Nu behöver jag hjälp!

Aningsfull

Trådstartare
Jag blir bara mer och mer förtjust i min lilla dvärgpinscherflicka (4 månader). Det mesta fungerar helt förträffligt. Hon hänger med till stallet, till mina vänner och träningen med min kompis alla hundar funkar hur bra som helst, hon är otroligt lättlärd och lyhörd! :bow: :love:
Fast än hon har siktet inställt på bus med sin valpkompis (min bästa väns flatvalp) så vänder hon på en femöring tillbaka om jag ber henne om det.
Men så till problemet, för det är bara vid ett tillfälle som detta inte funkar; när någon går/cyklar förbi gården. Då sätter hon iväg vilt skällandes och hör inte alls att matte ropar. Jag har tränat olika kontaktövningar, att hon ska se mig i ögonen och då ger jag henne beröm. Om jag ser att någon är på väg att passera utanför huset söker jag kontakt med henne och i de flesta fallen funkar detta, då stannar hon hos mig. (för matte är minsann ganska rolig tycker hon)
Problemet finns egentligen mest bara de gånger då jag inte upptäckt att någon är på väg förbi och därför inte hinner ta kontakt med henne innan jag ser henne försvinna längst gatan. Jag har försökt att säga (ropa efter henne) NEJ! och sen berömma henne så fort hon lyssnar och kommer tillbaka till mig. Då får hon en godis eller så busar vi lite med en leksak om jag har en sån till hands bara för att visa att det är mycket trevligare att vara hos mig.
Men ändå fortsätter hon med jagandet nästa gång det händer, så någonting säger mig ju då att jag inte agerar rätt. Jag är livrädd för att det nång gång ska passera en hundrädd person eller att det ska komma en bil när hon rusar ut, så därför är jag väldigt mån om att komma till rätta med problemet. Jag vill kunna vara ute med henne på gården utan att hela tiden vara rädd att någon ska komma längst gatan.

Jag har fått rådet att den som passerar ska säga till henne när hon kommer springandes, men eftersom hon är väldigt reserverad och lite rädd för främlingar vill jag helst inte råka skrämma henne eftersom hon äntligen börjat vilja ta kontakt med folk och inte tycker att främmande är så farliga trots allt. Kan hundar skilja mellan att det är otrevligt att jaga folk på gatan men att främmande personer fortfarande är trevliga?
Sen om det nu är så att hon jagar dom för att hon egentligen är rädd, kan då inte detta förstärkas om hon blir skrämd av den som går förbi?

Ni får ursäkta om det är dumma frågor och funderingar, men det är min första valp så man har ju inte riktigt vanan inne.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp!

Du måste på något sätt få det mycket otrevligt att rusa mot cyklister/gångare, samtidigt som du inte får hunden att tappa förtroendet för dig.
Det är problematiskt om du har hunden lös för då har du aldrig kontroll på en så pass ung hund. Vad du måste göra är att förstärka det otrevliga med att rusa iväg t.ex med en ordentlig näve grus i baken på hunden. Låter kanske drastiskt men det gör inte hunden någonting om du inte tar stora stenar.
Fördelen med en näve grus är att även om man är dålig på att kasta så tar kanske några gruskorn, samtidigt blir det ett obehagligt rasslande som kan få hunden att reagera.
Hundpsykologen Anders Hallgren rekommenderar en katastrofpåse, en plastpåse med tomburkar men problemet är att man sällan är utrustad med en sådan när det behövs, men en näve grus kan man oftast snabbt rafsa ihop på vägkanten.
Katastrofpåse använde ju även Barbro Börjesson på TV, något som vissa här på forumet mot bättre vetande kraftigt fördömde, men det botade snabbt och smärtfritt en stirrig hund.
Kom dock ihåg att hunden inte skall se att det är du som kastar, hunden ska uppfatta det som obehagligt att rusa iväg mot cyklister, och inte att det är obehagligt hos dig.

Det finns ju ett knep att försöka bota hundar som rusar efter bilar och det är att binda fast en mjuk kvist i bilens bakre kofångare som föser till hunden när bilen kör iväg från hunden. Det obehaget brukar kunna hjälpa mot biljagande hundar men det kräver ju samarbete med någon dressyrintresserad bilförare.
Detta skulle säkert även hjälpa mot cykeljagande men svårigheten är väl att kunna fästa en kvist så lågt på en cykel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 283
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 240
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp