Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Sv: Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Gunther skrev:
Vem är "patienten" och vem pratar över huvudet? :confused: Där hängde jag inte riktigt med. :
*sorry*
En arbetsskada, bara.. :angel:
Patienten var nog menat som jag.. Väääldigt många inlägg där jag var samtalsämnet bara.. ;)

Gunther skrev:
Ursäkta svamlet, men det sena timmen och de faktum att jag har influensan gör mig lika trög som ett halvblod. :rofl:
Jaja, men då är du förlåten.. För denna gång.. ;)

Vad praktist! ;)
Tror jag ska uppmuntra min sambo att besöka Buke lite mer så han kan agera parhäst. :idea:

Tror dock inte att han är något vidare intresserad.
Sen skulle han bara hålla sig på dressyrsidan dessutom.
Och han har aldrig ridit något annat än halvblod någonsin. De har förutom vår häst och min fd medryttarhäst varit just knäppa hästar, så han kanske går i lag med er istället. :crazy:
Fast det roliga är att han har gjort dem lite mer normala i alla fall med sitt lugna och orädda sätt. Han är en stjärna. :love:

Skicka hästfan till min snubbe, vetja! :idea:

ika77 skrev:
*sorry*
En arbetsskada, bara.. :angel:
Patienten var nog menat som jag.. Väääldigt många inlägg där jag var samtalsämnet bara.. ;)

Ok, då e jag med. Din kompis pratar istället för dig så du får ge henne lite bassning om jag svarade något dumt. Ibland vet man inte vem man svarar på ens.

Jaja, men då är du förlåten.. För denna gång.. ;)
:bow: En sån tur jag har!

Gunther skrev:
Skicka hästfan till min snubbe, vetja! :idea:
Hade det inte löst sig så hade jag lätt gjort det! Då hade han kunnat få honom i födelsedagspresent!
Då kanske det hade en kommit en maffig fux inlindad i röda snören med en stor skylt:
" Här kommer jag. Här för att stanna.
Ta mig som jag är och jag ska nog bjuda dig på åtminstone en resa.. :angel: "

Ja, vad faan gör det. :idea:
Han älskar faror och utmaningar - i kombination med dressyr.
Konstig blandning! :confused:

Vi älskar dessutom stora och maffiga fuxar båda två. :love:

Hör av dig om det kör ihop sig.

Nja, vi får väl se..
Hoppas ju naturligtvis på att få tillbaka pengarna jag har gett för honom..
Får jag inte det så åker ingen häst tillbaka..:devil:
Och då hamnar hela situationen i ett annat läge..
Får se hur jag kan lösa det hela då..:crazy:

ika77 skrev:
Nja, vi får väl se..
Hoppas ju naturligtvis på att få tillbaka pengarna jag har gett för honom..
Får jag inte det så åker ingen häst tillbaka..:devil:
Och då hamnar hela situationen i ett annat läge..
Får se hur jag kan lösa det hela då..:crazy:

Det var alltså inte klart att fd ägaren tar tillbaka hästen? Du har väl skrivit ett riktigt kontrakt iaf?

Ja givetvis.

Det är helt klart att ägaren tar tillbaka hästen och att pengar ska betalas tillbaka.
Men jag vet inte hur mycket.
Vi ska höras av men nu var hon inte inne sist jag ringde för en stund sen..
Hon är ingen omöjlig människa och hon har ett gott resonemang.
Att det är klart att hästen ska få komma hem igen om det är nåt som kör ihop sig..
Att det löser sig för alla parter..

Så jag är inte speciellt orolig, nej.

Men problemet är att får jag inte tillbaka ALLA pengar jag har lagt så kan jag ju lika gärna sälja hästen i min tur..
Jag är oxå kapabel till att hitta ett fullgott hem till honom.
Ett hem där man är väl medveten om hur han har betett sig här. Jag tror inte det är en olat utan bara protester.
Men jag hoppas ju givetvis att han får komma hem igen. Kanske han t.o.m får stanna kvar hemma för han kanske inte vill lämna sitt barndomshem överhuvudtaget.. =)

ika77 skrev:
Det är helt klart att ägaren tar tillbaka hästen och att pengar ska betalas tillbaka.
Men jag vet inte hur mycket.

Inte för att jag har med dina affärer att göra, men du kan väl inte få tillbaka mer än vad du betalade för hästen när du köpte honom?

Nää, givetvis inte.
Men jag vill ha tillbaka HELA summan.
Det är det jag pratar om..;)

( Jag vet inte om ägaren vill att jag ska stå för ev. frakt fram och tillbaka + veterinärbesiktningen som jag ska stå för om jag hade köpt honom.
Med tanke på att jag inte har gett så mycket för honom så blir det isf inte många kronor kvar till mig efter denna affären..
Kanske hon även kommer hävda att jag ska lämna det som motsvarar en handpenning.
Det skulle motsvara :

* Handpenning 1500
* Frakt 2000
* Veterinärbes : 500

Då blir det inte mycket kvar.
Jag tycker inte jag ska behöva betala det eftersom jag inte tycker att hästen motsvarar mina förväntningar och jag inte är nöjd.)

Nån som vet hur det funkar?

Senast ändrad:

Du har väl köpt hästen av en privatperson? Vad har ni använd för kontrakt? Vad ni har skrivit i kontraktet är det som gäller.

Hade du köpt av en näringsidkare hade det varit lättare att "klaga" och kanske lämna tillbaks hästen.

Ja jag har köpt personen av en privatperson som har uppfödning.
I kontraktet står bara att hästen säljes fullt frisk och att han är veterinärbesiktad U.A.
Det står hur betalningen är upplagd.
Att jag har erlagt summan vid överlåtandet av hästen.
Vi har inte skrivit nåt om vad som händer vid att jag ångrar mig eller att jag anser att hästen inte uppfyller mina förväntningar.

Detvar det kontraktet säljaren hade med sig när hästen anlände till mig.
'Det är ett egenhändigt skrivet kontrakt.

Snälla, säg inte hur dum jag är eller att det var ett klantigt kontrakt jag skrivit på.. :o Jag vill bara veta om ni vet vad som gäller vid ett sånt upprättat kontrakt..

Men som köpare måste man väl ha nån slags rätt för
man är ju ganska utsatt som köpare?
Det gäller ju alla som köper häst.

Hur det funkar kan jag inte med bestämdhet säga, är inte så bevandrad i juridiken. Men jag kan ge synpunkter på hur jag tycker att det borde vara.

Att köpa en häst osedd och oprovriden är ju ett vågspel, men det händer. Ibland har man tur, ibland otur. Ibland funkar det inte trots provridning när man får hem hästen. Personkemin ska stämma mellan häst och ägare. Om den gör det vet man egentligen först när man fått hem hästen och börjar hantera den själv.

Men det här med att lämna tillbaks hästen till f.d ägaren och få ut fullt pris tillbaks. Som sagt är jag ingen jurist, men jag ger lite synpunkter.
Säljaren har ju sålt hästen som nu är din. Hästen funkade hos henne men inte hos dig. Sen kan jag väl hålla med de som skriver att det är något skumt med det billiga priset och det problem du fick. Det kanske inte varit så smärtfritt i tidigare hemmet heller?
I alla fall så har du som köpare undersökningsplikt. Det vill säga att de fel som kan ha upptäckts före köpet kan du inte reklamera. Endast dolda fel kan reklameras och tvinga till ett återköp.

Eftersom de lynnesproblem du upplever kan ha upptäckts om du åkte och tittade på hästen och provred den så har jag svårt att tro att det kan räknas som dolt fel. Jag tycker inte att du uppfyllt undersökningsplikten som köpare.

Sen kan det ju hända att ni har ett skrivet kontrakt och att f.d ägaren är villig att ta tillbaks hästen. Men frågan är om du kan få ut full betalning. Hästen är ju såld!

Köper man en häst osedd till billigt pris får man lixom räkna med att det kan bli en dålig affär både ekonomiskt och "personkemimässigt". Men det är väl ok bara man är medveten om det!

Men - som sagt - jag är ingen jurist och det kan hända att jag är helt ute och cyklar! :)

Mvh Norrland

Du menar väl ändå inte att du tycker att säljaren ska stå för frakten och vet.besiktningen? Hon har ju sålt en fullt frisk häst till dig som du inte vill ha kvar. Du har gjort ett misstag. Då kan du väl inte begära att hon ska betala frakt och besiktning?

Jo det tycker jag att hon kan begära Alla som sett hästen tycker han är knäpp i huvet....Och nån sån tendens måste han ha haft hemma .....Ett sånt starkt betende kan inte komma så hux flux tycker jag i alla fall!!!!

Men det är något hon borde sett då hon provred hästen. Då hon avstod från provridning tycker jag att hon får ta den smällen. Säljaren har skickat iväg den häst som ika ville ha. Säljaren har ju inget ansvar för om köparen och hästen passar ihop.

Är det däremot ett konstaterat fel på hästen är det en annan sak.

Jag tycker lika som dig Snuffsan i det här.
Om säljaren är villig att ta tillbaka hästen så ska köparen stå för transport och besiktningsavgifter.

För det är ju så att detta är ju utgifter som säljaren inte skulle ha haft om köparen inte köpte hästen.
Alltså får köparen tillbaka det som blir över när de avgifterna dragits bort från köpeskillingen. OM den vill köpa tillbaka hästen dvs.

För jag tror inte att det är en självklarhet att säljaren ska ta hästen tillbaka. Som det skrivits tidigare så har man undersökningsplikt som köpare.

Vad jag har förstått så var hästen billig, eller har jag förstått fel?
Borde man inte reagera på att något inte stämmer helt om man är spekulant på ett halvblod som är väldigt billig? Åtminstone borde man provrida för att försäkra sig om att den fungerar.
Det skulle jag nog vilja ha gjort..

Har nu inte läst igenom alla svar i den här tråden (bara de första), det är ju möjligt att du redan har besvarat mina frågor genom att svara på någonannans frågor, men

-det skulle inte kunna vara något med munnen då? haft vet. ute och kollat tänderna?

-provred du inte hästen eller har det blivit så sedan du tog hem den?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar