Nu är det klart!!

Sv: Nu är det klart!!

Jag vill tro att det är som du säger.

men...

i sin helhet så får man inte glömma LDR (Low, deep and round) som är ett relativt nytt begrepp (?) inom FEI. Jag misstänker att det är här problemen ligger. För LDR behöver inte handla om "lite bakom hand" utan snarare en huvud/halsställning där hästen inte gör märkbart motstånd (dvs. gapar eller protesterar) och ryttar inte sitter och blådrar/sågar/rycker...

Personligen tycker jag inte begreppen spelar någon roll så länge man kan dra åt nosgrimmorna till smärtgränsen. Hästen kan ju inte sätta emot.

Jag är lite inne på samma teori som du.

Om Anky visar att hästen inte går under tvång är det inte rollkur, alltså kan hon fortsätta rida på precis samma sätt som tidigare.

För hade det varit rollkur hade det krävts tvång på plats. Rollkur = tvång. Inget tvång = Ingen rollkur.

Fast jag är liksom moa mer inne på att det är huvudets och halsens position som avgör om det är HF/rollkur och inte att det skall krävas tvång på plats då denna position räknas som våld/tvång oavsett

Jo visserligen, men som sagt nånstans sätter dom väl en gräns på själva positionen tycker jag det låter som och då finns det ju en gräns...förhoppnigsvis, oavsett om det är våld eller inte just då osm fått hästen i den positionen.

*håller tummarna*

Men då måste du nog ha måttangivelser...och man måste få ett tydliggörande av att det ÄR så det ska tolkas. Det kanske dom kommer med.:)

lektra:
Jag är inte säker på att de ser så ledsna ut alls än så länge, just med tanke på att de är inte heller utan ekonomiska resurser och påtryckningsmedel, expterter, jurister, folk som tittar på hur man ska komma förbi hur det ska tolkas osv. Det kan du nog vara säker på.:cool:

så länge man kan dra åt nosgrimmorna till smärtgränsen. Hästen kan ju inte sätta emot

Men där är en fråga till: ÄR den nosgrimman ok eller aggressiv om du inte rider RK? Inte ok säger jag- I min värld är den också ett aggressivt tvång. Kanske kan vi få tillbaka den gamla regeln om två fingrar åtminstone:mad:

Ni ser det finns massor av frågor ang aggressiv ridning:idea: Jag tycker också det är bra, inte tal om annat. Bara mer skeptisk och luttrad än er ungdomar:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Men då måste du nog ha måttangivelser...och man måste få ett tydliggörande av att det ÄR så det ska tolkas. Det kanske dom kommer med.:)

Fast kommer det sådan här ridning kan man nog med blotta ögat definera detta som rollkur och tvång

(bilderna från den andra tråden)

*bilder borttagna av moderator*

Ja absolut, men vore kanske bra med kameror uppe då. (vad var det om kameror som man inte skulle ha?)

Den sista vet jag inte riktigt, har sett den filmen där den tömkörs med gramaninspänning väldigt lågt jag tror MIN häst skulle uppfatta det som extremt tvång om jag spände ner så,:crazy: Men hon är lite panisk mot att sitta fast med huvudet öht...

Men ja det där är intressant, för på den hästen går det men på andra vore det definitivt tvång.
(Jag håller med om vad man ser på bilden i formen, men den är som sagt inte i nåt läge där den kan komma upp nåt vidare med huvudet heller, om det är samma häst och tömsättning.)

Jag har inte sett videon , jag tänkte mer på just huvudposition på bilden. Den är ju djup och rund men inte rollkur /hyperflexion som de övriga är.

Den sista vet jag inte riktigt, har sett den filmen där den tömkörs med gramaninspänning väldigt lågt jag tror MIN häst skulle uppfatta det som extremt tvång om jag spände ner så,:crazy: Men hon är lite panisk mot att sitta fast med huvudet öht...

Men ja det där är intressant, för på den hästen går det men på andra vore det definitivt tvång.

Ja undrar hur det blir med det :confused: Räknas det som tvång om man spänner in en stjärnkikare ? För stjärnkikaren måste det ju kännas som tvång även om den formen är rent skadlig, eller kommer dom bara koncentrera sig på huvudets position när dom skall definera tvång :confused: mao kommer djup och rund INTE defineras som tvång oavsett häst ?

Som jag skrev i den andra tråden , diskussionerna är långt ifrån över utan det är nog NU dom börjar :cool:

Ja det var det JAG skrev, ja:angel: Det är nu det blir intressant:cool:

Många följdfrågor att lösa.

Dom behöver inte vara stjärnkikare för att inte vilja bli nerspända som den på den bilden:angel: den där var extremt nerspänd, med ett speciellt syfte (handlade om piaffträning tror jag på en lite "knepig" häst) Det syns om man tittar noga på bilden hur extremt det var.

Men visst det väcker frågor om all inspänning för att inte tala om graman på framridning, för att "visa vägen":angel:

Här är vad jag tycker är djup och rund och en form som jag själv gärna arbetar i under ett pass när jag varierar formen. Men detta är djup och rund för mig :)

*bild borttagen av moderator*

Det ser ju inte direkt ut som hon sliter in den dit, bilden på EG är betydligt värre.

Det tror inte jag heller utan jag tror att hon sakta men säkert har tänjt den dit , men oavsett så skall ju den huvudpositionen nu defineras som tvång/våld.

Vilket är bra egentligen med tanke på hur det kan missförstås i nedstigande led. :crazy:

Ja, det är en trevlig form, som jag faktiskt tycker är mycket trevligare än den nedersta i ditt förra inlägg som också är det, definitionsmässigt. Den här bilden är ju kanske mera som definitionen lång och rund medan den andra är mera djup o rund?

från dom bilderna kan vi väl säga att när nosen nuddar bringan finns det ingen som helst tvekan om att det rör sig om rollkur.....

Ja, det är en trevlig form, som jag faktiskt tycker är mycket trevligare än den nedersta i ditt förra inlägg som också är det, definitionsmässigt. Den här bilden är ju kanske mera som definitionen lång och rund medan den andra är mera djup o rund?

Fio: håller med vad Flashlight skriver ovan. Tillägger själv att de båda formerna fyller olika funktion.

Jag har inte sett videon , jag tänkte mer på just huvudposition på bilden. Den är ju djup och rund men inte rollkur /hyperflexion som de övriga är.

Missade detta, Ja om hästen går där själv genom ridning och inte hade varit inspänd så pass kraftigt som den är så hade den formen varit ok som arbetsform i vissa lägen men kanske ville jag inte ha fullt så låg i så fall kanske. Jag förstod att du menade formen!

Fio: håller med vad Flashlight skriver ovan. Tillägger själv att de båda formerna fyller olika funktion.

Ja lite mer ihopkopplad kan det vara i djup och rund än den trevliga formen (för mig) Och jag tillägger att tömkörningsbilden på Brink med en ryttare på och om man kan hålla dom korta bakom sadeln och rider dom rundare så går det mot hyperflexion hållet och där börjar nog gråzonen tippar jag.

*bild borttagen av moderator*

Den här gillar jag, precis som du är detta vad jag tänker på med djup och rund och en trevlig form att använda när lämpligt.

Intressant tråd och som sagt hoppas att det är själva huvudpositionen dom syftar på, inte enbart "synligt våld på plats."

Känner mig lite hoppfull, men Centaur, förstår dock att du är skeptiskt, det är jag med lite men tänkte jag skulle våga hoppas lite ;)

Liknande trådar

C
  • Låst
Dressyr Nu har jag gått bak jag vet inte hur långt och inte hittat någon tråd ang Rollkur. Min tidigare tråd blev ju plötsligt borttagen över en...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur