Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Sv: Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Jag tror att han testar dig, eller så rider du på ett annat sätt än vad den tidigare ägaren gjorde så att han känner sig villrådig vad han ska göra. Provred du honom?

Vår ponny visade sig också vara en riktig :devil: när han blev varm i kläderna. Men nu funkar det igen, men det har tagit tid. Det sägs ju att det kan ta upp emot ett år att rida in sig på nya hästar, och i vissa fall stämmer det nog.

Vad säger de gamla ägarna, får du över huvud taget skicka tillbaka honom?

Tomaten skrev:
Bra att du gör dig av med honom när du inte har kunskap tillräckligt!
Synd bara att du skulle släpa med honom hem först, för hans skull. man ska alltid tänka igenom häst köp noga. kanske nåt aytt lära till nästa gång?:smirk:

Så du har alltid köpt hästar som det har stämt till 100 % med på en gång? I så fall tillhör du undantagen kan jag säga.

Vad vet du förresten om trådskaparens kunskaper? (Påminner om ett ordspråk som innehåller stenar och glashus....)

Min spontana reaktion är att undra om hästen verkligen är inriden och förstår vad du menar med skänkeln.

Jag tror precis som du säger att det är en häst med järnpsyke. Möjligt att har ont och att det gör att han inte vill jobba, men framförallt som om han testar dig. Tycker att du gör rätt i att skicka tillbaks honom, man blir aldrig lycklig med en häst man inte är trygg med. Jag var medryttare på ett halvblod som var precis så - testade, testade, testade, hela tiden varje dag. Man blir helt slut till slut, aldrig kan man koppla av, alltid måste man se till att man har kommandot. Har kommit fram till att jag trivs bättre med mespropparna - de där stenhårda hästarna passar bättre till andra. Och det finns ju så många hästar, du måste inte ha just den här som du inte kan lita på.

Angående er uppgörelse är jag rädd att du måste stå på dig - inte ge dig när hans gräns är nådd, för då kommer han nog att flytta fram den (skulle jag tro). När hästen börjar maxa måste man maxa tillbaka - och med en del hästar kan det bli väldigt tufft då.

äsch uttrycke mig kanske felaktigt istället för när ska det vara om:om du inte hart kunskap nog. när blev det för att det verkade så. Tycker samma sak om jag skulle efter så kort tid antingen lämna tillbaka hästen eller sälja den vidare. jag tycker det är fel.Ang det där att kasta sten när man sitter i glas hus så pratade jag om slakt för min häst när jag inte klarade av honom, tycker det är mycket humanare än att skicka i väg eller tillbaka en häst efter så kort tid det är ju oftast väldigt stressande för en häst att flytta och byta ägare/skötare rutiner med mera.
Tilltråd skaparen: mitt inlägg var inte menat som på hopp eller liknande men jag tycker att det är fel att redan sälja eller lämna tilbaks honom men bra av dig att om(rätt ord) du inte har kunskapen att klara av honom gör det rätta.Hoppas det går bra för er ialalfalL!

Jag vet precis hur du känner. Ibland tycker man bara inte om en häst och då är det fel att ha den kvar, bättre att sälja den till en som tycker om hästen och hästen trivs.

Du får leta vidare efter din drömhäst..lycka till

Men hallå, jag är ingen liten snorunge på 12 år som har fått sin första ponny!
Jag har bara råkat köpa en häst som jag inte klaffar tillsammans med.
jag har inte varit och provridit honom.
Jag köpte hästen osedd och har inte visat sig vara sån som säljaren sa. Hade han varit det så hade jag inte lämnat tillbaka honom.
Varför ska jag köpa en häst som inte tillgodoser mina behov och ambitioner..?
Bara för att jag har råkat köpa "fel" häst ska jag ha honom stående här då resten av hans liv..?
Känns som lite slöseri med en bra häst.
Med rätt ryttare så kan han nog bli nåt..

Tyck gärna att jag är ansvarslös om du vill.
Men slakta honom skulle jag aldrig göra.. För antagligen är det inga fel, bara att jag känner att jag inte gillar honom nu tack vare hans personlighet han har visat..
En sån häst vill jag inte ha, det är inte vad jag sökte.., helt enkelt.

Jodå, han är inriden. han går i trevlig form mellan varven när han är på bra humör och gör sidförflyttningar när jag testat.
Han kan rygga och skänkelvikning.. ( nu är han ju inte 100% igångsatt utan jag har bara testat..)
Men han är ju högst motvillig hela tiden..

3 v är ju inte så lång tid. Vissa hästar behöver väldigt lång tid på sig att landa och tills dess brukar i alla fall inte jag ställa några större krav på dem. Inte mer än att de får lära sig våra rutiner, som förmodligen är helt annorlunda mot vad de är vana vid.

Och VARFÖR föredrar du slakt före att lämna tillbaka honom till sin förra ägare där han har varit i hela sitt 12-åriga liv? Han är t.o.m FÖDD där, för guds skull. *morr* ;)

Jag vill inte sitta här och diskutera mina kunskaper, men vill du ha det så så kan jag gladeligen redogöra mitt hästliv om du vill.:devil:

Har haft egna hästar sen 14 år tillbaka. Då var jag 13 år.
Har skolat om travare sen dess.
Även ridit in en korsning halvblod/nordsvensk som jag ägde -96 ( gott resultat)
Red på ridskola fram tills jag fick egen häst och sen tränat till och från för instruktör.
Åker på alla clinics jag får chans till då jag även håller på att lära mig och utöva mina kunskaper i praktiken inom hantering.. ( vågar knappt skriva orden NH..)
Var nu senast på kurs för Peter Ljungberg och ska nu börja träna western.

Därför sålde jag min förra häst och letade mer passande individ..
Hittade då detta halvblodet men nu känner jag att det spelar ingen roll om han har ont nånstans eller har andra orsaker som gör att han funkar som han gör..
Han är i vilket fall en för stark personlighet för vad som passar mig. Visst jag kan säkert ha en sån häst, men jag finner inget nöje i att hela tiden göra upp om ledarskapet med honom.
Han ÄR en tuffing och det är vad hela han utstrålar.
Dessutom har jag sett en sida som jag inte gillar hos honom. Nu vet jag HUR han kan komma att fungera i ev. framtida krissituationer.
Det är antagligen så han kommer reagera om han blir rädd för saker, inte vill gå eller bara finner en ridtur för trist..
Och det är inte vad jag vill.

Jag hade en kolugn häst som alltid gick framåt.
Hon var inte så dominant och hon var mitt allt.
Nu har det bara skitigt sig.. från första början..

Bitvis var det som att läsa om den första tiden jag hade ihop med hästen jag har hand om.
Det var svårt att få fatt på henne i hagen. Man kunde komma rätt nära, sen vände hon baken till och gick. När man väl fått in henne och skulle rida iväg stannade hon på gårdsplan och kickade mot skänkeln och surade. Hon var dock aldrig omöjlig att få iväg, men det var inte så glada miner.
Under ridturen gjorde hon sitt bästa för att få av mig. I boxen vände hon baken till.

Nu minns jag inte hur lång tid det tog, några månader, men sen började hon ändras.
Hon kommer fortfarande inte mot mig i full galopp när jag ropar på henne i hagen, men hon går inte ifrån mig i alla fall ;). Hon skulle inte drömma om att tjura när vi ska lämna stallplan. Och kickar gör hon bara när vi galopperar, för att jag är så jäkla elak och inte låter henne bestämma tempot hela tiden.
Vid longering gör hon likadant som din, vänder huvudet mot mig med öronen bakåt. Eller rättare sagt, hon gör så när jag linar henne nåt varv på kort rep. Vid longering på lång lina är det inga problem. men när jag tar henne nära mig ser hon arg ut. Det har jag inte lyckats hitta någon lösning på än.

Vad jag vill ha sagt är att det inte behöver vara kört! Känns hästen värd det, så ge honom lite tid.

Måste bara klargöra; Är han 12 år och inte så mycket riden?

Om jag vore 12 år och har haft semester större delen av mitt liv och dessutom är en rätt ranghög typ så skulle jag också testa om jag verkligen skulle behöva arbeta nu.

Om din orädda kamikaze-kompis är beredd att pröva så låt henne sitta upp, om inte annat är det väldigt nyttigt att se nån annan rida när man har råkat i problem.

När du pratar om slakt antar jag att du menar en travare som du har haft? De hästarna har ju inte något större ekonomiskt värde, och fungerar dom inte som ridhästar så tycker jag att det är många ggr bättre att ta bort dessa här i Sverige. Där håller jag med dig. Travare ska inte behöva åka runt hos okunniga småtjejer för att dom inte duger som tävlingshästar.

Men om jag köper en annan ras så tar iaf inte jag bort hästen om jag inte får tillbaka försäkringsvärdet, dvs att hästen är utdömd. Jag har inte de ekonomiska möjligheterna.

Jag kanske inte har med det att göra, men varför provred du inte hästen innan köpet? Var du med på besiktningen då?

Ja då ber jag om ursäkt har den bott där så länge och hafft det bra så spelar det ju ingen roll.Ja jag ber så mycket om ursäkt, är nog jag är en lite"snorig ponny unge" tycker bara det är så många som skaffar häst och sen blir dom slänga hit och dit.Men som sagt ursäkta mig det var mest skriveft i stundes hetta!:)?

det finns värre öden än döden för en häst, säger inget mer så missförstår förhoppningsvis ingen, har bett om ursäkt till tråd skaparen för mitt "lilla missförstånd"!:)

Hästen stod vääldigt långt borta från mig och jag hade inga möjligheter att åka så långt.
Jag letade inte ens efter häst som stod så långt borta, men nu var det hon ägaren som tog kontakt med mig.
Kunde inte släppa tanken på hästen trots att jag var lite tveksam till att han skulle anlända till mig osedd IRL.
(jag hade ju sett honom på kort och hört massor om honom.)
Han blev besiktad dagen innan han kom till mig och jag var inte närvbarande vid besiktningen.
Jag hörde en chansning där helt enkelt.:crazy:
Hade det funkat och jag känt att det klaffat så kan jag säga att jag haft en toppenhäst.. ( Han var BILLIG!) ;)
Nu gjorde det dessvärre inte det och här står jag..
jag förstår om ni tycker att jag har varit väldigt naiv som köpte "grisen i säcken".
men jag kunde inte släppa tanken på hono då jag stod och valde mellan honom och en annan häst.
Valde väl antagligen fel då den andra både hade blivit provriden och noga kollad av mig..

Nä nä, det är lugnt..
Men jag ska säga att jag känner mig ganska illa till mods ändå utan såna inlägg..
Men visst förstår jag din tanke.
Nej då, jag tror garanterat inte att du är nån " snorig ponny-unge".. ;)
Jag vet inget alls om dig..

~*~No hard feelings~*~ :)

Du är nog inte den enda som köpt "grisen i säcken", dock har jag aldrig gjort det. Jag har kuskat Sverige runt och tittat på hästar i stället...

Har du möjlighet att lämna tillbaka hästen eller måste du sälja vidare själv?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar