Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Absolut. :) Jag är ingen stjärna när det gäller hoppning själv, så med en annan ryttare kanske även min bumling skulle klara av det.

KL*

Red ett skitdåligt pass idag. Återigen känns han stel och ovillig att böja sig. Förstår inte, det gick super förra passet. Nästa vecka är det kurs, tur jag anmälde mig som nybörjare för vi måste verkligen börja om helt från grunden. Jag är sne och han är stel och överviktig. Men nu har han haft munkorg någon vecka och jag hoppas att det gör lite nytta.

Vad trist att det inte gick bra, men å andra sidan blir det ju desto bätttre timing på att gå kurs. Hoppas du får med dig nåt bra och matnyttigt därifrån.

Kl
Vi hade ett rätt trist pass igår jag och L. Jag tog ut honom på en körrunda och han var på sitt mest (o)strålande humör :meh: Nog för att jag tycker att det är bra med en körhäst som kan ta lite egna initiativ, en det var inte roligt när han tog bettet och drog. Vid nåt tillfälle kändes det som att det skulle sluta i katastrof. Jäklar vad jag skrek åt honom och slet i honom igår för att få kontakt, men idag verkade det som att det gjort susen för oj, vad lyhörd han var. Vi gjorde fina halter från trav och det var faktiskt en fröjd att se öronen vinklade bakåt för att lyssna på kommandon :) Hoppas bara det håller i sig :cautious:

På söndag ska vi också iväg på kurs. Det blir akademiskt för första gången och det ska bli väldigt intressant att prova på. Hoppas jag har nåt att rapportera efteråt :)

Söndag nu i helgen? Hoppas det blir en givande kurs och att vi får se bilder efteråt. :)

Ja, på söndag :) Vi får se om det blir några bilder, det beror på om det är någon där som kan ta några. Jag åker tyvärr själv och även om jag är bra på att multitaska så är jag inte så bra :p Rapport kommer oavsett hur det blir med bilder så det kan ni se fram emot ;)

Ja då kan det kanske bli svårt. Du får be nån annan ryttare fota. :p Annars duger rapport fint också såklart. :) Roligt att läsa lite från nån annan som varit på AR-kurs, så blir man lite peppad inför sin egen.

KL
Hallå då har vi vart iväg på Löshoppning inne i Borås och det var första gången vi åkte nånstanns sedan jag köpte honom för 5 månader sedan. Han gick rakt på trailern och åkte lugnt och fint :) Väl framme så hingstgnäggade han en del men uppförde sig exemplariskt. Lyssnade på mig hela tiden och brötade inget! Är så glad för honom <3 Fick massa fina kommentarer om hur fin han var =) Han fick hoppa upp till 90 cm för detta var hans andra gång i livet så han är ju väldigt grön... Men jösses vad han laddar och tycker det är kul :D Så vi är nöjda med dagen och längtar till kursen om 2 veckor då i dressyr.
Apropå hur högt man kan hoppa med våra pållar så är det nog individuellt, men som många säger så är nog 90-100 cm inga problem...Vi har ett brukssto på klubben som hoppat 130 i sina glansdagar. Jag har ju höjdskräck i hoppning så vi är glada om vi nånsin kommer upp i 80 cm :p
Har 2 små filmer vi bjuder på en när han hoppar och en med lite trav på uppvärmningen.
https://www.youtube.com/watch?v=R3_Z3if7lXE&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=dV1zDqeEIM0&feature=youtu.be
Och 2 bilder på oss
20140412_155723_53496d81e087c323bf7a23b0.jpg

p1120136_534980a6ddf2b33681551251.jpg

Lycka till idag! :)

Gesagirl - Jättefin! Och så fint täcke. Köpte ett liknande till min bulle när jag köpte honom men han har växt ur det. :eek: :arghh:

Tack =) Ja det täcket gillar jag! Oj trist när dom växer ur dom :p Hur stor är din?

Shit vad fin han är. En riktig läckerbit :d

Kl
Kursen idag har varit såå himla rolig! L har för första gången i sitt liv gjort öppnor och slutor, inga stora men i alla fall, och han var jättduktig och svarade rätt (på rätt frågor). Och jag har fått tänka på att inte göra för mycket, utan hålla kroppsspråket till ett minimum, vilket var oerhört nyttigt för mig. Jag vill ofta för mycket och blir lite yvig och otydlig så den här dagen har varit bra för mig :)

Tränaren tyckte att L var väldigt fin och det värmde mattehjärtat väldigt mycket.

Här hälsar han på kompisen som är på väg in till sin lektion
1947916_10202861120982013_5672789346757497600_n.jpg

Här kommer faktiskt ett litet filmklipp från dagen :)
http://youtu.be/aXNcszeLztc

Senast ändrad:

Ja eller hur. Jag älskade det täcket. Jag har aldrig täcke på han men just det köpte jag för att kunna ha när man ska vara fin på kurs eller liknande. Har det kvar ändå, om han skulle krympa med åren. :p Han har 155 i täcken.

Lazer09 - Men åh va fina ni är! Så avslappnad och trevlig han såg ut och härligt när han tog under sig. Fint! Sådär fint kommer det inte se ut för oss nästa vecka, det kan jag lova. Ska se om jag kan ordna med filmsnutt jag med.

Fin film!

Gillar steget som din häst har, sådär lagom luftigt för att det ska vara fint, men ändå lagom för att detg ska vara trevligt att sitta i. :)

Nu är duktiga.

Kul att höra att det gick bra och filmen ser jättefin ut! Mjukt och fint och han ser så till freds ut :) Jättebra jobbat!! Längtar tills vi ska kunna leverera några skolor ens i liten form :o

Vad söt han var! Är din kbl eller bruks?

På helgens pay and jump inledde min stora starkt med att skritta fram till läktaren och gnägga ett par gånger, man måste ju flirta lite med publiken. Sedan kom vi fram till att ingången till ridhuset har väääldigt kraftig gravitation, och att styra bort ifrån ingången var snudd på mot naturlagarna ;) . Trots det tog vi oss runt hela bombanan utan att behöva göra volter eller bryta ut ordentligt, visst var vägarna kringelkrokiga men det får de vara, speciellt på en sväng som de flesta andra ekipage också hade problem på. Hästen får helt klart godkänt, och han tittade inte ens på påskrisen som var infångare. Det läskigaste på hela dagen var en liten liten ponny som tog travbommar som galoppbommar och grymtade i varje skutt över bommarna :D

c39dae30c22711e3979b0002c9c5d8e6_8.jpg

Tack han är en bruks men ganska lätt i typen :)
Kul med Pay and jump! Duktigt att ta dig runt och klart man ska fria till publiken

KL*

Idag jobbade jag Tolle i lina för att känna igenom honom utan ryttare. Han föll gärna in i höger varv även utan ryttare och detta var ett problem han hade när jag köpte honom som verkar ha kommit tillbaka litegrann. Jag försökte att få honom att lägga sin vikt på inner bak. Några steg i öppna.

När vi var tillbaka på stallplanen satt jag upp i linan för att känna på honom under ryttare och han kändes mycket bättre än häromdan. Kanske gjorde det nytta med arbetet i lina. Jag ska göra några övningar i linan innan jag åker till kursen på lördag som uppvärmning. :) Känns bra. Vi är inga stjärnor men det gör inget.

+ Parellikusken & Gesagirl

Tusen tack för berömmet! Det värmer mycket :)

Kl
Idag bröt vi av lite och red ut helt kravlöst, som motsats till gårdagens allvar. Det var precis vad jag behövde idag då hela dagen idag hade gått i ett. Det var så skönt att komma ut på hästen i solen, det är sånt som gör livet värt att leva :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023