Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har mest haft nosework som lite aktivering, mycket bra att kunna ta till i värmen i somras. Men nu är vi faktiskt anmälda till ett doftprov i november, då det dök upp ett nära. Så nu ska vi träna lite på allvar ett tag.
Här har vi varit upptagna med att träna, och har gått på NW-kursen som vi hade tur att få komma in i (stor brist på NW-instruktörer!)
Så långt så har grabben varit riktigt taggad på att både träna och visa upp vad han kan, och hittills en av dom bästa i "klassen"! Rätt så skönt sen efter alla andra saker vi har testat (agility, rallylydnad, osv.), där han har tröttnat snabbt och mest verka uttråkad efter kanske fem minuter, att nu äntligen hitta något där det känns som att han faktiskt har riktigt kul. Med NoseWork är han igång, 100% motiverad och helt inne på det så länge som man kör! Idén är att efter kursen ta och köra doftprovet.
Visst är det kul när man hittar hundens "grej"!
-Klipp-
Frej skällde lite mindre denna gång och var duktig att söka När han söker är han tyst men när vi väntar blir han otålig och hans första lösning på alla "problem" är skall.
@Silver Girl Är hästbajs extra mumsigt? Kul att hon var duktig!
Doftprov idag. Gick tyvärr inte så bra. Hon gjorde en kort markering som jag missade och då blev hon otålig och började putta och krafsa på flera kartonger och jag hade ingen aning om vilken som är rätt.
Vi har frysmarkering, och sista tiden när vi har tränat lite mer så har hon ibland gjort väldigt korta markeringar och när jag missar så blir hon osäker och börjar markera/putta/krafsa lite överallt med "avstängd" nos. Nu måste jag bestämma mig om jag ska träna mer på befintlig markering för att få den tydligare eller byta till något annat som jag har lättare att tolka, som sittmarkering.