Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag hade också det valet en gång. Jag och en bunt tjejer var och provjobbade på ett känt ställe. Fick samtal att jag fått jobbet. Jag velade och velade men tillsist tackade jag nej ändå. Hade visserligen fått massor av träningshjälp men man fick jobba hårt för det också. Jobb 7 dagar/vecka och ngn enstaka dag ledig ibland. Man jobbade från tidig morgon till sen kväll. Visserligen med några håltimmar på dagen men man var alltid bunden så att säga. För mig var det inte värt det riktigt, att lämna allt, vänner och familj och binda upp sig så mycket. Ta reda på vad som gäller innan du fattar ett beslut.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

happy din arme krake!:eek: Kanske några voltaren är på sin plats och sen investera i ett par handskar som du ALLTID har på dig vid stalljobb!:mad: Jag har 2 krokiga fingrar efter att ha fastnat i en tygel, hade jag inte haft handskar så hade jag ju blivit totalt skinnflådd dessutom.

miiiia: Ta nu chansen medan du kan! Även om du får slita hund, so what? Man är bara ung en gång och medan du sliter så får du chansen att bli bättre själv på ett sätt som du kan drömma om att åstadkomma hemma på samma tid.:banana:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Så spännande.:D Kan ju bli vilken dag som helst nu.

KL
Red lektion igår och det var katastrof. Hon var så stel i ena sidan och ville inte böja och forma överhuvudtaget åt vänster. Trots alla möjliga försök på volten och utmed spåret så bara inte ville hon.:confused: Inte så hon blir istadig utan mer att hon blir olycklig.
Vi funderade både jag och tränaren på vad som kan vara fel. Har ju kollat tänder och hade kiropraktorn förra veckan.:cry: Nåt stämmer inte alls just nu.
Ringde kiropraktorn igen som får komma på nytt nästa vecka. Då ville hon se henne under ryttare.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tränaren kunde inte se att hon var oren, men kan åka till hovslagaren och be att han böjer henne. Han kan böja hästar så kan jag utesluta det om han inte hittar något.
Nåt knas är det med henne.:crazy:
Har ju busat runt rätt mycket i hagen med den nye så man vet inte vad som kan ha hänt.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Men borde du inte lägga kiropraktor pengen på att ta henne till veterinär istället? Låter ju inte som någon låsning utan mer som inflammation nånstans?

Tessan: ja jag väntar med spänning på att bli buke-mormor!!!:D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag tror nog också att du ska kolla hos en veterinären först o främst. Såvida du inte misstänker hovböld eller dylikt. Fast då lär ju hästen iof vara halt. Det kan ju vara så mkt som kan spela in. Knäinflammation tex. Syns ju inte alltid som en hälta. Om det är tex en inflammation, så kan det ju bli lite värre om en kiropraktor är där och "fixar" runt området.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

*kl*

Jag försökte ta mig an att läsa igenom tråden, men när jag kom till femtonde sidan så gav jag till slut upp. :o
Jag får försöka haka på från nu istället. :D

Har ett sexårigt PRE sto som ligger en hel del efter i utbildningen.
Fick hit henne till mig i höstas. Hon har innan det stått i Spanien tills hon var 3år och där knappt varit hanterad. Sen har hon stått i Sverige men då tänkt som avelssto så hon har bara blivit grundhanterad.
Jag började med hennes inridning i oktober och både med tanke på hennes stora ovana och vintern som blev så tog det sin lilla tid. Först nu tycker jag att det börjar bli ordning med damen.
Hon är extrem känsligt samtidigt som hon är riktigt tuff och säger ifrån på skarpen (jag har haft stora problem med att hon stått på bakbenen så fort något inte passar henne).

Så jag räknar henne ungefär som en 4-åring som kanske varit lite knivig att komma till rätta med.

Lite bilder:

Så här såg hon ut när hon kom...visserligen fått föl i april, men kanske fått lite väl bra bete. :p
blogg



För några veckor sedan:
dizzy.jpg


Ett litet språng i löshoppning:
dizzyhopp1.jpg


Och en film från senaste löshoppningen:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6cJkUhzYj_E

Jag har tyvärr inga bilder från ridningen ännu, men det lär komma under våren.


Så här såg hon ut för kanske 2½ år sen när jag jobbade hos hennes ägare och visade henne uppe på Strömsholm:
tks_0027.jpg



Jag har så där lagom ambitioner med henne: hon ska upp i msv i både hoppning och dressyr och sen får jag se vad hon känns mogen för mer.
Jag har inga som helst ambitioner att ligga ute och tävla varenda helg och försöka nå toppen på något sätt. Hade dock gärna fortsatt utveckla henne inom den klassiska dressyren och fått leka lite med sådant som inte räknas in i tävlingsdressyren (t.ex. levader)...på väldigt lång sikt då givetvis.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag börjar att kolla genom att böja henne om hon är halt. Visar hon hälta ska hon givetvis till veterinären.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jättefin häst! Tycker dom verkar så häftiga PRE:na:)! Varmt välkommen, blir roligt att följa din, vi har en till här i tråden och "jordgubben från skåne" har en som är 50%..
Men, öhmm, sisådär lite lagom låga ambitioner att tävla msv i både hopp och dressyr? Tja, vad har jag då;), ha, ha..Kan säga att vi har nog lite olika ambitionsnivå här i tråden..ha, ha
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Så spännande Tess! Hoppas du mår bra!
Jag kännde mig själv himla pigg och stark trots att jag vägde tre-siffrigt med min första:crazy:..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hehe, jag syftade på att de inte var så låga. Bättre att satsa högt och se var man landar?
Dressyren är jag inte orolig över även om det så klart tar sin lilla tid. Men hoppningen får jag se om jag bangar ur innan vi når 130cm...eller hon gör kanske också för den delen. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vad kul med någon ny i tråden!!
Din häst ser trevlig ut. Roligt att du har en målsättning med tävling i både dressyr och hopp, varför begränsa sig;)...
Välkommen!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ha, ha..Det är såklart helrätt att sikta uppåt:D!!!

Hur vanligt är det att man hoppar med dom och att dom sas syns/hävdar sig i högre sammanhang?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Det är rätt så sällsynt att man tävlar i hoppning med dom även om det förekommer.
John Withaker hade en PRE han tävlade med ett tag har jag för mig. Var många år sen.
Tycker den "nya" modellen PRE ofta hoppar rätt så bra. Har sett flera som tränar hoppning hemma med dom (för omväxlings skull) som hoppar kanon.
Jag har en gammelman också som är den gamla modellen och han är så dålig på att hoppa att jag inte ens försöker.

Jag misstänker att man kan räkna de PRE som tävlar i högre klass i hoppningen på en hand (men jag är inte säker).
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL
Nu har jag varit och kollat hästen. Hon markerade högt i båda fram. Visade sig när han böjde knäna att hon var öm. Kan sitta där eller högre upp.
Kontaktar veterinären genast på måndag och hoppas på en snabb tid.
Skönt att vi hittade något.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja då får vi hoppas att det är något snabbt övergående...
Du har ju faktiskt känt att något inte riktigt stämt i ridningen.
Håller tummarna...

Kl
Nu står min häst knoppad och fin i stallet (ja det är lite tramsigt för en liten klubbtävling, men det var så längesen nu och han blev såå fin:love:)
och jag är så sugen, ser verkligen fram emot imorgon!
Rider en LC:1 på klubben, känns lagom nu :).
Börjar tom att vänja mig vid att hålla tygeln på det här annorlunda sättet. Skulle nog vilja påstå att min annars lite för starka vänsterhand blir lite känsligare på det här sättet.:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Maui: Det där är så typiskt dubbelsidig knäledsinflammation, man känner inte att dom är halta utan det kommer någon annanstans typ som nu när hon inte ville böja igenom i vänster sida. Dubbelsidig kotledsinflammation brukar visa sig som att hästarna stannar först på b-hindret i kombinationer o om man inte fattar utan tränar vidare så brukar de stanna på a-hindret.
Skönt iaf att du misstänkte nåt så det blir behandlat fort o hon blir frisk snabbt!:banana:

happy: Det är INTE barnsligt att glädja sig åt att din fina häst är så frisk att ni kan starta en tävling oavsett grad! Jag håller tummar o tår att det går jättebra för er!

Tessa: 1 april idag...min födelsedag är den 12....:D din bäbis kommer den 14!:angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp