Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tack så mycket för goda råd:bow:.
Du har helt rätt i att vi välter i galoppen, ska absolut tänka på att inte ställa utåt i fattningen också.:)
Blir glad över dina råd, du har helt rätt!!
Har heller inte tänkt på inridningen men visst ligger det mycket i det med första intrycket.
Det finns absolut lite att arbeta med...;)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Åh, vad kul med film! tycker han ser så avspännd ut och du sitter så fint! Riktigt snyggo ekipage:love:!!!
Isaberg är lokal..lc2, lb1 och sen la1..Är "min" tränare som dömer men gul och mig har hon inte tränat så..OM jag bryr mig om det..

Ridit i tantgrupp idag med fjorden och jobbat sitsträning så imorgon går jag som Zeb Machan:D..( fyy, vad pinsamt korta lårmuskler jag måste ha, he, he..)
Ska köra terminen ut men sen när Loppis kommer hem så blir det nog min ordinarie tränare..

Novali: Vill oxå träna terräng:mad:..fy vad avis jag blir. Känns inte som nå´t jag och mr yellow ska ge oss på:D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL
Va roligt att det går så fint för er!! :bump:

Vi var och provade ut ny dressyrsadel igår! Den gamla passade fortfarande men jag känner mig inte hemma i den! Fick ju en ny på garantin så då valde jag att ta det tillgodo istället och fick med mig en Lippo istället, samt har mer pengar tillgodo så nu blir det nya stövlar också:bump:

Red ordentligt i den nya igår (ska rida för min tränare ikväll!) och det var en helt annan känsla, en ny häst, hoppas nu bara inte att han hade en superdag...:p Nej det kändes helt annorlunda!!! Jag kom åt honom och det blev verkligen helt annorlunda! Han tyckte dock att det var jobbigt och blev lite trött och seg, men det kändes helt underbart att kunna driva och även nudda med spöt utan att han blev helt tossig och spänd!! Spänd blev han dock efter galoppen men fick tillbaka den fina traven efter lite volter, åh nu är motivationen tillbaka, ska dessutom ringa på jobbet idag och se om jag får komma upp och provjobba, pratade med en fin vän idag och hon sa till mig att åk upp och kolla, känns det rätt så åk!!

Helt offtopic, nästan. men ang jobbet så sa min pojkvän att han inte stöttar mig i detta, älskar han mig då?? Om han älskar mig så borde han väl stötta mig i vad jag än väljer att göra?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

*kl*

Idag åkte jag och Dizzy iväg och red hos en kompis. Där jag skulle åka med över löshoppningshinder, vilket jag också gjorde, men jag tänkte visa denna väldigt korta snutten film först:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=9XOsyhSsGIg

Vår första galopp i en paddock. Här hemma så har jag inte kunna använda paddocken först p.g.a vintern och sen p.g.a att den blev helt dränkt (och är fortfarande väldigt blöt). Och innan dess så var jag mest bara uppe och vande henne vid att ha ryttare alls.
Så det är inget spektakulärt alls, bara väldigt roligt för min del att det fungerade så bra.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Här kommer filmen från själva hoppningen också. Vi hade först lagt avståndet efter hur hon brukar ha det, men hon tog det betydligt lugnare med ryttare så efter en justering blev det bättre.
Sitter och funderar på om jag ska behöva byta hoppsadel. Tycker den chippar en aningens? Vad är det som inte passar med sadeln när den gör det?
Tycker den har legat bra annars på henne.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DzrgvySq-9E
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Du har en jättefin liten häst!:love:

Men det första avståndet är ju på tok för långt, det andra är ju mer som det ska vara så inte längre än så iaf. Försök få henne att komma lite lugnare så hon inte lär sig att hoppa på speed. Då kommer sprången bli rundare och hon använder då ryggen bättre.

Jag tycker nog inte att man ska använda samma sätt att hoppa en häst uppsuttet som när man löshoppar för det blir gärna så att hästen lärt sig springa på i ett visst tempo o det funkar inte lika bra med ryttare. Hon ser ju så stadig ut så prova istället att travhoppa små serier, typ 5 1/2 så hon lär sig komma lugnt in men galoppera ut.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hon är löshoppad fyra gånger än så länge och jag ville bara att hon skulle få känna på att ha ryttare på ryggen när hon hoppar så det är inget som ska göras mer än denna gången. Hon ska arbetas massor över bommar, cavaletti och små hinder innan hon ska hoppa ordentligt igen. Och få mer ordning på den vanliga ridningen. Hon är bara riden några månader so far.
Första avståndet är det hon är bekväm på när hon löshoppas vanligt (hon har ju inte så stor rutin ännu).

Det som var trevligt att känna är att hon är väldigt trygg i sig själv när det gäller hinder. Första gången hon löshoppades (drygt en månad sedan) vågade hon knappt ta sig över bommar.

Och visst syns inte hennes 167cm över jorden? ;)
Jag är själv lika lång och jag tycker jag ser betydligt större ut...eller hon mindre kanske. Långa ben och liten kropp på den damen.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Oj, är hon 167 cm? jag upplever henne mindre faktiskt...
Tycker att det ser ut som hon hoppar bra, verkar vara cool och har en bra inställning.
Precis som Nova skriver kan du nog ta hoppningen ett steg till och börja påverka henne lite mer.
Fin häst...:love:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja hon ser verkligen mindre ut under ryttare men står jag bredvid henne är vi lika "höga". Kan så klart ha mätt fel på någon cm, men ungefär däromkring.
Känns jätte bra att hon gick så bra som hon gjorde så vi kan gå vidare med hoppningen.
Det läget på galoppen (så mycket framåt) är det enda hon har för tillfället. :p
Har blivit för mycket ut i skogen (p.g.a ingen paddock) och mest bus i galoppen. Hade stora problem att få galopp alls av henne då hon bara tjurade ihop helt när det ens blev tal om det.
Nu är skritten och traven hyffsat ridbar så det är väl dags för galoppen att börja arbetas med.
Hon är som en liten gummiboll när man kommer åt henne så hon ska bli riktigt kul att arbeta med.

Jag hoppas att det kommer flera steg inom både dressyren och hoppningen med henne nu för det var bara några veckor sen det riktigt lossnade med ridningen.

Här står jag visserligen lite framför henne och högsta punkten av manken är dold bakom mig, men det syns ändå att hon är högre än man tror (bilden är tagen för 2½ år sen så hon har växt någon cm sedan dess):
dizzyjag.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

kl
Nu har jag fått blodad tand...:)
Har anmält mig till en clearrounddressyr på klubben nu på måndag.
Rider LC:1 igen och ska försöka förbättra vissa saker som inte var helt bra sist.
Ååå vad kul!!!!:bump:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vet inte om jag lyckades få med det, men den hoppfilmen är första gången hon någonsin tar sig an ett hinder under ryttare.
Med tanke på att jag aldrig galopperat i en paddock tidigare med henne så är det kanske inte så konstigt. :D
Filmen på första galopperna är från samma dag (idag).
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Du skulle inte ha något att skämmas över i en LB!:bump: Det är bara att växla upp ett snäpp o ni är där redan.

Tack!:love: jag glömmer aldrig hur du direkt såg hur tunn han var på fotot jag tog...det var en så förvirrad höst då med så många bud hit o dit med hans skada o huruvida han var igångsatt eller ej så när du påpekade på fotot så kände jag bara, jaaa om en främmande person ser det så himla lätt DÅ är jag inte helt knäpp iaf!:mad:

Men nu är han helt underbar! Å jag ser verkligen fram mot säsongen!

På tal om det, någon som vill haka på o träna terräng i tranemo den 22 april? Kanske vi kan ha en träning då om tillräckligt många vill vara med.

Nej då ska jag tävla dressyr på gammelmannen ;)

Jag ska iväg på terrängträning på annandag påsk med min 06 :banana: sen helgen efter det ska vi starta en debutant i styringe.. ska bara få till lite dressyrridning innan, det har bara blivit hoppning på den store ljusa för att det är sååå roligt att hoppa på honom :love: Det kommer bli typ en dags dressyrridning dagen innan styringe har jag en känsla av.. :angel: Men who cares det kommer förhoppningsvis fler tävlingar...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Äsch dressyrtävling vad är det mot en terrängträning???:D Skit i dressyren o häng på nu istället!:bump:

Förresten är Ljusgrå den näst snyggaste skimmeln ever!:love: Han är verkligen superläcker o hoppar som en gud! Förstår att du gillar att hoppa på honom o jag ser verkligen fram mot denna säsongen, ska bli kul att se vad dina Grållar kan åstadkomma.

happy: Go Girl! Nu rider du på som hejsan framåt så kommer det gå galant!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Känns som om alla går framåt nu ju!!!

Här känns det underbart roligt just nu, tränaren gjorde tummen upp för sadeln och igår var han visserligen pigg men kom till arbete så fort jag vågar påverka även om han blir lite spänd, vilet jag har svårt med... Igår var han fin, fick till en riktigt fin trav och stundtals var även galoppen fin! :bump: :bump:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vi åker troligen och testar terräng med 08an i Säve. Är ju så mkt närmre. Tyvärr också så mkt sämre hinder än i Tranemo men det borde duga för ett första försök.:D
Rivica ska till veterinären idag så får vi se vad som händer med henne. Hon borde också få prova terräng när hon är ok igen. :)
Ha nu en skön påsk allihop.

Nova; hur går dina planer med betäckning?
Är det den gamle du kommer att rida fälttävlan med i år?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nu är Rivica behandlad. Problemet satt "bara" i höger framknä. Ska äta medicin i tio dagar och skrittas i tre veckor innan vi ska på återbesök.
Veterinären såg inget som skulle hindra henne från att bli helt bra igen. ;) Röntagade även knät.
Känns bra att få en förklaring till varför ridningen har varit motig sista tiden.

Jag fick rena motionspasset i löpargången. Fick springa fram och tillbaka flera gånger. Min dåliga kondition kom fram.:mad: Kanske att jag ska leda henne i skogen och träna upp mig själv.:angel:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja det är den gamle som ska gå FT, kändes så himla bra på träningen att jag verkligen ser fram mot säsongen.
Britta ska betäckas, just nu är hingsten för dagen Cosmeo men jag ändrar mig dagligen!:D

Skönt att det inte var värre med Rivica, ja det är väl ett ypperligt sätt att bygga kondis genom att kubba i skogen med henne?;)

Synd att ni inte hänger på i Tranemo, hade varit kul att träffas allihop!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Skönt att det inte verkade så allvarligt då :)!
Kan ju säkert bara varit nån liten sträckning eller så!

Inge kul annars när dom är skadade..Min var ju rent blockhalt och galpperade på tre ben:cry:..
Tror det var nyttigt att hon är iväg för jag hade nog nojjat och kännt efter, det är ju så himla mycket kunnigt folk kring henne och det har inte såklart märkts något så det känns riktigt bra:).
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag vågar helt enkelt inte träna terräng på det sättet ni gör längre...:(
Möjligtvis att jag kan våga mig på någon unghästträning men det är det väl inte tal om den 22:a?:)
Vill vara lite försiktig med tanke på hans "problem", men tänkte faktiskt försöka komma igång med vanlig hoppning. Börja lite försiktigt och känna mig för helt enkelt.

Maui: Ååå så skönt att det inte var värre. 3 veckor kan man ju faktiskt se slutet på.

Polly: Blir det ponnytävling i U-hamn imorgon??
Vi är iaf där...
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp