Nose work - berätta!

Blueberry

Trådstartare
Jag vet inte så mycket om nose work, men ändå lockar det mig rätt rejält.

Är det någon här som kan berätta lite om det? Hur man tränar och hur man blir bra på det, hur ser det ut på tävlingsfronten och går det att få titlar (läste något om att det blir officiellt först 2017?) och om det går att träna själv eller kräver kurs - jag vill veta vad ni har för tyck och erfarenheter :)

(Min klubb får en instruktör under våren eller sommaren, men jag vill veta mer nu eftersom jag är typ lika tålmodig som en hungrig dvärgpinscher)

Jag vet inte så mycket om nose work, men ändå lockar det mig rätt rejält.

Är det någon här som kan berätta lite om det? Hur man tränar och hur man blir bra på det, hur ser det ut på tävlingsfronten och går det att få titlar (läste något om att det blir officiellt först 2017?) och om det går att träna själv eller kräver kurs - jag vill veta vad ni har för tyck och erfarenheter :)

(Min klubb får en instruktör under våren eller sommaren, men jag vill veta mer nu eftersom jag är typ lika tålmodig som en hungrig dvärgpinscher)

Jag vill också veta mer och är rejält sugen! Men vill inte börja köra seriöst förrän det blir officiellt. Jag vill bara tävla sådant som är officiellt och syns, helst där man kan vinna titlar :p:D
Det är väl inte bestämt att det blir officiellt ännu men att det kan ske tidigast 2017? Det tog ju några år för dom att översätta reglerna inom rallyn och det är vad de håller på med inom noseworken vad jag förstår det som.

Jag vill också veta mer och är rejält sugen! Men vill inte börja köra seriöst förrän det blir officiellt. Jag vill bara tävla sådant som är officiellt och syns, helst där man kan vinna titlar :p:D
Det är väl inte bestämt att det blir officiellt ännu men att det kan ske tidigast 2017? Det tog ju några år för dom att översätta reglerna inom rallyn och det är vad de håller på med inom noseworken vad jag förstår det som.

Hahaha, jag är precis likadan :D

Har gått en kurs i nosework och det var jätteroligt och hundarna älskar det! Och jag tycker det är väldigt praktiskt då det i stort sett inte kräver några förberedelser att göra hemma. Man kan göra det när man har lite tid över.

Det material det vi fick med i vårt startkit var: doftextrakt av eukalyptus, möbeltassar, påsklämma, topz och en tesil. Inga engångshandskar som jag sett att vissa använder sig av. Vid specialsök används det men på nosework tävlingar har de inte det så hundarna bör lära sig urskilja doften med andra dofter omkring redan från början.
Man tar alltid en droppe av extraktet och droppar på det material man vill använda (möbeltass eller topz). Sedan lägger man den i lämplig förvaring, topzen i påsklämman och möbeltassen i tesilen. Möbeltassen kan även sättas i lådor och på väggar eller liknande.
Vi började med att klicka in några gånger när hunden nosade på doften, men ganska snabbt gick vi vidare och hunden fick leta reda på doften (som vi visste var den fanns) under massa olika durkslag och plastburkar.
Sedan gick vi vidare att vi inte visste var doften var för att lära oss läsa hundarna. Och göra flera sök efter varandra. Vi testade även utomhus, på fordon och i lådor.

Det svåra är inte att lära hunden doften utan att lära oss människor se när hunden markerar. Man kan såklart lära in en markering, vanligaste är frys eller sitt.
På tävling droppar man en ny droppe varje timme. Jag har använt samma någon dag efter utan problem.

Tycker verkligen att det är jättekul och tror inte man behöver gå någon kurs eg. Men när man har kommit en bit är det bra att låta någon annan gömma doftkällan.

Har precis gått en endagskurs i nosework i helgen. Det är väldigt enkelt, @falukorw beskriver det bra. Det jag tog med mig var att belöna även väldigt små markeringar, hunden skall lyckas för att det skall vara kul i början. Lära sig läsa hunden. Vi körde tre-fyra sök i rad, sen fick hunden vila medan de andra körde i tur och ordning, sen började vi om igen.

Har gått kurs och är med i en träningsgrupp, det är kul men jag har enormt svårt för noseworkdofterna (särskilt lavendel :cautious:). Monster kunde ju specialsök redan så för oss var det liksom bara att håva fram en smeller, döpa den till "lavendel" och låta hunden köra. Tävlingsformen är väl inte helt färdigbakad ännu(?), men det kan vara värt att tänka på att hunden alltid tävlar kopplad - så vitt jag vet då. :p
Jag gillar att köra grovsök på stora områden, men tävlingsformen nosework handlar alltså mer om finsök i ett rum (knappt). Jag är inte ett dugg noga med handskar och tänger, dels för att jag inte tror en sekund på att jag skulle lyckas hålla något osmittat särskilt länge (om det ens är det från början) och dels för att hunden banne mig kan sortera oavsett. Det är en stor fördel med att vara i en träningsgrupp dock, eftersom banorna läggs av olika personer så lär han sig att sortera bort mattes doft - i början var det lite "kolla, jag hittade en bomullstuss matte har rört! *glufs* Oops...".

Tävlingshöjden är 1.20 (igen, med reservation för att a) jag kan ha fel och b) vem vet hur länge det gäller :D) så en hund i din storlek måste kunna jobba genom hantering, alltså att du lyfter honom.

Hur hunden markerar är inte viktigt (men han ska inte sabba banan... :angel:), poängen med markeringen är att du ska veta att hunden markerar. Frysmarkering - inlärd separat - är dock väldigt praktiskt eftersom så snart doften får ett värde (och det får den väldigt snabbt! Monster blir halvtokig av glädje när lavendelflaskan dyker upp :bump:) har de flesta hundar nära till att vilja ta den på något sätt, slicka, krafsa, plocka upp... Eller, om man är Monsterstorlek, välta halva rummet, krossa, sen äta... :o

Det är verkligen jättekul! Fast enligt mig - som vanligt ingen tävlingsmänniska - är det specialsöket som är kul, inte själva noseworkgrenen. :D

Har gått kurs och är med i en träningsgrupp, det är kul men jag har enormt svårt för noseworkdofterna (särskilt lavendel :cautious:). Monster kunde ju specialsök redan så för oss var det liksom bara att håva fram en smeller, döpa den till "lavendel" och låta hunden köra. Tävlingsformen är väl inte helt färdigbakad ännu(?), men det kan vara värt att tänka på att hunden alltid tävlar kopplad - så vitt jag vet då. :p
Jag gillar att köra grovsök på stora områden, men tävlingsformen nosework handlar alltså mer om finsök i ett rum (knappt). Jag är inte ett dugg noga med handskar och tänger, dels för att jag inte tror en sekund på att jag skulle lyckas hålla något osmittat särskilt länge (om det ens är det från början) och dels för att hunden banne mig kan sortera oavsett. Det är en stor fördel med att vara i en träningsgrupp dock, eftersom banorna läggs av olika personer så lär han sig att sortera bort mattes doft - i början var det lite "kolla, jag hittade en bomullstuss matte har rört! *glufs* Oops...".

Tävlingshöjden är 1.20 (igen, med reservation för att a) jag kan ha fel och b) vem vet hur länge det gäller :D) så en hund i din storlek måste kunna jobba genom hantering, alltså att du lyfter honom.

Hur hunden markerar är inte viktigt (men han ska inte sabba banan... :angel:), poängen med markeringen är att du ska veta att hunden markerar. Frysmarkering - inlärd separat - är dock väldigt praktiskt eftersom så snart doften får ett värde (och det får den väldigt snabbt! Monster blir halvtokig av glädje när lavendelflaskan dyker upp :bump:) har de flesta hundar nära till att vilja ta den på något sätt, slicka, krafsa, plocka upp... Eller, om man är Monsterstorlek, välta halva rummet, krossa, sen äta... :o

Det är verkligen jättekul! Fast enligt mig - som vanligt ingen tävlingsmänniska - är det specialsöket som är kul, inte själva noseworkgrenen. :D

Förtydligande: Maxhöjd, alltså. :D

Tycker det verkar ganska roligt förutom att det är så sjukt skarpa dofter. Känns liksom lite väl enkelt?
Plus att jag vet några hundar som inte velat söka i början, antagligen för de tkr doften är skarp.

Okej, googlade nyss "nosework kit" och blev mer än lovligt uppspelt. Älskar när det går att köpa grejer! :D
Har du väl börjat med nosework lovar jag att du kommer se saker i affären på ett heeelt nytt sätt sen. Du kommer tänka "sån där vore bra att gömma doft i" om typ allt :p

Har gått nosework med labben och mamma har gått med lagotton. En enkel och rolig aktivering.
Vi har dock upptäckt att lagotton fuskar och nosar rätt på möbeltassarna även om de är utan doft, hon tycker att hon hittat det hon ska då :laugh: så vi får köra rätt mycket med blindspår för henne (dvs möbeltassar utan doft).

Tycker det verkar ganska roligt förutom att det är så sjukt skarpa dofter. Känns liksom lite väl enkelt?
Plus att jag vet några hundar som inte velat söka i början, antagligen för de tkr doften är skarp.

Så var det för Monster också, "Ta bort den där läskiga saken!" när han stötte på lavendel första gången. Dock en väldigt intressant studie i klassisk betingning sedan, då "Uäck!" har förvandlats till "Mmmmm, godis!". :D

Okej, googlade nyss "nosework kit" och blev mer än lovligt uppspelt. Älskar när det går att köpa grejer! :D
Googlade också det direkt efter att jag läste tråden, och var tvungen att hålla mig i fingrarna för att inte klicka hem ett kit direkt :D ( Tråkigt att vara student och behöva planera sina inköp!)

Det låter ju som en kul grej att lära dem i alla fall. :)

Kan jag köpa kit och prova själv, eller ska jag vänta typ några månader på en kurs?

Aha, så doften kan finnas max 120 cm upp i till exempel en hylla eller ett hål i väggen? Billy når drygt en meter om han ställer sig upp och sträcker på sig, så det kan fungera rätt bra. Ivan blir det nog lite värre med...
Enligt de förslagna reglerna anges efter maxhöjden för första klassen att alla hundar ska ha möjlighet att nå ända fram till doftgöman. I de de två högre klasserna ska hunden dock inte kunna nå fram.

Det är en otroligt rolig sport måste jag säga :).

Det låter ju som en kul grej att lära dem i alla fall. :)

Kan jag köpa kit och prova själv, eller ska jag vänta typ några månader på en kurs?

Beror nog på hur noga du är? Vill du tävla? Vill du göra allt rätt (nåja :D) från början? Eller är det OK att lappa ihop lite felbeteenden i efterhand?

Jag hade antagligen, som sagt i alla fall lite beroende av vad du har för mål, börjat med en icke noseworkdoft. Börja träna med något som aldrig kommer att vara med på tävling, helt enkelt.

Det här med markeringar - är vilken markering som helst tillåten eller är det några markeringar som är bättre eller mer praktiska än andra?

Vad vill man se för markering liksom?

Jag och Alice har inte gått nose work, men specialsök, vilket i mina ögon är samma sak.. Bara att man i specialsök slipper dom hemska lukterna! Vi körde med tepåsar. Yellow Label närmare bestämt med instruktörens kommentar "för att det är lätt att få tag på, men ingen dricker det -- för det är skitäckligt". :D

Nu är jag ingen tävlingsmänniska och vi gick specialsök som aktivering, men min erfarenhet var att det är otroligt stärkande för en osäker/feg hund! När Alice väl fattade (vilket tog ca 5 minuter pga skitsmart hund) så hade hon inga problem att hoppa upp på rangliga stolar eller strosa runt och jobba ensam i en ny lokal med nya människor! Jag såg ut såhär :eek: ungefär hela kursen. Jag fick se en hund jag inte alls kände igen! Och jag som inte trodde att Alice skulle få något ut av kursen..!

Hur som helst! Min erfarenhet är alltså att det är awesome basically, oavsett om man satsar på tävling eller inte. Vi började med att använda oss på en sökbana där hundarna fick lära sig dofterna. Som är kanske en mer (materiellt) avancerad variant av vad falukorw beskriver. Och sen mindre rumssök.

Jag tränade vad som nu kallas för specialsök med lagotton när hon var yngre. Använde just tepåsar, körde på skogsbär vill jag minnas. Väldigt skoj :)

Mina två dvärgpudlar fick testa lite i kväll, sätta nosen på en tesil med doft belönades med godis. Som väntat tyckte A det var kul, även när han fick anstränga sig lite för att nå tesilen. Sen var han trött! M tyckte som vanligt att människolekar var urtråkigt och ville inte nosa på någon äcklig eukalyptosstinkande grej.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 786
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 820
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar