Gammal tråd som jag letade upp. Hittade ingen nyare NW-tråd. Länka gärna om det finns en mer aktuell

Annars tycker jag vi sparkar liv i denna?
Vi gick nybörjarkurs i somras och gjort DP förra veckan. Jag lärde in doften med pairing och han fattade fort och jag tycker att han värderar doften högt. Han har hela tiden haft väldigt lätt för sig och bjudit på väldigt fina markeringar. Jag tycker att han har varit självständig och uthållig hela tiden i princip.
Igår var vi på en ny plats, en ny hall. Första två söken så tyckte han hallmattan var mer intressant och jag fick påminna honom flera gånger om kartongerna. Inte så konstigt tycker jag, det var uppenbarligen en svår miljö och vi behöver helt enkelt träna mer på svårare miljöer.
Här tyckte instruktören att vi skulle lägga ut godissök istället för att få igång söket. Vårt problem här är att han inte tar godis vid godissök. Han är i vanliga fall allätare men när han söker så tar han inte godis, om det inte är pairing, för han letar inte godis utan han letar eukalyptus. Jag tolkar det som han värderar eukalyptus högre än godis, vad säger ni? Jag har otroligt svårt att se att han skulle släppa mattan för godis i det fallet.
I sök tre sökte han mer engagerat men han markerade inte ?! Har ALDRIG hänt förut. Han sökte av alla kartonger om och om igen men det var som han inte märkte av doften. Här ville instruktören lägga godis på lådan, men mitt problem är att efter jag kört pairing så får jag felbeteenden (slick/gnag) på gömmorna. Det är enkelt att träna bort igen, men känns dumt att ens träna in.. Tankar och åsikter?
Sök 4 var i en hall/passage (alla var behållare/kartonger). Här fick han söka löst, han var självständig, uthållig, gjorde en fin utredning och markerade fint.
Jag har upptäckt ett problem som vi har. När jag tränar själv så belönar jag alltid genom att kasta godis. Vi har då självständiga, uthålliga sök och fina markeringar. Men när vi är på såna här träningar så ska jag såklart inte smitta sökområdet och belönar it handen (vid gömman). Det räcker med en gång så går han från att vara den duktiga sökhunden till att bara tigga godis av mig. Han söker kort och sen kommer han på att jag har godis och går till mig istället. Jag får be honom om och om igen att söka. När han väl hittar rätt så markerar han, men han markerar bara fort och tittar sen på på mig. I vanliga fall frysmarkerar han och håller kvar tills godiset kastas. Jag tänker här att jag ska försöka träna in snabbare hittanden och snabbare belöningar. Men vet faktiskt inte om det löser problemen..
Jag har fått tips om att träna markeringarna separat, men jag är rädd för risken att han tror att markeringen i sig belönas och inte hittandet, och att han ska börja markera på måfå istället?
Alltså, vi har bra sök när vi får göra ”som vi brukar”, men så fort vi testar/måste göra något annat så lägger han till felbeteenden. Ska man bara typ fortsätta ändå och försöka nöta bort felbeteendena med samma metod som skapade dem?