Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Hon är svart och under ponnymått :)

Jag överväger att premiera i år, om inte annat ska jag under sommaren ställa henne där jag bor så jag får lite mer tid för utbildning, så får vi väl se hur det artar sig därifrån sedan.

Åh va kul att du också ska på AR-kurs. :) Är det första gången?
Vi ska på AR-kurs den 19 april. Ska bli så himla roligt. Inom AR har ju faktiskt kallbloden hittat ett nytt forum, och inte bara kbl-travarna utan även bruksnordisen och andra kallblodsraser. Tror inte att du kommer att känna dig udda med din nordis.

åh en liten nordis - när jag letade häst för ett tag sen drömde jag om en nordsvensk med ponnymått, för mig som är ganska liten så känns det som de flesta "normalstora" nordsvenskar har väldigt mycket massa/kraft för mig att ratta runt ... Det blev ett gotlandsruss istället ;)

Hej på dig :D!
Vi kanske ses innan dess också, tänkte dra med mig pållen till ert stall så vi kan fara på en uteritt i eran finskog :). Kanske nu på påsklovet?

Ja det är första gången! Jag har sen i höstas läst och läst och läst och kanske inte förstått jättemycket, och experimenterat på stackars pålle som gör så gott han kan när han väl har förstått vad jag menade (och när jag har förstått vad jag menade, hehe). En del saker har som ändå fallit på plats, men jag behöver verkligen få hjälp av ett proffs att komma igång :).

Det som är tacksamt är att hästen är väldigt känslig för vad jag gör och som de flesta nordisar, med en otrolig arbetsvilja/arbetsglädje. Han vill verkligen göra rätt, så jag tror att det kommer bli väldigt spännande att börja utbilda oss inom det akademiska.

haha jag förstår det, tycker att vår största är ENORM med sina knappa 160 cm i mankhöjd... då är jag ändå över 170 lång och borde hålla mig på den storleken av hästar. ;) nä men tror den lilla kommer bli en bra kompis till en familj, så himla godmodig och lättlärd. Tredje gången hon öht hade ryttare på ryggen fungerade både trav uppsuttet och styrning, så det ska bli jättespännande att se hur hon tar sig med ännu mer utbildning! Mitt största gissel just nu är det här med sadel... finns de med bomvidd 180 grader? Skämt åsido men hon är verkligen rund. Vad har ni andra för sadlar till era lite vidare nordisar? Hon är dessutom snudd på spikrak i ryggen, så där går ju min wintec-hopp bort.

Jag har en Lewa Comet Pr Special och en CH dressyrsadel. Dom sitter båda helt ok, snurrar inte, han får inte ont av dom, och dom är sköna för min rumpa med :). Men han har inte bomvinkel 180 grader, han är mellan CHs koppjärn Xwide och XXwide just nu :). Planen är dock att införskaffa "riktig" sadel till sommaren.

Stallkompisens Thorowgood T4 cob satt väldigt bra på honom (fast hemsk för mig), superbred kanal, så jag har fått tips här på Buke om att jag ska titta på Crown-sadlarna som ska ha liknande passform när det är dags att köpa in en finsadel :). Jag är också väldigt nyfiken på Maxflex Amelie och Melina.

Annars brukar många tipsa om Santa Cruz Celine, jag har provat en som satt ok på herrn men som jag inte tyckte var skön att sitta i. Tinkerkompisen har nyss skaffat en, om jag minns rätt, Globus Crincle (Mumorsan, rätta mig om jag har fel)?

Och förra stallägarens Chezz Calido satt också bra på min herre. Så en sån ska vi faktiskt köpa rätt snart, dom är ju ruskigt billiga och skönt att ha ett bomfritt alternativ :).

ok tack, då har jag lite tips i alla fall. Har inte mätt vinkeln men den är ju en bra bit ifrån 95 grader och normal bomvidd liksom. Den är säkert inte onormal för rasen egentlinge men hon är lite mer tunna/säl än de andra :) tror någon i stallet har en T4 cob, kanske ska fråga om jag får prova den. Provade min T6 hopp och den låg väl... någorlunda men är nog lite väl smal, så något liknande fast vidare hade nog varit bra!

Ja jag är väldigt ledsen över att "människodelen" av T4 cob inte passade mig alls =(. Det märks att den är gjord för kallblod!

Va spännande! Du får återkomma med bilder sen. :) Ni kommer säkert lära er massor. Jag själv behövde några omgångar innan poletten trillade ner, man får börja om lite från noll. Men det är absolut värt det.

Nu är jag nybörjare igen - eller fortfarande - och ska prova en ny tränare så jag är verkligen taggad inför våran kurs. Trots att hästen säkert har 300 kg övervikt. :p

Jag hade förvisso inte en bruks, min var kbl-travare men ändå redigt grov över ryggen. Hade en T6 dressyr ett tag, men den var för smal ändå. I bomsadelsväg så är det faktiskt en budgetsadel, Excalibur, som suttit bäst. Den hade bomvinkel 100 grader och satt som en smäck på min gubbe när han var yngre, lustigt nog var det också den bomsadel som placerade mig i bäst sits, och var riktigt skön att rida i. Tyvärr var hans rygg väldigt svängd, och blev mer så när han blev äldre, och kort så under de senare åren slutade den passa. Gick då över till bomlöst, en Sensation.

Men det är en djungel det där med sadlar, isht till bredare hästar... *ryser*

Hej på dig :D!
Vi kanske ses innan dess också, tänkte dra med mig pållen till ert stall så vi kan fara på en uteritt i eran finskog :). Kanske nu på påsklovet?

Oh, det låter kul! Jag är inte säker på att jag är här då dock, kanske är i stugan men vi får se :)

Gällande sadeln så har du helt rätt. Sitter som ett smäck på henne!

Åh så skoj med skogshoppning! När ridbanan tinat ska jag börja hoppa in herr Klumpeduns, vi provade gå över lite bommar i höstas men det gick sådär. Det var rätt hög risk för att bommarna skulle gå sönder, han verkade inte förstå varför man skulle gå ÖVER när man lika gärna kan gå rakt igenom... Men med lite draghjälp hoppas jag att han ska förstå vitsen så småningom :).

Vi har nämligen ett sandtag i närheten, där det finns lite häckhinder och stockar uppsatta :).

KL

Vad har ni för grimmor åt era bjässar? Min största har xfull på yttersta hålet, och butiker som säljergrimmor strl enorm verkar det vara ont om?

Ser superhärligt ut! Jag vill också, ju :D Frågan är bara hur det går, för jag känner igen oss i Skiesaboves beskrivning. Min snubbelfot har inte riktigt koll på var han sätter fötterna ibland :meh:

Vi har roat oss med att åka till havet igen och även om vi inte hade lika strålande väder som förra veckan var det riktigt härligt :) L verkar dock ha blivit lite bekväm med att gå efter sällskapet för han blev rätt vrång när jag ville att vi inte skulle gå klistrade i sällskapets rumpa och hitta en egen väg. Ja, ja, jag hoppas att det går över med lite övning och konsekvens. Nästa vecka blir det AR träning för första gången. Det ska bli intressant att prova på :)

Många tycker att Rappe är jättestor (160 cm), och för mig är han egentligen för stor men det funkar (jag är 157 cm). :P

Min är ju stor, 163cm och riktigt rejäl. Eskadron i strlk X-full har jag nu, funkar bra, "double pin" är den varianten jag köpte för den är reglerbar på 3 ställen, jag har på näst yttersta hålen. Inte så dyra heller typ 200kr. Börjes grimmor är billigare och stora, har en i strlk full därifrån som är lagom. Dom har ardennergrimmor också. X-full från Horze är däremot på tok för litet. Hööks har en lädergrimma som är jättestor i x-full.

Träns däremot är värre :(...

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka