Vi har precis börjat med NW med min hund (7 mån). Har kommit dit att hon identifierar eukalyptus och får då massor av godis och hejarop när hon markerar doftkällan. Hon har fattat grejen helt klart.
Tyvärr började hon löpa efter första kurstillfället, så nu är jag bara på kursen som åhörare och tränar på egen hand. Har bokat in privata träningar men mitt jobb i kombo med min instruktör var inte helt lätt att få ihop, så det dröjer innan vi får till det. Tills vidare harvar vi ensamma som sagt.
Hon gör som sagt fina markeringar, jag belönar med klicker och godis. Hon hittar källan på olika gömställen, i kartonger, möbler och på olika höjder i rummet. Däremot har jag inte klurat ut hur jag ska få henne att söka vidare när det finns fler än en källa?
När vi fortfarande sökte i lådor på rad gick det bra. Då hade jag godis och doft i 2 lådor av 4-5 st. Belönade jättemkt med godis när hon tog rätt låda och hon sökte vidare. Nu med metallburkarna är det svårare, hon hittar en och fortsätter markera den men lockar jag henne vidare och ger sökkommandot igen så söker hon upp den hon redan markerat
(Hon är ju inte dum :P ) Sen låser hon sig liksom på den och letar inte vidare på den andra, trots att jag provat ha källa med godis samt ha den nära den andra källan.
Hur ska jag göra? Backa tillbaka till lådor på rad?