Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Sv: Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Ok, jag köper ditt argument. Jag har sett en del av vad du skrivit. Men jag har också sett en del av vad andra skrivit och jag är förvånad över att det ofta är en tuff attityd här och många hårda ord. Speciellt när man inte ger konstruktiv kritik utan bara vill tala om att den andra är idiot. Jag tycker kanske ett om man inte har något vettigt att säga kan man vara tyst istället...

Nej, jag har inte läst den. Och jag kan också vara snabb att döma ibland, men jag brukar vara försiktig med det jag skriver. Det slår ofta tillbaka på en själv.

Jodå, jag har gjort misstag här i livet. Men när jag har köpt häst så har jag ALLTID tittat på hästarna personligen även om de har funnits långt bort. Jag har åkt massor av mil för att provrida efter titt på videofilm.

Jag har hum om vad priserna är på olika sorters hästar med olika utbildningsnivåer. Annars så rådfrågar jag någon med mer kunskap.

Ett billigt halvblod på 12 år ser jag inte som ett "tillfälle", det borde man förstå när man som trådskaparen är över 20 år gammal.

Men själv tycker jag inte att man ska ge upp efter tre veckor som hästägare. Det kan ta upp till ett år innan man kommer på var knapparna sitter på en nyköpt häst.

Jag ifrågasatte varken ditt eller ika77:s omdöme eller kunskap. Jag tyckte bara att man inte ska vara så snabb att döma (och dessutom högljutt påpeka det) en person utifrån vad h*n skrivit här. Sanningen är inte bara svart eller vit. Varför inte hellre fria än fälla när man inte har hela bilden klar (vilket man i princip aldrig har)?

Det är ju problemet med cyber, man får ju aldrig samma bild av en historia när man bara läser det någon har skrivit. Det är ju ett risktagande man får ta om man skapar trådar eller svarar i en tråd.

Sedan så tycker jag att den här tråden inte är i närheten av den "sandlådenivå" som kan förekomma i vissa trådar.

Ursäkta mig nu men
Varför i hela friden köpa en häst osedd, och inte provrida den.
Det har ju bara ledit till onödigt lidande för både dig och hästen.

Det håller jag med om fullständigt! Jag har sett mycket värre exempel och direkta personangrepp. Det kanske bara var droppen som fick min bägare att rinna över idag... :D

Ha en bra dag allihop och var snälla mot varandra! Nu ska jag ut och mocka åt mina omsorgsfullt utvalda, inköpta och framavlade små änglar. :rofl:

Carina
www.silverarabians.com

Då tycker jag att du ska läsa den först innan du dömmer mig. De hårda ord som ika tar till om både sin egen häst och hela halvblodsrasen, samt alla de som håller på med halvblod borde du kanske kolla först? Man dömmer inte ut varken en häst, en ras eller andra människor på det sättet bara för att man själv har gjort ett misstag. För ett misstag har hon gjort. Hon skriver på flera ställen att hon struntade i att hon inte kunde provrida och inte lunde vara med att besiktiga eftersom hon ville göra ett klipp (penningmässtgt). Då får man ta konsekvenserna också.

Snuffsan skrev:
Du har alltså köpt en 12 årig häst som är väldigt lite riden? Du har inte provridit den, inte varit med vid besiktningen, och den var väldigt billig? Och nu tror du det ska fungera att rida den obehindrat? Allvarligt talat - hur dum får man bli? Du avstod från både provridning och besiktning, totalt förblindad av att du kan ha gjort det stora klippet.

Och detta tycker du är tillräckligt för att på gnägg lägga en tråd där du och hummlan kräker om hur griniga och tråkiga hela halvblodsrasen är ?

Inse att du har gjort ett misstag i stället för att påstå att en hel hästras är felavlad / felhanterad!

Tack för ett intelligent inlägg :bow:

Jag håller helt med Ika 77 För jag har sett hästen hur han beter sig och trycker att hon gör helt rätt.....Dom passar inte varandra helt enkelt...Sen kan ni kasta hur mycket skit ni vill ....Det gör bara Loosers

Ja .. Du har sett honom "in action"..Du har även provsuttit hästen.
Jag vet hur dum jag är som köpte honom över huvudtaget..
Tack för att du och en del andra har lite human förståelse inom sig och vet att folk kan göra fel ibland.

Till er andra:
Men det är inte det som det hela handlar om..
Jag VET att det var lite lätt korkat, men jag visst ju oxå och hade den säkerheten att funkar det inte så KAN jag lämna tillbaka honom..

Och vad gäller tråden på Gnägg så har den väldigt lite med just denna hästen att göra.
han byggde bara på mina åsikter lite... ;)

Orkar och kan man inte ens åka och titta på hästen innan man köper den, ska man kanske inte köpa häst? :angel: Hua, lämna tillbaka stackaren innan du förstör den ännu mera! :eek:

Du och jag Snuffsan. ;)

Men det är lite konstigt att du som håller på med
djurkommunikation och lär ut hur man blir ödmjuk och lär sig lyssna på djuren
inte har förmågan att även lyssna på människor..
Jag har precis innan bett om tips i denna tråden där jag även har fått en hel del bra tips och tankar .
Men jag sitter ju och säger att jag är inte rätt människa för att få honom på bättre tankar.. Jag når inte om honom och "kommer inte åt honom" tack vare sin storlek..
Man kan väl alltid få trådskaparen i dålig dager beroende på hur man väljer att
formulera sig.
Men det var inte direkt såna inlägg jag ville ha .. I denna tråd iaf.. ;)

Ja så kan man ju oxå se det..

Men jag ska säga såhärr til er som inte ens har fattat VARFÖR jag inte åkte och provred/ tittade på hästen.

Jag letade häst häromkring eller iaf på ett sådant avstånd att man givetvis kan åka och titta på hästen.
Har inte ens svarat på annonser som var så långt borta som denna var..
Då mejlade denna hästens ägare till mig och tyckte att jag skulle ha honom.
Vi har haft mycket kontakt och allt verkade perfekt.
Hästen är verkligen så fin som hon har sagt, ( om inte finare t.o.m)
Och jag tror inte det är hästen det är fel på.
Men han passar inte MIG!
Och egentligen: hur mycket hinner man lära känna en häst genom att provrida den en gång.. De provrider en gång och tar med sig hästen hem.
Märker att det funkar inte och lämnar tillbaka hästen..
varför skulle det vara så fel att välja att skippa provridningen på plats utan vänta tills man har fått hem den och kan känna på hästen i lugn och ro i den miljön där han ska vara om allt stämmer bra..
vad är problemet?
Det hjälper ju inte alltid att provrida en häst.
Man får inte genom det några som helst garantier på att det skulle funka bättre.. Eller?!

Tja, vad ska man säga? Min gamling åkte jag 70 mil i bil för att titta på och sedan kördes hon hem i trailer några dagar senare, senaste inköpet flög jag ner till Skåne från Sthlm för att titta på och hon kom sen upp med hästtransportör. Ingen av dem var som att ta på sig en gammal handske utan olika individer med olika personligheter och ingen av dem kostade 100'. Bägge två är däremot både välhanterade och väluppfostrade + ridna. :smirk:

Tror man att alla är stöpta i samma form ska man nog hålla sig till gjutna hästar även i fortsättningen. My little pony ska visst vara väldigt lätthanterliga... ;)

Senast ändrad:

Stackars dig! Jag har gått på ngt liknande. Jag är också sån som inte vill bråka om rang med hästen, jag vill kommunicera... Kan säga att vi har bytt nu, till en annan ponny som är supersnäll i alla lägen. Det är dessutom min dotter som ska rida ponnyn o det var inte roligt att stå bredvid när hon for runt på den förra ponnyn. Vi hämtade vår nuvarande ponny i februari o väntade ända till augusti innan hon började rida den i paddock. Innan så har hon mest skrittat ut på promenader bara för att lära känna ponnyn. Ponnyn ifråga är som sagt supersnäll men både stark och het.

Jag tycker du ska ringa upp förra ägarna o göra upp nån sorts kontrakt "om du inte har kommit ngn vart om tre mån så får du lämna tillbaka hästen" Sedan börjar du om på nytt. Lugna skrittpromenader första mån sedan ökar du på. Kanske är hästen van att bli riden bara med vikthjälper tex? Prova att rida barbacka då får du ju reda på om det är fel på sadeln. Dra ner på havre kan också vara bra så kanske han inte är så upptaggad.

Förlåt om jag säger det, men liksom mig själv så verkar du vara lite för spontan men med sunt förnuft. Blir det inte bra med denna hästen så finns det tusentals andra hästar som passar dig!
Lycka till! Millus- med mer än ett misstag i bagaget...

Tja, sarkastisk ton låter vare sig trevligt här eller IRL.
Du är nog en person jag skulle vara glad att aldrig träffa på..
Hade jag haft pengar att inhandla hästar för 100.000 så hade jag antagligen oxå haft pengar att åka och flyga land och rike runt..
Men men. Det är ju en diskussion för sig..

Tack så mycket.
Jag har insett att jag antagligen borde lägga ner allt vad hästar heter och har gjort mitt livs misstag som jag antagligen får sota för långa tid framöver..
Jag ska då ha dig i åtanke när jag sitter här och känner en bitter smak i munnen..

Tack tack.. :cry:

Tack för ditt inlägg. Det värmde mitt i allt elände..
Ja jag gillar hästen jättemycket.
Han är trevlig i all hantering, men just nu känns det som att han har uppvisat nåt som jag aldrig stött på innan..
Och jag vet inte om jag vill och vågar mer..
Jag brukar inte bli rädd så lätt, men jag kände mig som en liten liten myra på en elefant ungefär..:(

Så jag tror att jag ger mig här och nu..
Han vann inte just då, men han vann en sak..
Han fick mig att bli tveksam på mina egne kunskaper..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V