Nu är det klart!!

Sv: Nu är det klart!!

Läste just Sporthästens senaste nyhetsbrev. Där har man kommit fram till att LDR är det rätta för de moderna hästarna.
Känns trist, men man förstår att de står nära etablissemanget. Intressant att läsa Hippsons hippofil i exil - hur man ser på problemet i USA och att vi svenskar är så framme när det gäller doping och barrering, men sticker huvudet i sanden när det gäller hur hästen arbetas.

Den förbjudna eller tillåtna? Det blir helt snurrigt redan, ang beteckningar. (Har inte läst alltså) Jag kan hålla med ang diskussionen hur hästen arbetas, och inte bara ang just böjandet utan även hur hela systemet beskrevs i videon så kan jag också se att det är ett helt annat ridsystem som jag funderar faktiskt verkligen vad det leder till:confused:

Det blev väldigt tydligt hur mycket det skiljer, som det ser ut, och hur man använder inverkan, tycker det påminner om andra system med andra filosofier ang handen tex, (jag har inte insett det riktigt förrut, det erkänner jag:))

Värt att titta på och diskutera mer det också kan jag tycka.

Nu är jag väldigt seg medger jag men fattar inte riktigt hur det menas med "det rätta för de moderna hästarna"?

Rätt form att gå i? Rätt form att förbjuda? Nåt annat?

DelvisKL
Jag tycker att det är bra att metoden förbjuds för att jag TROR att den mkt lätt kan missbrukas, MEN...
Å andra sidan.
varför inte förbjuda sporrar, spö, kandar mm i samma veva?
Säga vad man vill om A. Hon sitter inte o sparkar dem i sidorna.

Hon håller inte i o sparkar på samtidigt.

Jag kan hålla med i vad hon sa på filmen om stelhet i statisk form.
Vad heter han amerikanen eller britten som oxå pratade om att mjuka upp den långa välmusklade halsen?

Sen barnsben :p har jag hört från tyskar att de inte ska gå i en hög form för att det inte är bra för ryggen.
Om hästen nu ska komma upp i formen med början från manken- för att gå kvar med ryggverksamhet, så måste den välva upp halsen- rulla upp den.

Nej jag är inte alls 100 på att det gamla vedertagna är bäst, vi får välan se om 50 år.

Jag tycker annars att tänket med metoden i övrigt är bra- bevisligen inverkar det på livslängden på hästarna- att inte sträva efter samling- belastning av de bakre ledgångarna- hela tiden.
Att de bara rider korta reps av allt. inte sitter o drillar piff o puff i 30 min.

Jag är övertygad om att de kan hitta ngn nästan likadan lösning i LDR.

Hästarna är ju mer självgående o har en större bjudning- KVAR:bow:

Jag kan hålla med i vad hon sa på filmen om stelhet i statisk form.
Vad heter han amerikanen eller britten som oxå pratade om att mjuka upp den långa välmusklade halsen?

Men alternativet är väl inte statisk form:confused: Det var väl Carl Hester du tänker på? Jag gillade hans ridning:bow: För det är ju inte fel att stretcha och gymnastisera och variera form (sa ju han också)

Men det blir väldigt mycket "signaler" via skänkeln och tygeln och som nån sa inte så mycket tal om diagonala hjälper, eller att man har hästen på sätet på samma sätt. Jag trodde nog att det var mer av det men det ser inte så ut, faktiskt. Det är inte vad hon betonar. Då blir det mera signaler, lite som hunddressyr, typ.

Inte kontakt i handen om man inte gör en förhållning eller ändring, (låter som hämtat från annat forum:confused::o hmmm)
Men nu var jag sjuk när jag tittade, så jag kanske missade nåt viktigt, får titta igen med klarare huvud. Men jag skulle nog vilja se mera diskussion om just det här, hur kommer hästarna att arbeta, vad leder det till? JAg kan plötsligt förstå att hon sysslar även med western numera, för mej som total amatör ligger det nära. Hon säger faktiskt att man totalt måste lära om, jag skulle vilja höra ännu mer om det.

Jag tror inte att det tar död på hästarna det har jag aldrig trott, mer än annan träning.
Jag tror på tänket att dom ska vara välgymnastiserade och toppidrottsmän (och ston:angel:) Men just hyperflexion tror jag också att det kan missbrukas enormt och jag vet inte om A mfl gör det också, att rida i den formen oavbrutet på en framridning eller hemma, tycker inte jag är okej alls vem det än är. :confused: hon säger att hon varierar men det finns ju exempel på att hon inte gör det, och hon sa i en intervju att hon inte vet hur länge hon rider i den formen och tog ganska lätt på den frågan, tycker jag nog...

Så det blir flera diskussioner i egentligen, den ena handlar om det hästovänliga i det, och hur det sprids, men det andra mer om själva tekniken som skulle vara intressant att studera mera och konsekvenserna på olika sätt.

Bra... själv kan ajg tänka mig att detta skulle klassas som icke tillåten halshållning nu förtiden

(OBS) det är INGE rollkur på bilen igentligen utan hästen biter efter en broms och kortet togs:D
Men den är ju klockren att visa hur amn inte ska rida=)

Skulle man sitta och rida så här kan ju inte hästen få luft och den skulle gå så fruktansvärt på bogarna/framdelen

Men bakom lod är ju en annan sak

och frågan är om de skall sätta in en regel om hur många grader en häst få gå bakom lod innan de räknas som rollkur??

Själv har jag aldrig fattat vitsen med att rida i rollkur, själva övningen med att hästen slår ner snoken och stretchar rygg får man ju genom andra övningar.

Typ denna, här stretchar man ju verkligen hals/ryggen

17236_1246664845014_1181217605_3063.jpg

Det ser ju inte direkt ut som hon sliter in den dit, bilden på EG är betydligt värre.

KL
Intressant video tycker jag i vart fall:
http://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU&feature=related

Är det där rollkur??:eek: Öhhh då måste ju 99% av svenska forlkt utföra rollkur ??? så där tycker jag väääldigt många rider sina hästar!

Här har ni en film om vad MIN uppfattning är om vad rollkur är, hästarna uppvisar klart att det är missnöjda med de hårda händerna och man blir ledsen i ögat av att se filmen. Kolla på den gulbruna hästen som longeras så mkt mer än tvångsmässig rollkur kan det nog inte bli där!

:crazy:
http://www.youtube.com/watch?v=0GQ7n6UFVok&feature=related

Och man kan väl diskutera vad som är värst. Rollkur, eller att tvinga en häst att lägga sig ned i syfte att "tukta" den? Apropå din tidigare tråd...

Och man kan väl diskutera vad som är värst. Rollkur, eller att tvinga en häst att lägga sig ned i syfte att "tukta" den? Apropå din tidigare tråd...

Hu ja, jag hatar sånt dominerande över hästar också:mad: . Lustigt att många mycket engagerade RK motståndare syns på hantering med drömmar om att lägga ner sin häst:o:crazy: Pinsamt.

Men jag är emot alla former av ovärdig och aggressiv och plågsam behandling av hästar, för min del.

kl

Då var det ju så!
Rollkur är hyperflexion framkallad med aggressiv ridning
LDR är hyperflexion framkallad med harmonisk ridning...

"The practice has been outlawed specifically because it is achieved through the use of aggressive force. It was agreed that the technique known as Low, Deep and Round (LDR), which achieves flexion in a harmonious way and without undue force, is acceptable."

Neeeej :(
Shit nu är jag inte så glad emn visst, var väl för mycket att hoppas på.

Jo, det var nog det. Jag var dock rätt så säker på att det var såhär när pappa Helgestrand babblade om "det nya begreppet" LDR...

"LDR" lär spridas. Sedan får väl vi andra säga emot och rida på ett annat sätt...

kl

Då var det ju så!

"The practice has been outlawed specifically because it is achieved through the use of aggressive force. It was agreed that the technique known as Low, Deep and Round (LDR), which achieves flexion in a harmonious way and without undue force, is acceptable."

Ja det är ju inte för inte som Sjef tex har varit enig i beslutet såvitt man vet.
Det är ju där definitionerna måste göras tydliga och sen kan jag tycka att det är en ännu större diskssion än så, men det är en annan sak.

Är det där rollkur??:eek: Öhhh då måste ju 99% av svenska forlkt utföra rollkur ??? så där tycker jag väääldigt många rider sina hästar!
?? Va? så ser jag inte folk rida tack och lov. Vad har du för ryttare runt dig?Det jag ´reagerade mest på i den filmen är att Anky säger att hon inte vill rida sina hästar i tävlingsform hela tiden för att det skulle vara ohälsosamt. Där finns något att diskutera tycker jag.

p.s vilka hemska bilder det var i din länk. usch!

Det är ju det som Sjef säger också som om alla andra skulle rida dem uppe i tävlingsform oavbrutet som inte rider i deras system, det är något jag sett att han sagt ofta, som en av förklaringarna till varför han inte utbildar eller tränar enligt det klassiska systemet. Förutom då att det inte passar "moderna" hästar:cool:

Sporthästen är en enda stor "slicka röven på eliten" tidning och är helt klart inte objektiv överhuvudtaget. Det är inte seriös journalistik helt enkelt och jag fattar inte vad sporthästen fyller för funktion överhuvudtaget??

eller nåt :angel:

Tja - nu är det istället tvång man får definiera

Man anade att det var nåt skumt när de bytte namn igen...

Ang tvång - så både HF och att lägga ned hästar utförs ju med inlärningsmetoden negativ förstärkning dvs hästen får eftergift när den "gör som vi vill"
Dvs den upplever obehag om den inte gör rätt. och handlar det om kandar så handlar det ju om smärta

Jag förstår inte heller varför man vill dominera sina hästar så himla mycket att de skall ge efter så mycket att de lägger sig ned - helt absurt för mig ( cirkuskonster med positiv förstärkning är en annan sak för mig - för då finns ett val)

Men så länge det obehag som hästen upplever av att inte gå i HF skapas av något så skarpt som en stång - då är det tvång per se

Men jag antar att så länger inte den är ditragen med en springrem så är det inte tvång enligt FEI

En sorgens dag

(springrem är en fast rem som hindrar hästen att komma upp med huvudet för mycket, används på travare som hinder för stegring)

Senast ändrad:

kl

Då var det ju så!

var kommer citatet ifrån? - har letat utan att hittat

Liknande trådar

C
  • Låst
Dressyr Nu har jag gått bak jag vet inte hur långt och inte hittat någon tråd ang Rollkur. Min tidigare tråd blev ju plötsligt borttagen över en...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka