Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Kanske får vi också vara med här? :)
Har min lilla rödtott Tosca- 06 e: Topaasch- Prestige. 6år nu men pga av att hon varit skadad sen juli -11 har vi tyvärr tappat allt vi lärt oss men nu är vi äntligen på gång igen mot dressyrbanorna och det skulle vara roligt att se om det är några fler som har Topaaschare, blev ju inte så många av de tyvärr.


camilla-tosca_147827632.jpg

sdc12819_0002_140230619.jpg

tosca_126513111.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Välkommen hit. Så fin hon ser ut. Himla otur att hon har varit skadad. Hoppas allt är ok så ni kommer igång igen.

Vår '07 är efter Tornesch - Robin Z. Kan ju bara hoppas att det är en bra kombination. Hennes syster är också i Kba. Hon är efter Last Liberty och 6 år. Hon hoppar som en "gudinna". :) felfria rundor i 120 nu.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL
Jag ska ju ner till veterinären imon, men vad ska jag klä på hästen som får stå bak i det kalla släpet? Äger inga transportskydd, men han går med brodd så boots har han redan, är det ide att linda frambenen? Han är lite kräsen med saker på bakbenen, han går som vissa gör med transport skydd när han bara har låga strykkappor...:S han brukar tycka det e ok om han får gå lite, så jag kanske ska linda bak också, nu när han går med brodd å allt...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Är ju lite svårt att råda dig. Står han still i transporten? Vi har inga skydd på våra om de inte ska åka långt. Gillar han inte skydd är det kanske bättre utan.

Kl
Red ut en sväng på irländaren. Så kallt det var-16. Fötterna blev kalla fort. Hade ändå massa strumpor o grova stövlar + termobyxor.
Är riktigt glad att jag ställt av Rivica. Blir inget vettigt gjort i kylan o nu kan hon gå i sommarhagen o ha det bra.:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Klart du är välkommen i tråden!!
Jättekul med nya...
Hon ser jättetrevlig ut din häst. Ser inte så stor ut, hur hög är hon?


Kl
Igår fick min häst vila så idag tänkte jag ta en tur. Hade iof 22 grader kallt här på morgonen men det blir nog bättre i em.:)

Miiiiiia: ska du åka långt? Om han brukar stå stilla i transporten så hade jag nog bara tagit boots runtom och de vanliga ridskydden.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Välkommen :)


KL


Ang transportskydd så är jag sådan som vill köra med "riktiga" skydd, men visar hästen tydligt att den trivs med något annat så anpassar jag mig. Disa gillar inte sina höga skydd, så hon åker med kraftiga terrängboots från Hööks och "snabbandage" eller vanliga benskydd eller ridbandage - beroende anledningen till resan.


Har kommit igång ordentligt efter vintervilan nu. Tävlingspiloten rider 1 dag/vecka och jag övriga dagar (3-4 pass brukar det bli). Vi försöker hoppa en av gångerna och rida ut 1 gång och så trimma dressyr resterande. Känns som om mixen är rätt bra. Står ju dessutom uppstallad så att det är lätt att skritta fram/av utomhus efter ett pass i ridhus vilket bara det gör massor för variationen och motivationen.

Tränade för första gången i år här om dagen. Första träningen på kandar dessutom, skönt att få tränarens ögon på sig när man rider med det, tycker jag.

32868798.jpg


32868800.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

+er andra. Lindade runt om eftersom han går med brodd, och det gick bra! I vanliga fall åker jag utan, men med brodd vill jag vara lite extra försiktig! Boots bak funkar inte alls av någon anledning, han försöker bara sparka av sig dom... :S Men han var snäll och veterinären tog ett prov som ska skickas in, får se i veckan vad dom säger, men hon tyckte renskinn lät som en bra ide, tvätta med klorhexidin och låta det lufta så mycket som möjligt! men annars är det bara att köra på!! :bump: så idag när det var som kallast (-22 när jag åkte till stallet) men solen sken och det var helt vindstilla så fick han gå naken några timmar! Han såg lycklig ut utan täcke!! Dom andra i stallet tyckte jag var galen, dom pälsade på som aldrig förr, medans min var naken och sen bara fick på sig 100g, utan hals..haha

Här kommer en liten bild på lilla grabben som blir 6 år om bara några veckor!
IMG_5664.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Håller med om detta, underbart just och fint och blommor också!! Så vill jag också ha det!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Men vilken underbar färg han fick där du klippt. Väldigt apelkastad, himla snyggt!!

+ 1 pa den! Min lilla ponny ar klippt exakt likadant (han ar helt avblekt skimmel) och det ser inte alls sadar fint ut...

Jag har inte ens klippt Joey i ar sa han ar ratt lurvig nu :o. Vi fick massor av sno i natt - eller ja, massor for oss iaf, ca 5 cm - sa nu vete 17 om jag kan aka till stallet idag. Sommardack och 25 min lang bilfard pa smala kurviga osaltade vagar....ingen hit :crazy:

Vi ska flytta till nytt stall den 18:e. Det funkar inte langre pa nuvarande stallet, det anstalls bara folk som inte kan ett dyft om hastar och de har latit Joey gora som han vill sa nu ar han helt odraglig att leda till och fran hagen. Nya stallet ar aningens dyrare men det liggare narmare och har RIDHUS :love:. Ponnyn ska ga pa losdrift hos min kompis som bor runt hornet fran nya stallet, vilket kommer att bli bade billigare och battre, hoppas jag!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Välkommen :)
Har kommit igång ordentligt efter vintervilan nu. Tävlingspiloten rider 1 dag/vecka och jag övriga dagar (3-4 pass brukar det bli). Vi försöker hoppa en av gångerna och rida ut 1 gång och så trimma dressyr resterande. Känns som om mixen är rätt bra. Står ju dessutom uppstallad så att det är lätt att skritta fram/av utomhus efter ett pass i ridhus vilket bara det gör massor för variationen och motivationen.

Tränade för första gången i år här om dagen. Första träningen på kandar dessutom, skönt att få tränarens ögon på sig när man rider med det, tycker jag.

32868798.jpg


32868800.jpg

Tack snälla! :D Väldigt trevlig totto du har själv!

Åh va härligt att ha kommit så långt med sin 6 åring! Har lite ångest över att vi inte kommit så långt som vi bör i utbildningen pga skadan och att hon är svår med nerver utan på kroppen och väldigt het. Men nu ska vi äntligen komma igång igen och skrittperioden är över och vi kan lägga till lite mer ridning :D Längtar massor att sitta ner i den underbara traven igen :love:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Klart du är välkommen i tråden!!
Jättekul med nya...
Hon ser jättetrevlig ut din häst. Ser inte så stor ut, hur hög är hon?

Tack snälla :D Alltid roligt att känna sig välkommen! :D

Hon är faktiskt 167cm men upplevs inte så stor för hon är väldigt flickig och ädel. När jag köpte henne var hon bara 163 men har nu under skadan växt massor! Hennes mor var också sen i växten. Alldeles lagom till mig.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Välkommen hit. Så fin hon ser ut. Himla otur att hon har varit skadad. Hoppas allt är ok så ni kommer igång igen.

Vår '07 är efter Tornesch - Robin Z. Kan ju bara hoppas att det är en bra kombination. Hennes syster är också i Kba. Hon är efter Last Liberty och 6 år. Hon hoppar som en "gudinna". :) felfria rundor i 120 nu.


Tack snälla :D Roligt att komma i kontakt med andra med 06:or. Inser ju dock att vi ligger lååångt efter utbildningsmässigt men egentligen struntar jag i det och vill bara att hon ska bli tryggare i sig själv och hålla sig frisk :)

Håller tummarna för din lilla!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Om ni är sugna på att se henne i aktion: http://www.youtube.com/watch?v=ey_iw_nJ6PE
(hur får man in filmer?)

Hon var superhet och spänd det passet och i nytt ridhus och allt. Hade precis innan fått en ångsetattack vid spegelväggen och studsat iväg i hejdundrande bockserier, tack vare utomjordisk tur satt jag kvar. Därav vissa av hans kommentarer.

Tar gärna emot tips men jag vet att jag verkligen bara är en ordinär ryttare så ni behöver inte bli elaka.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Om ni är sugna på att se henne i aktion: http://www.youtube.com/watch?v=ey_iw_nJ6PE
(hur får man in filmer?)

Hon var superhet och spänd det passet och i nytt ridhus och allt. Hade precis innan fått en ångsetattack vid spegelväggen och studsat iväg i hejdundrande bockserier, tack vare utomjordisk tur satt jag kvar. Därav vissa av hans kommentarer.

Tar gärna emot tips men jag vet att jag verkligen bara är en ordinär ryttare så ni behöver inte bli elaka.

Kom på att man kanske inte får lägga in filmer så som länkar?? :confused:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Min 06:a har haft en lite oturskantad vinter. Det började med tappsko två dagar i rad och en svullen sena/kota som följd. Veterinär bokades men väl där så fanns det inte tillstymmelse till svullnad eller hälta. Igångsättning igen och inga problem, ytterligare en tappsko senare så valde jag att låta henne gå på vintervila, det var ändå dags. Efter en månad vintervila och inga tappskor (såklart eftersom det ju var vila:P) så satte jag igång henne för två veckor sedan. Vi har mest skrittat (läs taktat) men igår när jag visiterade henne var det samma svullnad över sena/ kotsenskida/kota som tidigare! Det är en måttlig svullnad, skulle jag ta ett foto skulle det inte synas, men ändock en svullnad.
Jag har en vettid till min andra häst på fredag, hon får åka dit om det inte lagt sig tills dess. Usch, men nu nojar jag över diverse hemska skador, vet trodde att det var en liten stukning förra gången, måtte det vara samma den här gången. Men samma ben, då blir man ju orolig:(

Vill också komma igång!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Min 06:a har haft en lite oturskantad vinter. Det började med tappsko två dagar i rad och en svullen sena/kota som följd. Veterinär bokades men väl där så fanns det inte tillstymmelse till svullnad eller hälta. Igångsättning igen och inga problem, ytterligare en tappsko senare så valde jag att låta henne gå på vintervila, det var ändå dags. Efter en månad vintervila och inga tappskor (såklart eftersom det ju var vila:P) så satte jag igång henne för två veckor sedan. Vi har mest skrittat (läs taktat) men igår när jag visiterade henne var det samma svullnad över sena/ kotsenskida/kota som tidigare! Det är en måttlig svullnad, skulle jag ta ett foto skulle det inte synas, men ändock en svullnad.
Jag har en vettid till min andra häst på fredag, hon får åka dit om det inte lagt sig tills dess. Usch, men nu nojar jag över diverse hemska skador, vet trodde att det var en liten stukning förra gången, måtte det vara samma den här gången. Men samma ben, då blir man ju orolig:(

Vill också komma igång!!

Neej! Håller verklgien tummarna att det inte är något farligt med din lilla häst!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp