Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Sv: Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Cilva skrev:
Jag tycker att du fått många trista svar. Jag tycker det är bra gjort av dig att erkänna att du inte funka rihop med hästen och är villig att hitta ett nytt bra hem till den. Det är mkt bättre än att stå ut bara för att du köpt hästen och den råkar vara av en viss ras som "borde" funka.

Sen tycker jag inte det är nåt konstigt med att köpa häst osedd. Inget jag skulle göra själv men många i min omgivning har gjort så. Men det kan ju nu bero på att jag bor så långt norrut att det inte finns så många hästar och än mindre till salu. Och av dem som är till salu så kanske ingen motsvarar de krav man har på sin blivande häst.

Ibland får jag en känsla av att en del ägare till hästar av hbltyp blir lite förskräckta över att inte alla gillar hbl. Och att de kanske faktiskt har missat nåt när det gäller andra raser.

Sen är det även lustigt att se att det inte är ok att "ge upp" med ett hbl medans om du haft samma erfarenhet med en travare, arab, fjording så hade samma personer applåderat ditt beslut.

Ja.. Nä, vi funkar hyfsat ihop tills det kommer till ridningen.
Jag har kommit på att jag vill ha " mjuka " hästar.
Men är det så att hon inte vill häva köpet så behåller jag honom för att se om det blir bättre.
Antagligen tvingas jag väl sälja honom.
Men då ska han hamna hos "rätt" person.
Han ska inte bli nån "vandringspokal" tack vare mig i alla fall. Eftersom jag är nästan 100 % säker på att han inte är sån här egentligen så känner jag mig ganska lugn.

Ja du har verkligen fått in en poäng där: att hade jag snackat om en avlagd travare som ser ut som ett " ök" så hade folk skrivit : Ja men det är klart att du ska sälja hästen.
Den kan du ju inte ha.
Be ägaren ta hem honom, nåt kryphål kan du alltid hitta.. :eek:

Men det lär vi aldrig få veta.. För jag hade aldrig avsagt mig en travare så lätt... :angel:

:bow: :bow: :bow:

ika77 skrev:
Humlan är en klippa!!
Vaad skulle jag gjort utan henne.. *funderar*
:idea:
Haft 15 halvblod kanske?? :angel:
Ja visst... och alla med stubbman och rosa/lila grimma!
Det förstår du ju hur de skulle sluta! :p

Så hon KAN alltså rent teoretiskt ta hästen OCH mina pengar och sen sälja hästen en gång till?!
Hmm.. jag tror jag ångrat mig.. Kanske ska ge mig 17 på att reda ut honom iaf..

Humelibumlan skrev:
Ja visst... och alla med stubbman och rosa/lila grimma!
Det förstår du ju hur de skulle sluta! :p

Ojdå.... det luktar utfrysning lång väg... *huja*
Vilken tur att du är en sån jäkel på att diskutera då.. :angel:
Det var ju så det började... ;)

ika77 skrev:
Ojdå.... det luktar utfrysning lång väg... *huja*
Vilken tur att du är en sån jäkel på att diskutera då.. :angel:
Det var ju så det började... ;)
animal-smiley-034.gif
<-- Åsna eftersom du ser så illa ;)

Humelibumlan skrev:

:angel: Ok att vi jobbar i 2-par men
du behöver inte skämmas a'la Ikas vägar.. :mad:
KAN SJÄLV!!! :devil: ;)
Om du sköter gafflandet ett tag och så, så kan jag sitta här och ..bara .. skämmas... :crazy:
:rofl::rofl:

Min häst höll på som din (inkl. stegringar och att han vägrade stanna..haha.)
Min häst är total genomsökt-inga fel.
Sådana hästar måste man "lura", sysselsätta de har gränser för trötthet fysiskt men aldrig psykiskt.
Min häst har lagt ner sitt, hyfsat nu. Visst faller han tillbaka men då är jag på honom igen.

Humelibumlan skrev:
animal-smiley-034.gif
<-- Åsna eftersom du ser så illa ;)

*trevar på skärmen*
- Var? var? var?
*fumlar ner koppen på bordet*
- Näää, jag kan ingen se...
*ser nåt suddigt*
-Jaså det däääär!! :idea:
Ja men det ser jag ju att det är...en...*blinkar*.. TAPIR!!!

:mad: Försöker du luras??

ika77 skrev:
:angel: Ok att vi jobbar i 2-par men
du behöver inte skämmas a'la Ikas vägar.. :mad:
KAN SJÄLV!!! :devil: ;)
Om du sköter gafflandet ett tag och så, så kan jag sitta här och ..bara .. skämmas... :crazy:
:rofl::rofl:
Äh, inget att skämmas för för att du trodde att Krumelur hästar var lika begåvade som travare! Alla kan göra misstag
croc.gif

ika77 skrev:
*trevar på skärmen*
- Var? var? var?
*fumlar ner koppen på bordet*
- Näää, jag kan ingen se...
*ser nåt suddigt*
-Jaså det däääär!! :idea:
Ja men det ser jag ju att det är...en...*blinkar*.. TAPIR!!!

:mad: Försöker du luras??
Luras? Jag??
inc.gif

Humelibumlan skrev:
Äh, inget att skämmas för för att du trodde att Krumelur hästar var lika begåvade som travare! Alla kan göra misstag
croc.gif
Nää, jag vet det... nu!
Innan visste jag ju inte säkert men jag har ju fått vissa saker klart för mig de senaste veckorna..
Att de ska vara så komplicerade de där "krumelurerna"..
Du vet , de där man har i öronen? :angel: *pratar bort*

ika77 skrev:
Nää, jag vet det... nu!
Innan visste jag ju inte säkert men jag har ju fått vissa saker klart för mig de senaste veckorna..
Att de ska vara så komplicerade de där "krumelurerna"..
Du vet , de där man har i öronen? :angel: *pratar bort*

Va? Får du in hela Krumeluren i örat? Inte konstigt att det blivit knas av det hela! :eek:

Nu skulle jag vilja ändra om den här tråden lite..
Glöm allt som sagt och skrivits.. ja förutom Humlans kloka ord då..:angel:...*fnissar*

OM jag nu skulle bestämma mig för att försöka bryta det här beteendet VAD ska jag göra och tänka på?
Glöm nu alla fysiska detaljer som kan spela in..
Jag ska kolla igenom honom så att det inte är nåt sånt.

Men just det ridmässiga..
VAD gör man när man har en dominant krumelur som inte vill som jag?
han kickar när jag skänklar, han börjar backa i 170 och gör tvära vändningar, står nästan på huvudet eller ännu värre slår knut på sig själv..
De största problemen uppstå när jag vistas på ridbana.
På uteritter är han i alla fall ok om man bortser från i alla fall 2 kick när jag
vill ha fram honom i trav?
Ska jag hålla mig i skog och mark för att SENARE ta in honom på ridbanan när han har fått bättre kondition, är fullt igångsatt och har vant sig vid mig?

Jag vill göra rätt för mig för jag vet att jag har varit en stor korkad nött. ( ingen nyhet men ändå.. ;) )

Vill ha seriösa tips!

HUMLAN:
Du kan ju fortsätta citera med lite roliga smileysar så jag får skratta lite mitt i allt elände..:)

Humelibumlan skrev:
Va? Får du in hela Krumeluren i örat? Inte konstigt att det blivit knas av det hela! :eek:

*harkel*
Det gick trögt men det funkade!!
Fast hej o hå¨vad sur han blev.. Inte konstigt att han kickade kanske då.. nähä..;)

Tassetass skrev:
Lite allmänt om förtroende och vara rädd och så... Vet inte om nåt av det kan hjälpa men... Aja... ;)

Trygghet

Vad är trygghet? När man var liten var det att hålla pappa i handen när man skulle gå över den läskiga vägen eller gå förbi den där stora skällande hunden. När man blivit lite äldre kan trygghet innefatta att man har en stabil ekonomi, eller helt enkelt att krypa in i famnen på den man tycker om. Trygghet för mig och för många andra jag känner är starkt förknippat till en känsla av kontakt och kunskap om världen runt omkring oss. Man vill veta vad det är som händer och man vill ha kunskapen att påverka sin situation, då känner man att man kan släppa kontrollen lite för man vet att om något skulle hända så finns en väg ur det.

Om man däremot inte känner sig trygg, då vill man börja kontrollera, styra och ställa med folk och fä och ting. I ett kärleksförhållande yttrar sig detta med t.ex., kontrollbehov och svartsjuka. Rent allmänt så blir man orolig, stressad och man får inte sällan ett försämrat omdöme eftersom man känner att man inte kan ta in det som händer runt omkring en och man bearbetar inte saker och ting med ett logiskt tänkande, utan känslorna av otrygghet, stress och oro styr. Logiskt resonemang biter därför sällan på en otrygg människa, då detta inte grundar sig i logik, utan i en känsla (och känslor är allt annat än logiska). Hur ofta har man inte vetat att det verkligen inte är någon fara att göra en viss sak, men trots allt så kan man inte förmå sig att sluta oroa sig. Många gånger hjälper det då med en ökad kunskap och en ökad kontakt med det som orsakar känslan av att inte vara trygg, så man lär sig vad det egentligen handlar om.

Hur hänger då allt detta dravvel ihop med hästar? Jo, för att många människor väljer att kontrollera sina hästar istället för att kommunicera, eftersom de känner en känsla av otrygghet om de skulle släppa den där kontrollen. Det är nästan alltid för att man inte vet varför hästen gör som den gör som man inte känner sig trygg i närheten av hästen. När hästen t.ex. stegrar, och man inte vet varför eller hur man får hästen att sluta så känner man sig direkt olustig och otrygg. Men om man lär sig om hästars beteenden och undersöker vilka olika stimuli som kan få en häst att stegra, samt hur man kommer fram till en lösning så hästen håller fötterna på marken, då framkallar inte stegringen lika starka negativa känslor eftersom man vet att det finns en väg ur det.

Ser man det då ur hästens synvinkel, så vill den också ha kontakt och kunskap. Hästar vill inte bli utestängda och kontrollerade, för då har de ingen chans att påverka sin situation. De vill känna att deras människa lyssnar, de vill känna lugn och ro i hage och stall och de vill känna lugnet i att veta vad som händer i olika situationer. Det finns inget bättre sätt att göra en häst otrygg än genom att vara okonsekvent, stressad och ofokuserad. Då känner hästen inte den där kontakten med dig, och den blir otrygg. Hästen ska känna att om den tycker att sadeln sitter dåligt, ska den bara behöva peta på dig för att du ska förstå att det är något som är fel, och således till slut komma fram till att sadeln sitter dåligt.

Många menar att en lydig häst, en sådan som alltid gör som man säger, är en trygg häst. Men i mina ögon så är grunden till trygghet mellan häst och ryttare inte "lydnad" utan kommunikation. Det handlar inte om att allting alltid ska vara perfekt, utan det handlar lika mycket om att man kan hitta en väg genom problem och svårigheter när dessa dyker upp - hur stora eller små dessa än månde vara.

Jag kom att tänka på detta häromdagen, när jag funderade på vad som egentligen var så speciellt med min relation till min gamla (och numer tyvärr döda) häst Malte, för han var sannerligen ingen "lydig" häst. Det var ganska ofta som han sa "Nej, det där tänker jag inte göra - inte förrän du har fått slita dig blå i alla fall". Men oavsett vad som hände, vad han än gjorde och vilka tokigheter han än utsatte mig för, så kände jag mig aldrig otrygg med honom - detta trots att hans tokigheter inte sällan involverade såväl stegringar som andra galna tilltag. Varför? Jo, för att kommunikationen fanns alltid där. Han stängde aldrig ut mig, eftersom jag aldrig stängde ut honom. Oavsett vad han gjorde, så kunde mina kommandon alltid nå honom - även om han valde att strunta i dem när han kände för att testa hur bra jag egentligen var.

Jag har känt mig otrygg med många hästar som varit betydligt lugnare och "lydigare" än vad Malte var, just för att de var just "lydiga". De var inte kommunikativa, de var kontrollerade. Jag kunde inte nå dessa hästar med samma ögonblickliga respons som med Malte, eftersom de av någon orsak stängt av en eller flera kommunikationskanaler, då det ändå aldrig är någon där som svarar. Emellertid vaknar dessa hästar väldigt snabbt när man väl visat att man faktiskt lyssnar, och då kommer den där tryggheten som ett brev på posten, adresserat till såväl häst som människa.

:bow: Kunde inte ha skrivit det bättre! :bow:

Nu har jag läst alla inlägg. Tänker inte klanka ned på dig för det som har hänt, känner dig inte o har inte den minsta anledning o göra det. Kan bara berätta om mig själv o det jag möter hos 'Kompis'. Han är visserligen travare men det hör inte hit...häst som häst...o beteenden som beteenden. Trodde i min enfald för ett år sen sedan jag hade råkoll på honom. (har skött honom lite mer än ett år) Equeterapeuthen kommer ut o behandlar honom, berättar vad som är galet osv. O han blir inte bättre...jag river mitt hår o vet inte ett skit hur jag skall göra rent ut sagt. Lämnar ridningen mer eller mindre för gott för han verkar inte gilla ridninga alls..innan dess bytt sadel ett flertal gånger o det hela slutar med galoppjärn. Så nu får det bli travhäst till 100%..körning. I början red jag varje dag så gott som o nu är vi nere på ungefär 3 saker/vecka. Allt för att han inte skall bli less eller vad det nu är för fel. Men så kommer vi i kontakt med en homeopat....o han får medicin för svamp o cirkulation o lite annat smått o gått. Det går två veckor o ingenting händer..men så en dag när jag är ute o kör så är han konstig...han beteer sig inte alls som vanligt. Känns lite smått 'lobotomerad', han sticker inte, han går rakt i vagnen...kort sagt han börjar bete sig som en vanlig vettig häst. Så ett tips när du kollar igenom hästen...glöm inte homeopaten...jag har nyss insett efter att ha pratat med honom att det finns en värld jag inte hade en susning om.

Lycka till!

Du ska inte be om ursäkt...
Tänk på att på Buke finns det bara rättfärdiga människor som aldrig felat och som mer än gärna dömer människor för deras misstag...

Många har köpt "grisen i säcken", kolla bara oss som sysslar med avel, vi lägger massa pengar på något vi inte har en aning om vad det kommer bli... Ibland blir det bra och ibland kommer det ut något som inte ens duger till köttsoppa..
Själv köpte jag Lisa osett , gick bara på stam och att priset var så löjligt billigt! Första gången jag såg henne var det nog den fulaste häst jag någonsin sett... Idag är hon min ögonsten och jag håller henne högre än min sambo *flin*.. Fråga Nafayette hur jag är när det handlar om Lisa.. :love:
Sagan om Lisa utföll underbart, men det kunde lika gärna blivit pannkaka av hela kalaset..

De rättfärdiga i denna tråden talar om att du bored provridit o varit med vid besiktning... Dessa har då säkerligen aldrig varken avlat eller köpt en unghäst... Ännu värre är att de inte tror på heder inom veterinärkåren och har de personliga erfarenheter av veterinärer som är partiska så bör vi komma ihåg att aldrig köpa häst från dessa...

Jag har jobbat i olika stall där man har olika passhästar (mellan 5-15) och de flesta tränare är väldigt noga med att häst och skötare passar ihop, både i hantering och träning...
Jag har haft passhästar som trots världes bästa stam inte passat ihop med mig och då har jag fått byta med någon som har en häst som passar MIG bättre och som jag passar bättre ihop med..
Varför ska du behålla en häst som du inte passar ihop med, det ska ju vara "kärlek" och kul att hålla på med hästen...
Sälj den, skicka tillbaka den eller liknande och köp dig en häst som DU tycker om och trivs med... oavsett ras!

ika77 skrev:
*harkel*
Det gick trögt men det funkade!!
Fast hej o hå¨vad sur han blev.. Inte konstigt att han kickade kanske då.. nähä..;)
Jaha, vart han sur? Kan ju vara så att han lider av klaustroFobi då och då kanske du kan få han utdömd pga. det? :p ;)
fast en kickade krumelurhäst i örat måste riva gött? :eek: :D

Har du låtit nån annan provrida hästen nu när den är hos dig?
Kan vara en idé då får du ju oxå se om han gör lika med andra.

:bow: :bow: :bow:
ja du har nog rätt..som vanligt... :crazy:
Han är ju inte "jag" och tvärtom..
han säger mig väl egentligen ingenting mer än att han är ...fux.. och vacker.. :love:
Men vad hjälper det?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar