Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Sv: Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Inte för att jag vet hur du läser, men jag skrev klart och tydligt att ingen av hästarna kostade 100'! Däremot så åker jag och tittar på hästen jag ska köpa och svär inte ve och förbannelse över den när det är jag som är korkad. :mad: För övrigt så får jag en ytterst dålig smak i munnen när jag läser dina inlägg om den här hästen och hbl i stort.

ika77 skrev:
Till er andra:
Men det är inte det som det hela handlar om..
Jag VET att det var lite lätt korkat, men jag visst ju oxå och hade den säkerheten att funkar det inte så KAN jag lämna tillbaka honom..

Tidigare i denna tråd visste du ju inte om du kunde lämna tillbaka hästen,då skulle du isåfall sälja juh? Men nu visste du helt plötsligt att du kunde lämna tillbaka hästen om det inte funkade? *ehhh*

ika77 skrev:
Då mejlade denna hästens ägare till mig och tyckte att jag skulle ha honom.
Vi har haft mycket kontakt och allt verkade perfekt.
vad är problemet?
Det hjälper ju inte alltid att provrida en häst.
Man får inte genom det några som helst garantier på att det skulle funka bättre.. Eller?!

En provridning hade nog kunnat hjälpt dej. För du klagade ju också om hästens storlek. Man får inga garantier för någonting men man kanske får ett hum om hästen kan vara någonting för dej.
Det som får mej att reagera är att den dummaste människan inte är född än.
Ett tips bara köp inget djur.

Nä, du verkar oxå vara ganska dum.. ;)
Och antagligen född efter mig så.. Det kan du ju hålla tummarna på att den sista dumma människan inte är född ännu.. :)

ika77 skrev:
Det hjälper ju inte alltid att provrida en häst.
Man får inte genom det några som helst garantier på att det skulle funka bättre.. Eller?!

Det jag har försökt säga är att det kan ta LÅNG tid innan man kommer på vilka knappar man ska trycka på för att få ridningen att fungera. Många hästar testar nya ryttare, speciellt när dom har blivit lite "varma i kläderna".

Hade du sett hästen på video innan du köpte? Jag ber alltid om video innan jag överväger att åka långt för provridning. Vi har åkt både till Norrland och Skåne och provridit hästar efter videotitt (bor i Sthlmstrakten. Det jag tycker man kan göra med en provridning är att ändå bilda sig en uppfattning om hur hästen funkar och rör sig och om den möjligtvis kan tänkas passa en själv. Sedan får man ta hjälp av bra utbildade instruktörer när man kommer hem och jobba vidare.

När min dotter provred sin ponny gick det inget vidare, hon var rätt liten då. Men jag såg att ponnyn hade de kvaliteter jag vill ha hos en förstaponny, och nu funkar det alldeles utmärkt. Dock har det blivit en del avsittningar i början....

Lånar knapp...

Människor kan göra misstag!

Jag förstår ika77 som inte vill rida hästen mer, hon är ju rädd och osäker! Förstår ni inte det???

Visst, hästen testar henne säkert bara men ika77 tycker inte att det är roligt. Många hästar är jättesnälla på provridningen, men när man får hem dom och börjar rida hemma så blir allt annorlunda. Jag köpte en häst förra året som var supersnäll och t.o.m lite lat på provridningen, när jag fick hem henne och började rida så var hon en riktig surmärr som hoppade och studsade som en tok. Men jag är av den tuffa typen som inte ger mig i första taget och nu funkar det jättebra mellan mig och hästen, men det tog tid.

ika77 har gjort ett misstag genom att köpa en häst osedd och oriden, men hon erkänner det ju själv. Att hon ger upp kan jag förstå för det är inte roligt att slåss med en ny häst som testar, alla vill inte göra det och det tycker jag att man ska ta hänsyn till.

ika77 har med all säkerhet lärt sig av detta misstag och kommer inte att göra samma sak igen när hon letar efter en ny häst.

Sen att hon i en annan tråd här på Buke nedvärderar halvbloden som ras tycker jag ni ska ta med en nypa salt, det finns många som nedvärderar tex travare, araber och fjordingar på samma vis. Hästar är individer oavsett ras. Man kan inte säga att ALLA halvblod är tunga och ouppfostrade, ALLA araber är heta och springer med näsan i vädret, ALLA varmblodstravare är odugliga som ridhästar och att ALLA fjordingar är lata och feta bara för att man har träffat en häst av den rasen som var sån.

HAr du kollat om han har ont i ryggen då?
min kompís hade en häst som betedde sig precis likandant i över ett år, sedan visade det sig att han hade ngt fel i ryggen... :crazy:

Lite allmänt om förtroende och vara rädd och så... Vet inte om nåt av det kan hjälpa men... Aja... ;)

Trygghet

Vad är trygghet? När man var liten var det att hålla pappa i handen när man skulle gå över den läskiga vägen eller gå förbi den där stora skällande hunden. När man blivit lite äldre kan trygghet innefatta att man har en stabil ekonomi, eller helt enkelt att krypa in i famnen på den man tycker om. Trygghet för mig och för många andra jag känner är starkt förknippat till en känsla av kontakt och kunskap om världen runt omkring oss. Man vill veta vad det är som händer och man vill ha kunskapen att påverka sin situation, då känner man att man kan släppa kontrollen lite för man vet att om något skulle hända så finns en väg ur det.

Om man däremot inte känner sig trygg, då vill man börja kontrollera, styra och ställa med folk och fä och ting. I ett kärleksförhållande yttrar sig detta med t.ex., kontrollbehov och svartsjuka. Rent allmänt så blir man orolig, stressad och man får inte sällan ett försämrat omdöme eftersom man känner att man inte kan ta in det som händer runt omkring en och man bearbetar inte saker och ting med ett logiskt tänkande, utan känslorna av otrygghet, stress och oro styr. Logiskt resonemang biter därför sällan på en otrygg människa, då detta inte grundar sig i logik, utan i en känsla (och känslor är allt annat än logiska). Hur ofta har man inte vetat att det verkligen inte är någon fara att göra en viss sak, men trots allt så kan man inte förmå sig att sluta oroa sig. Många gånger hjälper det då med en ökad kunskap och en ökad kontakt med det som orsakar känslan av att inte vara trygg, så man lär sig vad det egentligen handlar om.

Hur hänger då allt detta dravvel ihop med hästar? Jo, för att många människor väljer att kontrollera sina hästar istället för att kommunicera, eftersom de känner en känsla av otrygghet om de skulle släppa den där kontrollen. Det är nästan alltid för att man inte vet varför hästen gör som den gör som man inte känner sig trygg i närheten av hästen. När hästen t.ex. stegrar, och man inte vet varför eller hur man får hästen att sluta så känner man sig direkt olustig och otrygg. Men om man lär sig om hästars beteenden och undersöker vilka olika stimuli som kan få en häst att stegra, samt hur man kommer fram till en lösning så hästen håller fötterna på marken, då framkallar inte stegringen lika starka negativa känslor eftersom man vet att det finns en väg ur det.

Ser man det då ur hästens synvinkel, så vill den också ha kontakt och kunskap. Hästar vill inte bli utestängda och kontrollerade, för då har de ingen chans att påverka sin situation. De vill känna att deras människa lyssnar, de vill känna lugn och ro i hage och stall och de vill känna lugnet i att veta vad som händer i olika situationer. Det finns inget bättre sätt att göra en häst otrygg än genom att vara okonsekvent, stressad och ofokuserad. Då känner hästen inte den där kontakten med dig, och den blir otrygg. Hästen ska känna att om den tycker att sadeln sitter dåligt, ska den bara behöva peta på dig för att du ska förstå att det är något som är fel, och således till slut komma fram till att sadeln sitter dåligt.

Många menar att en lydig häst, en sådan som alltid gör som man säger, är en trygg häst. Men i mina ögon så är grunden till trygghet mellan häst och ryttare inte "lydnad" utan kommunikation. Det handlar inte om att allting alltid ska vara perfekt, utan det handlar lika mycket om att man kan hitta en väg genom problem och svårigheter när dessa dyker upp - hur stora eller små dessa än månde vara.

Jag kom att tänka på detta häromdagen, när jag funderade på vad som egentligen var så speciellt med min relation till min gamla (och numer tyvärr döda) häst Malte, för han var sannerligen ingen "lydig" häst. Det var ganska ofta som han sa "Nej, det där tänker jag inte göra - inte förrän du har fått slita dig blå i alla fall". Men oavsett vad som hände, vad han än gjorde och vilka tokigheter han än utsatte mig för, så kände jag mig aldrig otrygg med honom - detta trots att hans tokigheter inte sällan involverade såväl stegringar som andra galna tilltag. Varför? Jo, för att kommunikationen fanns alltid där. Han stängde aldrig ut mig, eftersom jag aldrig stängde ut honom. Oavsett vad han gjorde, så kunde mina kommandon alltid nå honom - även om han valde att strunta i dem när han kände för att testa hur bra jag egentligen var.

Jag har känt mig otrygg med många hästar som varit betydligt lugnare och "lydigare" än vad Malte var, just för att de var just "lydiga". De var inte kommunikativa, de var kontrollerade. Jag kunde inte nå dessa hästar med samma ögonblickliga respons som med Malte, eftersom de av någon orsak stängt av en eller flera kommunikationskanaler, då det ändå aldrig är någon där som svarar. Emellertid vaknar dessa hästar väldigt snabbt när man väl visat att man faktiskt lyssnar, och då kommer den där tryggheten som ett brev på posten, adresserat till såväl häst som människa.

Snuffsan skrev:
Du har alltså köpt en 12 årig häst som är väldigt lite riden? Du har inte provridit den, inte varit med vid besiktningen, och den var väldigt billig? Och nu tror du det ska fungera att rida den obehindrat? Allvarligt talat - hur dum får man bli? Du avstod från både provridning och besiktning, totalt förblindad av att du kan ha gjort det stora klippet.

Och detta tycker du är tillräckligt för att på gnägg lägga en tråd där du och hummlan kräker om hur griniga och tråkiga hela halvblodsrasen är ?

Inse att du har gjort ett misstag i stället för att påstå att en hel hästras är felavlad / felhanterad!

:bow: :bow: :bow:

Till trådskaparen;
Oerhört dålig stil att smutskasta en hel ras för att du har gjort ett dumdristigt felköp.
Inse ditt misstag istället för att klanka ner på ALLA halvblod. :mad:
Och det märks att du inte har någon som helst vana från "halvblodsvärlden", om det nu finns någon sådan :smirk: eftersom du köper en häst i det skicket under de premisserna och dessutom tror att du gjort ett klipp. :rofl:

Jag tycker det hela visar att du är orutinerad och dessutom en smula oödmjuk.
Vad hade du förväntat dig av hästen - egentligen?

Misstag gör alla.
För inte så länge sen var det en annan anv. som också köpte en häst osedd. Men eftersom det går bra med den hästen så får inte hon höra att hon är ett idiotiskt pucko, utan där var det bara pluttenuttiga svar. I det här fallet funkar inte kemin och det är inte säkert hon hade det upptäckt under en provridning. Nån sa videofilm, hur mycket hade det hjälpt om han går bra med förra ägaren. Då ser man en häst som går bra, inte en som slår mot skänkel och leker rodeohäst.

Va bra att du får lämna tillbaka hästen. Lycka till o hitta en mer passande.

Gunther skrev:
:bow: :bow: :bow:

Till trådskaparen;
Oerhört dålig stil att smutskasta en hel ras för att du har gjort ett dumdristigt felköp.
Inse ditt misstag istället för att klanka ner på ALLA halvblod. :mad:
Och det märks att du inte har någon som helst vana från "halvblodsvärlden", om det nu finns någon sådan :smirk: eftersom du köper en häst i det skicket under de premisserna och dessutom tror att du gjort ett klipp. :rofl:

Jag tycker det hela visar att du är orutinerad och dessutom en smula oödmjuk.
Vad hade du förväntat dig av hästen - egentligen?
Vad spelar det dig för roll om hon tycker att halvblod är tröga och dumma? :confused:

Humelibumlan skrev:
Vad spelar det dig för roll om hon tycker att halvblod är tröga och dumma? :confused:

Egentligen ingenting! :D

...mer än att jag själv har ett halvblod och har ca 25 års erfarenhet av rasen och att jag absolut inte instämmer.

Hade inte retat upp mig om det inte kommit från någon med 3 veckors erfarenhet av ett riktigt måndagsexemplar. :smirk:

Tycker smutskastningstrådar är oerhört tröttsamma och ofta startade av fördomsfulla och okunniga personer.
Jag antar att jag tröttnade lite, helt enkelt!

Nöjd med förklaringen? ;)

Men herregud..!

" Man ska inte prata över huvudet på patienten.." ;) :angel:

Nädå, allvarligt.. Men denna hästen jag har hemma nu är väl ändå en piss i havet om man jämför med alla halvblod jag har träffat i mitt liv.
Det står typ minst 5 i varenda hage... :)
Han byggde bara på min åsikt, tanke, FÖRDOM.. Ja kalla det vad du vill..

Jag har väl givetvis ridit halvblod i mitt liv.
Jag har lärt mig rida på bl.a halvblod.
För kan du tänka dig att även ett UFO som jag hittade till ridskolan för många år sen.;)
Kom på innan att jag har träffat ETT halvblod som verkligen, verkligen tilltalade mig.. Men det var -95 så det hade jag just glöm bort.
Men jag har väl inte mött på det där speciella halvblodet som jag kan förstå är värd 156.000 dyra kronor..
Halvblod är dyra hästar , men jag tycker inte de har så pass mycket att komma med för de pengarna..
Det är så jag menar..
Varför är det så svårt att bara förstå vad jag meeenar? Du behöver inte hålla med. Absolut inte, men inte kan det väl vara så svårt att säga orden, " ja jag förstår vad DU menar , men.. " (jag skiter i HUR många "men" det kommer efteråt..Du har åtminstone låtit mig ha en åsikt..))
Ingen tanke är fel, vet du väl.. Men alla tänker ooolika..
Jag tror det är bra att påminna omvärlden om det ibland..:angel:

Gunther skrev:
Egentligen ingenting! :D

...mer än att jag själv har ett halvblod och har ca 25 års erfarenhet av rasen och att jag absolut inte instämmer.

Hade inte retat upp mig om det inte kommit från någon med 3 veckors erfarenhet av ett riktigt måndagsexemplar. :smirk:

Tycker smutskastningstrådar är oerhört tröttsamma och ofta startade av fördomsfulla och okunniga personer.
Jag antar att jag tröttnade lite, helt enkelt!

Nöjd med förklaringen? ;)
Japp, mycket nöjd... ;)
Men som du kanske vet så skriver hon i den tråden som det hänvisas till att hon faktiskt har mer erfarenhet av HB är just denna individen...
Jag har oxå mycket erfarenhet och tycker ungefär likadant!

Sen vet jag inte om det direkt kan kallas smutskastning, det har varit trevliga argument för och emot... och ingen har väl varken blivit ledsen eller ilsken? Alltså i den andra tråden...
I denna tycker jag snarare att det är mer smutskastning och idiotförklaringar åt höger och vänster!

ika77 skrev:
Men herregud..!

" Man ska inte prata över huvudet på patienten.." ;) :angel:

Nädå, allvarligt.. Men denna hästen jag har hemma nu är väl ändå en piss i havet om man jämför med alla halvblod jag har träffat i mitt liv.
Det står typ minst 5 i varenda hage... :)
Han byggde bara på min åsikt, tanke, FÖRDOM.. Ja kalla det vad du vill..

Jag har väl givetvis ridit halvblod i mitt liv.
Jag har lärt mig rida på bl.a halvblod.
För kan du tänka dig att även ett UFO som jag hittade till ridskolan för många år sen.;)
Kom på innan att jag har träffat ETT halvblod som verkligen, verkligen tilltalade mig.. Men det var -95 så det hade jag just glöm bort.
Men jag har väl inte mött på det där speciella halvblodet som jag kan förstå är värd 156.000 dyra kronor..
Halvblod är dyra hästar , men jag tycker inte de har så pass mycket att komma med för de pengarna..
Det är så jag menar..
Varför är det så svårt att bara förstå vad jag meeenar? Du behöver inte hålla med. Absolut inte, men inte kan det väl vara så svårt att säga orden, " ja jag förstår vad DU menar , men.. " (jag skiter i HUR många "men" det kommer efteråt..Du har åtminstone låtit mig ha en åsikt..))
Ingen tanke är fel, vet du väl.. Men alla tänker ooolika..
Jag tror det är bra att påminna omvärlden om det ibland..:angel:
Du är klok som en bok! :bow:

Ok. förstod det som att du hade haft enbart travare innan, köpt ett halvblod, var missnöjd med hästen och med halvblod överhuvudtaget och skulle återgå till travare igen.

Jag missade att du ridit på ridskolan och träffat massa halvblod där. ;)
Fast på den punkten håller jag med dig, ridskolehästar är ofta lite avtrubbade och de är ofta halvblod. Fast jag tycker andra raser som är ridskolehästar är likadana.

Vem är "patienten" och vem pratar över huvudet? :confused: Där hängde jag inte riktigt med.

Jag tycker att en trevlig individ beror inte på ras eller prislapp. Ett halvblod för dyra pengar säger mer om kapacitet än om hur trevliga de är.
Fast man når ju en viss gräns såklart, din häst du just köpt verkar ju ha lynnesfel och såna hästar är alltid billiga.
Skillnaden om det hade varit en travare är att den för länge sen skulle varit förpackad på Scan.

Sen är jag osäker på om du menar att jag låtit dig ha en åsikt eller om du önskar det. :crazy:
Ursäkta svamlet, men det sena timmen och de faktum att jag har influensan gör mig lika trög som ett halvblod. :rofl:

Vad fint att du är nöjd! :)

En fråga, jobbar ni alltid i par? ;)

Nja, klok som en bok, vet jag inte.. *generad*;)
Kan nog vara dum som en åsna oxå.:angel:
Men jag tycker det är bra med såna här trådar ibland då man som medmänniska får tänka till lite och lyssna till vad andra männsikor tycker och tänker..
För det kommer ju vara så så länge vi lever och säkert
i många många generationer till..
Att folk har åsikter, menar jag.. och lika lite som rasen halvblod är
formstöpa så är inte vi människor det heller... :idea:
Så vi har delade åsikter och kanske är det nyttigt för många människor att
lära sig att acceptera det..

Det ni!
Så tycker JAG!

:bow: :bow: :bow: <---- Till oss.. för att vi .....behöver det..!! :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30