Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Maui
Tack, det värmer att höra :D Debuten i 120 sker i Åstorp, älskar deras anläggning och banbyggare, har haft rosett med mig hem varje gång där;)

Novali01
Tack :) angående det med svängarna så gjorde jag det lite med flit... var lite osäker på underlaget då det var nån som halka och nästan gick omkull, så valde att rida lite försiktigare i svängarna.

*KL*
Var på träning för Peter Eriksson idag, den gick superbra:love:
Peter var lyrisk över Bellis och fick kommentaren "wow, hon flööög" några gånger :bump: och han tror inte det kommer vara några problem att debutera 120 heller

Bild från träningen, hindret är ca 115 cm...
Bild_fran_dagens_Peter_traning_Fick_kommentaren_wow_hon_flooog_av_Peter_D_hindret_ar_ca_115_cm.jpg
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Såg ju väldigt enkelt ut när hon hoppade.:D
Kommer säkert att gå fint i debuten på 120.;) Lycka till.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Men herregud??:eek: Så har aldrig min uppfattning om hästlandet England varit? Där går ju hästarna ute jämnt o ständigt trots att de tävlar höga klasser, iaf mina fälttävlans bekantas djur! Vilket sop-ställe du hamnat på! Å stackars både Joey o ponnyn, vad helvidrigt att inte få röra på sig.

Men varför rider inte dina barn på ponnyn om de ändå är med?

Nu ar ju inte detta representativt for hela landet ;) aven om jag nog tycker att engelsmannen ar valdigt okunniga nar det galler hastar och vinter men det kanske inte sa konstigt. Vintern ar ju kort har och normalt sett inte sa kall.
Stallet VAR bra nar vi flyttade dit for 1 ar sedan, men det har blivit samre pga den har okunniga kvinnan som har tagit over. Som kuriosa kan jag beratta att 51 av 60 hastar har flyttat de senaste manaderna. Tyvarr har hon inga problem att fylla boxarna eftersom anlaggningen i sig ar fin och hon ar bra pa att prata.

Mina barn ar ju bara 4 ar och rider inte sa mycket nu pa vintern. En av dem maste vanta medan den andra rider, det ar inte sa uppskattat nar det ar kallt/regnar/blaser i den har aldern. Lattare om vi ar tva vuxna - en pa varje barn sa kan man underhalla den som inte rider for tillfallet - men ar jag sjalv sa maste den som inte rider vanta pa sin tur.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Stackars hästar i ditt stall som får boxvila pga lite snö. Broddar används inte det i England? Verkar konstigt. Hoppas ni får bättre väder så problemet går över.

Broddar anvands inte till vardags, nej. Iaf inte i sodra England, hur det ar i Skottland dar de har mer sno och is under vintern vet jag inte.

Det ar samma med bilkorning - man byter inte till vinterdack utan kor med sommardack aret runt. Aven om det ar sno och is...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja tiden bara rinner iväg. Haha, jodå vi har sett programmet och tycker att en är tillräckligt. Ska härda ut detta först ;) Shettis blir det inte men en liten welsh mountain ska in i samlingen så småningom :D

Sunshine, Jag hade blivit vansinnig men det verkar ju också som du är. Skönt att flytta från det stallet.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

+ 1 på den! Debuten går säkert lekande lätt!!

KL
Nu har hästen inte fått någon soja alls det senaste, han är superpigg och verkar inte behöva den trots allt. Sedan jag tog bort sojan har han inte heller fått några nya krustor trots ridning där han har blivit lite svettig, han står utan täcke på natten, och jag sprayar klorhexidin på dom som är lite infekterade -just nu inga! :bump:

Men vågar man prova att ge soja igen? Eller är det något han inte "tål" är det i så fall samma med alla proteinfodermedel? Typ potatisprotein? Vad finns det mer med högt proteininnehåll? Lucern går han på och det funkar bra!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag tror att du redan gett svaret på frågan om varför han får krustor för varför får han BÅDE luzern och soja? Det är ju väldigt högt protein innehåll i bägge o just soja brukar många hästar vara överkänsliga för. Igår råkade jag ge Grå några extra nävar av luzern hackat strå vid insläppet, han får inte så mycket, o genast vid kvällsfodringen var han lite lös i magen. Vi har högt protein innehåll i vårt hösilage också så man får vara väldigt försiktig med tillskott.

Så mitt råd är att inte ge någon som helst soja mer till honom o ska du nånsin prova det så ge enbart soja o inget annat protein samtidigt.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vad känslig hon är? Tog ju din tillrättavisning där på hitre kortsidan väldigt starkt, jag har inbillat mig att hon lite går som hon själv vill...:D

Hon hoppar iaf fantastiskt fint, öppnar upp som den värste i bak!:bump: Vet du hur länge du får behålla henne?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jo, hon är rätt så känslig.. och försöker göra som hon själv vill ibland, kan själv, kan själv;) som där på långsidan haha
Jotack, Peter kommentera det några gånger med hon flööög och var helt lyrisk haha, sa även att jag kommer få det lite tufft med att sitta kvar i de högre klassera (katapult):p
Ägaren har tänkt sätta ut henne på annons efter tävlingen i Åstorp... :cry:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Oh vad trakigt, jag har missat att det inte ar din hast - kan du inte kopa den da ;)

Idag var det annu en stressig dag i stallet. Jag forsokte rida ut - det gick inte alls. Joey var som en laddad krutdurk och det var liksom inte en fraga om OM utan NAR, jag tittade pa marken och tankte att det kanns ratt langt, undrar om det kommer att gora ont :crazy:
Han ar i vanliga fall sa underbar att rida ut pa, har alltid varit.
Sa jag hoppade av och ledde hem honom och longerade istallet, och han sprang runt med nasan i vadret som en giraff :mad:

Nu har vi verkligen INGEN sno nagonstans, men marken ar fortfarande ratt hard och tydligen ar det sa att hastarna skall sta inne tills marken har tinat. Helt. Sa nu far jag ta den ekonomiska smallen och flytta Joey redan pa sondag. Det betyder dubbelhyror i 3 veckor (total kostnad ca 7500kr) men nu har jag inte sa mycket val langre. Det skall snoa i natt, bli kallare till helgen och marken lar vara hard i ett par veckor till..... Det kommer att handa en olycka till sist. Om inte forr sa nar hastarna val slapps ut igen. Jag har brakat sa mycket med den har manniskan att nu pratar hon inte ens med mig langre. Det ar helt utmattande kan jag saga. Kanner for att ge upp helt just nu, har tappat lusten, overvager faktiskt att salja :(
Far se om det blir battre pa nya stallet. Pa pappret ar det fint:
www.parwood.co.uk
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Låter besvärligt när man inte har samma syn på hästhanteringen. Oftast kan man ju jämka lite när man är oense men ni verkar vara låångt ifrån varandra.
Tycker du gör rätt i att flytta honom, jag tycker INTE det är ok att hålla inne dem bara för kyla och hård mark.

Tessa: Jag tänker också på dig ibland och vilken fantastisk resa du har framför dig. Att bli förälder det går utanpå ALLT!!
Önskar dig all lycka...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ser kanonfint ut.
Jag måste också berömma din stadiga och följsamma sits, den är verkligen beundransvärd.:bow:
Lycka till på tävlingen!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Vi har inte något högt proteininnehåll tyvärr och lucern vill jag gärna ge och sojan har jag haft ett litet tag och hade tänkt sluta med det när det var slut, men det får väl vara slut nu. Han har aldrig vart lös i magen eller reagerat på något annat sätt, han har inte heller fått mer krustor under hösten det är först nu, men det kanske är blandningen av mycket protein och täcke dygnet runt...



Idag kunde ridpasset bli minst sagt spännande! Hästen var pigg men samarbetsvillig! Lyckades tillochmed sitta på honom trots att han var lite spänd! Men mitt i en galoppökning på långsidan efter en helt underbar fattning så gick stiglädret av! Stödet försvann och jag höll på att fösvinna jag också...jag lyckades sitta kvar och få stopp på hästen!! Ska reklamera det imorgon tänkte jag för visst ska ett stigläder hålla mer än i 9månader?
 
Senast ändrad:
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tack så hjärtligt! :)

Nightwish, ser ju underbart härligt ut. Jag har också missat att hon inte är din egen, var det inte egen uppfödning eller har jag blandat ihop det?

miiiiiiiia, jag tycker du gör rätt i att sluta med sojan nu på direkten. Skulle tro att han får i sig precis det han behöver med grovfodret och lusernet. Har Ni gjort analys på grovfodret?
Vilken avramling det hade kunnat bli, då inser man hur mycket stöd man har i de dära byglarna. Jag tror det kan bli svårt att reklamera då de förmodligen kommer hävda att du inte smörjt ordentligt. Läder torkar ju snabbt men du kan ju alltid kolla med dem.

Sunshine, Jag bara älskar de engelska stallarna, ser så himla mysigt ut. Tänk om man kunde ha det så i Sverige.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja han får inget nu! Kan ju se om någon annan vill ha det, känns dumt och slänga det!

Haha ja verkligen, fast jag hade åkt rakt i staketet... Fast stiglädrena är i syntet i fästet, är webbers eller vad dom heter...., och jag tycker inte syntet ska gå rakt av, vilket det gjort, det är inte någon söm som har gått utan det är "bandet som ligger dubbelvikt och som sedan är sytt i lädret som har gått av! Väldigt konstigt tycker jag...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Kl
Skulle rida ut en promenad på Rivica idag men hon kom in med tre skor från hagen.
Får vila nån dag till.
Ska ner till Kungsbacka på clinic med team Leksands knäckebröd. Ska bli intressant, de har en dressyr- en hopp- och en fälttävlansryttare. Måste finnas massa nyttigt att snappa upp.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ser ut som ett mycket trevligt ställe men jag fattar inte hur du har råd att ha häst i England alls!:o Men det står ju iaf på hemsidan att ni ska samarbeta om hur hästen o du vill ha er vistelse där så förhoppningsvis blir det mycket bättre. Det gamla stället låter ju rent horribelt!:eek:

Nightwish: Jag hade det på känn...brukar nämligen alltid vara så att när hästen väl börjar gå så vill ägaren sälja oavsett relation med ryttaren. Tråkigt för dig som tagit fram henne hela vägen.

miiia: Soja+ lusern är aldrig nån bra kombination oavsett protein innehåll i höet. Du kan nämligen aldrig kompensera ett såpass dåligt protein värde med att lägga på dubbelt av tillskott. Räknar du på din foderstat så har du säkert totalt felaktiga värden på både det ena o det andra, been there, done that.:cool:
Sen är ju din häst ändå 6 år, den behöver ju inte jättemycket extra protein som en växande bäbis så luzern räcker säkert. Det är ett jättebra tillskott, allra helst om du ger hackat strå o inte pellets.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp