Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

+Lazer09

E är också lite snubbelfotig och klumpig med bommar. Men stockar och små stenmurar brukar aldrig vara något problem. Lite mer massiva hinder får honom att tagga till lite och inte slarva så mycket.

Min gammelman (kblstravare) var 158 hög, vägde runt 580 kg på slutet.
Drog L - XL i grimma, träns, benskydd mm.
Boots XXL
Täcken 155-165

Xfull passar bra på min herre. På Gekås har de endel riktigt stora xfull grimmor. Hade tidigare en lädergrimma därifrån som var enorm.

KL

Har kört ihop sig lite för oss då stallägaren beslutat sig för att flytta tidigare än planerat, en månad tidigare än jag flyttar från Öland.

Så ringde en kompis som kom med ett jobberebjudande till Dacke, att gå som ridskoleponny på hennes ridskola en månad i samma stad där vi ska bo i sommar. Tror det skulle passa Dacke bra, han älskar barn och när det händer mycket runt omrking honom och han får mycket uppmärksamhet. Så beslutade att Dacke flyttar upp till Östersund sex veckor tidigare än jag gör.

Det blir nog bra, men frågan är väl hur jag ska klara mig utan honom så länge.. Kommer sakna honom otroligt mycket under den tiden. Han kommer bo 100 mil bort från mig..

Lite roligt är det dock att ha en häst som får jobberbjudanden, först som ridskoleponny och sedan som körhäst för turister. Inte alla outbildade som är så eftertraktad på arbetsmarknaden som han verkar vara numera. ;)

jo träns har vi ont om,, har skarvat en "kandarrem" med ett sidostycke så jag fick 20 cm extra utöver full... Funkar men OM det går sönder har manju ingenting... Ska mäta hästen och bege mig på x-full-tränsjakt!

Men appropå nästan ingenting så fick min stora premiärhoppa i helgen. Han har hoppat någon pinne och något dike utomhus förut, men aldrig liksom det här med färgade pinnar på en grusfyrkant, hoppning för mattes höga nöjes skull... men han skötte det bra, första gången han var i det ridhuset dessutom, och efter 5 språng över 30-ish gjorde han det så bra att vi provade lägga det på strax över 60 cm och det tog han sig över fint också, duktig!

Han kanske till och med får springa runt en bombana på p&j i helgen!

1a87a40cbdce11e3ae701205090394ff_8.jpg

Härligt! Det är klart att den ska få springa runt en liten hoppbana :) När jag hinner så ska L också få hoppa P & J, men för närvarande hinns det inte med.

Det är lustigt det här med snubbligheten. Han kan ju faktiskt hoppa och gör det ganska väl, i alla fall när han löshoppar, men samtidigt kan han snubbla på sina egna fötter på plan mark ibland :meh:

(Nu ska vi se om det funkar) Här löshoppar L:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151117973028173&set=t.100000439591728&type=3&theater

Och den här bilden har jag delat förut, men tekniken finns där i alla fall :D
1456070_10152325177353356_2144162443_n.jpg

Så himla fiiiin!

Jag löshoppade faktiskt min för första gången i förrgår. Bommarna snubblade han på första varven, men efter att jag la upp 30cm så började han förstå vitsen. I vänster varv åtminstone, han hoppade 50cm med väldigt fin teknik och lagom fart (och stod så gulligt helt stilla och bara tittade på när jag monterade om bommar och hade mig).

I höger varv så lyckades jag efter en stor dos pepp och övertalning få han att våga sig på att åtminstone skritta fram till hindret och sen skutta över. Han är verkligen enormt mycket mer stel och osäker på sig själv i höger varv. Det blev mycket beröm efter att han klarade det, och avslut av passet. Dutti hest!!

kul!

och lazer09 - fin häst!

är det någon som har koll på "hur högt" brukshästarna får hoppa? Vet att jag som fjorton-femtonåring styrde emot ett fallet träd i skogen med mammas avelssto, som klippte det som ingenting, när vi gick ut och mätte (för mamma trodde miginte) visade det sig vara 90 cm... är det dumt eller skadligt att ha som långsiktigt mål att kunna starta en 90-cm klass lokalt? Vad kan mansäga att det finns förprognos för vår lilla "ridponnymodell", kan man försöka hitta ett hem som vill tävla LC-ish eller är det stor risk för skador?

Jag som ursprungligen är ridhästmänniska tycker nog att "vilken kamel som helst" bör kunna kravla sig över en 90-bana. Jag tycker ju egentligen inte att 90 cm är särskilt högt och lokalt brukar banor i den storleken vara väldigt snälla. Däremot tycker jag kanske att när man närmar sig 110-120 cm att man bör tänka till lite extra. Dels blir avstånden mer komplexa och kanske svåra att nå över, beroende på hur hästens galopp är, och dels ska man ju inte glömma bort att det är ganska tunga hästar vi har och att det kanske medför en ökad belastning på benen. Med tanke på storlek och tyngd kanske man inte bör hoppa högt flera gånger i veckan (men det bör man väl inte på andra hästar heller) och man kanske bör vara mer eftertänksam vid planering och hur man tar hand om hästen efter hoppning.

Summa summarum så tycker jag personligen att, förutsatt att hästen vill och kan, 90-100 cm lokalt bör vara ok att skutta runt.

jo jag ärju också ridhästmänniska som tjatar på ridskolebarnen som "vill tävla men inte hittar bra häst" att ALLA lektionshästar vi har (och ca alla hästar överlag) tar sig runt LD-LC.

Tänker mer, det är väl få som skulle klämma runt en ardenner på höjder över 70 cm..... nu är ju nordisar lättare, men ändå. Kan man utgå ifrån att de "kan om de vill" eller ska man som ryttare ta ansvar och säga stopp?

Även om hästen kan och vill, så kanske den inte mår bra av det i längden... Och det beslutet måste ju vi ryttare/ägare stå för.

Det är ju sant i och för sig, men all ridning sliter ju om man ska vara sådan. Som hästägare får man får väga för- och nackdelar och ta sitt beslut därifrån och det är ju upp till varje hästägare att ta beslut om vad man anser att sin häst ska "utsättas" för.

delvis kl

Ang hoppning.

Min nordsvensk är tävlad 110 och har tagit sig runt banor med inslag av hinder på 120 och 130 cm. Det var flera år sedan nu.
Hon var mycket vältränad och gick i superfin form.

Tyvärr gör inte många kallblod jag sett på tävlingar det och då är det såklart större risk att det inte är bra för dem. Det ser väldigt tråkigt ut och jag tycker det är respektlöst mot hästen att flänga runt.

Vi hoppade dock inte för ofta och inte så högt på träning och nu hoppar vi mest i skogen. Ville jag köpa en hopphäst skulle jag dock inte välja nordsvensk. Hon har dock fått mycket beröm från en väldigt duktig hopptränare som tränar proffs :)

Jag som verkligen inte är någon hoppryttare kan tycka att det är rätt onödigt att hoppa så högt med tyngre hästar när det finns så mycket annat att göra med dom som sliter på hästen mindre.
Men som sagt, jag borde väl inte uttala mig då jag är hopprädd och min häst oftast undrar varför någon ställt en massa saker där han ska gå när vi försöker oss på att hoppa.

Han har dock lyckats med att träningstävla i 75 cm, fast med en inlånad ponnyryttare som är betydligt modigare och duktigare att hoppa än mig. Är rätt säker på att det är enda hopptävlingen han kommer vara med på i sitt liv också. :)

Här är en film på tävlingen, orutinerad häst som sagt.

Hon var mycket vältränad och gick i superfin form.

Det här är ju också superviktigt när man väger in. Självklart ska hästen vara tränad för uppgiften!

Delvis Kl
Och jag håller med om om att man inte bör hoppa högt och ofta med såpass tunga hästar som vi har, men jag vidhåller att en 90 cm-klass på en lokaltävling är inte särskilt högt. Speciellt inte med tanke på att kanske fyra av nio hinder är 90 cm.

det är klart, det är ju precis det jag funderar över. Nu ligger ju 90 cm-banorna ganska långt bort från oss idag, då vi fortfarande tidvis saknar ratt och gas. fram tills hästen går där jag vill i den gångart jag vill blir det ju bara pyttepyttehinder för att ha något att sikta på.

En till fundering som föddes var, hur vet man vad som är ok och inte? Enbart magkänsla? Även ridhästraser har ju "vekare" individer som inte pallar hobbyträning på LC-LB nivå, och det vet man ju inte förrrän efteråt att man råkar äga en sådan individ, och det är ju tråkigt.

Min häst är ingen hoppare. Även innan han var överviktig var 90 cm högt för honom. Nu har han inte hoppat så mkt så med lite träning kanske det skulle gå, men han har inte fysiken för sig så jag förstår inte varför jag skulle försöka släpa honom igenom en sådan bana, tror att vägen skulle slita på honom helt i onödan. Hoppa stock i skogen får duga för oss. :)

Alla nordsvenskar är inte likadant byggda.

Fast då faller det ju på "vill och kan" punkten jag tog upp tidigare. Vill och kan hästen (och ryttaren) tycker jag att det är ok, men som sagt tidigare får man ju som hästägare väga för och emot för sin egen häst. Var och en gör som den känner bäst. Jag menar inte att alla måste bara för att det går, men som svar på Cherrieduracells tycker jag att en 90 cm-klass är ok (förutsatt att vilja, förmåga och träning är rätt).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka