Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Sv: Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

ikeline skrev:
Jo det tycker jag att hon kan begära Alla som sett hästen tycker han är knäpp i huvet....Och nån sån tendens måste han ha haft hemma .....Ett sånt starkt betende kan inte komma så hux flux tycker jag i alla fall!!!!

Men herregud, hur många hästar har du köpt tidigare och hur har du betett dig då? Om du inte har tittat på hästen och går efter vad ägaren sagt är du inte måttligt naiv. En sak har jag lärt mig, en del av de som säljer hästar snackar en massa som det inte ett uns sanning i!

ika77 skrev:
Ja jag har köpt personen av en privatperson som har uppfödning.
I kontraktet står bara att hästen säljes fullt frisk och att han är veterinärbesiktad U.A.
Det står hur betalningen är upplagd.
Att jag har erlagt summan vid överlåtandet av hästen.
Vi har inte skrivit nåt om vad som händer vid att jag ångrar mig eller att jag anser att hästen inte uppfyller mina förväntningar.

Detvar det kontraktet säljaren hade med sig när hästen anlände till mig.
'Det är ett egenhändigt skrivet kontrakt.

Snälla, säg inte hur dum jag är eller att det var ett klantigt kontrakt jag skrivit på.. :o Jag vill bara veta om ni vet vad som gäller vid ett sånt upprättat kontrakt..

Själv använder jag ALLTID de färdigtryckta kontrakt som finns att köpa i hästaffärerna, där kan man kryssa i det man tycker passar.

Köpt är köpt, och man har inte ångervecka på hästar om man köper privat, så är det bara.

Gunther skrev:
Vad fint att du är nöjd! :)

En fråga, jobbar ni alltid i par? ;)
Ja visst gör vi det... Vi är öknända innegänget... :p
Nejdå, men vi har liknande åsikter... iallafalll efter jag talat om för Ika hur det är här i livet... hon var ju både färgblind och utan kontroll innan jag kom in i hennes liv! ;) :p

Hmmm jag tycker att ni går lite väl hårt fram nu.......:-((
Jag tycker hon gjorde helt rätt så hade jag oxå gjort om hästen verkade skit mysig m,m å sen då att den stog mil tals härifrån......
Sen kan ni säga vad ni vill...

Humelibumlan skrev:
Nejdå, men vi har liknande åsikter... iallafalll efter jag talat om för Ika hur det är här i livet... hon var ju både färgblind och utan kontroll innan jag kom in i hennes liv! ;) :p

Så bra att du har kunnat vägleda henne lite. ;)
Inser du nu i efterhand att du borde varit med och styrt upp hennes hästaffärer också? :rofl:

Gunther skrev:
Så bra att du har kunnat vägleda henne lite. ;)
Inser du nu i efterhand att du borde varit med och styrt upp hennes hästaffärer också? :rofl:
ja visst... jag talade redan om från början att hon inte skulle ge sig in på att köpa en krumelurhäst... men hon gick bakom ryggen på mig! :mad: Jag var borta ett par veckor och vips hade hon ställt till det.. :p :p :p

ika77 skrev:
Nää, givetvis inte.
Men jag vill ha tillbaka HELA summan.
Det är det jag pratar om..;)

( Jag vet inte om ägaren vill att jag ska stå för ev. frakt fram och tillbaka + veterinärbesiktningen som jag ska stå för om jag hade köpt honom.
Med tanke på att jag inte har gett så mycket för honom så blir det isf inte många kronor kvar till mig efter denna affären..
Kanske hon även kommer hävda att jag ska lämna det som motsvarar en handpenning.
Det skulle motsvara :

* Handpenning 1500
* Frakt 2000
* Veterinärbes : 500

Då blir det inte mycket kvar.
Jag tycker inte jag ska behöva betala det eftersom jag inte tycker att hästen motsvarar mina förväntningar och jag inte är nöjd.)

Nån som vet hur det funkar?

Jag tror att du ska vara mer än nöjd om du får tillbaka pengarna minus ovanstående utlägg.

Kräv inte allt, för då kan fd ägaren mycket väl bli tjurig och inte vilja ta tillbaka hästen alls.

Du har brustit i din undersökningsplikt i och med att du inte provridit hästen före köp eller närvarat vid veterinärbesiktning.
Ägaren kan knappast lastas för det.
I och för sig visste hon mycket väl att hästen var knepig, men det kunde vem som helst här på Buke också sagt med den prislappen på ett 12 årigt, välstammat halvblod som är veterinärt ua. :smirk:
För det priset kan du inte ha några förväntningar alls.

Se det som en dyrköpt läxa för dig och att det blir det bästa för hästen. :crazy:

Varför det? Tänk dig in i säljarens sits då. Hon/han har sålt en fullt frisk häst (enl vet besiktning) och levererat den till köparen. Köparen vill sedan lämna tillbaka hästen efter ett tag (minns inte hur länge Ika haft den). Då är säljaren faktiskt inte ens skyldig att ta tillbaka hästen. Tydligen är denna säljaren just nog att göra det ändå. Men att han/hon ska behöva förlora pengar på att ta tillbaks den är väl väl magstarkt! Han/hon får ju börja om igen för att sälja hästan, nya annonser osv.

Humelibumlan skrev:
ja visst... jag talade redan om från början att hon inte skulle ge sig in på att köpa en krumelurhäst... men hon gick bakom ryggen på mig! :mad: Jag var borta ett par veckor och vips hade hon ställt till det.. :p :p :p

Där ser du!
Du fattar väl att du inte kan åka iväg för då händer sånt här. :mad: :D
Det är ditt fel att hon skämt ut sig här på Buke! :rofl:

Då tycker jag att vi enhälligt beslutar att Humlan är skyldig till det här och att hon därmed får stå för alla kostnader. :devil:

Gunther skrev:
Där ser du!
Du fattar väl att du inte kan åka iväg för då händer sånt här. :mad: :D
Det är ditt fel att hon skämt ut sig här på Buke! :rofl:
Jo, jag var borta i 3 veckor och fick en hel efterlysnings tråd.. :o :eek: Är det då man kan uppfattas som Bukefalistisk på heltid tro? :crazy: :D

Visst är det mitt fel, det 'r ju därför jag sluter upp på hennes sida! :)

Snuffsan skrev:
Då tycker jag att vi enhälligt beslutar att Humlan är skyldig till det här och att hon därmed får stå för alla kostnader. :devil:
Fasen ta dig... Nu skratta jag så jag sprutade kaffe över hela skärmen.. :mad: :mad: :mad: :rofl:

Ja, det var en bra idé! :idea:
Hon kan ju åtminstone stå för mellanskillnaden så att Ika inte förlorar något på affären. :D

Humelibumlan skrev:
Jo, jag var borta i 3 veckor och fick en hel efterlysnings tråd.. :o :eek: Är det då man kan uppfattas som Bukefalistisk på heltid tro? :crazy: :D

Visst är det mitt fel, det 'r ju därför jag sluter upp på hennes sida! :)

Ger man sig in i leken får man leken tåla. :devil: :D
Det innebär att man får ta både de ekonomiska, psykiska och praktiska konsekvenserna av det hela. ;)

Gunther skrev:
Ger man sig in i leken får man leken tåla. :devil: :D
Det innebär att man får ta både de ekonomiska, psykiska och praktiska konsekvenserna av det hela. ;)
23_29_104.gif

Jag tycker att du fått många trista svar. Jag tycker det är bra gjort av dig att erkänna att du inte funka rihop med hästen och är villig att hitta ett nytt bra hem till den. Det är mkt bättre än att stå ut bara för att du köpt hästen och den råkar vara av en viss ras som "borde" funka.

Sen tycker jag inte det är nåt konstigt med att köpa häst osedd. Inget jag skulle göra själv men många i min omgivning har gjort så. Men det kan ju nu bero på att jag bor så långt norrut att det inte finns så många hästar och än mindre till salu. Och av dem som är till salu så kanske ingen motsvarar de krav man har på sin blivande häst.

Ibland får jag en känsla av att en del ägare till hästar av hbltyp blir lite förskräckta över att inte alla gillar hbl. Och att de kanske faktiskt har missat nåt när det gäller andra raser.

Sen är det även lustigt att se att det inte är ok att "ge upp" med ett hbl medans om du haft samma erfarenhet med en travare, arab, fjording så hade samma personer applåderat ditt beslut.

Jag är en av de där galningarna som emellanåt köper häst osedd och obesiktigad.

MEN jag har alltid med i kalkylen att det kan gå käpprätt åt pipan och att jag i så fall förlorar köpeskillingen för att hästen får gå till slakt (det värsta som kan hända).

Måste säga att jag tycker att säljaren är väldigt tillmötesgående om h*n erbjuder köpeskillingen tillbaka. Utläggen för att köpet genomförts och återgått kan du nog inte förvänta dig att få ersättning för, de kanske ska skrivas på "kontot för misstag"…

Humelibumlan skrev:
Humlan är en klippa!!
Vaad skulle jag gjort utan henne.. *funderar*
:idea:
Haft 15 halvblod kanske?? :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar