En liten heads up!
Jag har börjat tävla (för att min träningsgrupp tävlar och jag vill vara delaktig). Jag lusläste reglerna: för att tävla är det SKK:s normala krav plus godkänt doftprov. Arrangören kontaktade mig och hade fått upp en "SKK varning" om att meriterna inte gällde. Jag kontaktade SKK-tävling som då borde vara källan till en "SKK-varning", de kände inte till något. Jag lusläste reglerna. Arrangören lusläste reglerna. SKK-tävling lusläste reglerna. Ingen av oss fattade något alls.
Så på tävlingsdagen kom svaret från SNWK - det fanns ett styrelsebeslut som sa att meriter inte började gälla förrän efter 21 dagar. Om någon anmälde sig till en tävling med för unga meriter kunde de på nåder få delta om det saknades tävlande och de ska absolut inte få några pengar tillbaka. Detta finns under "börja tävla" eller liknande flik på deras hemsida. Men det borde ju vara av intresse även när man går upp en klass. (Det verkar också vara Noseworkklubbens styrelse och inte SKK:S så varför de valt att kalla det en SKK-varning förstår jag inte)
Man gör ju liksom som man vill i sin klubb, men detta var faktiskt första gången jag hört om att ett styrelsebeslut övertrumfar tävlingsreglementet. Detta kan vara bra att veta för dem här som tävlar eller arrangerar tävlingar. Jag tycker att seriösa arrangörer nämner detta i sin propp, eftersom det är en okonventionell lösning.