Nr 8 om våra fina 06:or

Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Tack för länkarna! Nu fick jag inspiration! Men i andra klippet så gå han ju framför hästen och den följer efter i vad jag skulle kalla sluta(?) men hur f*n får han hästen att gå så böjd efter honom? Finns det ngt knep eller är hästen helt enkelt väldigt utbildad?

Man börjar med att ha hästen avslappnad, ställd och böjd. Sedan "hämtar man in" ytter bakben genom att peta med tex en körpisk på ytter länd när hästen är på väg att lyfta ytter bakben. Efterhand minskar man hjälperna så att man nästan bara "suger med benet" med blicken.

Visar inlärningen, från ca 2,20
http://www.youtube.com/watch?v=G60f-ZvyKDo
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Ah tack, men avspänd är han ju tyvärr inte på töm eller så än... Inte heller när jag leder och vill att han ska backa för då förstår han först inte å sen drar han mot min vänster sida, sin höger och när jag försöker stoppa honom och få honom bakåt så börjar han trava runt mig och vill inte riktigt stanna... får öva mer imon!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Han är jättefin i magen! Han äter 12 kg hösilage, 0,5kg lucern, 100g soja + chevinal plus, salt och lite fosforbalans.. kan det vara något där som spökar?

Jag är ingen foderexpert så jag ska inte uttala mig om foderstaten. :)Men ofta kommer hudproblem från magen. En del hästar är överkänsliga mot soja..behöver du den för proteinets skull? Du skulle kunna prova att ta bort den för att se om det har någon effekt.

Tycker även renskinn är bra att ha under sadeln om de har mycket krustor och är ömma i skinnet.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

kl
Idag har jag ridit en runda i ALLA gångarter.:bump:
Jag vet inte vem som var gladast, jag eller hästen. Maken till rund galopp får man leta efter och de mysiga frustningarna efteråt visade hur nöjd lilla pållen var.
Äntligen ska jag börja rida lite mer ordentligt, är superglad!!!:D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Har hängt på TDB's lås och lyckats anmäla Disa och tävlingspiloten till årets första tävling, en LA:4 i början av mars.

I övrigt så har vi kommit igång bra efter jul och nyår. Trimmar i ridhuset, rider ut och hoppar lite. Tävlingspiloten har bokat in lite träningar och jag ska också försöka få till lite.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

KL

Jag svävar på små moln :d vilken fin häst jag har. Var hos Sven o hoppade c-r. Massa grindar o annat tittigt samt en mur. Sara sa att hon ville hoppa lågt för hästen skulle säkert inte hoppa dessa hinder. Fick hoppa fram på ett kryss sen räcke o sen satte Sven dit några grindar. Inte en tvekan. Hon var ju tittig sa han. Det kanske är skit i sadeln, skojade han.:p
Första rundan knappt metern. Gick fint rev ett plank. Hoppade om en linje sen höjde vi till 110 ca. Sara fick rida på mer fram. Gick kanon hoppade så fint. Alla jättenöjda. Fick bra instruktioner under tiden.
Film kommer på underverket.:d
Sven tror att sadeln har klossar som gör att Sara kommer i bakvikt vid knyckiga språng. Ska köpa en mer framskuren sadel utan klossar till nästa häst.
Någon som har tips? Hon är inte lika rak i ryggen.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Varför så billigt? Får man inte mer för hästarna i Norrland?
En 6-åring med bra stam kostar runt 100 i Gbg trakten om den har gjort lite.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

*KL*
Då har jag och Bellis varit ute på vår första clear round på ca 5 månader
En mycket pigg och glad häst, både på framridningen och inne på banan.
Anmälde först till 1m två gånger, men mamma tyckte det såg så bra ut första rundan så vi bytade till 1,10m andra rundan :D Felfritt i båda:love:

Film : http://youtu.be/t7ijtrocg8Q
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Hon såg ju pigg och glad ut.;)
Härligt att vara igång igen kan jag tro, även om det verkade vara kallt nere i Båstad också.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jättefin! Ser ju lekande lätt ut. Korta stigbyglarna kanske? Jag tycker dom ser långa ut, svårt att komma ur sadeln då.
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Jag behöver det för proteinet ja, men eftersom han ändå inte gör så mycket så hade han kunnat få lite mer lucern och ta bort sojan tillsvådare. Han har ätit det sen jag fick hem honom, för det var det enda kraftfodret med mycket protein som gick ner, har dock inte provat potatisprotein, men då borde han väl reagera på det också i så fall, ska jag vara rlig så fick han ingen soja under ca en månad pga vila och sjukdom och det var när jag började rida som det kom tillbaka, tror jag, jag kunde inte känna något under all päls som nu är bortklippt, det var ju då allt märktes..

Renskinn kanske kan vara något också, hur fungerar det, andas det bättre? Blir dom inte lika svettiga med det?

Happyrider: Gud vad underbart det låter!!
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Varför så billigt? Får man inte mer för hästarna i Norrland?
En 6-åring med bra stam kostar runt 100 i Gbg trakten om den har gjort lite.

Jag har inte haft tid att rida han så han är inte i full kondition + att han kan testa sin ryttare med att bocka och sparka bakut. Han behöver en stabil, lugn ryttare som samtidigt är bestämd och inte mesar med han ;) Jag har 7 stycken (varav 3 stycken tävlingshästar )hästar nu och det är för mycket. Jag jobbar heltid samt bygger hus med pojkvännen. Och priset är satt lågt men jag säljer inte till vem som helst, utan till någon som vill satsa och ta ut han på tävlingsbanorna :) Och rätt ryttare tycker jag är viktigare än att få ut 100.000:- =)
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Herregud, att du hinner med...!

Hade det inte varit för de lååååååånga milen och att jag är tjock som en köttbulle nu så hade jag varit sugen :D
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Herregud, att du hinner med...!

Hade det inte varit för de lååååååånga milen och att jag är tjock som en köttbulle nu så hade jag varit sugen :D

Ja jag önskar det fanns fler timmar på dygnet ;) men som sagt så blir det mer tid om jag drar ner på hästarna, ska försöka ha 5 stycken varav 2 är "ridbara". =)

Det är synd att sverige är så låångt land ;) Har haft flera som ringt från södra sverige, men det blir ju lite långt att åka för provridning..
 
Sv: Nr 8 om våra fina 06:or

Renskinn kanske kan vara något också, hur fungerar det, andas det bättre? Blir dom inte lika svettiga med det?

Det kan ju helt enkelt vara så att han har fått det pga att det har blivit för tätt om han har varit oklippt under sadeln, svettats och sen fått täcke på sig.

Hade du klippt honom där nu? Jag gav faktiskt krustorna på min även en rejäl omgång med utspädd jodopax under veckas tid också plus bio-premium som innehåller probiotika, jäst och enzymer för att befrämja en normal och effektiv matsmältningsfunktion (det äter den nu också)samt att jag ökade grovfodergivan ganska rejält.

Har du möjlighet att låta honom stå utan täcke ett par timmar om dagen? Bra om du torkar krustorna med jodopax o sen låter honom stå utan täcke så de får torka ut ordentligt. Bra om du kan undvika att ha dubbla täcken på ute också eftersom det blir så himla tätt.

Rennskinn är det som absolut bäst motverkar skav förmodligen pga att hårsäckarna på renskinnet fungerar som små luftkuddar och gör att det inte ligger så tight mot hårremmen. Nu har ju inte din häst skav men är väl öm i huden och jag är ganska säker på att ett renskinn skulle hjälpa. Man lägger fällen med håren direkt mot ryggen och ett schabrak över. Det blir inte trångt. Min hästs sadel ligger lika bra med som utan renskinn.

Det blir såklart svettigt efter ridning men jag hänger bara upp det så det torkar o sen tar jag manborsten o borstar bort den intorkade svetten innan jag ska använda det igen.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp