Nu är det klart!!

Sv: Nu är det klart!!

KL

Tittade på GP hoppningen på GHS igår. Om man tar kanske 60-70% av de hästarna som kommer in går de i en form där halsen är hyfsat hög, nosen långt in och skarpa bett, vad anser ni om den formen? Är det rollkur/tvång? Är det ok att hopphästar går i sådan form så fort de går "på marken"? Om det inte är mer ok med den typen av form bland hopphästar än dressyrhästar vad ska man gör åt det? Eller är det ok att dressyr och hopphästar tränas i samma form? Eller är det skillnad?

Självklart ska det gälla alla, och där ryker i mina ögon också de älskade gramanerna:angel:

En och annan hopphäst går ju i något som är som rollkuren i dressyr. Men det stora flertalet går ju tycker jag, när ryttaren kommer in på banan i den formen som jag lärt mig kalla "lång och låg", den form jag med flera börjar och avslutar arbetspasset med. Alltså mycket låg samling, dressyren är ju rejält mycket högre samling.

Min egen häst gick frivilligt i något som var väldigt likt rollkur första året jag hade henne! Det var fullt schå att få upp hästen därifrån, hon var ju för det mesta i den formen helt "framhjulsdriven"! Jag såg inte ens toppen på hennes öron när hon var som mest hopkrullad! Jag har gjort mååånga uppresande tygeltag på den hästen! ;)

Förresten, varför är alla bilder borttagna i tråden? :confused:

Personligen tycker jag inte att rollkur hör hemma varken på hopphästar eller dressyrhästar, men detta sätt att rida hästarna med kraftig överböjning av halsen så de har nosen mot bringan, det har ju hoppryttarna hållit på med länge. (tyvärr) I alla fall när man tittar på framridningar.

En och annan hopphäst går ju i något som är som rollkuren i dressyr. Men det stora flertalet går ju tycker jag, när ryttaren kommer in på banan i den formen som jag lärt mig kalla "lång och låg", den form jag med flera börjar och avslutar arbetspasset med. Alltså mycket låg samling, dressyren är ju rejält mycket högre samling.

En och annan?
Om du ska jämföra hopphästar som kommer in på banan så måste du väl jämföra med dressyrhästar som kommer in på banan?

Måste jag? Varför då?

För att hopphästarna får aldrig upp formen ens på träning. Av de som går så när de kommer in på banan går de alltid så "på marken". Vilket gör att tycker du det är ok att hopphästarna går så är det ok med rollkur på en hopphäst men inte ok på en dressyhäst enbart för att den ska vara hög i formen inne på banan.

Är det möjligt? Att hoppa i rollkur? Går det ens över typ sockerbitar? En hopphäst hoppas ju ofta över småhinder och rids över bommar. Samtidigt som den tränas över "riktiga" hinder. Om nu hopphästarna skulle gå så "hela tiden".

Och varför har det inte uppmärksammats att hopphästarna rids så om de nu gör det? Är folk som kollar på framridningar till hopptävlingar och hoppträningar blinda till skillnad mot folk som kollar på framridningar och träningar till dressyr?

Eller blandas en mycket låg form ihop med rollkur?

Liknande trådar

C
  • Låst
Dressyr Nu har jag gått bak jag vet inte hur långt och inte hittat någon tråd ang Rollkur. Min tidigare tråd blev ju plötsligt borttagen över en...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur