Nu får avel vara för min del

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Leteng
  • Startdatum Startdatum
L

Leteng

Varit på 90 dagars idag och får reda på att där nog inte är något föl! :eek::eek:Något har hänt de senaste 2 veckorna, vet visste inte vad. Detta är 4:e gången ett foster går förlorat för oss. 3 gånger förra sässongen och nu tog hon som alltid på första försöket och hållt kvar tills nu. Nu är det för sent att betäcka om och ytterligare 10 000 kr är upp i rök. Nu ger jag upp. :cry:
Problemet är att hon är t-märkt och går inte att rida på och nu går hon inte att använda i aveln. Inte för vår del i alla fall för vi har inte råd att förlora mer pengar. Så vad gör jag...vem vill ha en sådan häst?

Sv: Nu får avel vara för min del

usch jag vet hur det känns litegrann iaf.... sänder en tröstande kram, men skillnaden är att jag fick ett litet föl, som tyvärr var x-bent och efter operation, sjukhage o stundande återbesök och ev en större operation om resultatet inte är godtyckligt... så det var väl första o sista gången jag avlade...

jag har också gett upp........ 2 ggr :eek:
1:a gången 2003 pga sen kastning och uteblivet föl på nästa sto (visade sig året efter på seminstationen att hingsten som skulle betäcka på naturligt inte varit så duktig,hon hade mödan kvar)
Och iår förlorade jag mitt tävlingsto + fölet i magen efter 382 dagars väntan.
har ännu inte bestämt om det blir mer avlande men jag hoppas jag kommer tillbaka

Hav tröst Vänner!

Jag förlorade första fölet i en sen kastning (9:e månaden) När försvaret hade lågflygning 8 timmar över våran gård. Det var i Feb/mars månad och ca 1m snö. Hästarna skenade omkring som galningar och vi var på jobbet, min pappa kom hem kl 14.00 och hittade 4-åringen helt slut och genomsvettig med i princip ett fullgånget hingstföl utan päls i djupsnön ute i hagen...

Betäckte året därpå hennessyster med Irco Mena på fryst när han hängde i matta på Djursjukhuset i HBG med brutet bogblad, (misstänkte att OM han dör kommer han att bli jättedyr att använda...), Stoet fölade för tidigt utan tecken och fölt dog i Fosterhinnorna, troligtvis navelsträngsomvtidning...

3: e gången gillt och stora förväntningar... Föddes ett jättefint sto föl e. Cardento, blev endast 8 dagar gammal... När vi släppte ihop ston med föl som gått ihop hela vintern så sprang min fölunge nyfiket fram till ett annat stos föl och blev ihjälsparkad av det stoet... Dog inom 20 min av inre blödningar i hagen, hade veterinär hela tiden på telefonen men hon kvävdes till döds av inre blödningar...

Efter det har jag fått 9 fina och friska föl som har presterat bra på 3-års test, kval. bed samt i årgångschampoinat samt på Trav banorna...

Mitt råd: Ge inte upp, efter Regn kommer Solsken. När olyckan är framme känns det oerhört tungt!!!
Men när framgångarna kommer med ett levande friskt föl som utvecklas som man förväntat sig, då är det värt pengarna, mödan, slitet och förhoppningarna!

Har även haft ett par "hundår" däremellan där stoet resorberat när vi klämt tvillingar, infektioner och utebliven dräktighet.
Men skam den som ger sig...

Ahhhhh :idea: skulle man räkna upp allt elände :devil:
Fölunge som dog pga hjärtfel vid 3 veckors ålder ,efter att vi dom första 5 dagarna skenat hennes ben och fått dom raka.
Ett par resorberingar och flera "fel kön" föl :angel:
Ja och inte att förglömma mitt avatar sto som avlivades 1 mån innan stoet som gick öve tiden och som bara hann få 2 föl (det var även hon hade mödan kvar e."betäckning" känner att jag fortfarande har lite agg mot den erfarna hingstägaren

Senast ändrad:

Ja, jag säger inte att det alltid är roligt med avel/hästar eller djur överhuvudtaget. Men det känns som att ju fler djur man har ju fler skador/olyckor är man med om....

Nu jobbar jag med ca 200-250 hästar och på en sådan besättning så händer det ju en del varje år, både roligt och mkt tråkiga saker...
Man kanske blir lite avtrubbad...känns ibland som att det är livets gång, ibland är man jätte ledsen ibland känns det som att man är nollställd...

Tack så mycket för alla tröstande ord! Jag vet att jag inte är ensam om detta. Men det som känns tyngst just nu är att jag inte vet vad jag ska göra med stoet. Hon går inte att rida på efter sin skada och om vi har inte ekonomiska möjligheter att försöka ett år till. Anledningen att vi tog föl var just att kunna sälja henne till avel eftersom det inte är vår "grej", men det finns ju ingen som köper henne till avel efter detta strul. Eller? Hon har ju en avkomma född 06. Det var första gången vi betäckte och allt gick som på räls. Så nu bara snurrar tankarna på vad jag ska göra med henne.

jag har oxå råkat ut för en del elände (sen 2006 har jag förlorat ett föl och ett sto :cry:).. förra året sa jag NEJ till avel, inga fler föl.. och nu står jag här med 2 dräktiga ston och ett föl fött i år :o

till rätt pris så kan du nog få sålt ditt sto.. är hon tillräckligt fin så finns det säkert någon som vill försöka att få henne dräktig.. sätt ut en annons och kolla läget!

Detta året har INTE varit ett bra avelsår för mig och för flera jag känner... Mitt sto kastade i abortvirus i 10:e månaden. Eftersom hon varit så klockren de tre gånger jag betäckt henne och alltid tagit sig på första brunsten så provade jag för första gången en tyskstationerd hingst, höll på hela säsongen utan dräktigt sto ( fått reda på att 3 av 10 ston har tagit sig med honom, så jag tror det är hans kvalitet på långskick som brister), många pengar i sjön... Kompisen fick ett superfint föl som fick tas bort efter 2 v pga senkontrakturer, två andra jag känner har fått ta bort sina föl i år pga olyckshändelser... Ja jag har inte varit med om ett sådant år innan.

Som andra skriver så hoppas jag att jag nu haft min otur för lång tid framöver, i sådana tråkiga stunder vill man inte avla mer, men så kommer fölen till våren och det är så intressant att man inte kan låta bli.

Min ena kompis köpte för några år sedan ett avelssto som ej lyckats bli dräktigt på tre år, hade haft ett föl innan, en chansning såklart, men hon har nu haft två föl hos kompisen, så det går att sälja avelsston som ej blivit dräktiga. Naturligtvis får man tala om det för spekulanter och dra ner på priset, men har man inte råd att bara ha hästen gående så hade jag provat att sätta ut en annons.

MEN något är varjefall konstigt, mitt sto absoberade även hon i år på dygn 30-45.:cry:
Det har hon aldrig gjort innan. Nu skall vi in med henne den 23 augusti kolla henne på 40 dygn.
Hon tog sig direkt när vi seminerade om henne, så vi håller tummarna i varjefall.

Det ger ju ett visst hopp att din kompis vågade chansa - och att hon fått föl. Naturligtvis upplyser jag spekulanter precis hur läget är. Priset blir ju också därefter. Får man fråga vad din kompis betalade för stoet, vad var det för stam och vad hade hon gjort tidigare, bara för att få ett hum om vilket pris som kan vara rimligt. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om pengarna utan att hon kommer till en seriös ägare som är helt medveten om vad h*n köper.

Tack så mycket för alla tröstande ord! Jag vet att jag inte är ensam om detta. Men det som känns tyngst just nu är att jag inte vet vad jag ska göra med stoet. Hon går inte att rida på efter sin skada och om vi har inte ekonomiska möjligheter att försöka ett år till. Anledningen att vi tog föl var just att kunna sälja henne till avel eftersom det inte är vår "grej", men det finns ju ingen som köper henne till avel efter detta strul. Eller? Hon har ju en avkomma född 06. Det var första gången vi betäckte och allt gick som på räls. Så nu bara snurrar tankarna på vad jag ska göra med henne.

Har varit med om ston som ditt som blir dräktiga men inte orkar hållla kvar fostret. Detta går tydligen att undersöka sig fram till, för är det så är det ju svårt att avla på henne. Hör med din vet om du skule vilja kolla upp henne!

I Danmark ger dom ston som inte behåller fostren någon sorts hormon i x antal månader,och sverige är väl inget U-land så den behandlingen borde ju även gå att få här.Kolla med vet.

elle12! tack för ditt privata svar det var till stor hjälp! Jag har läst men får inte till ett svar via samma "kanal". Jag är inte så bra på det här, så jag hoppas du läser detta.

det gör man faktiskt även här i Sverige. Jag känner 2 st som har fått ge sina ston katt P-Piller ett par ggr fram till ca 40 dygn pga att stona resorberat en gång denna säsong och varit lite äldre ston.

I Danmark ger dom ston som inte behåller fostren någon sorts hormon i x antal månader,och sverige är väl inget U-land så den behandlingen borde ju även gå att få här.Kolla med vet.

Hormonmedlet heter regumate(reserverar mig för stavingen), det tråkiga är att det är en ganska lång behandling och svindyr. Ska även finnas ett billigare preparat men som är mindre beprövat.

/Camilla

Varför har ni inte försäkrat fostret vid 45 dygn??

Hade i vart fall tagit en del av den ekonomiska smällen.

Det känslomässiga är det ju svårare att klara sig undan :(

Senast ändrad:

Jodå, det har vi men det täcker inte alla kostnader vi haft. Stoet har fått hormonbehandling eftersom hos resoberade 3 ggr förra året. Det får man inte ut på försäkring. Försäkringen i sig har också kostat. Jag har tagit ledigt från jobb för att köra till station, bensin o s v. Dessutom har jag ju fött stoet ett år till för att försöka detta året. Räknar man ihop detta så blir det en svidande ekonomisk förlust för oss. Till det kommer besvikelsen och bekymmer för vad som händer nu.

Kanske kan du låna ut stoet till någon som vill försöka nästa år. Ifall du sedan vill pröva igen.
Annars får du kanske ta beslutet att ta bort henne.
Själv köpte jag ett sto som såldes som avelssto...det visade sig dock nu när ASVH lade in de nnya funktionen (att man kan se hur många år stoet betäckts o hur många föl det blivit) att hon bara fått föl 5 ggr på 11 betäckningsår o då var ena fölet här hos mig.
Inte ett ord innan jag köpte henne att hon var svår att få dräktig. Hon är full i cystor o har inte tagit sig i år.

Jag har haft en otrolig tur med mina ston, dräktigheter o fölningar o föl....tills i år. Då bröt ena stoet benet dagen innan beräknad fölning. Snittade stoet o fölet levde 7 timmar innan lungorna kolapsade. Sen har jag iofs haft ston som det inte tagit på men aldrig att de resorberat eller kastat.
Peppar peppar...
Vad har du för stam på ditt sto? Meriter? Är hon bedömd själv?
Kanske kan hon vara värd för någon ytterligare försök...annars ta bort henne.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 684
Senast: Johanna1988
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 555
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka