute och gick med henne :mad: , sen var det kört. Då var det lugnande medel som gällde :(. jag kommer ihåg en nyårsafton så skulle min mamma ut och gå med henne, klockan var väl ca. 14-15 på dagen och så är det nån som skjuter av en raket och hunden sticker iväg och kom inte tillbaka på flera timmar :mad: . Varför inte vänta till 12 slaget (på kvällen) vad är det för vits med att skjuta raketer så tidigt för :confused: I alla fall så den andra hunden som vi hade blev ju också rädd när han såg hur Golden uppförde sig när det smällde, men han behövde inte ha lugnande iaf :). Bara att hoppas att valpen som kommer hem om ca. 7 veckor kommer klara av smällare och raketer :( men vi får hoppas på det.

Lycka till med hunden :) //Smulis

lånar knapp
Vet hur ni har haft det eftersom jag har haft en hund som varit skotträdd förut. Är tyvärr borta nu av naturliga orsaker. Hoppas att det har gått bra för er med hundarna. Våra hundar har det gått jättebra för. Dom smäller inte precis bredvid eftersom jag ringde för ca en månad sedan till närmaste granne och bad dom att inte smälla. Min ena häst höll på att dö förra året. Han började rulla med ögonen och flämta och se allmänt dålig ut av rädsla. Nu i år var det kanonskönt att gå in i stallet vid 12 snåret ingen panik eller oro.

04.30 började idioterna smälla igen= hysterisk hund som flåsat i mitt öra och darrat i min säng hela morgonen. Blir så jäkla arg!!! Hon hade precis lugnat ner sig!!

*hugger en knapp*

Hos oss gick det över all förväntan! Förra året så bodde vi mitt inne i stan och där smällde det på rätt ordentligt. Morris låg och skakade den stackaren. I år satt husse och jag och kollade på Bond-filmen Die another day, där det ju smälls en hel del. Morris låg och sov igenom smällandet som kanske varade i fem minuter (vi har flyttat ut i utkanten av stan) och Milla satt nyfiket och tittade i fönstret på "det vackra" på himlen. Är så glad för att det gick bra!!!

Min hund reagerar så olika på smällar, ibland ignorerar hon dem och ibland stressar hon upp sig. I år gick det bra tills "kriget" bröt ut 23:45-24:30, vilket resulterade i en flåsig, stressad hund. Vi lekte dock strumpapport för att distrahera henne så det gick hyfsat. Det var dock en mkt trött hund som somnade sedan. Man märker verkligen att hundarna blir mer trötta av mental ansträngning än fysisk.

Om hunden inte är alltför stressad och rädd kan aktivitet hjälpa. Hundar som bara är berörda och inte rädda brukar kunna släppa smällandet om man leker med dem eller ger dem något jobb. Godissök i snön är ett tips eller enkla spår.

Men som sagt, det fungerar bara till en viss gräns.

Det är i sådana lägen jag verkligen uppskattar de två snömonsterna. Fast Tasse kunde ju gott låta bli att studsa och jaga ljusen på himlen.

Jag är så taskig att om det inte fungerar att prata med ungarna så skrämmer jag dem. Hundarna kan skall och fungerar inte min utskällning så får hundarna ta vid varpå jag meddelar barn och föräldrar att vid nästa smällare som kastas mot mig så släpper jag hundarna.

Inte så schysst, men jag vill inte ha hundar som är döva eller med brännskador.

mjo, så borde jag nog oxå ha gjort. Mulle stog iofs och morrade och visade tänderna när jag stog och gapade som mest, men inte hjälpte det. :crazy: Och sen verkade dom inte förstå svenska för 5 ören, så om jag hade sagt att jag skulle släppa honom nästa gång dom kastade så hade dom nog inte fattat.

Oj oj. Man får inte hota ungar och allra helst inte med att hota släppa hunden på dom. *skrattar*

går det inte att träna den genom skott och inspelade ljud på band och sedan göra något postivit av det hela, tror du?
givetvis är hon otroligt stressad och det kan vara svårt att nå fram i början, men om hon vänjer sig vid det först och sedan ökar man på det jobbiga och försöker få det positivt.

*lånar knapp*

Jag var ju så orolig över att vår hund skulle tycka det var läskigt då det är hennes första nyår, men hon brydde sig inte nämnvärt. Vid de första blinkningarna ställde hon sig vid fönstret och ville se vad det var, sedan sket hon i det och sov istället.

Var ute på en längre promenad runt nio, och då hade de skarpa smällarna börjat, men inte ett uns uppmärksamhet gav hon det, mycket roligare med snödrivor att hoppa i.

Fem i tolv när det började smälla ordentligt var jag tvungen att ta ute henne på en kissväng då sambon och några grabbar väckte henne när de gick ner på stan, hon brydde sig inte om att det nu låt ordentligt.

Sedan låg hon vid balkongdörren och suckade över att jag och min kompis inte brydde oss om henne, utan tittade ut på fyrverkerierna istället, ja det var fruktansvärt synd om henne då hon fick noll uppmärksamhet. Vilka blickar vi fick. :o Öppnade tom balkongdörren för att fota lite, och då small det ju som om hon hade stått ute, men hon höjde inte ens huvudet från golvet. *ZzZzZzzzZzzz...*

Gullhund :love:

Våran hund skäller det högsta hon kan. Hon fattar inte vad det är som händer... Men när hon väl är inne så lägger hon sig på soffan och tar en tupplur.. :)

Tänkte bara tillägga att vissa hundar (långt ifrån alla!) mår bättre om de får se fyrverkerierna och höra smällarna samtidigt. Inte nödvändigtvis ute men titta från ett fönster. Stå vid ett fönster med hunden och säg typ "titta vad spännade!" och var glad i rösten. Kanske har det blivit lite fläskfile´ över från nyårsmiddagen så ge det samtidigt. Då associerar hunden smällarna med spännade ljussken och godis.
Så har jag gjort med min hund och han älskar nyårsafton!

Mvh Anna&Douglas

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 757
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka