Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hoppas verkligen det inte är en senskada. Är förståndigt att ta med henne till veterinären och kolla upp ordentligt med ultraljud.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Oj, jag hoppas att ni tänkt på vad ni gör nu när ni tog hem en obesiktad häst....tänk om ägaren hävdar att den skadat sig hos er om den visar nåt annat nästa gång? Och tänk om den inte går igenom iaf nästa besiktning vad händer då?

Vill inte måla faan på väggen men att ta hem en häst som inte gått igenom har flera av mina vänner gjort o i ett flertal fall så visade det sig att det inte var sårskadan som var det riktiga problemet...

Hoppas Sara inte slog när hon ramlade av, låter som hästen är ouppfostrad eller också väldigt märrig? Min 06:a gör på liknande vis, hon sparkar inte efter skänkeln men vill hon inte gå dit jag vill så stannar hon o vägrar gå fram, tvingar man då så reser hon sig lite snyggt....:angel: Det är synd när de inte lärt sig att ta skänkeln från början, blir så mycket extra jobb sen.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Roligt att se henne på film! Det syns att det är en häst med humör och massor med energi, en sådan man får ta det lite "piano" med. Men jag tycker du klarar det alldeles utmärkt.

Kl
Idag har jag ridit bästa passet sen igångsättningen :banana:. Red på stora fältet där han varit så stark förrut, men idag koncentrerade jag mig på skritt och trav + ca 100 övergångar :).
Ååå han var så lyhörd och lätt och fin i munnen, en riktigt skön känsla!!!
Även om han blev lite stark i vissa igångsättningar så tog han förhållningarna och "väntade in" mig.
Det är en pärla jag har!!!
Tänkte inte ens på att det var 12 grader kallt när jag red.:)
Himla roligt när man får den där känslan...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

*KL*

Jag och Bellis har varit iväg på årets första tävling, även första på ett halvår...
Startade 1,00m och 1,10m i Kullabygen och red felfritt i båda:love:

http://youtu.be/gLz6XMPrH1U

Nu laddar vi inför ytterligare en träning för Peter Eriksson på onsdag och en debut i 1,20 den 19/2....:d
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

+ Happyrider Tack va snälla ni är, han ser ut om en ponny med all päls haha!!

Idag var vi ute på ett stort fält och travade och galopperade lite bara för att det kändes så härligt! Och vilket go han hade, va reglerbar, pigg, jobbade med hög rygg och var lång och låg i formen, lite bakom lodplan, men hellre det och avspänd än högt i formen och trippig i steget!!! Idag var det riktigt kul även om det va 10 minus och det blåste och snöade!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja det är inte lätt att veta hur man skulle göra. Vill inte att hon skulle placeras i en liten hage o vila till nästa gång, då vet man ju inte om hon håller. Eftersom ägaren inte kan rida o inte har någon annan som kan heller så blev det bästa att vi tog henne.
Enligt veterinären är det inget att utreda i dagsläget och hon ska ridas i alla gångarter. Vi påpekade att vi tog henne på ägarens risk. Skrev inga papper men ska nog göra det då vår veterinär är sjukskriven i två veckor.:confused:

Hon fungerar bättre o bättre. Behöver nog komma lite till ro här. Red i manege i helgen och där fungerade hon fint.

Happy; så härligt det låter. Skönt att det går bra.

Bellis; kul med tävlingen. Låter spännande med 120. Är det i Falkenberg?
Lycka till.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja better safe than sorry så ett litet papper är nog att föredra...:) Jag förstår ju hur du resonerar men när man sett sånt där ett par ggr så drar man öronen åt sig. Såg inte uppfödaren såret innan hon åkte till besiktning? Jag hade ju ställt in besiktningen om jag upptäckt en sån grej precis innan.

Skönt att hon funkar bättre! Ston är ju ston om dom inte heter Majken förstås...:D

Nightwish: Bellis blir bara finare o finare!:love: Men jag tycker du tappar galoppen i varenda kurva? Därför ökar hon lite sen mot hindren, är ju jättesvårt inomhus men min tränare som tränar för DIN tränare (:D) tjatar JÄMNT på¨mig om just detta o när jag tittar på dina filmer så ser jag ju hur viktigt just det är att galoppera på som f-n i svängar för dom tar bort så mycket av galoppen.
Er debut i 120 kommer att gå galant, lycka till!:banana:

happy: Din häst måste vara en av de mest älskade i världen...:love: Precis som min Grå, han betyder så mycket för mig å efter att ha haft honom utlånad o inte kunnat vänja mig vid den känslan på 1,5 år utan saknade honom varenda dag, så har jag verkligen förståelse för hur du känner när du rider!:banana:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

happyrider: Tack. Ja hon har både energi och humör så det räcker och blir över!! Riktigt röd ibland:devil: Tur att hon är söt iaf;) hihi
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

happy: Din häst måste vara en av de mest älskade i världen...:love: Precis som min Grå, han betyder så mycket för mig å efter att ha haft honom utlånad o inte kunnat vänja mig vid den känslan på 1,5 år utan saknade honom varenda dag, så har jag verkligen förståelse för hur du känner när du rider!:banana:

Det är märkligt men vissa hästar bara "sätter" sig i hjärtat på något sätt.
Han ÄR viktig för mig, precis som din Grå är för dig.

Jag minns när vi varit med på treårstestet och det gick riktigt bra så fick jag frågan om jag skulle sälja honom.
Jag kommer ihåg hur oförstående jag kände mig, denna hästen ska ju bo hos mig tills han dör. Det har liksom varit självskrivet från första början.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Pga iskylan har lilla Grållan vilat en vecka o eftersom jag är rädd om livhanken så sätter jag´mig inte bara på henne hur som helst (:eek:) utan igår var det jobb från marken som gällde. Hade tänkt longera men det hela slutade med ledarskapsövningar BIG time!:o Och det är en smart liten häst för det tog inte många ggr innan hon snällt flyttade sig undan när jag pekade på henne med longerpiskan. Det jag lärde henne var att gå på liten volt runt mig, alltid gå framåt oavsett vad jag gör tills jag säger stopp o att flytta sig undan för "inner skänkel" dvs pisken när den pekade mot bogen. Hon vill gärna tränga mot mig o flytta på mig o när hon inte får det så tvärnitar hon o hotar med att gå bakåt. Detta beteende upphörde nästan omedelbart o hon var jätteföljsam o trevlig!:love:
Hon är ju lite speciell o har väldigt mycket som rör sig i skallen men efter detta lilla pass var hon så himla go o mysig på gången i stallet efteråt. Ska lägga in ett litet pass varje gång innan jag sitter upp så har vi nog snart sorterat ut vad som gäller här.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Det är märkligt men vissa hästar bara "sätter" sig i hjärtat på något sätt.
Han ÄR viktig för mig, precis som din Grå är för dig.

Jag minns när vi varit med på treårstestet och det gick riktigt bra så fick jag frågan om jag skulle sälja honom.
Jag kommer ihåg hur oförstående jag kände mig, denna hästen ska ju bo hos mig tills han dör. Det har liksom varit självskrivet från första början.

Va roligt det är att höra sånt här,:bow: man blir ju varm inombords när fattar hur älskade hästarna är och vad dom betyder!! Jag känner likadant, blir så glad när jag är med min grå. Ibland kan jag vara på apdåligt humör å så sitter man upp och rider och hästen fattar inte vad man menar och så blir allt bara värre. Men, så tänker man lite längre än näsan, andas, ber om ursäkt och börjar om. Då brukar det funka, han fattar, jag blir nöjd och lugn = en nöjd och lugn häst.. Det är tyvärr ofta jag är stressad när jag börjar rida, men då blir han trippig och går inte att rida, men så räcker det att andas och skritta några varv så är vi ett igen, och sikken skillnad..som natt och dag

KL
Igår red jag i padocken, ägaren har saltat spåret så där är fint. Så det blev en stund där, han var superpigg och hoppade till för minsta ljud i början, sen kom vi till arbete och han var fin, spec i galoppen där han inte riktigt har orkat, red iofs ganska kravlöst, ville mest bara att han skulle bli lite lång och låg i både trav och galopp, kunde bli lite mer i galoppen men det var svårt när jag bara hade spåret, hade velat haft en volt också! Får blir med ikväll när vi ska träna för tränaren i ridhuset! Måste tjata på sambon så han kan följa med och filma och ta lite nya bilder!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Härlig uteritt med Grållan i skogen igår, longerade lite först men hon var hur snäll som helst även ute. Kanske är bra med små mikrovilopauser då o då för denna lilla häst.

Sen var det dressyrträning med Grå...igår satt allt där det skulle förutom övergång från galopp-skritt då han gärna rätar ut bakbenen o stretar emot men traven var wonderful o galoppen med!:love: Nu sitter han på bakbenen när jag samlar med sätet, manken är uppe o han känns som en ballerina!:banana:
Tänk att det tog ett helt år att få tillbaka oss där vi var 2009? Har nog inte fattat fullt ut hur eländig han var när jag fick tillbaka honom, förrän nu när han fått full styrka igen.

Nu ska vi bara få till det på tävling också...nog så svårt det!:o
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nu har jag och Tosca varit iväg till ridhuset tre dagar i rad. Självklart har vi jobbat lugnt pga igångsättningen men det är mycket roligar eatt kunna trava lite istället för bara superspänd skritt.

Att äntligen få trava henne och känna den där underbart mjuka hästen följa med som smör och vara superstadig är helt underbart! :love: Hon har varit het, het, het och spänd, spänd, spänd men idag kom det inga utbrott och vi kom nästan hela vägen ner till C och läktaren :banana:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Tessan! Nu drar det ihop sig till höggraviditet, hur mår du egentligen??

kram Nova
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Åhh, gullig du är som tänker på mig :) Blir riktigt rörd, dessa hormoner. Ja nu är det 8v kvar, känns helt otroligt att det snart är dags men den är väldigt efterlängtad. BM tycker att jag växer för fort så nu är det nytt ultraljud på fredag igen trots att det förra var bra. Håll era tummar för att även detta är det.
I övrigt mår jag prima så länge jag får jobba, det är helgerna som är jobbiga då jag mest blir stillasittande, inget som min rygg orkar med. Ska träffa läkare på fredag med och då ska han gå igenom vad min fraktur kan ha för inverkan på förlossningen.

Ska bjussa på en bild i dagarna, så ni inte glömmer mig ;)

Bamse Kramar!!!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Så spännande. Så fort det har gått.;)
Tänk att du ska bli mamma. Hoppas allt är bra på kontrollen.
Du tittar väl på familjen annorlunda så du inte skaffar dig tio barn.:laugh:
Snart är det nog dags att köpa en liten Shettis. Jag blir riktigt avundsjuk.

Kl
Rivica vilar o då passar hon på att skada sig. Trampat sig både i kronranden bak och fått ett sår på frambenet. Ska rida ut på promenad tillsammans med 07 an på lördag. Börjar väl så smått nästa vecka att rida igen om vädret är ok.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Jag blir GALEN pa detta landet ibland :mad:. Det ar liiiite sno pa marken, ett par millimeter kanske, och det ar forstas ratt fruset och hart (vi har ca -3 pa natterna och uppemot +3 pa dagarna) men ingen isgata. Det finns gras i alla hagar, den lilla snon som finns ligger mest runt grindarna.
Inga hastar far ga ut i hagen, sedan i lordags. Forst pga snon (hela 3cm) och nu pga den frusna marken (hastarna kan ju bryta benen om de gar pa frusen mark :eek:, var det helt arliga svaret jag fick idag nar jag fragade). Och imorgon stanger de av ridbanorna ocksa. Det ar inget fel pa underlaget, jag red dar idag och det var perfekt...

Visserligen flyttar vi om en vecka - nya stallet har mer erfaren stallchef och erbjuder hagvistelse varje dag aret om - men anda. Jag hinner inte aka varje dag pga barnen och nasta vecka ar det sportlov, da blir det svart att kunna aka alls. Barnen ar sadar fortjusta i att vanta i kylan i over en timme medan jag motionerar tva hastar...vi har ju inget ridhus dar jag ar nu. Det ar stressigt att veta att hastarna star inne dag efter dag, utan egentlig anledning. Och lilla ponnyn maste stanna tills mitten av mars, stackarn. Grrrr.

Jag sade till stallchefen imorse att hon antagligen skulle fa en hjartattack om hon visste i vilka temperaturer och vaderlekar som svenska hastar motioneras och slapps ut i hagen i :D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Men herregud??:eek: Så har aldrig min uppfattning om hästlandet England varit? Där går ju hästarna ute jämnt o ständigt trots att de tävlar höga klasser, iaf mina fälttävlans bekantas djur! Vilket sop-ställe du hamnat på! Å stackars både Joey o ponnyn, vad helvidrigt att inte få röra på sig.

Men varför rider inte dina barn på ponnyn om de ändå är med?

KL

Har haft ytterligare en härlig skogstur med Grållan, hon galopperade så himla fint idag så jag hoppas verkligen att vi kommer tillrätta med alla hennes små hjärnspöken för jisses i havet vilken terränghäst!:banana:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag kommer inte ihåg vad hade Grållan gjort innan du fick henne? Har hon gått någon terräng? Hoppas jag kan få ut Sara o Rivica i terrängen till sommaren. Har ju en granne som håller på o vill få med Sara.:laugh:

Stackars hästar i ditt stall som får boxvila pga lite snö. Broddar används inte det i England? Verkar konstigt. Hoppas ni får bättre väder så problemet går över.
Är glad i snön för nu kan det gå i sommarhagarna o slippa grushagarna ett tag.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp