Nu är det klart!!

Sv: Nu är det klart!!

Den här gillar jag, precis som du är detta vad jag tänker på med djup och rund och en trevlig form att använda när lämpligt.

Intressant tråd och som sagt hoppas att det är själva huvudpositionen dom syftar på, inte enbart "synligt våld på plats."

Känner mig lite hoppfull, men Centaur, förstår dock att du är skeptiskt, det är jag med lite men tänkte jag skulle våga hoppas lite ;)

Hej!

Jag håller med. Bilden är som man vill att det ska vara.. (ja inte hela tiden förstås).

Jag hoppas också det blir huvudpositionen de tittar på och inte synligt våld, för oftast ser man inte våldet på tävlingarna..

/ Lavinia, som hoppas regeln är som vi vill..

Kl

Kollade på Ankys video angående hennes metod och jag försöker förstå det hela. Hon har väl själv sagt att hyperflexionen endast ska pågå i korta intervaller och stunder? Men på intervjuven (länk) säger hon att hon inte vet hur länge hon brukar hyperflexa sina hästar och att hon inte brukar titta klockan.. 30 sec or 15 min..?

Och här nämner hon ju själv hyperflexion - (rollkur) och ingenting med LDR vilket tydligen är olika saker och hennes egen träningsmetod(?)

Det var väl ändå hon och Sjef som kom på metoden LDR? eller?

Känns som om den "nya regeln" om att aggresiv ridning är oacceptabelt bara är ett slag i luften. GP ryttarna har väl knappast påstått att deras rollkur varit aggresiv utan bara en nyttig träningsmetod.. vilket, trots FEI's nya bestämmelser och möten, nu är fullt tillåtet. Så, vad har hänt? :S

Senast ändrad:

Enligt artikeln så klassas alltid rollkur som aggressiv metod/tvång. Men LDR är godkänt.
Så egentligen, om man inte specificerar regeln närmare ang huvudpositioner så kan ex Anky säga "Nej jag rider inte rollkur längre, jag rider LDR" sålänge hon inte uppvisar tvång eller aggressiv ridning.
Den stora frågan är ju vart och hur man drar gränsen mellan LDR och rollkur. Det är inte solklart idag, om jag utgår från vad som står i artikeln.

Är skillnaden tvång/inte tvång?
Eller ska man på något väldigt komplicerat sätt bestämma om vilka vinklar/positioner som är godkända?

Självklart kommer dom gå igenom hur huvudpositionen skall vara för att definera vad som är vad och inte bara gå efter namnet på formen. Det står i artikeln

jag må vara naiv, men för dom flesta bör det vara tämligen uppenbart vad som är ldr och hf!! :confused:

kolla på fios bilder. det syns väldigt väldigt tydligt vad som varit syftet, att dra in nosen i bringan (rollkur) eller att stretcha hästen i en avspännande, låg och rund form. inte ens anky lär lyckas övertyga någon om att när hennes häst biter sig i bringan så är det ldr hon håller på med.....

Du kanske har missat att PK fick en officiell varning av FEI och ett brev hem hur man bör och inte bör rida fram.

Men då var det ju uppenbart aggressiv ridning. Blå tunga och allt.

Jag har sett Anky rida rollkur utan att det ser det minsta illa ut. Det enda som skiljer är huvudets position.

Nej det står inte i artikeln. Läs igen.

Läs du en gång till...

"Framöver kommer all aggressiv/våldsam ridning att ge bestraffningar för ryttarna. Detta utreds av Frank Kemperman och ska resultera i nya riktlinjer för FEI-stewards. Som ett led i de nya direktiven kan framridningen på vissa tävlingar komma att bli tv-övervakad.

Under mötet mottog FEIs ordförande prinsessan Haya en namninsamling på 41 000 namn mot rollkur från Dr. Gerd Heuschmann.
Dansk Rideförbunds ordförande Ulf Helgstrand deltog i mötet och meddelade:
- Jag är en mycket nöjd man i dag, Vi har haft ett sansat och konstruktivt möte och nu kan vi äntligen definiera för ryttarna vad som gäller. Jag har läst allt som publicerats i ämnet rollkur och hyperflexion som förberedelse för detta möte och ett möte vi haft i Danmark tidigare. Det har varit en öppen debatt men en konstruktiv anda."

Självklart kommer det defineras exakt vad som kommer gälla

Men då var det ju uppenbart aggressiv ridning. Blå tunga och allt.

Jag har sett Anky rida rollkur utan att det ser det minsta illa ut. Det enda som skiljer är huvudets position.

Tungan var inte blå... det fanns inga bevis på det. Och inte tror du väl FEI talar om för PK i ett brev att han inte får rida med tungan ute något mer (precis som om han gör det frivilligt) Ja det var formen rollkur han åkte dit för och ja det tolkas nu som aggressiv ridning, Anky eller ej!

Jag har sett Anky rida aggressiv rollkur i 45 minuter men nu slipper vi se det mer som tur är.

jag må vara naiv, men för dom flesta bör det vara tämligen uppenbart vad som är ldr och hf!! :confused:

kolla på fios bilder. det syns väldigt väldigt tydligt vad som varit syftet, att dra in nosen i bringan (rollkur) eller att stretcha hästen i en avspännande, låg och rund form. inte ens anky lär lyckas övertyga någon om att när hennes häst biter sig i bringan så är det ldr hon håller på med.....

Tydligen är det inte alls uppenbart för alla så det är ju tur att det kommer defineras nu vad som gäller.

Ja jag har läst artikeln men jag tycket att du tolkar in mer än vad som står. Förhoppningsvis kommer det komma klara riktlinjer men hur dessa kommer se ut vet vi inte. Jag tycker inte man kan säga att det är självklart.

Ja, precis som jag skrev så var det synlig aggressiv ridning som PK visade. Det jag skrev sen var att Anky KAN rida rollkur utan att det till synes är aggressivt eller enligt tvång.

*bilder borttagna av moderator*

det är väl lika bra att denna huvuställning blir förbjuden, men då ska det inte ridas med graman på framhoppningra.
Där kan vi prata om permanent tvång i en hel del fall. hästen blir aldrig bekväm där o allsköns skarpa kombinationsbett är tillåtna.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med om gramaner på framridning (skrivit det förr) Och även som "träningshjälp". Det är också tvång i högsta grad och leder inte till någon kvalitet öht.

Jga tycker att graman kan vara tillåten som livräddare vid igångsättning av hästar som kan bli rent farliga annars, o liknande, men i övrigt som "träningsredskap" förbjudas. :mad: Det vore på tiden det också,

Ja jag har läst artikeln men jag tycket att du tolkar in mer än vad som står. Förhoppningsvis kommer det komma klara riktlinjer men hur dessa kommer se ut vet vi inte. Jag tycker inte man kan säga att det är självklart.

Nej jag är ense med dej, och jag undrar väldigt vad reaktionerna har varit bland de som öppet utävar rollkur med Sjef i spetsen:confused: Jag kan inte en sekund föreställa mej att de kovänder och släpper den här metoden, utan kommer att krångla allt man bara kan för att komma runt, tänja på gränser osv, och det kommer verkligen att prövas vad det här står för det är jag övertygad om, sen kan man tycka att jag är onödigt negativ, men jag tror att det är helt realistiskt att sista ordet verkligen inte är sagt.

MEN jag tycker det är väldigt bra med en början och det blir otillåtet att rida som man gjort hela framridningar i den formen, att man dessutom öht tittar över träningsmetoder inom alla discipliner och rensar.:bow: :bow: Som sagt, bara dom inte glömmer gramanerna som hör väl hemma under detta med våld/tvång.

Nej jag är ense med dej, och jag undrar väldigt vad reaktionerna har varit bland de som öppet utävar rollkur med Sjef i spetsen:confused: Jag kan inte en sekund föreställa mej att de kovänder och släpper den här metoden, utan kommer att krångla allt man bara kan för att komma runt, tänja på gränser osv, och det kommer verkligen att prövas vad det här står för det är jag övertygad om, sen kan man tycka att jag är onödigt negativ, men jag tror att det är helt realistiskt att sista ordet verkligen inte är sagt.

Klart dom kommer fortsätta träna rollkur hemma i ridhuset likaväl som det fortfarande barreras bakom lyckta dörrar. Så jag tror inte Sjef svettas direkt...

Sen att man VILL hålla på med en träningsmetod som anses vara tvång/våld och som inte tål att ses för öppna dörrar är ju en helt annan sak

Likaväl dom som har bjällor och snören på benen , det sker ju inte öppet direkt :devil:

Men jag förutsätter (så där är det kanske jag som är naiv då:confused:) att ett förbud följs upp genom att alla ryttare går med på stickprovskontroller typ "hembesök". Det är kanske inte praktiskt möjligt att genomföra så många men möjligheten/risken ska finnas att det kommer kontrollanter när som helst.

För det är väl ändå på hemmaplan som det mesta som inte går att visa offentligt förekommer, som sagt....

Hembesök :confused: Nä det tror jag verkligen inte... Skall FEI åka hem till varenda ryttare runt om i hela världen för att kontrollera hur dom rider :p

Eller blir det bara till Anky och gänget :confused: Ja då går nog Sjef till rättegång för diskriminering :idea:

Fast grejen är ju den att det som definerar att det ens är rollkur/hyperflexion är ju just huvud/halspositionen, inte om det är våld eller inte involverat då eller innan.

Så därför MÅSTE dom ju specifiera i skift (och bild?) exakt vart gränsen går, eftersom det är just exakt DET som gör att dom kommer kunna säga om nåt är ok eller inte i framtiden och ta aktion emot det.

Om dom inte specifierar det så kommer dom heller inte kunna säga nej till någon som håller på med det, och dom måste väl ädnå tänkt igenom detta lite hoppas jag...annars hade dom ju inte ens kunnat gå ut med testen dom gjorde.

Liknande trådar

C
  • Låst
Dressyr Nu har jag gått bak jag vet inte hur långt och inte hittat någon tråd ang Rollkur. Min tidigare tråd blev ju plötsligt borttagen över en...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka