Nu är det klart!!

Sv: Nu är det klart!!

Håller med om gramaner på framridning (skrivit det förr) Och även som "träningshjälp". Det är också tvång i högsta grad och leder inte till någon kvalitet öht.

Jga tycker att graman kan vara tillåten som livräddare vid igångsättning av hästar som kan bli rent farliga annars, o liknande, men i övrigt som "träningsredskap" förbjudas. :mad: Det vore på tiden det också,

Det tycker jag med, gramaner är alldeles för överanvända, som du säger det är ävl enbart i sånna situationer jag kan tycka det är ok att använda, under en kortare period då och inte så pass att hsäten lider av det mentalt eller fysiskt.

Fast grejen är ju den att det som definerar att det ens är rollkur/hyperflexion är ju just huvud/halspositionen, inte om det är våld eller inte involverat då eller innan.

Så därför MÅSTE dom ju specifiera i skift (och bild?) exakt vart gränsen går, eftersom det är just exakt DET som gör att dom kommer kunna säga om nåt är ok eller inte i framtiden och ta aktion emot det.

Om dom inte specifierar det så kommer dom heller inte kunna säga nej till någon som håller på med det, och dom måste väl ädnå tänkt igenom detta lite hoppas jag...annars hade dom ju inte ens kunnat gå ut med testen dom gjorde.

Ja, det var exakt det jag försökte få fram :p
Men det är ju inget som nämns i artikeln.

Fast grejen är ju den att det som definerar att det ens är rollkur/hyperflexion är ju just huvud/halspositionen, inte om det är våld eller inte involverat då eller innan.
.

med tillägg att om det är en halsposition där man anser att man fått använda ett visst tvång för att skapa, dvs en onaturlig, extrem halsposition så är det HF. så våld/tvång har ju i högsta grad med det hela att göra.

Enligt sporthästen så är det HUR formen har framkallats som har betydelse. Är den agressivt framkallad så är den förbjuden, annars kallas det LDR och är tillåtet...

Sen är det ju intressant egentligen VAR dom tänker sig att gränsen mellan djup och rund och rollkur egentligen skall gå :confused:
[/QUOTE]
Det undrar jag också. Och vem kan avgöra om det finns tvång med eller inte? Fortfarande alldeles för luddigt tycker jag.

Det intressanta är ju att Sjef och Anky kallar sitt system just LDR, och har gjort så länge. Jag undrar vad det kommer att få för betydelse och hur man ska klara av att enas runt gränser och definitioner, det gör jag. :confused:

Blir mycket intressant att följa.

det var det jag försökte säga och trodde jag sa, som kommentar till att ngn ville ha specifika bilder på hur halsen fick vara.

Det undrar jag också. Och vem kan avgöra om det finns tvång med eller inte? Fortfarande alldeles för luddigt tycker jag.[/QUOTE]

Precis! Det blir de stora frågorna nu. Det är mycket kvar att lösa tror jag.

Jag tycker att både Erik Lette och Jan Brink haft väldigt kloka och bra kommentarer:bow:

Enligt sporthästen så är det HUR formen har framkallats som har betydelse. Är den agressivt framkallad så är den förbjuden, annars kallas det LDR och är tillåtet...

Då kan ju klassisk form oxå bli förbjuden isåfall för vem säger att inte det finns aggressiv ridning bara för att det är klassiskt :angel:

Det är mycket kvar att lösa tror jag.
Ja. När jag säste ridsports artikel mer noga såg jag att de till och med beskrivit att det inte ska förekomma onödigt tvång. Menar de då att det är ok med nödvändigt tvång? Det här ska bli spännande att följa.
Jag tycker att både Erik Lette och Jan Brink haft väldigt kloka och bra kommentarer:bow:
Håller med.
(men jag undrar verkligen om de kommer någonvart i denna fråga)

*kl*
Det är inte tillåtet att plocka bilder från andra siter och visa direkt i inläggen. Därför har jag tagit bort lite här o där.

/b_a_l

Då kan ju klassisk form oxå bli förbjuden isåfall för vem säger att inte det finns aggressiv ridning bara för att det är klassiskt :angel:

Japp. Man kan, tekniskt sett, vränga det hur man vill om man ser på det det vägen, ja.
som jag har fattat det, så i och med HFs vinklar rent allmänt, så betraktas det som onaturliga och extrema vinklar rent allmänt, dvs ingenting som hästen under arbete eller normal ridning ngnsin skulle hamna i form mässigt, och innebär därmed, som FEI tolkat det, forcering av formen. en mer klassisk form ska tekniskt sett kunna komma mer av sig själv naturligt, med god ridning, och det stämmer ju enligt allas erfarenheter mer eller mindre. Men visst kan man vränga det hur man vill, om man vill, dessvärre.

Japp. Man kan, tekniskt sett, vränga det hur man vill om man ser på det det vägen, ja.
som jag har fattat det, så i och med HFs vinklar rent allmänt, så betraktas det som onaturliga och extrema vinklar rent allmänt, dvs ingenting som hästen under arbete eller normal ridning ngnsin skulle hamna i form mässigt, och innebär därmed, som FEI tolkat det, forcering av formen.

Jag håller med dig men jag tycker mig här och var i olika artiklar läsa att människor enbart hänger upp sig på tvånget och inte positionen. Alltså kan man nå den positionen vilken den nu än må vara utan tvång så är det tillåtet och skall det var så kan dom ju lika gärna skita i att ha regeln överhuvudtaget.

Isåfall blir det ju en ren ryttarsak att den och den kan rida i den formen för att dom kunde det utan tvång, men den och den ryttaren kan det inte och får inte använda samma form.

Alltså allvarligt :eek: för mig är det rent självklart att man definierar huvud och halspositionen och utifrån det bestämmer vilken som är tillåten och vilken som inte är det och en klar och tydlig information om VAR gränsen går.

Ja det kan man tycka, men de har lagt ner hur mycket som helst på detta system och kommer att försvara och vrida och vända med näbbar och klor, det är det jag menar, det är en hel industri runt dem. De har säkert advokater och det ena med det andra och stort stöd också på många håll.

Därför kan man tycka att det är väl bara positionen men skrivningen är faktiskt luddig och går att tolka på olika sätt, det kallas dessutom Rollkur/hyperflexion vilket Anky ju inte pratar om, märk väl. Jag tror tyvärr inte att det är tillfälligheter att man blev överens från båda håll, som ju framhålls, och att det som är tillåtet kallas LDR. Där ser garanterat Sjef ett kryphål. Sen kanske dom undviker att böja för mycket och för länge på framridningar och ligger lite lågt där, men hemma rider man LDR:angel:

Alltså, jag förstår hur du tänker och läser men jag tror att det finns en klar strategi för att bemöta detta från "andra sidan" s a s.

Rubriken på videon/clinicen från förra året som så utmärkt förklarar systemet är ju t o m att hon visar LDR.........

Men vi får se. :cool:

Håller helt med.

Fio: du har helt rätt, men jag ser det som ett litet steg från FEIs sida iallafall, att ta problemet vidare. Kanske får vi bilder i nästa steg?

betvivlar detta tyvärr, samtidigt som jag skriver det. Det är mycket politik, för att inte säga enbart politik, i dessa frågor i och med nivån vi rör oss på.

med tillägg att om det är en halsposition där man anser att man fått använda ett visst tvång för att skapa, dvs en onaturlig, extrem halsposition så är det HF. så våld/tvång har ju i högsta grad med det hela att göra.

Jo men exakt, men menade bara att även en form som räknas som hyperflexion blir otillåten även om det inte synligt syns något tvång eller våld just när nån kollar, självfallet tycker jag också att det måste varit våld elelr tvång involverat för att ens komma dit, så såklart det har som du säger enormt mycket att göra med saken, men just att det förhoppningsvis inte behöver vara synbart för att själva positionen ändå ska vara otillåten.

Läste just Sporthästens senaste nyhetsbrev. Där har man kommit fram till att LDR är det rätta för de moderna hästarna.
Känns trist, men man förstår att de står nära etablissemanget. Intressant att läsa Hippsons hippofil i exil - hur man ser på problemet i USA och att vi svenskar är så framme när det gäller doping och barrering, men sticker huvudet i sanden när det gäller hur hästen arbetas.

Liknande trådar

C
  • Låst
Dressyr Nu har jag gått bak jag vet inte hur långt och inte hittat någon tråd ang Rollkur. Min tidigare tråd blev ju plötsligt borttagen över en...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur