Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Sv: Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Till tomaten:
Jag tycker du är lite dum som förespråkar att hästen ska dö i stället för att flytta.. visst finns det värre öden än döden för en häst men den kan ju komma till någon som dig oxå som älskar den över allt annat på jorden? Om du var tvungen att flytta och visste att du kunde hamna i himlen eller helvetet skulle du inte vilja ta chansen? Skulle du hellre välja döden än att prova? Döm andra utifrån dig själv.. även djur.. För i och med att du tar på dig djuret blir du också dess GUD var en rättvis sådan..

Senast ändrad av en moderator:

ika77 skrev:
Jag har bara råkat köpa en häst som jag inte klaffar tillsammans med.
jag har inte varit och provridit honom.
Jag köpte hästen osedd och har inte visat sig vara sån som säljaren sa. Hade han varit det så hade jag inte lämnat tillbaka honom.
Varför ska jag köpa en häst som inte tillgodoser mina behov och ambitioner..?
Bara för att jag har råkat köpa "fel" häst ska jag ha honom stående här då resten av hans liv..?

En sån häst vill jag inte ha, det är inte vad jag sökte.., helt enkelt.

De låter som om du har köpt en "sak" som du vill reklamera. Hela den här historien säjer allt om din kompetens. Skyll dej själv. :mad:

realist skrev:
De låter som om du har köpt en "sak" som du vill reklamera. Hela den här historien säjer allt om din kompetens. Skyll dej själv. :mad:
Tack för den! :crazy:

ika77 skrev:
För antagligen är det inga fel, bara att jag känner att jag inte gillar honom nu tack vare hans personlighet han har visat..
.

Men du vet ju inte vad den personligheten beror på? Om det nu är så att han tex har ont någonstans, eller testar dig lite, så kan du ju få det att försvinna, inte sant?
Du har väl inte haft den så himla länge heller?

Nej nej, jag ska inte sälja honom vidare.
Han ska få komma tillbaka till sin ägare igen..
Så nu blir det till att spana runt igen.

Jag tror inte det är fel på hästen bara att jag inte funkar rent personlighetsmässigt tillsammans med honom..
Och ägaren lät väldigt förvånad när jag sagt hur han har gjort här..
Därför tycker jag det är bättre att han får komma tillbaka dit så fort som möjligt för om jag inte lyckas komma på anledning/ lyckas bryta hans beteende så¨blir det snabbt och väldigt lätt ett bekymmer...
Och det är bara dumt..
Och just nu känns det inte så lockande att ta med honom bort till paddocken och se honom i vitögat igen..
Därför ska jag inte rida på honom mer nu. För att inte förvärra nånting.
Och så känns det som att jag inte har lust nu när jag vet att han inte ska stanna..
Det som svider mest är att han är helt underbar i alla andra lägen..
Han är en underbar vän som har allt att ge till RÄTT person.
Han är en dominant tuffing som har mest attityd av alla de hästar jag mött..

Och jag tror inte det är så konstigt att han gör så här.
Han trotsar mig för han är van vid de förra ägarna.
Hon har ridit honom och hanterat honom under hela hans liv . D.v s i 12 år.
Han har nog aldrig varit i nåt annat stall eller i en annan miljö kan jag tro.. ( vad jag har fattat det som iaf..)
Så man får se det lite ur hans synpunkt oxå.. Och innerst inne förstår jag honom. Men jag är inte så säker på att jag är rätt person för honom att få honom att acceptera sitt öde..
Jag kan tillägga att han är en bjässe! Och jag är inte sååå mycket bjässe...;)
Så det är ganska mycket häst för mig att övertyga.

Varför bråka ?

Lämna tillbaks hästen om ägaren är villig att ta tillbaks den och glöm. Om inte så sälj, men se till att den kommer till någon som är medveten om hästens problem och ett ställe som kan passa hästen, något som liknar där den kom från.

Har nyligen varit med om liknande och det är INTE kul, man tappar glädjen och man blir till slut inte alls sugen att sätta sig på hästen längre.

Jag stod dock ut i nio månader innnan jag tog beslutet att sälja, men jag visste att det skulle bli svårt då hästen hade ett väldigt speciellt problem. Han hade som din vuxit upp på ett och samma ställe men hade bara bott där i tre år, men omställningen till helt annat ställe som både hade fler hästar och var större och rörigare blev för mycket. Han trivdes inte alls med detta utan plågades i nio månader. Han fick flytta tillbaks till sin ägare och problemen som han fick när han kom till mig försvann direkt han klev av transporten och var hemma.
Så i hans fall var det att han klarade inte av att flytta hemifrån så visst kan det vara så även med din som då bott på ett ställe i 12 år, det är fruktansvärt synd om dessa hästar och jag hoppas det var första och sista gången jag får uppleva detta och jag köper aldrig mer än äldre häst som bott på samma ställe i hela sitt liv det är inte värt risken.

MVH/

Har du kollat utrustningen?
Ryggen? Har hästen ont?
Är det nåt annat den kan protestera mot?
Hästen talar tydligt om att nåt är fel.

Det enda jag kan tänka mig att han protesterar emot är antingen utrustningen(som verkar sitta bra) eller helt enkelt mot ..mig.. :idea:
Inget annat jag kan komma på.
Men jag tycker att hade det varit utrustningen så hade han ju visat hela tiden ett obehag, men nu är det ju stunder då han går riktigt bra och rör sig helt underbart..

ika77 skrev:
Hästen stod vääldigt långt borta från mig och jag hade inga möjligheter att åka så långt.
Jag letade inte ens efter häst som stod så långt borta, men nu var det hon ägaren som tog kontakt med mig.
Kunde inte släppa tanken på hästen trots att jag var lite tveksam till att han skulle anlända till mig osedd IRL.
(jag hade ju sett honom på kort och hört massor om honom.)
Han blev besiktad dagen innan han kom till mig och jag var inte närvbarande vid besiktningen.
Jag hörde en chansning där helt enkelt.:crazy:
Hade det funkat och jag känt att det klaffat så kan jag säga att jag haft en toppenhäst.. ( Han var BILLIG!) ;)
* v a r n i n g s l a m p a *

Vad bra att du får lämna tillbaks hästen!! Jag tycker du gör helt rätt!

En bekant till mig "blev" med häst hon inte riktigt själv valt (hon är 35 år och har "alltid" haft häst, likaså hennes 20 år äldre man, så vuxen och erfaren) och den uppförde sig väldigt likt det du beskriver om din häst. Men istället för att lämna tillbkas/sälja vidare eländet så lämnade hon med den och fick illa kvickt anlägga egen ridbana och ännu snabbare anlägga staket kring banan och sjukskriven från jobbet har hon varit någon gång efter ofrivilliga avsittningar. Och naturligtvis kan hon inte rida hästen om hon är själv hemma ifall den skulle få för sig att slänga av henne och hon skulle skada sig lite värre.

Den hästen har inte gjort annat än förstört för henne, hon är idag en mycket rädd ryttare utan självförtroende som är hänvisad till att rida endast på sin egen lilla ridbana. Terrängturer är numera uteslutna likaså ridning på större ridbana eller i hage. Hon har nu kämpat på med den här hästen i 6 år. Hästen är jättefin och antagligen oerhört begåvad med inte hos en vanlig fritidsryttare...

Min kompis hade haft mycket, mycket roligare med en annan häst...

Du har alltså köpt en 12 årig häst som är väldigt lite riden? Du har inte provridit den, inte varit med vid besiktningen, och den var väldigt billig? Och nu tror du det ska fungera att rida den obehindrat? Allvarligt talat - hur dum får man bli? Du avstod från både provridning och besiktning, totalt förblindad av att du kan ha gjort det stora klippet.

Och detta tycker du är tillräckligt för att på gnägg lägga en tråd där du och hummlan kräker om hur griniga och tråkiga hela halvblodsrasen är ?

Inse att du har gjort ett misstag i stället för att påstå att en hel hästras är felavlad / felhanterad!

Det bästa svaret hittills :bow:
Att inte kunna inse att man själv gör fel är tyvärr ett av människan största fel :angel:
Min ena inhyrning har en sådan häst som nu efter mycket sunt förnuft är en trevlig häst att rida och umgås med :D

Jag blir bara helt paff ibland. Skämtar du? Skriver du traden för att provocera?

Har du gett hästen en chans öht?

Med den inställningen är det nog bra att du säljer honom.

Dom har billiga cyklar pa ÖB.

Bravo! :bow: :bow:

Till trådskaparen: Varför ens köpa ett halvblod om du redan bestämt dig för att du inte tycker om dem utan vill ha en travare?

Nä Snuffsan, jag tror att det har blivit något fel. I dag håller jag med dig och du med mig... ;) :)

Till många (inte bara Snuffsan):

Jag vet inte om det är en ålders- och/eller mognadsfråga (dock ingen regel utan undantag), men jag blir förvånad över den brist på ödmjukhet många på Bukefalos visar upp. Bibeln är en tänkvärd bok (även om man inte är religiös och även om man som jag knappt har läst mer än man var tvungen till på konfirmandundervisningen) med många tänkvärda citat. Bl a "Den som själv är utan skuld kastar första stenen" (Joh 8:7) Och det gör ni verkligen utan självkritisk granskning. Har ni aldrig gjort misstag själva? Och hur ska man kunna lära sig av sina misstag utan att ha gjort dem först? Tror ni att ni uppmuntrar till en öppen dialog om det ämne som vi alla har gemensamt och älskar? Många vill verkligen hjälpa till och försöker ge goda råd, men vissa verkar bara vara ute efter att såga utan förbehåll. Så otroligt intolerant och arrogant!

Carina
www.silverarabians.com

Det finns en ände pa all tolerans, denna trad är i mitt tycke mkt provocerande da man vet vilka tradar som skapats innan och läst tidigare inlägg av tradskaparen.

Jag brukar ha manga kilo tolerans i det jag skriver, om jag nu ska tala för mig själv, och inte tänker jag puttenutta sadanthär trams.

Hade det varit lisa 15 ar som skrev om problemen för att det VAR ett problem skulle jag gladeligen, precis som vanligt hjälpa pa det bästa sätt jag kunde.

Har du läst hennes tråd på gnägg? Den fick mig att tappa toleransen för ika77. Börja kasta en massa skit på halvblod bara för att man inte trivs med sin egen häst? Skulle vara som om jag började kasta en massa skit på travare för att jag skulle råka på problem.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=521591

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar