Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Han är halvklippt, tror jag fick klippt precis där krustorna slutar, jag känner iaf inget mer, men jag kan ha fel, frågan är då om jag ska klippa bort allt på ryggen och även på rumpan? Ifall det är mer krustor där också..han har så jävulsk päls så det är svårt att känna igenom..

Jag kan låta han stå utan på natten, det är bara för mig att åka förbi på morgonen och slänga på det ha ska ha! Det blir runt nollan i stallet, men det borde han väl klara även om han är klippt? Han står inte vid dörren så det är inget drag där han står! Han står på 12 kg nu, men jag kan ju öka så han får mer på natten om han ska stå utan täcke så blir han ju varmare om han får mer att äta..hur många kilo bör man öka?`

Hittade renskinn som är ca 70x70cm för häst som kostade runt 400:- så det kanske man ska slå till på ett sådant!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag skulle nog inte klippa honom på ryggen nu eftersom jag tycker pälsen blir så skör när man klipper den här årstiden och det lätt får skav. Min är ju helklippt sen tidigare men honom klippte jag sista gången i början av december.:)

Man måste ju prova sig fram för att få ordning på problemet men jag skulle tvätta krustorna varje dag med något bakteriedödande och sen låta honom stå utan täcke. Jag provade först att tvätta krustorna med klorhexidin men det hjälpte inte så jag tog jodopax.
Det hjälpte bättre.

Har han tjock päls på ryggen och du ger honom en rejäl grovfodergiva på kvällen till kvällen så lär han inte frysa. Hur mycket får han nu på kvällen?

Tycker absolut du ska slå till på det där renskinnet. Jag har en i samma storlek som fungerar som en pad.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Han är klippt enligt denna halvklippning, fast jag har inet klippt frambenen som på bilden och får nu 5kg på kvällen, tyvärr äter han ganska fort, ett kilo på ca 20 min:( :

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tank-efter-fore-sa-klipper-du.htm

Jag tvättar men klorhexidin, men igår var det inte skorpor längre utan mer "bulor" i huden... Ska man gå på med jodopax eller fortsätta med klorhexidinet...

Ska testa stallkompisens fårskinnsvojlock ikväll, hon har liknande problem med sin och han blir bättre med fårskinnet, men renskinnet är ju lika dyrt så då kan man ju lika gärna köpa ett sånt, då kan jag ju använde fina schabrak över:D men idagsläget rider jag med firskinnspadd, mellan sadel och schabrak, tror ni den behövs när jag ev lägger ett renskinn under också? får ju såklart prova lite men... en fråga till, måste man ha schabrak ovanför renskinnet eller kan man lägga sadeln direkt på skinnet?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag hoppar in här från 07 ornas tråd:)

För att renskinnet ska ge någon effekt måste det ligga direkt mot hästen och det ger bättre effekt än fårskinn tycker jag.
Man behöver inte ha något schabrak över renskinnet:) Hoppas att det löser sig för dig :)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tack för svar, du är så välkommen så!! Då ska jag lägga en beställning på detta och se om det hjälper, jag vill ju rida ju, även om han inte blir öm där så känns det ju fel mot hästen att han får det...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Åh idag är jag lycklig när jag tänker på min lilla häst! Red en liten stund idag i padocken och han var så pigg, lyhörd, hyfsat stadig i formen å underbar!! Han gick tillochmed fram i hela padocken, vilket vi brukar ha svårt för (finns många läskiga saker runt om den aka vattenkar i hagar, utgången mm..) men idag var han bara lite tveksam, men tog skänkeln och gick fram :D:D Han följde mig som en hund efter, satt av så fort det kändes bra för att vi skulle sluta på "topp", och stannade en liten bit ifrån, kom när jag sa till, stannadekvar och kändes nöjd med sig själv!! :bump:
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL
Bestämde mig för att ställa av Rivica i två veckor (minst). Ska bli rena skitvädret med kyla o snö.
Ref lektion idag o hon var lite tjafsig i
munnen vilket hon aldrig är, så hon kan nog behöva vila lite. Hade ju tänkt ställa av i julas men då var vädret ok så jag red på.
Har era haft vintervila?
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Min vilade ett gäng veckor i höstas, han sa ifrån i ridningen, kändes ovillig och lite loj så då bestämde jag och tränaren att han skulle vila ett par veckor, och efter den var han mycket finare att rida!

KL
Lyckan var dock kortvarig, var nere å la på täcke imorse, och då hade han inga nya krustor där han har haft innan, men däremot i den tjocka pälsen vid ryggraden nedanför manken..:( suck, är det dags att kalla in veterinär som kan skriva ut någon aggresivare behandling eller är det bara att ha is i magen? Ska beställa renskinnet, men det tar ju ytterligare några dagar...
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hade ni tagit prov för analys?
Jaggjorde ju tyvärr inte det på min vid första vet. besöket då vi var helt inne på sk. regnskållor..
Vid ett senare besök och ännu fler krustor beslöts att skicka prov vilket visade sig vara ringorm:crazy:.
Inte en sus vart hon fått de ifrån men, men..Blev bra efter behandling..

*kl* Saknar henne men det känns som det fungerar bra fast jag skulle ju vilja ha uppdatering en gång i veckan ett tag, men det låter som om dom trivs ihop..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag hade klippt bort ALL päls som du sparat från tidigare klippning. Låtit alla krustor vara men sett till att han alltid är torr, alltså byta täcken ofta och vara EXTREMT nogrann efter arbete att han inte ställs med fukt i pälsen, utan kanske först ett svettäcke och sedan byta till ett varmare täcke under natten och på morgonen byta till utetäcke. Tvätta täckena ofta så bacillerna inte finns kvar.

Mina är helt fria från regnskållhelevetet nu och Rosies försvann förvånadsvärt fort bara jag höll allt torrt och rent.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

vågar man klippa bort allt såhär sent? Fast jag måste ju få bort detta... Han är aldrig blöt mer än när jag tvättar det då, sen gnuggar jag så torrt jag bara kan, eftersom jag nästan bara tvättat där det har vart klippt så torkar han ju fort! Kan han stå med fleecetäcke inne, eller är det bättre att skaffa något som är bättre?

Kan du rida som vanligt nu då? Eller är det ändå värt att lägga pengar på ett renskinn? Det är ju ändå nästan 1000:- om man ska ha någorlunda kvalitet och storlek...

polly p: nej det är inte tagit ngt prov, kanske ska ringa ut veterinären så dom får kolla, ska ringa dom imon och kolla vad dom säger..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Min personliga åsikt är att det inte spelar någon roll på året när du än klipper. Visst stör man dem i fällning och pälssättning osv MEN det gör man oavsett för så fort man sätter klippmaskinen i dem så rubbas detta. Jag klippte Bulan förra sommaren pga minska risken för att få skållor till hösten och vad jag kunde avgöra mådde hon inte dåligt av det.
Däremot får man vara lite vaksam om man har dem på bete i långa regnperioder, nu är mina inne på sommaren bortsett från några veckor så då hade det ju ingen betydelse.

Fleecetäcke fungerar fint så länge det avdunstar fukten och inte stänger den inne, svett täcke är att föredra då de oftast är i bomull och jag upplever att det andas bättre än fleece.
Jag har under hela tiden med regnskållorna kunnat rida, bytt schabrak efter varje pass och tvättat det. Hållt dem torra och rena och det har inte varit något problem. Bulan hade ju över hela kroppen när hon kom hem till mig för ett år sedan.

Just nu rider jag inte för jag är gravid men om jag förstår dig rätt så reagerar han om du rör vid ryggen? Kanske ska jobba honom från marken så det mesta läker och sedan köra igång. Gällande renskinnet har jag ingen åsikt då jag ej provat det eller hört talas om effekten.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Han reagerar inte mer än att han tycker det är skönt på dom som har små skorpor, i övrigt reagerar han inte nämnvärt.. Ska till hööks på lördag, ska se om jag kan hitta något bättre svettäcke och kanske en egen klippmaskin, känns fel att låna av andra hela tiden... Ska se vad veterinären säger imon också!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Okej men då hade jag kört på som vanligt, men prata med vet är alltid bra. Kan ju vara som i Pollys fall att det är ringorm. Att utesluta det är ju bra.
Det är alltid skönt att ha sina egna grejer :)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

kl
Oj, vilken kyla. Idag red jag 35 minuter i -11 grader, brr.
Kanske tur att hästen är pigg som en mört så jag inte kan koppla av (läs frysa) utan måste vara med hela tiden.:)

Idag gick det ok att rida men igår red jag på ett stort fält och han blev väldigt stark i galoppen. Kändes inte helt ok att behöva ta så kraftiga förhållningar men hade inget val.

Funderar lite eftersom jag inte kunnat rida igenom honom ordentligt sen i november så kanske jag skulle pröva ett annat bett när jag ska ut och galoppa lite.:confused:
Jag är alltid väldigt restrektiv när det kommer till skarpare bett och har bara ridit honom på vanliga, tjocka tränsbett. Men som sagt så kändes det inte ok häromdagen...
Har ni någon erfarenhet eller något tips på något jag kan pröva???
Tacksam för svar...:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Visst är det! Klart man kan låna, men det känns aldrig riktigt som man kan gottgöra det på någon bra sätt..

Happyrider: Om det känns osäkert så antingen så struntar du i galoppen eller testa med typ pelham/jaktkandar med två tyglar så har du ju ngt skarpare om du tar i den översta och om det behövs kan du ju ta i den undre! Det skadar ju inte att testa..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Nja, inte osäkert på så sätt utan mer att det inte känns rätt att ta så kraftiga tygeltag.
Grejen är ju den att jag ska galoppera för att han är under igångsättning. Sen iof kan jag ju strunta i de stora öppna fälten, han är ju lättare på tex skogsväg.
Han är också en häst som nästan alltid varit otroligt lätt och lyhörd i munnen så detta kommer lite som en överaskning.
Eller egentligen inte... eftersom situationen är lite speciell.
Han är inte heller dum på något sätt utan bara såå laddad, pigg och glad över att få vara ute igen.

Tack för ditt tips, ska kolla runt och se om jag kan låna ett sådant av någon kanske.:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ja pelham med dubbla tyglar är en bra idé om han är tillfälligt stark eller också strunta i de öppna fälten som du själv var inne på. Risken finns ju att han sticker lite väl fort med dig på ett fält o kanske halkar.

maui: Jag är inne på samma idé som du!:mad: Hatar när det är så här kallt, fryser ju häcken av mig bara av att titta på termometern som just nu visar -10 grader!:eek: Drar mig för att kvälls fodra men måste ju ut snart.
Jag tänker ställa av Britta iaf denna veckan sen får vi se hur det blir i nästa. Grå får gå på lite små turer o en o annan dressyr ritt i ridhuset tills det blir varmare.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Vi besiktigade '07 i onsdags. Hon gick inte igenom. Var 1 grad halt på ett bakben. Hade en lång reva ovanför hoven gjord av en brodd. Veterinären rek. ny besiktning om två veckor. Då säljaren är gravid och inte rider och jag inte ville att hon skulle vila till nästa gång tog vi hem henne. Sara ska rida i alla gångarter fram till dess men inte hoppa, enligt veterinären.
Hon har aldrig varit utanför gården innan så det blev en omställning.:D Fick gå med snälla Rivica i hagen och det går fint. Okoncentrerad vid ridning och slår efter skänkeln.:( Hon är lite riden så man får nog betrakta henne som 4 år och inte 5. Igår flög Sara av när hon passade på att göra bocksprång direkt efter sparkar. Idag hade det gått mycket bättre. Hon behöver väl komma till ro lite. Ska ta henne till manege till helgen. Tror att hon behöver komma ut i skogen också, det har hon knappast gjort innan.:)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ajdå där ser man, men det verkar ju som om det troligen kommer från broddtrampet. Haha, verkar vara lite krut i den dära lilla damen. Kul ändå för Sara! Hur stor e hon? Har du berättat stammen? Har nog missat det :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp