Nu är jag arg!!

Tinen

Trådstartare
En bekant till mig har nu haft inne sina ponnier i 50 timmar i sträck!
Inte nog med det, de står uppställa i spiltor dessutom!!:mad: :mad:
Det rör sig om fyra NF-ponnier som han inte vill släppa ut för det snöar..:crazy:

De stod inne hela måndagen (i spiltor såklart), var ute några få timmar i tisdags, och inne både onsdag och idag (torsdag).
Två av ponnierna är dessutom bara två år och den ena hingst.. aldrig i livet att det kan vara bra att stå uppbunden på det där sättet!:(

Åhh, arg.. måste skriva av mig!! :mad:

Sv: Nu är jag arg!!

Såg nu, sorry, läste inte ordentligt. :angel:

Det är väl aldrig någon häst som dött av snö?! :crazy:

Det är ju värre att dom står inne!! Snart kommer det ju kanske lag på det oxå. Att dom ska vara ute menar jag.
Hästar är utedjur!

men guud, stackars ponnyer! Här går samtliga hästar ute från åtta till fem varje dag oavsett väder.

Jag skulle själv aldrig hålla häst på det sättet, men tyvärr är det ju inte olagligt:crazy:

Då är väl jag djurplågare med, har iof stor box till min häst, men det händer att han f¨r stå inne två dagar i rad han med när stallplanen är blankis och det inte går att få ut dem.

Ok, inte optimalt och kanske inte samma anledning som jag har, men att få ett helspel... 50 timmar är inte någon katastrof, hade du sagt två veckor hade jag reagerat...

_Runaway_ skrev:
men guud, stackars ponnyer! Här går samtliga hästar ute från åtta till fem varje dag oavsett väder.

Tack och lov för vettiga människor!!!:bow: :bow:

Ha ha ha, tillåt mig att skratta, för jag bara måste! :rofl:
Du säger att du anser att 50 TIMMAR INNE ÄR OK, vad är ditt fel? :crazy:
Bra, då tycker jag att du ska sticka upp till din säng genast, och sen ligger du där i 50 TIMMAR, UTAN ATT GÅ UT förstås, annars är det ingen vits. Hu rmår du sen? Ge mig gärna ett svar.
Jag får dåligt samvete om mina hästar någon/några gånger om året råkar vara inne 12 TIMMAR. Folk förstår inte, hästar är inte gjorda för att stå på box och se fina ut, de är utvecklade för att VANDRA. När Gudrun härjade här för något år sedan så tog jag in min hästar, MEN DE VAR INTE GLADA, vad skulle de göra i boxen i fler timmar än nödvändigt?
Folk tror att hästar är gjorda av glas, bullshit! Mina hästar går ute MINST 12 timmar/dag, inklusive tävlinghästarna, varför ska de bahandlas annorlunda? Ge mig ett bra svar.
Är stå trött på att läsa om stackars hästar som går ute 3-6 timmar om dagen, vad gick snett i människan huvud? Om jag hade haft utrymme hade jag haft ALLA mina ute på lösdrift, men tyvärr så räcker inte marken till.

Polly_Mulle skrev:
Ok, inte optimalt och kanske inte samma anledning som jag har, men att få ett helspel... 50 timmar är inte någon katastrof, hade du sagt två veckor hade jag reagerat...

HEH.. Två veckor!!! tänk på att dessa är helt friska och står i spilta!!!!:eek:
Släpper han inte ut dem i morgon då, då vet jag itne vad jag tar mig till!:mad:

Förstår helt din reaktion. 50 timmar är ju för tusan mer än TVÅ dygn! Kan du inte prata med h*n?
Herregud, hästar dör inte av lite snö/kyla... :crazy:

Hur är det då med hästar som är ordinerade boxvila?

BJÖRKIS skrev:
Ha ha ha, tillåt mig att skratta, för jag bara måste! :rofl:
Du säger att du anser att 50 TIMMAR INNE ÄR OK, vad är ditt fel? :crazy:
Bra, då tycker jag att du ska sticka upp till din säng genast, och sen ligger du där i 50 TIMMAR, UTAN ATT GÅ UT förstås, annars är det ingen vits. Hu rmår du sen? Ge mig gärna ett svar.
Jag får dåligt samvete om mina hästar någon/några gånger om året råkar vara inne 12 TIMMAR. Folk förstår inte, hästar är inte gjorda för att stå på box och se fina ut, de är utvecklade för att VANDRA. När Gudrun härjade här för något år sedan så tog jag in min hästar, MEN DE VAR INTE GLADA, vad skulle de göra i boxen i fler timmar än nödvändigt?
Folk tror att hästar är gjorda av glas, bullshit! Mina hästar går ute MINST 12 timmar/dag, inklusive tävlinghästarna, varför ska de bahandlas annorlunda? Ge mig ett bra svar.
Är stå trött på att läsa om stackars hästar som går ute 3-6 timmar om dagen, vad gick snett i människan huvud? Om jag hade haft utrymme hade jag haft ALLA mina ute på lösdrift, men tyvärr så räcker inte marken till.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jadu, det är såklat en anna sak, eller? Skulle någon av mina hästar krypa fram med en fraktur eller dylikt så tar jag det, då är det MIN uppgift o se till att de har ett någolunda drägligt liv, jag är ju ägare. Men att ha inne min hästar 50 timmar pga lite snö/regn ellear annat, skämtar du med mig?
Nu va det inte tal om hästar med skador/frakuter eller dyligt, därav mitt svar.
Men du kanske håller din häst instängt om det regnar eller snöar? Inte vet jag. Men mina hästar har ett bättre liv än att stå på box/spilta pga lite nederbörd, det är människans påhitt, inget annat.

Hur brukar hästarna bete sig då man ställer de på box pga en skada?
Min har nog aldrig varit så farlig som hon var då.

Har hört hur många som helst som har avrit tvugna att ta bort sina hästar då de inet klarade av boxvilan.

Hur har hästarna det i övrigt? Har de mat å vatten?
Har du försökt förklara att det inte e farligt att de är ute i snön? Man kan ju täcka dem oxå.

Kan tänka mig att många som håller sina hästar inne gör det av okunskap och för att de är för överbeskyddande...
Kan vara lika illa som om man inte sköter sina djur.

Ni behöver inte hetsa upp er! Jag har väl inte anklagat er för nåt?

Jag har mina hästar på lösdrift och försvarar inte heller att man ska ha friska hästar inne så länge.

Men det är nog inte alltför ovanligt att hästar står inne så länge. Både i boxvila, men även fullt friska.
Antar att det är ganska många som kommer ut endast för att ridas nån timme per dag.

Det är ganska underligt, tycker jag, att det är reglerat i lag om att hästar som är ute minst 12 timmar i sträck ska ha vindskydd, när det inte står nånstans, vad jag vet, om hur många timmar de får stå inne som längst.

BJÖRKIS skrev:
Om jag hade haft utrymme hade jag haft ALLA mina ute på lösdrift, men tyvärr så räcker inte marken till.

Eftersom "elakheter" förekommer i denna tråd tillåter jag mej att ställa frågan: Har du verkligen skaffat fler hästar än du har mark till?

Och så måste jag försvara Polly Mulle: Det finns faktiskt dagar när det är bättre för hästarna att stå inne än att halka omkring på blankis på gårdsplanen och ute i hagen.
Själv har jag inte behövt låta mina stå inne hittills, men den dagen kanske kommer. Inne och inne, förresten, de bor i uteboxar med tre hela väggar och tak, och en 135 cm hög framkant med dörr.:)

Immer

Nog är det larvigt att låta hästarna stå inne två dar för att det snöar men är inte reaktionen lite överdriven? Jag blev iofs en aning upprörd när jag träffat på en häst som stått inne i spilta två år o ägarna undrade varför han hade muskelproblem.
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är lite märkligt hur veckorna fyllts på sistone. Varje vecka är det alltid något utöver jobb som ska göras. Det har varit diverse...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama