nu är det dags

M

Midi

att hålla reda på barnen och tonåringarna. Det är inte roligt att få smällare kastade på sig, det är inte roligt att raketer riktas mot hus/lägenheter och framförallt är det nog inte roligt att få samtal hem att ungen ligger på sjukan...

Alla föräldrar säger "men sånt gör inte mitt barn" men bevisligen är det barn och ungdomar som gör sånt. Vad gör ni för att förhindra det?

Raketer och smällare är inte leksaker, fråga min vän som fick en del av hjärnan bortsprängd för några år sedan pga en raket, han kan varken äta, gå eller prata mer...

Sv: nu är det dags

Ja, här där jag bor så hjälper det inte att säga till, för då får man skäll av barnens föräldrar. Många gånger står föräldrarna med barnen och skjuter hej vilt här inne på gården.

Det är faktiskt förbjudet enligt lagen att skjuta raketer inom tätbebyggt område, så man kan med gott samvete slå en signal till polisen om detta sker.

Själv blev jag så skrämd av mina föräldrar angående smällare och raketer och dess farlighet när jag var liten så jag tycker fortfarande att det är obehagligt att vara i närheten när dessa ska avfyras. Att det dessutom alldeles för ofta är berusade karlar, totalt utan omdöme, som skjuter raketer gör att jag tycker det är ännu mer obehagligt.
Jag ska försöka få mina barn att förstå att raketer och fyrverkerier gör sig bäst när proffsen hanterar dem och att de är jättefarliga. Jag tycker det är urhäftigt med stora arrangerade fyrverkerier, men bara löjligt med de raketer som de flesta privatpersoner använder sig av...

jag är också rädd för raketer...Förutom händelsen med min vän så råkade min morfar skjuta in en raket genom mitt sovrumsfönster när jag var liten (jag var utomhus med morfar :D) och sen dess är jag nervös när jag hör raketer på nära håll.

Härom natten sköts det smällare här, men då kom polisen förbi och det blev lugnt och tyst igen :banana:

Usch det är så obehagligt!

En dag när jag kom körandes med bilen så var det några snorungar på vägen och dom glodde åt mitt håll. Precis när jag körde förbi dom slängde dom fram smällare och sånt mot bilen och skrattade som bara den. Då satt jag ju ändå i bilen men jag tycker det är så hemskt att barn/ungdomar beter sig så!

Bekanta till mig arrenderade ladugården hos sin granne (det gör de nog fortfarande, förresten) för ett antal år sedan. Grannen ifråga var ute och fyrade av ett gäng med raketer på tomten, varav en raket brände rakt igenom plåttaket och landade i höet på höskullen...
Mina bekanta såg vad som hände och rusade dit...
Det slutade med ett stort antal innebrända grisar och kalvar, en totalt nerbrunnen ladugård och en himla massa omödigt arbete.

Jag är SÅ glad att byn jag bor i numera är helt utan raketskjutande grannar. En fyrverkeriälskande familj hyrde granngården ett år och det höll på att sluta med en fårflock (min) på rymmen i panik....

Däremot var jag och barnen inne i Kalmar tidigare och såg på det stora arrangerade fyrverkeriet som avfyrades nere vid slottet. Första gången barnen såg fyrverkeri och de tyckte också att det var jättehäftigt!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 701
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar